Van Lauwerszee tot Dollard tou, Van Drenthe tot aan 't Wad, Doar gruit, doar bluit ain wonderland, Rondom ain wondre stad. Ain pronkjewail in golden raand Is Grönnen, Stad en Ommelaand; Ain pronkjewail in golden raand Is Stad en Ommelaand!
Doar broest de zee, doar hoelt de wind, Doar soest 't aan diek en wad, Moar rustig waarkt en wuilt het volk, Het volk van Loug en Stad. Ain pronkjewail in golden raand Is Grönnen, Stad en Ommelaand; Ain pronkjewail in golden raand Is Stad en Ommelaand!
Doar woont de dege degelkhaaid, De wille, vast as stoal, Doar vuilt het haart, de tonge sprekt, In richt- en slichte toal. Ain pronkjewail in golden raand Is Grönnen, Stad en Ommelaand; Ain pronkjewail in golden raand Is Stad en Ommelaand!
Linda
Geplaatst: 26-02-02 20:51
Ik heb u lief, mijn heerlijk landje, Mijn eenig Drentheland, Ik min de eenvoud in uw schoonheid, 'k Heb u mijn hart verpand. Mijn taak vervuld' ik blijde, Waarheen ook plicht mij riep, Uw geest was 't, die mij leidde, Daarom vergeet 'k u niet.
'k Hoor nog de lieve, held're klokjes, bij zinkend' avondzon, Als schaapjes keerden van de heide, En moeder met ons zong. O, kon ik nog eens horen, Dat lied in 't schemeruur, En vaders schoon vertelsel, Bij 't vrolijk knappend vuur!
'k Zie nog uw brink met forsche eiken, Waar ik mijn makkers vond, Waar ik mijn tenen mandje vulde, Met eikels, glad en rond. Daar bij die oude linde, Kwam 'k met mijn vrienden saam, Zo menig vriend ging henen, De schors bewaart zijn naam.
De ruige boswal langs uw velden, Was mijn luilekkerland, Die gaf mij lekk're, zoete bramen, Uit milde, gulle hand. Daar gaarde ik de brandstof, Voor 't oud en heilig vuur, Als lente's adem wekte, Uit sluim'rende natuur.
Waar nog de held're, koele veldplas, Uw vredig beekje voedt, Daar in dat wijde, bruine heivlak, Waar wilp en korhoen broedt. Daar koelde ik mijn leden, In 't nat van zuiv're wel, Daar heb ik leren zwieren, Op ijzers, blank en snel.
Die beelden uit dat zoet verleden, Wat bleven zij bij mij! Vaak heb ik zwaren strijd gestreden, Dan hielpen, sterkten zij. En nu, ten volle dankbaar, Wijd 'k u mijn beste lied, Mijn heilrijk, heerlijk Drenthe, Vergeten kan 'k u niet!
Linda
Geplaatst: 26-02-02 20:52
Die van ons is lekker langer....
Billy
Geplaatst: 26-02-02 20:52
Ik ben verpleegkundige in Rotterdam, en ik had op een gegeven moment de gewoonte om met ouwe Groningse schippers op m'n werk het eerste couplet te zingen Vonden ze leuk joh, maar verder dan couplet 1 kom ik niet
Kayla
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 20:54
Ludo schreef:
Die van ons is lekker langer....
het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit
Billy
Geplaatst: 26-02-02 20:55
Het Drentse volkslied is niet eens in het Drents Dan is de Groningse veel echter. Kun je hem ook zingen Kayla?
Kayla
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 20:57
Billy schreef:
Het Drentse volkslied is niet eens in het Drents Dan is de Groningse veel echter. Kun je hem ook zingen Kayla?
ja het eerste anderhalve couplet uit m'n hoofd, de rest alleen als ik mee kan lezen
Linda
Geplaatst: 26-02-02 20:59
Nee, dat is omdat iedereen hem dan kan zingen. Maar het brabantse volkslied is vast niet in het branants, er zit volgens mij geen zachte g op het toetsenbord. Oh ja, als je wilt weten hoe hij in het Drents klinkt moet je alle woorden die eindigen op -en vervangen door 'n. Dat is namelijk drents.
Kayla
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 21:02
dat is ook Gronings, stelletje naapers! In mijn toetsenbord zit btw wel een zachte G.
Linda
Geplaatst: 26-02-02 21:03
NANANANANANANA
Piaffe
Geplaatst: 26-02-02 21:21
Frysk bloed sjoch op, it moaiste lan van ierde,
tralalalaa
Dies nog mooier ik heb alleen de hele text niet
Kayla
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 13:48
haha echt niet te verstaan dat dialect *kayla duikt onder de tafel om zich te verbergen*