uitslag MRI: Hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marye78

uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:49

Nou zoals de titel al zegt: weet sinds dinsdag dat ik (weer) een Hernia heb...

Het wordt niet geopereerd, want het zou niet echt op een zenuw drukken, terwijl ik dus wel iedere ochtend niet kan zitten en autorijden van de pijn in mijn been..
de MRI is ook gemaakt op een moment dat ik geen last had, had lekker een stukje gelopen, en ik lag plat.
Weet iemand of het kan, dat de uitstulping om bepaalde momenten van de dag niet of wel op de zenuw drukt?
want bij mij komt het dus na lang zitten op een harde stoel, en als ik uit bed stap, dan verga ik van de pijn. Maar als ik een stuk gelopen heb, is het vrijwel weg.

Ik krijg nu binnenkort Fysio Fitness, iemand hier bekend mee?

en lotgenoten altijd welkom

Siets

Re: uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:50

Echt heel veel sterkte gewenst hoor Marye, ookal heb ik bewondering voor de manier waarop je het oppakt. Mijn moeder heeft ook Fysio Fitness, en zij heeft er echt baat bij .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:51

Balen, ik zou de klacht overdrijven, zodat ze toch echt kunnen opereren. Zoals je zelf ook wel zult weten, laten ze anders lopen tot het eind. Ja het kan dat je er soms meer en dan minder last van hebt. hernia's kunnen soms ook weg gaan (denk aan bedrust), al gebeurt dat weinig. Met fysio fitness zullen ze misschien proberen de hernia weg te masseren oid?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:53

siets schreef:
Echt heel veel sterkte gewenst hoor Marye, ookal heb ik bewondering voor de manier waarop je het oppakt. Mijn moeder heeft ook Fysio Fitness, en zij heeft er echt baat bij .

wat doen ze dan precies met die fitness? rugoefeningen ofzo?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:57

Sammie schreef:
Balen, ik zou de klacht overdrijven, zodat ze toch echt kunnen opereren. Zoals je zelf ook wel zult weten, laten ze anders lopen tot het eind. Ja het kan dat je er soms meer en dan minder last van hebt. hernia's kunnen soms ook weg gaan (denk aan bedrust), al gebeurt dat weinig. Met fysio fitness zullen ze misschien proberen de hernia weg te masseren oid?

ja maar ik heb t zelf ook niet zo op opereren lben een schijtluis

ik hoor idd veel mensen over bedrust, maar die neuroloog heeft mij echt niks geen adviesen gegeven verder dan die fitness!
Het ging ook nogal chaotisch, ik moest bellen voor de uitslag, en ze zij gelijk 'ik heb een hernia in de aanbieding' en u krijgt informatie thuis over fysio fitness.
en dat was het.
geen pijnstillers, geen advies over wat wel en wat niet te doen, bewegen of juist rusten, wat te doen op het werk....
ik probeerde nog wat info te krijgen maar ze zat zo gestresst te doen aan die telefoon. het was druk en ze zat alleen maar 'wat? wat? ik versta je niet, het is hier zo druk !!'

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:58

Marye78 schreef:
siets schreef:

wat doen ze dan precies met die fitness? rugoefeningen ofzo?

Ja, losmaken, en zorgen dat er meer gewrichtssmeer wordt aangemaakt (voor zover mogelijk, dat is bij mijn moeder ook zo'n verhaal apart ). En dit moet op de lange termijn dus echt klachtverminderend werken. (Merkt mijn moeder overigens nog niet

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:02

ja neurologen zijn chaotisch
ik kreeg ook alles via de post, had allerlei vragen, maar die moest ik maar mailen

9 nov mag ik weer en reken amar dat ik me niet weg laat jagen

nou heb ik zelf geen hernia hoor, mag om andere reden naar de neuroloog maar ik hoor steeds vaker dat mensen met een hernia niet zomaar geopereerd worden en ook geen bedrust hoeven houden
wat ik wel hoor is dat staan&lopen goed is en liggen, maar zitten mogen 2 mensen die ik ken dus juist helemaal niet(en die hadden idd ook met autorijden en zitten op kantoor er last van)

gaat nu wel de goede kant op met hun

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:06

siets schreef:

