Zou jij het willen weten.... (kanker)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Zou jij het willen weten.... (kanker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:35

Zou jij willen weten of je aanleg hebt (genetisch) om kanker te krijgen?
Zou jij je daar op willen laten onderzoeken? (of misschien héb je het al wel laten onderzoeken?)

Ik weet het fijne er niet precies van, maar je kunt je laten onderzoeken op een bepaald gen. Als je dat gen hebt, heb je een verhoogde kans om kanker te krijgen. Het is dus niet zéker dat je kanker krijgt, maar een verhoogde kans heb je wel.

Aan de ene kant, weet je dat je dat gen hebt, dan kun je er beter op letten. Ben je er meer bedacht op en zijn ze er misschien eerder bij als je kanker blijkt te krijgen.

Aan de andere kant, wordt je niet volledig paranoia en zie je overal dingen die er niet zijn? Ga je er niet naar leven?

MarrieLeen
Amazone

Re: Zou jij het willen weten.... (kanker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:37

Ik denk dat ik echt overal dingen zou zien die er niet zijn.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:37

Ik zou het wel willen weten, alleen al om er vroeg bij te zijn als je de ziekte krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:42

Ik zou het ook wel willen weten, al is het alleen maar om er beter op alert te zijn en wat vaker gecontroleerd te worden.
Hoe eerder je er bij bent hoe beter het te behandelen is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:44

Ik hoef het niet te weten
Mijn moeder is overleden aan kanker, indertijd (bijna 10 jaar geleden) werd er nog onderzocht of deze vorm van kanker erfelijk zou kunnen zijn.
Misschien is dat ondertussen al wel bekend.
Maar om eerlijk te zijn zit ik er niet om te springen om het te weten te komen.
Ik ken de evt. symptomen en hou bepaalde dingen extra in de gaten, maar daar blijft het bij.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:48

het probleem is is dat ze er pas achter zijn gekomen bij mij nadat ik al een tumor gad gehad.
het is dan bij mij gelukkig niet fataal geweest, maar het is toch wel even aardig schrikken...

het zit dus aan de kant van mijn moeder in de famillie in de vorm van borst, schildklier, nier, buik, en aangezien ik veel van die kant heb geërft is het mij dus ook overkomen maar dan in de hersenen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:55

ik wil het wel weten en heb ook geprobeerd om erachter te komen.
Mijn moeder is zeer recent ( eind april) overleden aan borstkanker en ik wilde toen het bij haar geconstateerd werd( bijna 2 jaar geleden) weten of ik het ook draag.
Jammer genoeg waren er "maar" twee vrouwen in de familie die borstkanker hadden en geen mannen met prostaatkanker, dus ging het DNA onderzoek niet door...

De reden dat ik het wel wou weten is vooral om artsen alert te maken. Als je als 24 jarige een knobbeltje voelt gaan ze daar heel anders mee om als je genetisch belast bent dan als je het niet hebt laten onderzoeken.
Ik ken te veel verhalen waar de alarmbellen niet gingen rinkelen omdat de arts de patient te jong vond om borstkanker te hebben....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:05

ze kunnne tegenwoordig wel bewijzen dat het erfelijk is maar niet dat het niet erfelijk is
wel dat je een foutje in je gen hebt -> betekend dus niet DAT je het krijgt maar de kans is groter dat je het krijgt in verhouding tot iemand waar die fout er niet zit
maar als ze geen afwijking hebben kunnen constateren betekend dat niet dat je het niet krijgt

ik heb mezelf op erfelijkheid laten testen omdat ik ook nog een jonger zusje heb en een kleine
en het dus vaker in de familie schijnt voor te komen

