Argh..fruitvliegjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte

Argh..fruitvliegjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:16

Het begint weer warmer te worden en ja hoor; daar zijn ze weer... fruitvliegjes. Onze keuken wemelt er ondertussen van, en waar ze vandaan komen? God mag het weten.

Heeft iemand bruikbare tips om ze te verjagen? De krengetjes zitten overal, en als ik denk dat ik er een paar heb op heb gezogen, kom ik ze nog tegen..

Help! Clown

Girl In The Mirror

Re: Argh..fruitvliegjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:21

Nou zoals de naam al zegt komen ze op (rottend) fruit af, dus zorgen dat je dat niet in de keuken hebt iig Knipoog
En de vuilnisbak op tijd legen, wij gooien etensresten nu meteen buiten in de afvalbak, dat scheelt qua binnenshuis ongedierte al een hoop!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:58

Opruimen, en overdreven netjes en hygienisch worden. Fruit in de koelkast bewaren helpt ook een hoop.

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:01

jip meer kan ik ook niet zeggen wel irritan he?

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:16

ohh dat is zeker erg ja!..
wat er gezegt word izjn denk wel de handigste tips?
ik heb ze verleden jaar zelfs in de douche gehad :S lekker vaag he

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:38

Wij hebben op school een practicum gedaan met fruitvliegjes: in totaal heb ik er 500 moeten kweken, tellen en sorteren. Dat zijn er pas veel!

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:41

en wat heb je ermee gedaan? haha

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:37

Het lijkt ook wel met de tijd van het jaar te maken te hebben. Ik had er sinds zaterdag ineens een hele boel en ik heb helemaal geen fruit in de keuken en nu zijn ze allemaal weer weg.
Maar ik lees dit net op internet....

http://www.dpc-services.nl/p_ongediertebestrijding_fruitvlieg schreef:
Fruitvlieg (Drosophyla Lidea, -fasciata, of -melanogaster (Lat.) )

Uiterlijk

De fruitvlieg is een klein insect met een lengte tot ca. 4 mm. Ze zijn afhankelijk van de soort bruingeel tot donkerbruin gekleurd. De fruitvlieg kan goed, maar weinig gericht, vliegen. De ogen zijn groot in verhouding tot de grootte van de kop. De larven zijn meestal licht van kleur, langwerpig en pootloos; het puntige uiteinde van de larve is de kop.

Leefwijze

De larven van de fruitvlieg voeden zich met vochtige soms vrijwel vloeibare producten zoals rottende vruchten en planten, gistend sap, melk- en bierresten, enz. In deze vochtige massa kunnen eitjes, larven en poppen zich uitstekend handhaven en vermenigvuldigen. De eitjes worden door de vliegjes afgezet in of bij deze voedingsbodems, waardoor de uitgekomen larven onmiddellijk voedsel kunnen opnemen.

Algemeen

Gezien de leefwijze van de fruitvlieg komen ze vrij algemeen in de "vochtige" levensmiddelenindustrie voor, maar ook in keukens (spoelmachines, afvoeren, e.d.) en in woningen (rioolgebreken o.i.d.). Vooral door azijn en zwakke oplossingen van alcohol worden fruitvliegjes aangetrokken.

Wering

Een goede hygiëne gaat de ontwikkeling van fruitvliegjes tot grote aantallen tegen. Zorg ook voor het regelmatig reinigen van afvalbakken, containers, e.d.; spoel afvoergoten regelmatig door en houdt emballage en retourproducten (melk, bier, limonade, e.d.) apart van productieruimten.

Bestrijding

Na een grondige inspectie worden de ontwikkelingsbronnen van fruitvliegjes in beeld gebracht. Deze worden grondig schoongemaakt waarna bestrijdingsmiddelen kunnen worden toegepast om de laatste fruitvliegjes te doden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:39

ik heb er net ook veel last van gehad tijdens de hondencursus... hele zwermen van die lastige vliegjes, en jeuken dat die doen. Ik weet niet of het dezelfde soort zijn die in jullie keuken zitten, maar lastig zijn ze wel...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:33

alles wat vliegt en zoemt is lastig

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:02

Ja.. insecten zijn irritant idd Haha!

Maar goed, mn moeder en ik hebben onze fruitschaal even verplaatst naar de koelkast, en vandaag was de huishoudster dus, alles moet wel weer schoon zjin nu Knipoog