Ja, losmaken, en zorgen dat er meer gewrichtssmeer wordt aangemaakt (voor zover mogelijk, dat is bij mijn moeder ook zo'n verhaal apart ). En dit moet op de lange termijn dus echt klachtverminderend werken. (Merkt mijn moeder overigens nog niet

dat losmaken, is dat dan door middel van zelf oefeningen doen, of gaan ze ook inderdaad masseren?
[/quote]

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:08

Marye78 schreef:
siets schreef:

dat losmaken, is dat dan door middel van zelf oefeningen doen, of gaan ze ook inderdaad masseren?

[/quote]

Dat is net wat de arts heeft geadviseerd . Mijn moeder heeft dan geen hernia maar overbelasting van de wervels. Dus ik weet niet precies hoe het met een hernia gaat . Mijn moeder gaat 1x in de week naar een masseur, en 1x in de week naar de fysio .

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:10

Renske20 schreef:
ja neurologen zijn chaotisch
ik kreeg ook alles via de post, had allerlei vragen, maar die moest ik maar mailen

9 nov mag ik weer en reken amar dat ik me niet weg laat jagen

nou heb ik zelf geen hernia hoor, mag om andere reden naar de neuroloog maar ik hoor steeds vaker dat mensen met een hernia niet zomaar geopereerd worden en ook geen bedrust hoeven houden
wat ik wel hoor is dat staan&lopen goed is en liggen, maar zitten mogen 2 mensen die ik ken dus juist helemaal niet(en die hadden idd ook met autorijden en zitten op kantoor er last van)

gaat nu wel de goede kant op met hun

ja ik vond haar bij nader inzien echt ongeinteresseerd overkomen!

maar zitten is voor mij volgens mij ook niet goed, maar ik doe zittend werk (personeelszaken) en dat dus 9 uur per dag, 4 dagen lang! als ik niet mag zitten kan ik dus gewoon niet werken...
maar aan de andere kant, ik hoor dus ook geeneens dat ik me ergens in moet aanpassen.

waar loop jij trouwens voor bij de neuro, of wil je het daar niet over hebben

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:11

siets schreef:
Dat is net wat de arts heeft geadviseerd . Mijn moeder heeft dan geen hernia maar overbelasting van de wervels. Dus ik weet niet precies hoe het met een hernia gaat . Mijn moeder gaat 1x in de week naar een masseur, en 1x in de week naar de fysio .

hmmm jammer..zal wel niet gemasseerd worden dan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:12

Marye78 schreef:
ja maar ik heb t zelf ook niet zo op opereren
lben een schijtluis

Ik kan me voorstellen dat het beangstigend is, maar ik raad je een operatie niet voor niks aan. Mijn beide ouders hebben een herniagehad, vlak na elkaar. M'n moeder heeft ruim een jaar (!) gelopen ermee. Tot ze niet meer kon. Ze kon niet meer zitten, liggen, lopen of wat dan ook. Weinig ervaring ermee, dus het hele rijtje van fysiotherapie tot 3 weken bedrust wat allen geen moer hielpen. Fysio in het begin nog wel wat, maar de hernia zelf werd alleen maar erg. [Met bedrust proberen ze de hernia in te capselen. Wat zelden werkt en daarbij: 1 flinke verkeerde beweging en hij is er weer uit.] Uiteindelijk operatie, dan moet je alsnog een dag of wat op bed en langszaam weer mobiel worden.
Een maand of 2 a 3 later, m'n vader. Hij heeft wel vaker last van z'n rug (andere oorzaken), maar dit werd dus ook ondraagelijk. Ook m'n vader wilde ze eerst bedrust aansmeren. Maar dat heeft mijn vader dus geweigerd. Ook een operatie.
Ook hebben allebei nog een ondersteuningsband om de rug en buik (vast een sjiekere naam voor te verzinnen) en een herniastoel aangesmeerd gekregen.
Ikzou zeker eerlijk zijn over je klachten en gevoel, uitstralingen naar je been kunnen zo erg worden dat je gevoel in je benen totaal wegvalt. En ze laten je er mee lopen tot je niet meer kunt. Ik wil je niet bang maken en misschien is die van jou nog niet zover dat ze 'm ook met andere methodes kunnen 'bedwingen', maar dan zul je er nog nooit helemaal van af zijn. En met een operatie ben je dat vaak wel.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:13

