Bril of (harde) lenzen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Bril of (harde) lenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:12

Ik weet niet of hij hier juist staat, maar toch ...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met het rijden met bril of (met name harde) lenzen, daar paardrijden een soms stoffige en redelijk beweeglijke (denk aan vallen) aangelegenheid is.
Zelf heb ik harde lenzen, gelukkig nog niet echt problemen mee gehad. Helaas ben ik bang voor het moment dat ik lekker aan het rijden ben en er een zandkorreltje o.i.d. in mijn oog vliegt ...

Hoe lastig is rijden met harde lenzen (zowel in de binnen- en buitenbak als lekker buiten); is een bril een beter optie?

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:24

Ik heb eigenlijk ook een bril alleen heb hem nooit op Ik heb eigenlijk nooit last gehad van zandkorreltjes of iets anders in mijn oog bij het rijden, denk dat dat dan ook wel mee valt. Maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de reacties hierop, ga hem ook is volgen..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:29

Ik heb zachte lenzen, en heb echt zelden last met rijden. In de 6 jaar dat ik ze heb zijn de keren dat ik last had op 1 hand te tellen.

art

Re: Bril of (harde) lenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:34

Ik heb ook zachte lenzen, en heb er eigenlijk nooit last van bij het rijden... Een keer kreeg ik een droog ook en viel er eentje uit Maar verder ben ik juist blij dat ik kan zie waar ik rij

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:43

Hier ook zachte lenzen. Nooit problemen mee. Bril tijdens het rijden vind ik niks

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:48

ik heb een bril, kan niet anders want mijn ogen kunnen niet tegen contactlenzen.
Maar met rijden heb ik absoluut geen problemen, maar dat komt denk ook omdat ik dat ding elke dag op mijn kop heb staan, ben je er compleet aan gewent.
Denk wel dat als je altijd lezen hebt dat met een bril rijden een verschrikking is.
Ik doe alles met mijn bril, heb wel een sportbril(gewoon een simpele van hans anders) voor het rijden ik vind het een beetje een te groot risico om met een bril van 300,- pleuries te gaan rijden, je zal maar vallen das ook zonde

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:53

Verplaatst van VMR naar Am. (VMR is alleen voor paardenvragen)

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:58

Ik rijd al jaren met lenzen en heb (vrijwel) nooit ergens last van. Vallen zelden of nooit uit of zo. Ze adviseerden me wel om maandslenzen te nemen, omdat het erg stoffig is bij de paarden in de stal enzo.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:00

Jaren een bril gehad, en heb nu 2 maanden lenzen.
Ik wil niet anders meer!
Lenzen zijn zoveel makkelijker!!

Trouwens: Mij is verteld dat er eigenlijk bijna nooit meer harde lenzen gedragen worden, waarom jij wel?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:01

Heb nooit problemen met mijn zachte lenzen.

Een bril blijft toch altijd een risico als je eens ten val zou komen ofzo. Ook al heb ik daar ook jaren mee gereden

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:02

Ik heb sinds afgelopen zomer zachte daglenzen. In eerste instantie heb ik maandlenzen geprobeerd, maar dit werkte niet, want als ik in een stoffige omgeving aan het werk was, dan kwam er vuil in mijn oog en dit beschadigde de lens. Vervolgens ben ik over gegaan op daglenzen en dit bevalt echt super! Iedere dag een nieuw paar en nergens geen last van. Maar het maakt mij niet uit om met een bril of met lenzen te rijden, vind het allemaal best. Harde lenzen heb ik 10 jaar geleden geprobeerd, maar dit was ook geen succes, deed gewoon pijn aan mijn ogen

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:04

Ik draag ook zachte lenzen. Ik heb toentertijd bewust voor zachte lenzen gekozen omdat dit met paardrijden minder problemen geeft. Wel zei mijn opticien laatst dat ze nogal beschadigd zijn na ze een half jaar gedragen te hebben, maar dat zal wel van al dat stof komen. Wanneer we in de zomer de (extra stoffige) bossen in gaan heb ik wel 9 van de 10 keer een zonnebril op om het meeste stof te vangen.

De jaren dat ik met bril heb gereden heb ik echt nergens last van gehad. Bril komt niet vol met stof te zitten en ook met vallen is mijn bril altijd heel en op mijn neus gebleven. Een bril is misschien zelfs nog praktischer dan lenzen omdat je niet het risico loopt een stofje in je oog te krijgen en dan ineens niets meer kunnen zien omdat je anders je lens kwijt raakt.

Tegenwoordig rijd ik ook nog wel eens met bril tenzij ik springlessen heb. Ik heb gemerkt dat het dan moeilijker wordt de afstanden in te schatten omdat ik die bril niet meer dagelijks op heb en dan wordt het een beetje moeilijk springen. Maar als je je bril dagelijks draagt hoeft dit met springen geen problemen te geven.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:12

harde lenzen zijn wel beter voor het oog, zachte lenzen laten vrijwel geen zuurstof door, en kunnen soort van vacium ( of hoe je het typt ) zuigen... dus dat is hartstikke slecht voor je oog.

ik heb jaren gewoon met bril gereden, nu krijg ik speciale harde, zuurstofdoorlatende lenzen, mijn opticien zegt je voelt ze in het begin meer dan zachte, maar het is en blijft beter voor je oog, en je kan altijd nog overgaan op zacht, en de overgang van hard naar zacht is makkelijker dan van zacht naar harde lenzen.. dus vandaar dat ik dit eerst ga proberen.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:09

OrissE_GipsY schreef:
harde lenzen zijn wel beter voor het oog, zachte lenzen laten vrijwel geen zuurstof door, en kunnen soort van vacium ( of hoe je het typt ) zuigen... dus dat is hartstikke slecht voor je oog.

