Ik heb het hier over de school waar ik mijn opleiding volg en ik wil de naam liever niet noemen.
Dit bericht is beslist niet bedoeld om de school in een kwaad daglicht te stellen maar ik moet het even ergens kwijt.
Ik volg de opleiding dierverzorging en in de boeken staat uitvoerig vermeld wat de wettelijke afmetingen zijn voor dieren. Ik wil het om te beginnen even bij ratten houden, omdat ik daar het meeste mee heb.
Onze ratten zitten op school in kleine laboratoriumbakjes, niet alleen, nee daar kunnen ratten niet tegen, ze zetten een mannetje en een vrouwtje bij elkaar (prima, niks mis mee, groter verblijf zou fijn zijn). Wat gebeurd er dan, juist dan komen er kleine ratjes, heel erg lief, maar het mannetje weghalen, welnee. Laat die ratjes lekker plezier maken met het gevolg dat er 3 weken later ineens 2 nesten in 1 laboratoriumbak zitten, beide nesten drinken nog en de sterkte krijgen het meest met het gevolg dat het kleinste nest niks krijgt.
Nou ja, hier wordt ik al niet lekker van, ik fok zelf geen ratten maar de fokkers die ik ken laten het vrouwtje eerst aansterken.
Als je dieren houdt heb je natuurlijk ook weleens zieke dieren, dat risico neem je als je dieren neemt en ik vind dat je, zeker als school met een voorbeeldfunctie, in het geval van ziekte je verantwoording moet nemen. Welnee, het zijn maar ratten, gaan vanzelf dood. Op een gegeven moment heeft er 2 weken!! en rat gelopen met hersenvliesontsteking, dat beest moet onwijze pijn hebben geleden, gelukkig hebben leerlingen het dier afgemaakt. Wat zegt vervolgens een van de docenten: Jammer dat het dier dood is, moeten we het vrouwtje (wat erbij zat) maar laten dekken door een van de jongen BEN WEL GOED IN JE HOOFD!!! Dan neem je toch een onverwante rat!! Hoeveel fokkers over de hele wereld zijn er niet bezig om gezonde ratten te fokken, zo'n school knalt de ziees er net zo hard weer in, waar ben je in godsnaam mee bezig!!
Even een niet-rattenvoorbeeld.
Wij hadden op school een bok (mannetjes geit
) Dat beest was ziek, doodziek, kon niet meer lopen, zijn kop niet meer optillen, zijn ontlasting niet binnenhouden helemaal niks. Wat doe je dan, veearts laten komen en beestje laten inslapen, tenzij het dier te redden is, welnee kost alleen maar. We laten het dier lekker liggen en geven hem een aantal keer per dag voer en water (alsof zo'n beest het fijn vind als alles uit hem loopt en hij kan niks) hij gaat vanzelf dood, en ja hoor na 5 weken was hij inderdaad weg, uiteindelijk zelf doodgegaan.Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, je bent een school met opleidingen voor dieren en dan vind ik dat je je verantwoordelijkheden moet nemen en de dieren op een fatsoenlijke, diervriendelijke wijze moet houden en niet opgepropt in kleine hokjes. De zieke dieren behandelen of uit hun lijden verlossen en ze niet door laten kwakkelen (terwijl ze anderen misschien besmetten) omdat het nog geen tijd is om de slangen te voeren, das pas over zoveel dagen. Ik vind dit verschrikkelijk. Ik probeer zo min mogenlijk met de dieren in aanraking te komen, ik ben misselijk als ik uit de praktijklessen kom en zou het liefst alle beesten mee naar huis nemen.
Als ik dit wil bespreken met een docent kijken ze me een beetje raar aan, zo van waar heb je het over, en er erg over doorzeuren wil ik ook niet, ik wil wel mijn diploma halen (gatver wat een poedersuiker ik ben gewoon een watje
ik baal nu van mezelf).Wat kan ik doen om die arme beestjes een beetje te helpen, in andere hokken zetten gaat niet omdat dat simpelweg nietmag.
Ben ik nou zo senimenteel of denken meer bokkers er zo over.
graag jullie meningen, ook hoor ik graag de motivatie.
Enne sorrie voor het lange verhaal.