Gelukkig heb ik er geen ervaring mee maar wil je er toch beterschap mee wensen
Een collegaatje doet ook aan Fysio fit en die heeft er wel baat bij..

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:20

Sammie ik vind dat je maar raar reageert, neurologen zijn echt niet allemaal sadisten die mensen tot het uiterste willen laten lopen met pijn. Het verschilt echter per situatie of een operatie effect heeft, uiteraard. Het heeft echt geen zin om zomaar een operatie door te drammen.

Niet dat ik trouwens zoveel van hernia's weet, mijn vader heeft er 1 gehad. Maar mijn moeder is neuroloog (ja, vandaar ) en ik krijg wel eens wat mee.

Marije78, veel sterkte ermee!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:21

Sammie schreef:
Marye78 schreef:
ja maar ik heb t zelf ook niet zo op opereren
lben een schijtluis

Ik kan me voorstellen dat het beangstigend is, maar ik raad je een operatie niet voor niks aan. Mijn beide ouders hebben een herniagehad, vlak na elkaar. M'n moeder heeft ruim een jaar (!) gelopen ermee. Tot ze niet meer kon. Ze kon niet meer zitten, liggen, lopen of wat dan ook. Weinig ervaring ermee, dus het hele rijtje van fysiotherapie tot 3 weken bedrust wat allen geen moer hielpen. Fysio in het begin nog wel wat, maar de hernia zelf werd alleen maar erg. [Met bedrust proberen ze de hernia in te capselen. Wat zelden werkt en daarbij: 1 flinke verkeerde beweging en hij is er weer uit.] Uiteindelijk operatie, dan moet je alsnog een dag of wat op bed en langszaam weer mobiel worden.
Een maand of 2 a 3 later, m'n vader. Hij heeft wel vaker last van z'n rug (andere oorzaken), maar dit werd dus ook ondraagelijk. Ook m'n vader wilde ze eerst bedrust aansmeren. Maar dat heeft mijn vader dus geweigerd. Ook een operatie.
Ook hebben allebei nog een ondersteuningsband om de rug en buik (vast een sjiekere naam voor te verzinnen) en een herniastoel aangesmeerd gekregen.
Ikzou zeker eerlijk zijn over je klachten en gevoel, uitstralingen naar je been kunnen zo erg worden dat je gevoel in je benen totaal wegvalt. En ze laten je er mee lopen tot je niet meer kunt. Ik wil je niet bang maken en misschien is die van jou nog niet zover dat ze 'm ook met andere methodes kunnen 'bedwingen', maar dan zul je er nog nooit helemaal van af zijn. En met een operatie ben je dat vaak wel.

ik heb t dus een paar jaar geleden gehad, en toen zijn mijn benen ook een paar x verlamd geraakt. maar dat is toen vanzelf weer teruggekomen. (het gevoel)
ik loop er nu dus weer al een half jaar mee, omdat ik door mijn huisarts steeds weg werd gestuurd met t verhaal dat t geen hernia is maar spit en dat ik moet gaan sporten.

ik word een beetje moe van alle artsen eigenlijk.

maar ik weet wel dat ik t inderdaad niet zo ver ga laten komen dit x. dan maar onder t mes.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:21

Jellie schreef:
Gelukkig heb ik er geen ervaring mee maar wil je er toch beterschap mee wensen
Een collegaatje doet ook aan Fysio fit en die heeft er wel baat bij..

