Onsteking heup, iemand dit mee gemaakt?????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Eefje23

Onsteking heup, iemand dit mee gemaakt?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:16

Ik heb volgens de huisarts een onsteking in mijn heup. Slik daarvoor ontstekingsremmers/pijnstillers. Waarschijnlijk is het door overbelasting gekomen, een verrekking denken ze en omdat ik er mee door ben blijven lopen en rijden heeft dat uiteindelijk geresulteerd in een onsteking.
Paardrijden doe ik al een week niet en begin er langzaam heel erg van te balen!
Mijn vraag is heeft iemand dit wel eens gehad en zo ja hoe lang duurde het voordat het over was, wat heb je wel of juist niet gedaan en welke medicijnen gebruikte je!!!???
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:19

Weet hij zeker dat het een ontsteking is?
Mijn HA zei een paar jaar geleden ook dat ik een slijmbeursontsteking in m'n heup had, nu meer dan 3 jaar verder blijkt dat het iets anders is. Wat weten ze nog niet, maar waarschijnlijk iets aan de si gewrichten.
Dus mijn advies is probeer er achter te komen of het echt wel is wat hij zegt.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:35

Nou idd!! Je SI gewricht dat zit toch laag in je rug??
Jaren geleden had ik daar namelijk een onsteking zitten, deed ook vreselijke pijn maar is door onstekingsremmers wel over gegaan toen.
Wat zijn eigenlijk jouw klachten????

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:43

Hier zitten de si gewrichten:

Citaat:
Het bekken vormt de basis waar de wervelkolom op rust en draagt het lichaamsgewicht. Het bekken bestaat uit een centraal driehoekig gedeelte (het heiligbeen) dat een gewricht vormt aan weerszijden met de twee heupbeenderen. Deze gewrichten worden door sterke banden bij elkaar gehouden. Dit worden de Sacro-Iliacale gewrichten (SI-gewrichten) genoemd.

Mijn klachten zijn pijn in de si gewrichten (zeg maar bilstreek) met uitstraling naar lage rug en benen.
Ik heb het aan beide kanten. Ik voel het eigenlijk altijd, vooral zitten is pijnlijk. Dan wordt het ook stijf.

Ik heb er laatst een topic over geopend, misschien herken je wat in het verhaal:
viewtopic.php?f=2&t=482985&hilit=

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:44

Als ik dit alles zo lees dan denk ik dat het misschien toch iets met het Si-gewricht te maken zo kunnen hebben.
Ook omdat ik daar al eens een onsteking heb gehad.
Eerst ga ik even afwachten wat de onstekingsremmers doen anders ga ik weer naar de huisarts en daarover overleggen!!
Bedankt voor je reactie Samantha!!! Ik hoop dat voor jou klachten snel een oplossing komt!!!

Meys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:28

Ja heb ontsteking in heup gehad, ik heb reuma.
De onsteking was niet te onderdrukken dus ging het alleen maar erger achteruit en sinds augustus 2000 heb ik een totale heupprothese.

Las in het andere topic over bechterew...dat dat niet snel te ontdekken zou zijn...
De meeste bechterew patienten zijn HLAB27 positief...(oke ongeveer 8% van de mensen heeft dat en niet iedereen heeft bechterew...ik ben trouwens ook HLAB27 positief)

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:37

Met reuma zou ik ws nog meer klachten elders in het lichaam hebben of komt dat geleidelijk en kan het beginnen in je heup bijvoorbeeld????

Had jij eigenlijk veel last van je reuma tijdens je zwangerschap? Zag dat je dochter premauur is geboren, gaat nu alles goed? (werk zelf op een neonatologieafdeling!)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:41

Ik heb precies het zelfde als TS gehad.
En nog steeds eigenlijk.
Ik heb ook ontstekings remmers gekregen maar die hebben niks geholpen.
Loop al anderhalf jaar met een zere heup rond, alleen is het wel minder geworden, eerst waren het bijde heupen en mijn onderrug..
Nu alleen nog mijn linkerheup.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:45

Zo Daantjuhhh, dat klinkt niet goed! Hebben ze bij jou nog verder gezocht naar een oorzaak? En heb je alleen ontstekkingsremmers gehad of ook nog fysiotherapie ofzo???

