Ergert jou moeder zich ook zo aan je huishouden...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Ergert jou moeder zich ook zo aan je huishouden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 09:55

...of waar dat voor door moet gaan?

Hihi ik ben nooit echt netjes geweest, mijn zusje ging vroeger elke zaterdag met een sopje haar kamer schoonmaken, ik kan me niet herrineren dat ik dat ooit gedaan heb

Nu woon ik dus samen met mijn vriend op een boerderij, met veel vertrekken. Zon beetje alle buren hebben een huishoudster, maar wij niet.
Ik heb 2 kamers die ik voor het oog redelijk schoon hou , de woonkamer en de eetkamer, maar verder ben ik beslist niet iemand die om de dag stofzuigt of elke week met een sopje alles bij langs gaat, pas als ik zie dat iets wel erg stoffig wordt ga ik er even met een doekje met glassex langs.
Ook onze tuin is bepaalt mijn hobby niet, het gras staat dan ook wel erg hoog op sommige plaatsen. (haha en hoe los je dat op: paarden in de tuin en het is weer kort:p)

Mijn moeder ergert zich hier dood aan, en durft amper mensen mee te nemen naar mij toe. Om mij heen zie ik veel leeftijdgenoten die ook niet zo fanatiek huishouden en waar het nou niet bepaald netjes is....
De generatie van mijn moeder werkte vaak niet, bleef thuis bij de kinderen en besteedde de hele dag aan het huishouden.

Ik werk, als ik vrij ben rij ik de paarden en internet ik graag, en dan ruim ik vaak alleen het hoognodige op, de rest schuif ik voor me uit. Ik moet zeggen dat ik en mn vriend ons er ook niet aan ergeren.

Hoe zit dat bij jullie, hebben jullie alles spik-en-span of gaat het net zo?

moekoekoe

Re: Ergert jou moeder zich ook zo aan je huishouden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:05

Zo ongeveer hetzelfde. Alleen...mijn moeder vergeeft het mij wel, omdat ze weet dat mijn vriend en ik enorm veel werken en het heel druk hebben met de kids, vrienden, werk, nog meer werk, elkaar en noem maar op. Mijn moeder heeft ook altijd cariere gemaakt, maar vond toch ergens nog een gaatje om te schrobben en poetsen.

Mijn vriend en ik zijn alleen zoooo moe dat we thuis vooral willen slapen.

Gelukkig hebben wij een (groot...erg groot..dat wel...dus veeeeeel schoon te maken..) nieuwbouwhuis en dat scheelt enorm veel stof.
Beneden houd ik het wel redelijk bij, maar boven.....
Binnenkort verhuist onze slaapkamer naar zolder en ik geneer me nu al voor het moment dat dat bed van zn plaats komt: kan me niet herinneren dat ik daar OOIT onder gezogen heb!!!

In de badkamer staat de Cif en Glassex standaard standby, zodat ik nog wel enkele keren per week met een haddoek die de was in moet de wasbak/douche/bad/toilet uitsop.
Ook in de WC beneden staat de bleek standby en met vochtig toiletpapier (jaja.. ) neem ik dan de wc wel regelmatig even mee.

De was probeer ik direct op te vouwen en zo min mogelijk te strijken, maar wat dan WEL gestreken moet worden ligt 4 weken op het traphekje...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:12

Ik denk dat mijn moeder een puntje kan zuigen aan mijn huishouden. Ik woon dan nog niet samen maar ben wel zo veel bij mijn vriend dat we eigenlijk alles samen dus ook het huishouden en de tuin.
Elk weekend wordt het hele huis schoongemaakt en elke dag na het eten wordt er een doekje over de keukenkastjes gehaald en meestal ook de vloer in de keuken gedweild. De hele douche wordt elke week met amtikalk aangepakt en de wc wordt eigenlijk om de dag gedaan.
Tja ik of mijn vriend doen dat gewoon in de tijd da het eten op staat, even overal een doekje langs en het is weer schoon, en als je het al heel erg schoon hebt is het ook allemaal nite zo heel erg veel moeite. En as het goed weer is doe ik het binnen en mijn vriend maait dan het gras of schoffelt de tuin.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:17

Hou op schei uit...
Ik heb besloten dat het vanaf vandaag gaat veranderen: ik neem een werkster.
Het enige is, dat ik me bij voorbaat al geneer voor de dingen die zij tegen gaat komen . Maar ach, ze zal wel wat gewend zijn toch?