thanks

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:27

grassie schreef:
Sammie ik vind dat je maar raar reageert,

Ik denk dat je me toch ff verkeerd begrijpt. Ik zeg niks over sadische neurologen, ik zeg enkel alleen dat men je met een hernia vaak zo lang mogelijk laat lopen. Heeft geen enkele reet te maken met een sm-neuroloog. En ik dram ook geen operatie door. Dat is ieder voor zich. Ik meld alleen mijn ervaringen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:31

Hoi. Ik heb twee hernia's onder in de rug sinds 2000. Dus al een lange tijd. Heb vele verschillende fyshio gehad maar eigenlijk weinig aan gehad. Wat veel helpt is afwisselend bewegen. Te lang zitten is heel verkeerd. Rijden is op zich heel goed daar je de spieren in de rug sterker maakt. Maar is vaak makkelijker gezegt dan gedaan, weet iik uit eigen ervaring. Zwemmen is wel hele goede therapie.

Ik kon een jaar geleden nog maar 500meter lopen maar heb het door wandelen met mijnn hond weer uit kunnen bouwen tot zo'n 20 minuten. Opereren wiullen de artsen pas als ik echt niet meer kan lopen. Dat zal er binnen enige jaren wel in zitten. Er zitten nu veel te veel risiko's aan.

Ook een rug band helpt goed. Het sterkt je spieren door dat je een bepaalde houding hebt en ondersteunt je daar waar nodig.

Als je nog vragen hebt. Vraag gerust.

Even off topic. Vindt ook dat de meeste neurologen je inderdaad heel lang laten lopen zonder info. Die van mij zij dat ik alles mocht doen. Als resultaat dat ik er een paar jaar later veel slechter bij zit. Wat met een beetje meer rust voorkomenhad kunnen worden

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:37

@sammie. Als een arts geen operatie indiceert zal hij/zij daar heus een medische reden voor hebben. Als je twijfelt aan de diagnostiek kun je een second opinion aanvragen (evt via de huisarts) in plaats van je klachten proberen te overdrijven.

Sterkte iig. En ik heb wel vaker gehoord dat het bij mensen weer wegebte na verloop van tijd.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:37

Sammie schreef:
Ik denk dat je me toch ff verkeerd begrijpt. Ik zeg niks over sadische neurologen, ik zeg enkel alleen dat men je met een hernia vaak zo lang mogelijk laat lopen. Heeft geen enkele reet te maken met een sm-neuroloog. En ik dram ook geen operatie door. Dat is ieder voor zich. Ik meld alleen mijn ervaringen.

Tja, ik vind jou verhalen over " mijn ouders kregen dit en dat aangesmeerd" toch op zijn minst niet erg netjes overkomen. En nee, je hebt het niet over sm-neurologen (waar je dat nou weer vandaan haalt ) maar ik vind altijd die toon van veel mensen over artsen erg storend. Die mensen doen ook gewoon hun best!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:37

Xox schreef:
Hoi. Ik heb twee hernia's onder in de rug sinds 2000. Dus al een lange tijd. Heb vele verschillende fyshio gehad maar eigenlijk weinig aan gehad. Wat veel helpt is afwisselend bewegen. Te lang zitten is heel verkeerd. Rijden is op zich heel goed daar je de spieren in de rug sterker maakt. Maar is vaak makkelijker gezegt dan gedaan, weet iik uit eigen ervaring. Zwemmen is wel hele goede therapie.

Ik kon een jaar geleden nog maar 500meter lopen maar heb het door wandelen met mijnn hond weer uit kunnen bouwen tot zo'n 20 minuten. Opereren wiullen de artsen pas als ik echt niet meer kan lopen. Dat zal er binnen enige jaren wel in zitten. Er zitten nu veel te veel risiko's aan.

Ook een rug band helpt goed. Het sterkt je spieren door dat je een bepaalde houding hebt en ondersteunt je daar waar nodig.

Als je nog vragen hebt. Vraag gerust.

