Op school moeten wij een hele lijst woorden leren die aanvaard worden als "Algemeen Nederlands". Vaak zit wel te twijfelen of het weldegelijk algemeen gebruikt wordt. Tussen de stuikelblokken zitten woorden die in België nooit gebruikt worden. "Zwager" verstaan wij wel, maar wij zullen uit ons eigen eerder "schoonbroer" gebruiken. Maar schoonbroer is niet aanvaard terwijl schoonzus en schoonmoeder enzo wel Algemeen Nederlands zijn.
Als julle (Nederlanders) een bepaald woord veel gebruiken wordt het als algemeen Nederlands aanvaard of Vlamingen het nu spreken of niet. (omdat jullie een groter land zijn en dus de taal domineren, niet dat ik daar zoveel problemen mee heb, ik zeg bewust wel schoonbroer)Nu is er een woord dat ik voor het eerst gehoord heb tijdens de les AN en nu vraag ik me af of de theorie ook met de werkelijkheid klopt.
Welk woord gebruiken jullie, Nederlanders, het meest? Op het gevoel afgaan hé!
1) Filet Américain
2) Filet tartaar
3) bieftuk tartaar
Hint: ze betekenen alledrie hetzelfde.

Volgens mijn leerkracht Nederlands zij het 2de en het derde correct, maar beide staan niet in de Van Dale en "filet américain" valt volgens Van Dale onder Algemeen Nederlands.
Smakelijk!

) wordt hier gebruikt voor wat jij bedoelt. Die andere 2 niet.

, living en woonkamer ook. Keren is voor zover ik weet niet goed omdat wij even goed kunnen vegen als keren en vegen daardoor de voorkeur krijgt.
[/b]
Ik vertel alleen maar wat erin zit... }>