Vooral nu de spinnnentijd er straks weer aankomt, de ramen begin ik helemaal niet over en de keuken.
Meestal zorg ik ervoor dat het voor het oog netjes is, ivm klanten, gitaarlesleerlingen van m'n vriend en onverwachte bezoeken van (schoon)moeders, maar je moet niet teveel omhoog kijken of achter gordijnen en in kastjes, dan val ik echt gruwelijk door de mand .

Het zal een bron van ergernis minder zijn als het huis ook eens toonbaar is zonder dat er visite/logees komen .

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:23

Ehm, tja, op het gebied van huishouden ben ik echt een kind van mijn moeder en dat is niet echt positief te noemen vrees ik. Het is bij mij dan ook niet zozeer mijn moeder die zich ergert aan mijn huishouden, maar juist mijn vader. Als hij langskomt is het groot alarm bij mij, dan is het huis ook ineens super-super-netjes. Voor mijn gevoel dan, want mijn vader kan zich dan nogsteeds ergeren aan de manier waarop dingen opgeruimd zijn. Niet dat hij hoofdschuddend rondloopt hoor, maar ik weet gewoon dat het zo is. Hij ergert zich ook aan de kattenharen in mijn huis, alhoewel hij de katten ontzettend lief vindt. Hij zou bij elk kattenhaartje waarschijnlijk al de stofzuiger pakken, nou dat doe ik dus echt niet. Dat weet je met katten hoor, daar horen nu eenmaal kattenharen bij.

Ik was één keer vergeten dat hij bij mij thuis op een reperateur zou wachten en het huis was een puinhoop... Ik kreeg zowat een hartverzakking toen het ineens daagde dat mijn vader in mijn huis zat en dus in mijn zooi. Pa was not amused, dat snap je!

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:25

Ben nooit netjes maar sinds mn ouders gescheiden zijn en ik bij me vader woon is dat toch wel veranderd, kan tegen rotzooi tot op een bepaalde hoogte
Daarna ga ik toch wel opruimen enz, maar gelukkig hebben we ook nog een poetsvrouw die 1 keer in de week komt!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:27

als ik weet dat mijn moeder komt ruim ik op maar verder doe ik alles wanneer het uitkomt of te erg wordt. Stofzuigen en stoffen eens in de week of 2 weken. Afwas meestal elke avond maar soms ook een dagje niet. Tja te erge rotzooi haat ik maar een beetje rommelig moet kunnen

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:07

mijn moeder was ook zo, echt vreselijk!
als ze er was ging ze even met haar vinger langs de bovenrand van de deursponning (!!!) om dan te laten zien dat het daar ook al stoffig was! En de uitleg dat een baan, kind en huishouden niet echt samengaan, en dat ik voor 1 ding echt niet altijd tijd heb wil ik psychisch in orde blijven...
nou, dat was erg moeilijk te begrijpen voor haar

Maar nu heeft ze zelf een bijna-fulltime baan en toen ze een keer zat te piepen dat ze 's avonds zo moe is en adt ze dan geen zin meer heeft in koken en stofzuigen heb ik even fijntjes alle standaard-zinnetjes herhaald die ik jarenlang heb moeten aanhoren!
Dat was een erg prettige "wraak" en nu begrijpt ze het helemaal!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:16

Mijn moeder ergert zich eraan dat het bij mij schoner is dan bij haar

Maar wij hebben dan ook minder aanloop dan haar, zijn minder thuis, en mijn vriend helpt weleens mee wat ook erg scheelt.