Even off topic. Vindt ook dat de meeste neurologen je inderdaad heel lang laten lopen zonder info. Die van mij zij dat ik alles mocht doen. Als resultaat dat ik er een paar jaar later veel slechter bij zit. Wat met een beetje meer rust voorkomenhad kunnen worden

thanx voor je lieve berichtje

ja ik ga ook kijken of ik savonds kan gaan zwemmen ofzo. helaas ben ik na t werk nu steeds zo gesloopt dat ik ook niet meer sport....

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:39

Sammie schreef:
grassie schreef:
Sammie ik vind dat je maar raar reageert,

ik krijg toch heel aparte beelden nu bij het lezen van het woord SM neuroloog

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:46

Of een hernia geopereerd wordt hangt van een aantal factoren af.
Boven dien is een HNP-OK ook niet alles, het blijft toch een zwakke plek.

Ligkuren worden inderdaad steeds minder gedaan.

Waarom begin je niet gewoon bij de fysio? Deze weten vaak heel veel van HNP's en als de behandeling niet naar verwachting verloopt kunnen zij ook met de neuroloog overleggen.

Blijf je veel klachten houden, dan ga je gewoon terug.

Bij problemen op je werk kun je terecht bij de ARBO-arts die verbonden is aan het bedrijf waar je werkt. Deze zal met jou en je werkgever bespreken hoe het voor jou het beste is om te werken en evt aanpassingen mbt werkomgeving en tijden bespreken.

De neurologen bij ons op de afd zijn erg lief hoor, alleen erg druk bezet..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:49

Juco schreef:
Of een hernia geopereerd wordt hangt van een aantal factoren af.
Boven dien is een HNP-OK ook niet alles, het blijft toch een zwakke plek.

Ligkuren worden inderdaad steeds minder gedaan.

Waarom begin je niet gewoon bij de fysio? Deze weten vaak heel veel van HNP's en als de behandeling niet naar verwachting verloopt kunnen zij ook met de neuroloog overleggen.

Blijf je veel klachten houden, dan ga je gewoon terug.

Bij problemen op je werk kun je terecht bij de ARBO-arts die verbonden is aan het bedrijf waar je werkt. Deze zal met jou en je werkgever bespreken hoe het voor jou het beste is om te werken en evt aanpassingen mbt werkomgeving en tijden bespreken.

De neurologen bij ons op de afd zijn erg lief hoor, alleen erg druk bezet..

ik ga ook gewoon naar de fysio hoor, heb alleen die info nog niet binnen want ik weet pas 2 dagen de uitslag.
en heb nog geen problemen op het werk, en heb al contact met de arbo meneer dus dat is geen probleem.

en waar werk jij dan?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:51

ow ik mocht naar de neuroloog voor deze kalchten(heb je ff )
ik val zomaar om, ben woorden kwijt, zie met 1 oog slecht en oogarts+opticien kunnen niets vinden en kunnen het niet verhelpen, ben belachelijk moe en snel uitgeput, evenwicht kwijt, erg duizelig en mn coordinatie is erg slecht, mn geheugen is echt slecht en ook is mn gehoor wat achteruit gegaan

geloof dat dit het wel zo'n beetje was

heb inmiddels flink wat bloed mogen achterlaten, door de MRI scan heengeweest, mag nu terug ivm vermoedelijke metaalsplintertje in mn hoofd(geboren met flink gat in mn hoofd door het haakje waarmee verloskundige de vliezen bij mn moeder ging breken, alleen lag mn hoofd in de weg, dat plekje ging branden tijdens mri dus wrsch zit er metaal daar, dus mag ff op de foto )
en volgende week VEP(soort EEG maar dan voor oogzenuw) en dan 9 november krijg ik de uitslag van alles bij elkaar

ik ben benieuwd, die neuroloog waar ik vorige keer was die werd beetje boos op me omdat ik niet overal een antwoord op wist, was erg ongeduldig en kortaf, beetje aan het snauwen en tot 3x toe stelde hij dezelfde vraag en tot 3x toe schreef hij een verkeerd antwoord op
vond het een nare man

zo dat was ff lekker offtopic haha maargoed iig zelfde ervaring met de neuroloog, geen prettige mensen zijn het... iig degene die ik ken dan!