(ik kwam er veel later dus achter dat mijn oma en tante -aan de zelfde kant_ overleden zijn aan borstkanker en dat een andere tante (ook de zelfde kant) ook vaak gezwellen heeft gehad..en meer vrouwen zijn er niet aan die kant )

ze hebben bij ons dus niet kunnen aantonen dat het erfelijk is

denk dat het zoiezo wijs is goed op je eigen lichaam te letten
hoe eerder je der bij bent des te hoger je overlevings kans

mijn 1e x was ik 18 en vroeg ontdekt omdat ik zelf controleerde (borst controle) maar was er toen ook optijd bij dus weinig spannends

jaren later ik was erg laat(stadium 3 of 4 daar zijn ze nog niet helemaal uit..) (niet door mijn toedoen trouwens lang leve mijn eigenwijze huisarts) er zijn ook veel fouten gemaakt

beter word ik nooit meer , ik krijg nooit te horen "u bent schoon prettig leven verder" en de kans dat het bij mij of terug komt of ergens een uitzaaing naar boven komt is meer dan aanwezig

maar als ik een bobbeltje voel in mijn borst of ergens anders of iets niet vertrouw kijk ik het toch eerst ffies aan
spring niet direct in de stress want het kan namelijk ook 534 andere dingen zijn , natuurlijk als het langer dan 2 maanden aanhoud en het doet niet zeer en het groeit tja dan schietten bij mij ook echt de gedachten door mijn hoofd hoor
maar ik ga niet met elk ontstoken of opgezet kliertje naar de ha

daar word niemand vrolijk van en is ook niet goed voor je hart

je leert er mee leven , al hou je de kans dat wel in je achterhoofd

je moet gewoon vandaag leven en zo min mogelijk uitstellen , van uitstel komt afstel daar ben ik nu wel achter , je niet te druk maken

maar als je weet dat je ergens meer kans op maakt dan ben je der wel allerter op en de artsen ook dus als je dan iets krijgt wat het wel eens zou KUNNEN zijn word er adequater op gereageerd en heb je wel meer kans om op tijd te zijn !!!

alleen daarom zou het al wijs zijn om het wel te weten ...

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:29

trisca schreef:
Als je als 24 jarige een knobbeltje voelt gaan ze daar heel anders mee om als je genetisch belast bent dan als je het niet hebt laten onderzoeken.
Ik ken te veel verhalen waar de alarmbellen niet gingen rinkelen omdat de arts de patient te jong vond om borstkanker te hebben....

ik ken dit probleem maar al te goed helaas.
maandenlang hebben ze gezegd dat het ussen mijn oren zat, dat ik teveel gespannen was door de scheiding van mijn ouders en mijn examens.
nou, tussen mijn oren zat het, maar dan ter grotte van een flinke mandarijn..

ik heb er later ook hele erge ruzie om gemaakt met de huisarts want ik heb later te horen gekregen dat (schrik niet) als ze 2 weken later waren geweest ik er niet meer had geweest.

mijn reddende engel is de optologe die mijn zo snel mogelijk bij de oogarts had geplaatst toen ze een stuwing van rode bloedcellen zag achter mijn rechter oogzenuw.

nickyu schreef:
beter word ik nooit meer , ik krijg nooit te horen "u bent schoon prettig leven verder"

ook erg bekend. vanwegen de plaats waar de tumor zit (hersenstam) kan het niet volledig verwijderd worden.
na 5 jaar word je genezen verklaard, maar je bent er nooit vanaf...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:45

Ik zou het zeker willen weten. Ook ik moet binnenkort voor mijn eerste onderzoek. Mijn moeder is ook gen-drager, en vanaf mijn 25ste moet ik dus ook onderzocht worden. Borstkanker zit in onze familie.