We hebben drie katten en als je dan niet om de dag stofzuigt of swiffert waaien de haren door het huis heen.
We hebben een balkon die volstaat met bloeiende planten en bloemen omdat ik er gek op ben om daar mee bezig te zijn.
Ik doe de strijk, mijn vriend de kattenbak, en zo zoeken we samen uit wat ons het beste ligt.
Ik doe veel dingen tussendoor, hij neemt er uitgebreid de tijd vor en daar hebben we ok rkeening mee gehouden.

Dus bij ons is het niet spik en span, maar 1 keer in de week een sopje gata er wel doorheen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:05

Sily zo is het bij ons dus ook, mijn vriend wrijft overal 10 keer over heen ik 2x keer dan is het ook wel schoon. Vanavond gaan we weer bezig omdat we het weekend allebei heel erg druk hebben.
Mijn vriend doet altijd standaard de hele badkamer, hij wil zelfs neit dat ik het nog doe, of hij moet er zelf echt niet aan toe komen.
Het enige wat bij ons nog weleens veis is, is de tandenborstel beker, maar meestal neem ik die wel even mee. En nu in de zomer is de vloer ook nog vies we lopen toch even snel op blote voeten naar binnen of staan op de slippers binnen.
Hij heeft ook erg veel last van mieren die ook nog al wat rotzzoi op de grond achter laten. De mieren worden nu wel wat minder maar dat vind ik dus echt heel erg vies in huis.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:06

Bij mij is t altijd wel aardig netjes.
Ik doe net als wat Sakkia zegt, als het eten opstaat even snel met een doekje overal langs.
Heb gister toevallig eens overal achter en onder gestofzuigd, dat gebeurt ook niet zo heel vaak. Maar aangezien we 2 katten hebben ligt er overal een hoop haar achter.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:41

Ik woon in een oude boerderij, dus nog wel wat extra stoffig. Ik hou het altijd netjes hier in huis, kan absoluut niet tegen rommel. De bovenverdieping telt vijf grote slaapkamers, waar ik twee keer per jaar poets omdat er nooit iemand komt. Beneden sop ik ieder week alles, dweil de vloer en stofzuig. Ramen lappen ongeveer 1 keer per maand. Heb ik een hekel aan, maar wel fijn als je weer naar buiten kan kijken Ik heb een schoonmoeder die vroeger in dit huis heeft gewoond en die zegt altijd dat ze zo blij is dat ik het zo goed bijhoudt! Mijn eigen moeder vind het eigenlijk ook altijd netjes bij mij binnen. Ik moet wel eerlijk zeggen: mijn vriend helpt ook goed mee. Ruimt zijn eigen rommel op (alleen hij kan er niet aan denken dat zijn was IN de wasmand moet ipv ernaast ) en dweilt de vloer meestal.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:55

Ikzelf maak niet schoon gelukkig.
Mijn moeder wel, ze kijkt er niet tegenop ofzo maar vind het ook niet bepaalt leuk.
Ze maakt drie keer schoon in de week.
Bij ons thuis
Bij mijn oma
Bij mijn oom.

Dat is even wat anders dan 1 huis.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:39

Wiens moeder niet?

Mijn moeder gaat expres iedere keer als ze bij mij komt, naar de WC om te kijken of hij wel schoon is.... erg!!!!

Verder zitten we landelijk en mijn vriend en ik sloften zo met onze baggerschoenen naar binnen. Nu hebben we een gigaverbouwing achter de rug en moet ik zeggen dat het wel makkelijker is om een nieuw huis schoon te houden, als een ouder.