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:48

nope, ik ben er niet meer heen gegaan en voelde eigenlijk vandaag dat ik dat toch misschien maar wel moet doen.
heb vandaag nog al veel gelopen en voelde m weer goed.

Ik ben niet z'n dkter loper, dus ga liever niet..

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:51

nee, ik ook niet. heb eerst een tijdje met wat vage klachten rond gelopen maar dan ga je niet gelijk naar een huisarts. Maar toen vorige week de pijn zo heftig werd ben ik gegaan. Hoop natuurlijk dat de pillen afdoende zullen werken anders ga ik toch weer terug!!
Lijkt me verstandig dat jij dat idd ook doet!!!!!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:53

ik heb ook (oa) botreuma , de klachten betreffend botreuma kwamen eerst en vooral in de heub , liggen op de zij kan dan ook pijnlijk zijn
ontstekingen aan deze en gene komen regelmatig voor maar zijn gevolg van het een en ander niet de oorzaak

mochten de pillen maar kort of niet helpen zou ik vragen om een doorverwijzing naar een reumatoloog die kan je beter onderzoeken
en vertellen wat het probleem exact is

er zijn teveel mogelijkheden met vergelijkbare klachten om voor de bokkers te bepalen at het exact is , het kan teveel zijn

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:55

ja lijkt mij ook.
bij mij begon het vorig jaar zomer tijdens de weken dat ik begleiding van ponykamp was.
een week na ponykamp deed het extreem zeer, kon niet eens nomaal lopen.
Toen ik met vriendinnen na het strand geweest was en niet eens normaal op mijn handoekje kon liggen en s avonds niet eens kon slapen van de pijn ben ik maar eens heen gegaan..
Toen werd ik met een simpel ontstekingremmertje en pijnstillertje naar huis gestuurd..
(zo is mijn HA ook wel weer)
Toen heb ik er nog 2 maand behoorlijk last van gehad en toen werd mijn ene heup en rug beter waardoor ik minder pijn had en op mijn rechterkant normaal kon slapen.
Nu ik dit jaar vakantie had was het eigenlijk bijna weg..
maar nu ik weer bezig ben is t weer mis..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:55

Ik ben BTW ook bang dat er meer aan de hand is hoor.
Heb altijd enorme last van gewrichten in mijn vingers, vooral met de kou.
Een paar vingers worden dan ook dik.
En zijn moeilijk te buigen.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:56

Ik heb trouwens van mijn HA nog nooit pijnstillers of ontstekingsremmers gehad. Nou is hij niet zo'n HA die dat snel geeft maar het lijkt me wel fijn om de pijn af en toe te onderdrukken.
@Meys Jij hebt dus bechterew? Kan je me daar iets meer over vertellen via pb wat het precies inhoudt?
Volgens mijn manueel therapeut was het trouwens 20 % van de gezonde mensen waarbij bechterew wordt aangetoond, en andersom dus 20% van de mensen met bechterew waarbij niks in het bloed wordt aangetoond.
Ik heb als het goed is morgen de uitslag.

Meys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:57

Eefje23 schreef:
Met reuma zou ik ws nog meer klachten elders in het lichaam hebben of komt dat geleidelijk en kan het beginnen in je heup bijvoorbeeld????

Had jij eigenlijk veel last van je reuma tijdens je zwangerschap? Zag dat je dochter premauur is geboren, gaat nu alles goed? (werk zelf op een neonatologieafdeling!)

Ik had voor dat ik begon te rommelen met mijn heup al een andere vorm van reuma maar dat was redelijk te houden.
Toen het met mijn heup begon voelde ik het daar eigenlijk ook het ergste....niet lang daarna is knie en enkel erbij gekomen.