Ik leef er niet naar en wordt er ook zeker niet paranoia van. Liever dat ik goed onderzocht wordt en dat het op tijd ontdekt kan worden (mocht ik drager zijn) dan dat ik er te lang mee rond kan lopen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:49

bij ons zit kanker in de familie, dus ik heb sowieso een verhoogde kans om het te krijgen volgens mij.... Verdrietig

Maar ik denk niet dat ik het zou willen weten... ik ga toch al voor ieder dingetje naar de dokter, of ik bel ze iig... en als ik zou weten dat ik meer kans heb op kanker, dan zou ik (onbewust) mijn hele leven er op aan gaan passen...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:50

[quote="Leliev]
Citaat:
ik ken dit probleem maar al te goed helaas.
maandenlang hebben ze gezegd dat het ussen mijn oren zat, dat ik teveel gespannen was door de scheiding van mijn ouders en mijn examens.
nou, tussen mijn oren zat het, maar dan ter grotte van een flinke mandarijn..

ik heb er later ook hele erge ruzie om gemaakt met de huisarts want ik heb later te horen gekregen dat (schrik niet) als ze 2 weken later waren geweest ik er niet meer had geweest.

mijn reddende engel is de optologe die mijn zo snel mogelijk bij de oogarts had geplaatst toen ze een stuwing van rode bloedcellen zag achter mijn rechter oogzenuw.
[/quote]

Jee... Ach gut
Daarom zou ik het dus wel willen weten, ik ben best een percimist en ga er eigenlijk zonder test vanuit dat ik het draag Rolleyes
Maar zekerheid zal ik wel fijn vinden, ookal is het negatief..

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:52

hmm....

vind dit altijd zo moeilijk...
Zelf is mijn moeder ook overleden. aan borstkanker.
en mijn oma heeft ook een "hormonale-kankersoort"achter d kiezen.
een tijdje geleden kreeg ik ook de keuze om mijn DNA te laten testen.
ik ben daar ruim 4 maanden van in de war geweest, een beetje tegen het depressieve aan.

Zelf heb ik de keuze genomen om mij niet te laten testen. puur om het feit dat ik het niet durf en bang ben dat stél de uitslag zou positief zijn dat ik een aanleg hiervoor heb, dit mijn hele leven zou gaan beinvloeden.

ik kan me nog altijd laten testen, en houd mezelf gewoon goed in de gaten.

vind het knap dat de TS dit onderwerp durft aan te snijden.
Succes allemaal.
en als er iemand mij tips kan geven, graag zelfs Bloos

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:56

Banjer schreef:
bij ons zit kanker in de familie, dus ik heb sowieso een verhoogde kans om het te krijgen volgens mij.... Verdrietig

Maar ik denk niet dat ik het zou willen weten... ik ga toch al voor ieder dingetje naar de dokter, of ik bel ze iig... en als ik zou weten dat ik meer kans heb op kanker, dan zou ik (onbewust) mijn hele leven er op aan gaan passen...

Lang niet alle vormen van kanker zijn erfelijk. Bovendien gaan volgens mij nu 80% van de mensen dood aan een vorm van kanker, dus dan zit het in alle families. Knipoog

Ik weet alleen dat borstkanker erfelijk is en in de manen tot uiting komt in prostaatkanker. Maar baarmoederhalskanker heeft er genetisch weer niks mee te maken.

Ik weet niet hoe dat zit met andere vormen van kanker, maar je kan niet alle soorten over een kam scheren..

misschien stelt het je gerust, of kan je gaan informeren naar de genetische link tussen de vormen die in jou familie voorkomen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:59

Ik wil het zeker weten!

Mijn moeder heeft nu uitzaaïng van kanker, na 13 jaar na haar gevecht van 3jaar tegen borstkanker (met mijn geboorte ontdekt, ben nu 18). Ze gaat het einde van het jaar niet meer halen.....
Dit is haar 3de jaar met chemo's, ze aan haar allerlaatste hoop begonnen. Als ze niks meer heeft gaat het snel, want het is een zeer agressieve vorm.