Maar ik ben iig geen geweldige poets: mijn schoonmoeder doet bij mij de ramen van binnen en van buiten en als ik het vraag, doet ze ook de badkamer (gewéldig!!), verder maait ze het gras en harkt af en toe hier en daar wat onkruid weg.
Mijn eigen mam helpt nooit in mijn huishouden, als ik zo eerlijk mag zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:03

mijn moeer is héél erg, ze is hier af en toe als ik een lange dag en avond moet werken, zogenaamd omdat ze het zielig vindt dat de katten alleen thuis zijn, maar......... ze gaat alles schoonmaken, al m'n kleren opvouwen (ik pleur alles zo uit de droger in een kast) zodat ik wekenlang niets meer kan vinden en ze maakt een hele lange lijst van dingen die haar niet aanstaan. Alles is smerig (ook die vinger over de bovenkant van de deur) en niets deugt....

Dinsdag komt ze weer, ik ga niet eens bellen overdag want dan krijg ik een enorme preek en dan schaam ik me kapot tegenover m'n collega's: ik ben bijna 50 en krijg nog steeds de les gelezen van mijn moeder van 80

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:10

Mijn moeder is ook al zo erg.

Boven moet je bij ons niet te goed kijken, zul je vrijwel overal stof vinden . Beneden probeer ik het wel bij te houden, d.w.z. 1x per week. Het is niet smerig, maar niet zo netjes als bij mijn moeder thuis. Iedere vrije minuut besteedt zij aan het poetsen. Nou, mij niet gezien. Zijn wel leukere dingen te verzinnen.

Toen ze vorig jaar op mijn verjaardag was geweest, kreeg ik daarna i.p.v. het gebruikelijke "het was gezellig" , "het was wel schoon" te horen .

Als ik weet dat er bezoek komt en met name als mijn moeder langskomt, dan zorg ik er wel voor dat alles netjes is

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:50

Bij mijn moeder, mijn schoonzus, en mijn schoonzusje is ook alles zo spik en span. Maar ik kan me er niet te intensief mee bezig houden. Stofzuigen doe ik een enkele keer per week, hoewel ik 2 honden heb. Ik vind het allemaal zo'n gedoe, bluh!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:47

Ik weet zeker dat mijn moeder mijn huishouden (welk huishouden? ) vreselijk vindt, maar ze houdt wijs haar mond als ze hier is

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:13

Oh....dit topic moet ik aan mijn moeder laten zien. Als we elkaar spreken aan de telefoon of over ICQ dan is een van de eerste dingen die ze vraagt "en opgeruimd" Ik antwoord meestal, Tuurlijk.

Nog zo'n vraag "Hoe is het met je huisje..."
Eh.. Goed.

Nee, hoor het vaslt wel mee, vandaag hebben we gebeld en we hebben het niet eens over mijn huisje gehad. Alleen dat de grijze bak buiten moet. *grinnik*

Ik vrees dat ik mijn moeders wanhoop ben en ze vraagt zich vast af of het nog ooit goed komt. Maar zij zit er dus meer mee dan ik.

Tuin is ook verschrikkelijk. Maar ik heb nu iemand bereid gevonden om zich als tuinman op te werpen. Nu nog een huishoudster...*brr moet er niet aan denken*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:16

Ik ben heel erg vreselijk Kan ook echt niet onverwacht mensen ontvangen

Mijn mams is daarintegen echt vreselijk netjes en schoon. Die komt hier altijd binnen, schuift de bende op de bank opzij, gaat zitten, zucht en zegt: 'ik snap niet dat je kan leven in deze bende'. Ik eigenlijk ook niet

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 01:00

Mijn moeder ergert zich ook aan het huishouden.....
omdat het bij mij schooner is, dan dat het bij haar ooit geweest is. }>
Vroeger was het bij ons thuis altijd een zooitje. Écht een zooitje.
Mijn vader werkte tot wel 65 uur per week. Mijn moeder daarin tegen was bijna altijd huisvrouw.
Wanneer er bij ons mensen op visite wilde komen moesten deze eerst bellen zodat wij de gelegenheid hadden om op te ruimen.
Toen ik jonger was maakte ik me daar niet druk over.
Maar toen ik op de leeftijd kwam dat er vriendjes in beeld kwamen.... werd het een héél ander verhaal.
Ik had met 17 al een eigen zaak. Ik werkte 48 uur per week, deed de boekhouding daarvan zelf en daar kwam nog eens bij dat ik in mijn "vrije tijd" het huishouden thuis kon gaan doen.
Mij is trouwens ook geleerd dat een vrouw het huishouden hoort te doen en een jongen niet.
Ik kan daar genoeg voorbeelden van geven hoe het er vroeger bij mij thuis aan toe ging.