Ja ik had verschrikkelijk veel last van mijn reuma tijdens mijn zwangerschap, nu ben ik weer zwanger en heb ook wel last maar het blijft nog bij 1 been dus dat scheelt (al voelt het zo wie zo ontzettend rot aan allemaal maar goed tis niet anders)
Ja mijn dochtertje is prematuur geboren, met 31 weken en 6 dagen is ze geboren dmv een spoedks omdat ik pre-eclampsie had.
Het gaat nu ontzettend goed met haar...ik geloof niet dat ze er wat aan over gehouden heeft.

Meys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:02

Nee ik heb geen bechterew ik heb spondylartropathie (<is de gemeenschappelijke noemer voor deze verschillende reumatische verschijningsvormen. Tot de groep van spondylarthropatieën behoren onder meer de ziekte van Bechterew (of ook spondylitis ankylosans genaamd), reactieve artritis, bepaalde vormen van kinderreuma, artritits bij personen met psoriasis of ziekte van Crohn) Ik heb dus reactieve artritis.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:05

En die worden allemaal aangetoond in je bloed onder HLAB27?

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:08

nickyu schreef:
ik heb ook (oa) botreuma , de klachten betreffend botreuma kwamen eerst en vooral in de heub , liggen op de zij kan dan ook pijnlijk zijn
ontstekingen aan deze en gene komen regelmatig voor maar zijn gevolg van het een en ander niet de oorzaak

mochten de pillen maar kort of niet helpen zou ik vragen om een doorverwijzing naar een reumatoloog die kan je beter onderzoeken
en vertellen wat het probleem exact is

er zijn teveel mogelijkheden met vergelijkbare klachten om voor de bokkers te bepalen at het exact is , het kan teveel zijn

Je hebt helemaal gelijk nickyu als je zegt dat er van alles aan de hand kan zijn. Maar ik vindt het ook gewoon fijn om mijn verhaal kwijt te kunnen en ervaringen van anderen met dezelfde klachten te horen.
Net zoals Daantjuhhh maak ik me een beetje zorgen over wat het evtueel zou kunnen zijn, ik slik de onstekingsremmers nu al een week en merk iets van verschil maar nog niet veel. Ik heb bijv. ook soms last van rechterhand, ik zie natuurlijk nu natuurlijk overal beren!
ik hoop echter nog steeds dat het gewoon over gaat!!!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:12

pfff. oohja,, ik zie nu alweer erg op tegen de kou.
Pff, mijn vingers doen dan zo zeer.
daar ben ik overigens 3 jaar geleden mee naar HA geweest en die zei koelen???
En dat terwijl hoe kouder het word hoe dikker ze worden en hoe meer last ik heb.. stom stom stom.. maar ben er dus ok niet meer mee heen geweest..

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:14

Bij mij voelt mijn hand alsof hij dik en stijf is maar dat is ie in werkelijkheid niet echt, ik dacht dat het misschien rsi was omdat ik best veel computer enzo maar ik merk dat ik er ook niet veel kracht in heb, bijv. met aansingelen, dat is altijd een ramp!

Meys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:18

samantha23 schreef:
En die worden allemaal aangetoond in je bloed onder HLAB27?

Weet niet precies....wel weet ik dat veel bechterew patienten hlab27 hebben....
Dus hier kan ik je niet echt mee helpen....

Wilde nog ff zeggen dat je toch niet te lang moet blijven rondlopen met pijn aan de heup... wat voor soort pijn is het?? in de lies?
Ik heb te lang doorgelopen en ze konden bij mij trouwens ook lang niks vinden tot dat ze wel wat vonden en het te laat was om het met medicijnen aan te pakken...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:20

bij mij is het niet bij de lies, maar meer naar de buitenkant uitstralend..

Edit, en bij mij is het niet de hand maar echt mijn vingers.. vooral aan mijn rechterhand.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:22

mijn pijn straalt wel uit naar de lies en soms zelfs iets bovenbeen, ga er zeker niet te lang mee rond lopen!! Doe het nu rustig aan want werken ging niet goed, ik stond uitgeteld over de couveuses te hangen van de pijn en paardrijden doe ik ook maar even niet (wel rondje gestapt vandaag )

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:18

Ik ken wel iemand die dit ook gehad heeft, maar die zit niet op bokt.
Doet best zeer, beterschap ermee