Ik heb een verhoogde kans zo en zo, of ik het gen heb hebben ze onderzocht. Tot nu toe hebben ze nog geen verbanden kunnen vinden (we weten niks over haar fam. kant, door vele overlijden door bv ongeluk). Ze blijven wel onderzoeken als ze weer nieuwe methodes hebben. Het kan zijn dat ik kanker krijg, of mijn kind.

Daarom zal ik altijd voorzichtig zijn met de kleine dingen (geen CC light, niet roken, niet in rookruimtes, je hebt voedsel wat kanker kan opwekken ect ect). Ook als ik besluit kinderen te nemen, zal ik mezelf eerst onderste boven laten keren.
Je zou maar een kind krijgen, krijgt kanker, omdat JIJ niet goed genoeg jezelf hebt laten onderzoeken. Ik zou breken als mij dat overkomt.

Het is moeilijk te weten dat je grote kans hebt... of je kind, maar het voorkomt een hoop.

Toch ga ik vanaf mijn 30ste (al vanaf 30ste door hoger risico) mij NIET elk jaar laten testen, want (tot nu toe) gaat dat ook met straling, waarvan je het juist weer kan krijgen...
Misschien als ik 30 ben hebben ze al andere technieken.

Als je het weet ben je alert, kan je fel reageren als ze jouw gewoon rond laten lopen (mijn moeder liep 2jr lang rond met haar uitzaaïng voordat ze onderzoek gingen doen). Je bent ook alert op bultjes ect (in mn borst). Vind het alleen maar fijn om te weten waar ik aan toe ben.

Ik zou maar me er niks aan aantrekken en het 'TE' laat ontdekken....

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:00

moeilijke vraag wel he...
van kanker zou ik het denk ik wel willen weten, omdat kanker, als je er op tijd bij bent meestal te genezen is.
Maar je hebt ook ziektes waar helemaal niets aan te doen is en die zich op iets oudere leeftijd ontwikkelen (ik denk dat het bvb huntington is) en als 1 van je ouders het heeft heb je 50% kans om het ook te krijgen.
Omdat hier toch niks tegen te doen is denk ik dat ik dit niet zou willen weten, je hebt dan wel de onzekerheid, maar soms is niet weten (imo) beter dan weten...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:05

Leliev schreef:

ook erg bekend. vanwegen de plaats waar de tumor zit (hersenstam) kan het niet volledig verwijderd worden.
na 5 jaar word je genezen verklaard, maar je bent er nooit vanaf...

Precies! Mijn moeder kreeg het na 13 jaar terug! Ze stonden allemaal met verbazing te kijken (huisarts, in Daniel den Hood kliniek; weet niet hoe je het schrijft, ect).
Na 13 jaar was de kans 1 op miljoen....

Jessje zou je het ook niet willen weten, zodat je het niet door hoeft te geven aan je kinderen? Ik zou mezelf afslachten als ik wist dat ik mijn kind zo'n ziekte heb gegeven.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:43

Ik zou het wel willen weten. Ik vind dat artsen juist te weinig controle doen op kanker. Als iemand bv vaak met fikse hoofdpijn op controle gaat word dat vaak opzij geschoven met een migraine..voor het zelfde is het heel wat anders en ben je te laat. Net als pilgebruikers, ik heb in die 11 jaar dat ik de pil slik nooit een verplicht onderzoek gehad, vind dat zo'n onderzoek verplicht gesteld moet worden. Net als vanaf je 30e een uitstrijkje, ik ben van mening dat dat op een te late leeftijd is, meeste meiden beginnen al met de pil rond hun 15/16e..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:50

Meyke schreef:
vind het knap dat de TS dit onderwerp durft aan te snijden.
Succes allemaal.
en als er iemand mij tips kan geven, graag zelfs Bloos

Ik ook, maar ben wel blij erover te kunnen praten. Bij mij zit het er nog vers in, afgelopen vrijdag was de crematie Verdrietig
Het is zo oneerlijk, al die verhalen hier....

Maar gedeelde smart is halve smart.