BV. Pa en Ma gaan een weekje naar de camping.
Mijn broer is twee jaar ouder dan mij.
Er werd van mij verwacht dat ik om 05.30 op stond, brood en thee voor mijn broer maakte, zijn lunchpakket klaar zette, hem uit zwaaide terug mijn bed in ging en een half uur later weer op stond om zelf naar mijn werk te gaan.....

Maar goed daar gaat het hier niet over.
Ik ben op mijn 19e het huis uit gegaan om te gaan samen wonen met mijn huidige man, die anderhalf jaar jonger is.
Ik heb me zelf gezworen dat mijn huishouden het totaal tegen overgestelde zijn worden als die van mijn moeder.
Je kan hier elk moment van de dag binnen stappen en het is gewoon schoon.
Ik poets echt niet 24 uur per dag, maar er wordt wel 4 keer per dag gezogen en er wordt 's avonds voor we naar bed gaan opgeruimd.
Zodat ik 's morgens in een schoon huis wakker wordt.
Maar mijn moeder loopt wel te klagen over mijn schoonzusje, die trouwens wél 40 uur werkt per week. Dat het daar soms zo'n rommeltje is....
Ach. Moeders!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 01:11

nee hoor denk het niet

ik poets hier elke dag! ik kan er niet tegen als het zo rommelig is enzo

ik ben gewoon poetsverslaafd ofzo

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:28

Haha, leuk is dit!!
Ik vroeg me al af of er nog meer mensen zoals ik waren.

Ik ben ook niet zo'n held in het huishouden. Vooral mijn was wil nog wel eens opstapelen, en dan vooral mijn strijkwas. Als mijn moeder komt is ook het eerste wat ze vraagt "ben je een beetje bij met de was?" Zo niet gaat ze vaak gelijk naar boven om even snel wat op te vouwen en een paar dingen te strijken. Of ze neemt wat mee naar huis.
Ze zit ook altijd met haar vingers in mijn planten om gelijk gechrokken met een gietertje naar de kraan rent om ze nog net het leven te redden..

Soms is het erg vervelend maar ik ben toch wel heel blij met zo'n moeder hoor.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:38

Ik weet niet of mijn moeder zich ergert, is haar probleem ik kan prima leven in ons huis. Het is bij ons schoner dan het ooit bij mijn moeder is geweest.
Wij hebben gelukkig wel een hulp die een keer per week schoonmaakt voor ons. De rest kunnen we zelf redelijk goed bijhouden.

Mijn schoonmoeder heeft er geloof ik meer problemen mee gezien de dingen die ze doet als wij op vakantie zijn en hun planten komen water geven enz. Verder vindt zij dat de kleren altijd netjes gestreken moeten zijn, fijn, doet zij dus voor ons, als ik ergens een hekel aan heb is het wel strijken... Ik heb haar er al wel van kunnen overtuigen dat spijkerbroeken strijken toch wel redelijk nutteloos is, net als het strijken van dekbedovertrekken.

Mochten ze onoverkomelijke problemen hebben dan komen ze toch niet meer, het is mijn huis, mijn leven en ik ben er tevreden mee.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:38

Ben van mezelf best netjes, maar heb veel te weinig tijd (werk, pony) om de boel aan kant te houden Als ik weet dat er visite komt, ga ik als een gek de woonkamer/keuken/gang/tuin door om het ergste bij te werken, maar zeker voor mijn moeder is het nooit goed genoeg Krijg altijd commentaar, het meest op de tuin trouwens (En ze zou volgens mij een rolberoerte krijgen als ze nu de tuin zag )