Jonge kraai uit nest gevallen wat moet ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Jonge kraai uit nest gevallen wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:13

Of hij is proberen te gaan vliegen, of hij is uit t nest gevallen, het nest onder de dakgoot van mijn slaapkamer.

Wil heeft geprobeerd met een lange ladder om er bij te komen, om hem terug te zeten, maar de ladder is veel te kort.

Ma en pa kraai keken bij alles goed wat wij deden.

Nu heb ik hem in een krat op de tuintafel onder de parasol gezet.

Hij lijkt ongedeerd maar is helemaal uitgeput en zijn buik gaat nu nog steeds als een razende op en neer.

Ik heb er een bakje water, wat gehakt en mozzerella ( ik denk misschien vind ie lekker wat ik lekker vind Clown ) en we zijn wormen proberen te gaan steken, zonder resultaat.

Ik hoop dat ie t red, maar hij is nog al uitgeput dus ik vrees t ergste.

Kan ik wormen gewoon in een dierenwinkel halen?
Of eten ze iets anders?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Jonge kraai uit nest gevallen wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:16

jeetje... ik heb geen idee wat je er aan kan doen... idd water bij hem zetten is wel goed... eten ze ook geen kattevoer??? klinkt misschien dom, maar er staat me zoiets bij...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:20

brood natmaken emt water Ja

zo hebben wij gister een baby musje in onze luchtafvoer op de badkamer gevonden, vogelopvangcentrum zei dit tegen ons dat we dta t beste konden geven

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:22

Als pa en ma Kraai er bij stonden te kijken, is het beestje oppakken en voeren wel het domste wat je hebt kunnen doen. Ik weet niet hoe oud dat kraaitje was, maar als ie al veren heeft was ie waarschijnlijk aan het oefenen om te vliegen. En soms komt het wel eens voor dat ze daarbij uit hun nest vallen. De ouders hebben dat wel in de gaten, en die blijven ze gewoon op de grond voeren. Bij merels zie je dit ook altijd. Maar goed... ik hoop wel dat dit goed afloopt! Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:25

Naar de vogelopvang brengen...

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:26

Inderdaad, naar de vogelopvang berengen. die mensen hebben er altijd nog het meeste verstand van. Zelf gaan prutsen lijkt me niet zo handig in zo'n geval...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:28

Vogelopvang is inderdaad de beste optie.
Anders kattenvoer (brokken) zacht maken in water en hem dat voeren.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:29

Natte stukjes brood idd..Zo hebben wij hier ook een stel jonkies gered.

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:31

@ Ronnoz : Natasha heeft 2 katten lopen dus laten zitten lijkt me geen optie Knipoog

Inderdaad wat Renske zegt brood nat maken met water, snaveltje openmaken (nagel ertussen zetten) en het stukje erin doen. Na een tijdje hebben ze dit wel door en gaan ze bedelen.
Je kan ook blikvoer van de katten prakken met een vork en dat geven.

Suc6 ermee.!

*Edit* Als het nog een hele jonge is dan zal hij denk ik niet uit zichzelf gaan eten maar dan moet je hem echt voeren.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:32

Ronnoz schreef:
Als pa en ma Kraai er bij stonden te kijken, is het beestje oppakken en voeren wel het domste wat je hebt kunnen doen. Ik weet niet hoe oud dat kraaitje was, maar als ie al veren heeft was ie waarschijnlijk aan het oefenen om te vliegen. En soms komt het wel eens voor dat ze daarbij uit hun nest vallen. De ouders hebben dat wel in de gaten, en die blijven ze gewoon op de grond voeren. Bij merels zie je dit ook altijd. Maar goed... ik hoop wel dat dit goed afloopt! Haha!

We hebben m een hele tijd niet aangeraakt, maar er moest iets gebeuren, op de grond laten zitten is geen optie ( katten).

Heb net een vrijwillger van de dierenambulance gebeld en die zei idd dat moeder door blijft voeren, misschien zelfs op de tuintafel.

Ik bel morgen t vogelopvangcentrum.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 23:02

ik heb deze week al 2 jonge vogeltjes gehad uit 1 nest..
De eerste was denk ik gevallen en.. lag op zn rug te gillen. Omdat het al laat was heb ik hem in een kooitje thuis gezet. alles leek goed te gaan maar was de volgende ochtend toch dood.
Gister weer eentje, was gepakt door een kat, was erg geschrokken maar had verder weinig en die hebben we naar de vogelopvang gebracht.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 23:53

Hij weigert brood te eten!

Ik had wol wat uit t nest was gevallen in het kistje gedaan, en daar lag ie daarstraks, veren uitgespreid ,op te dutten! Zo lief!