Misschien moet ik toch maar een topic openen over overleden dierbare, waar iedereen zijn ei kwijt kan Ach gut

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:53

mijn ervaring is dat, ook al is iemand genezen verklaard het meestal ergens anders weer opduikt. ze zeggen dat ieder mens kankercellen bij zich draagt. bij de een worden ze wel actief, bij een ander niet.
wil ik het weten?? nee.....krijg ik het, wel dan is het nu eenmaal zo.
vergeet niet ,"een mens lijd het meest aan het lijden dat hij vreest"
en om nu te weten dat je drager van een gen bent........

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:12

woofie schreef:
mijn ervaring is dat, ook al is iemand genezen verklaard het meestal ergens anders weer opduikt. ze zeggen dat ieder mens kankercellen bij zich draagt. bij de een worden ze wel actief, bij een ander niet.
wil ik het weten?? nee.....krijg ik het, wel dan is het nu eenmaal zo.
vergeet niet ,"een mens lijd het meest aan het lijden dat hij vreest"
en om nu te weten dat je drager van een gen bent........

iedereen heeft risico op kanker helaas
maar de een meer dan de ander.

daarnaast zijn er (dacht ik, als ik het fout heb mag je mij op mijn vingers tikken!) geen kankercellen.
maar gewoon cellen die verkeerd delen, dus worden gemuteerde cellen en wanneer deze gaan delen, het dus een gezwel wordt. kan goedaardig of kwaadaardig worden.
als je er niet op tijd bij bent. kan het zich gaan verspreiden naar lymfeklieren etc waardoor het uiteindelijk in je bloed komt en dan uitzaaingen in de rest van het lichaam krijgt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:28

@ Woofie en Meyke

Iedereen heeft kanker!! Het zijn bepaalde cellen die op non-actief staan. Deze cellen worden door allerlei omstandigheden actief (ouderdom, hormonen, roken ect ect). Daardoor gaan de cellen zich delen.
Niet zomaar delen, maar snel delen. Dus je hebt een overvloed aan cellen. Deze cellen vormen de tumoren. Hoe langer je wacht, hoe sneller het groeit (elke cel deelt zich weer en dan sneller als normale cel). Is een tumor goedaardig deelt deze zich juist langzaam, bij kwaadaardige (kanker) dan deelt deze zich sneller.
Ook bij kwaadaardige heeft je weerstand geen effect. De tumoren worden imuum (spel ik het goed?).

Daardoor werken chemo's maar bepaalde periode (soms week, soms jaar). Daardoor zijn de chemo's zou ontzettend hevig en slopen ze ook de goede cellen. Daardoor zijn er zoveel bijwerkingen. Daardoor is het zo'n rot ziekte.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:34

Mijn moeder is ook overleden aan kanker, nu bijna drie jaar geleden.
Ik zou niet zo'n onderzoek laten doen, je kunt er niets mee.
Het vertelt niet of je het krijgt, dus kan ik er ook niets mee.
Het is al zwaar genoeg als je het moet meemaken.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:58

een vriendin van mij heeft kanker (gehad), ze is net een paar weken terug met dr laatste chemo gestopt en waarschijnlijk is alles weg Lachen
en als ik zie wat zij doormaakt.. ik denk niet dat ik het van tevoren wil weten, want heel je leven is erdoor getekend. Je gaat dan op van alles letten, en tegenwoordig zeggen ze dat je overal kanker van kan krijgen.. en als je er aanleg voor hebt, maar je krijgt het niet, zit je een hele tijd in de stress voor niks.. (beetje simpel gezegd maar ja)

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:02

Ik zou t willen weten, als je je regelmatig laat controleren kunnen ze er eerder bij zijn.
Mijn moeder is vorig jaar overleden aan kanker, bij haar kwamen ze er pas achter toen ze last kreeg van de gevolgen van de uitzaaiingen, dan is t behoorlijk hopeloos..