Ik weet niet waar je dit verhaal vandaan hebt maar als iets slecht voor je ogen is verkopen ze het echt niet hoor.
Lenzen zijn tegenwoordig zo zuurstofdoorlatend dat er niet zo veel verschil meer is.
Als je elke maand netjes nieuwe lenzen indoet is het niet verschrikkelijk slecht voor je oog.
Daarnaast zijn harde lenzen lastiger met sporten omdat er sneller iets tussen kan gaan zitten.

Ik heb nu al 6 jaar zachte lenzen en sport ook al 6 jaar met zachte lenzen en ben nog nooit 1 kwijt geraakt en nog nooit tussendoor schoon hoeven te maken.
Zelf na het vallen van een paard had ik niks in mijn ogen zitten.

Ik heb trouwens wel een bril maar die draag ik eigenlijk nooit het zijn ondingen en niet practisch.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:18

Harde lenzen zijn in ieder geval gevoeliger voor vuil dan zachte lenzen... Iemand daar ervaring mee?

Het is vreselijk om vijf minuten niets te kunnen zien, alleen maar omdat er een stofje in je oog zit

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:25

ik rij altijd met bril, ik vind lenzen eng haha, dat erin doen en er weer uithalen nee is niks voor mij, en ik heb geen problemen met het rijden met bril, gaat nog steeds super goed!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:41

Ik vind een bril een ramp...die heb ik ook maar een half jaartje gehad, op m'n 12de ofzo, sindsdien heb ik zachte lenzen, ik heb tijdens het rijden nergens last van.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:00

OrissE_GipsY schreef:

De ontwikkelingen hebben niet stil gestaan hoor

Ik draag zachte daglenzen, héél dun en superzuurstofdoorlatend (iets anders verdraag ik niet). Dan komt het ook niet zo nauw als je er eentje kwijtraakt ofzo (is me overigens nog nooit gebeurd) of beschadigd ofzo. En iedere dag helemaal schone en gladde lenzen (ik maak nogal veel eiwit aan, met maandlenzen deed ik hooguit 20 dagen, nogal een duur geintje dan). En bovendien ben ik allergisch voor heel veel soorten vloeistof, dus dat probleem is ook gelijk opgelost.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:02

Een bril en paardrijden vind ik echt niet wat...ik deed hem ook altijd af...

Ik heb ook pas geleden lenzen gekregen...omdat ik paard rij zeiden de mensen bij opticien dat ik het beste zachte lenzen kan nemen omdat je met harde lenzen veel meer last van stofjes enz. hebt

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met zachte lenzen nergens last van heb Ben er heel blij mee

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:03

Toen ik net begon met lenzen heeft de oogarts me aangeraden om harde lenzen te dragen. Maar daar kon ik maar niet aan wennen, het deed gewoon super pijn en vooral als er iets achter kwam, dus deed ik ze als ik naar de paarden ging ook niet in. Toen heb ik zachte lenzen geprobeerd (maandlenzen) en dit gaat wel heel goed! Heb nergens last van, ook niet als ik aan het rijden ben!

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:04

Heb zachte maandlenzen en ook nergens last van.
Toen ik me bril had, had ik er ook geen last van bij de paarden.

Predator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:14

ik heb harde lenzen, de eerste paar jaar dat ik ze had, kon ik er gewoon mee rijden, ondanks een stoffige rijbak, tegenwoordig kan ik dat niet meer met lenzen in, dus heb ik meestal m'n bril op met rijden. Zo af en toe heb ik daglenzen in, maar ik vind het maar rotdingen, ik krijg ze bijna niet uit en mn ogen doen pijn na een dagje zachte lenzen in. Als ik maar een paar uur zachte lenzen in heb, heb ik daar gelukkig geen last van.
Ik kan trouwens geen zachte maandlenzen dragen, omdat ik hele gevoelige ogen heb, dus moet ik wel harde lenzen dragen.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:22

tja ik heb een bril, ik kukelde van een perdje af en toen lag er een glas uit m'n bril...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:24

ik draag al 15 jaar lenzen, ook in stoffige plaatsen in de zomer
en ik heb er nog nooit last van gehad.
El heb ik zachte, want harde lijkt me helemaal niks

Marrels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:26

Ik heb nu zo'n tien jaar harde lenzen. Ik heb ze jaren zonder problemen gedragen ook met paardrijden, maar de laatste paar jaar heb ik last van droge ogen en draag ik vaak mijn bril.

Ik heb af en toe wel last van stofjes in mijn oog als ik mijn lenzen draag. Vooral in het begin, toen ik mijn lenzen net had was dat regelmatig, later werd dat wel minder.

Ik heb destijds voor harde lenzen gekozen vanwege mijn afwijking (-5) en cylinder. Mijn sterkte kon toen niet goed gecorrigeerd worden met zachte lenzen, maar misschien dat dat inmiddels wel kan.