Ik probeer hem morgen naar t vogelopvang te brengen als ik ze gebeld heb, ik raak al aan het beestje gehecht, hij heeft zulke mooie felle ogen!
Net tjilpte ie, hij was wakker geworden en heb er een handdoek bijgelegd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 00:36

afblijven en thee drinken...
een kraai is niet dom... en begrijpt en snapt meer dan wij denken...
laat maar cat-proof zitten en de ouders komen wel voeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 00:44

Paar jaar geleden zat er hier ook een jonge kraai op het weiland was ook z'n nestje uit gestapt Knipoog
Ik dacht ook dat hij het neit zo redden maar pa en ma hielden alles scherp in de gaten en hebben hem gewoon op de grond verder gevoed. Het jaar daarop zat hij/zij hier ook te broeden denk ik want ze lijken allemaal op elkaar he.
Er liepen hier toen 5 katten rond maar die waren wel zo wijs om niet in de buurt te komen. Heb je weleens goed naar die snavels gekeken?? Nou, daar trapt geen kat in hoor. Zeker niet nu er overal jonge vogeltjes uit nestjes "stappen".

Wat het eten betreft: kraaien zijn net als varkens en meeuwen die eten alles wat los en vast zit t/m hun eigen jongen als het zo uitkomt.
Succes ermee!

P.S. Is het echt een kraai of is het een kauwtje? Kraai is nl best groot voor in de dakgoot vlgs mij. (niet wijsneuzerig bedoeld)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-05 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 01:17

Ben benieuwd hoe het morgen afloopt Knipoog
Succes nu bij "je kraai"

Had vanmiddag een jonge merel gered van de katten weer in de boom gezet klaar.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 01:47

Alane schreef:
afblijven en thee drinken...
een kraai is niet dom... en begrijpt en snapt meer dan wij denken...
laat maar cat-proof zitten en de ouders komen wel voeren Haha!

Zouden ze ook komen voeren in t witte kistje ?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 01:50

@Gast8253: kraai of kauw weet ik niet, maar ze zijn enorm!
@ Faniek: helaas kunnen we NIET bij de dakgoot komen.

Ik zit wel in een dilemma:Dat opvangcentrum is als het al open is op zaterdag pas om 10 uur open.

En ik MOET eerder naar stal.
Vogel meenemen en in die broeierige auto laten zitten?En dan ernaartoe rijden vanuit stal?
Of afwachten tot maandag, of t wonder gebeurd en ma komt voeren in t kistje......

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 03:23

Natasha schreef:
Vogel meenemen en in die broeierige auto laten zitten?En dan ernaartoe rijden vanuit stal?
Of afwachten tot maandag, of t wonder gebeurd en ma komt voeren in t kistje......

Als je hem in de auto laat zitten overleefd hij het niet in die warmte. Je kan hem ook in een doos doen en op stal zolang op een koele plaats zetten tot je hem weg kan brengen.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:05

Of je blijft er gewoon vanaaf en kijkt wat moeder natuur doet.
Wat dat betreft ben ik het wel met de theorie van darwin eens! Tong uitsteken

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:43

Vorig jaar hadden wij ook een jonge kraai. Hij wou eerst ook niet eten, gewoon z'n snavel open gedaan en erin geduwt. Later snapte die het idee en zat hij de hele tijd om eten te krijsen als we langs kwamen lopen. We gaven hem trouwens hondenvoer gemengt met brood en water. Kattenvoer kan ook. Uiteidelijk is hij zelf weggevlogen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:50

Naar de vogelopvang brengen, wij hebben in onze tuin een nest en daar valt ieder jaar wel een vogeltje uit met de warmte. Die brengen we dan altijd weg daarheen. Als het zo warm is word de zwakste uit het nest door de anderen eruit geduwd is ons verteld. De vogelopvang weet precies wat hij moet doen en zorgt er vaak voor de de vogel geen problemen heeft als hij word vrijgelaten.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:28

Ik zou hem op de tafel in het kistje laten staan. Pa en ma komen misschien nog wel voeren. Verder heb je neem ik aan wel kattenvoer in verband met je katten. Je kunt kattenbrokjes laten weken in water en die voeren. Mee naar stal nemen zou ik niet doen. Kun je er niet voor zorgen dat de katten niet bij het kistje kunnen komen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:36

Laten staan op een wat koelere plek..
Vogelvoer halen, vermengen met water tot een papje en in je hand doen.. (vuist maken) ik heb ook zo'n vogel gehad die geen brood wou en heb het zo gedaan..
Ik heb nog een boek waar het instaat (hoe je dat aan moet pakken) kan het wel even inscannen voor je als je dat wil. Lachen
Succes!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:59

Ik heb vroeger ook zoiets aan de hand gehad en volgens de dierenarts moesten we hem kattenvoer voeren, met nog een of ander goedje er door heen. Deze is er groot mee geworden. Gewoon natvoer prakken en met een koffielepeltje naar binnen duwen. In het begin zijn ze wat schuchter maar na een paar dagen hebben ze praatjes voor tien. En als je hem in een of andere krat kunt zetten, zodat de katten er niet bij kunnen, zullen de ouders hem vermoedelijk idd blijven voeren.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:59

Een kraai eet geen zaad of brood. Een kraai is een aaseter. Hij HOORT vlees te krijgen.