Abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:09

Desiree schreef:
En dat verhaal van die jongen die geen vader wil worden: dan wordt hij maar geen vader, maar hij is niet degene die de abortus hoeft te ondergaan! Hij kan zich distantieren van dat kind, maar dat meisje kan zich niet distantieren van haar abortus als zij deze moet ondergaan.


Tja, dan hadden ze dus beiden (!!!) beter op moeten letten! Ik veroordeel nu niet die vriend van Naz, maar een (ongeplande) zwangerschap komt niet alleen door de vrouw of alleen door de man tot stand!
Oke, de vrouw moet de abortus ondergaan, maar hoe machteloos sta je als ongewenst vader in zo'n verhaal?!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:11

Lees mijn vorige reacties Puck. Dat versje is puur geschreven om abortus zwaar te veroordelen en daar ben ik tegen. Ik keur abortus niet echt goed, maar ik kan mensen die een abortus ondergaan niet veroordelen omdat ze er misschien goede redenen voor hebben. Als ik dan dat ene verhaal teruglees van een kennisje dat er helemaal alleen voorstaat, wel heel dapper van haar om het kind te houden, maar haar leven is eigenlijk wel een beetje kapot nu. En ik vraag me af of haar offer niet te zwaar is geweest.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:12

ik heb al eerder gezegt dat ik niet zou weten wat ik zou doen, omdat ik daar niet over kan en wil beslissen, en omdat ik het zelf niet meegemaakt heb.

maar er zijn mensen die zeggen dat een kindje met een paar weken niet kan denken niet kan voelen ed.

een kindje is idd afhankelijk van de moeder om te overleven, maar voelen doet het zeker. het voelt warmte en liefde, en het kan verdorie toch ook bewegen Verward:?:?:?!!! Nee een kind kan niet denken, maar kon jij dat op het moment dat je er uit kwam Verward

dat moest ik dus echt ff kwijt.

Verder vind ik wel dat meiden rond ach ja de leeftijd die ik heb dus 16/17/18 die zwanger worden, ( doordat ze dus geen voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt) behoorlijk dom zijn, sorry dat ik het zeg.
Dat je met je vriend naar bed wilt prima daar kan ik niets over zeggen. maar je weet dat die dingen er zijn.
Ik vind dat niet dat je met het smoesje moet aan komen, ja mijn school, mijn vrije tijd ed, want je bent mede schuld!

ongewenst: verkrachting ed, daar moet je idd heel anders over gaan denken, jij was niet de schuldige maar de ander.

Kort om, ik weet niet of abortus ethisch gezien verantwoord is: kun je er zelf mee leven ed. En wie bepaald tot op welke leeftijd je het kindje kunt weg halen ?

adopteren: is een mogeljkheid, maar er zijn die kinderen die hun bio ouders willen ontmoeten ed, en wat je je zelf blijft afvragen

Ik kan hier verder ook niets zinnigs meer overzeggen, alleen dat mensen heel goed moeten uitkijken met wat ze hier op bokt neer zetten, omdat het voor andere mensen hier misschien heeel hard kan overkomen.

Ik denk dat het eerlijkste zal zijn, voor de mensen die dit nog nooit hebben meegemaakt dat ze zeggen : ik kan hier niet eerlijk over oordelen.

Want voor de mensen die nu zeggen, abortus! Wat zul je zeggen als je voor de keuze staat ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:26

Ik heb er vaak over nagedacht, want stomme ongelukjes gebeuren. DAt je echt je best doet maar dat je toch zwanger wordt. Mijn moeder zou absoluut willen dat ik het zou houden, zij zou mijn vangnet vormen. Dat is het punt dus niet. Ik wil echter geen kinderen. nooit. Daar heb ik mijn redenen voor. En toch, abortus, kan ik dat wel? En dan zeg ik, dan sta ik het wel af voor adoptie. MAar dan zeggen mensen dat het veel gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Heb je het kind eenmaal, kun je er geen afstand meer van doen. Doe je het wel, blijft je dat achtervolgen. Het is en blijft een moeilijke kwestie. Ik heb voor mezelf geen antwoord gevonden.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:56

Desiree,

you and me both dus. Zie mijn stuk op de vorige bladzijde. Als student had ik misschien minder moeite gehad met die beslissing (kan gelukkig alleen theoretisch praten) dan nu. Ik wil nog steeds absoluut geen kinderen maar een abortus vind ik nu minder 'gerechtvaardigd' als je het zo zou mogen noemen. Ik kan het me veroorloven, zou steun van mijn vriend krijgen (die eigenlijk ook geen kinderen wil), kortom de 'middelen' zijn er. Maar ik wil andere dingen met mijn leven, en wat kies je dan?
Hopelijk hoef ik nooit te kiezen.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:04

We zitten inderdaad in exact dezelfde situatie. Met mij komt erbij als ik een kind zou krijgen, zou er minstens 1 paard uit moeten. Ik heb bij mijn 3e paard getwijfeld of ik Paddy of haar zou verkopen, maar ik heb gemerkt dat ik inmiddels te sterk ben gehecht aan Paddy. Om over iones maar niet te praten. DAarbij zou ik helemaal geen tijd meer overhouden. Mijn collega is moeder en werkt parttime. die zegt het altijd heel druk te hebben, terwijl ik amper tijd overhou voor dingen omdat ik fulltime werk. MIjn vriend wil absoluut niet bijdragen voor mijn paarden, dus hoe moeten wij dat financieel allemaal bekostinge? Maar inderdaad, echt rechtvaardigen kunnen we een abortus niet. Ik hoop inderdaad dat een dergelijke keuze mij bespaard zal blijven. In hoogste waarschijnlijkheid zou ik overigens geen abortus doen. En mensen zeggen achteraf altijd dat ze nooit spijt hebben van de geboorte van hun kind, ze hadden het niet willen missen, ook al kwam het niet uit op dat moment. Dat kan je van abortus niet zeggen....

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:22

ik heb niet alle antwoorden gelezen dus mijn reactie kan wat onaansluitend zijn op de rest.

Ik ben absoluut tegen abortus, als ik nu zwanger zou raken (ik ben 17, en mijn vriend 21) dan zou ik het hoe dan ook houden. Nou heb ik veel verantwoordelijkheidsgevoel en ik hou van kinderen. Een kind onderhouden zou ik op zich wel redden want ik doe mijn school thuis via de LOI, en mijn vriend heeft een eigen bedrijf, hij verdient genoeg.

Ik heb het er ook vaak genoeg met mijn vriend over gehad, hij is ook tegen abortus gelukkig.

Ik zorg er voorlopig wel voor dat ik niet zwanger wordt, maar mocht het toch gebeuren door de pil heen dan hou ik het kind.

Ik vind wel dat het aan de persoon ligt, als je bijvoorbeeld een junk bent en je word perongeluk zwanger, laat dan het kind maar weghalen dan is het veel beter af. Er zijn natuurlijk mensen waarvoor het echt niet mogelijk zou zijn om het kind te houden, dan blijft het imo moord maar het maakt wel wat goed. Ik weet voor mezelf dat het mogelijk zou zijn het kind een goed leven te geven zelfs op de jonge leeftijd die ik heb, daarom zou ik het nooit weg laten halen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:32

Laura schreef:
Mmm... ik ken ook verhalen van een stel dat als voorbehoudsmiddel de pil gebruikte, en hij dacht dat dat goed zat. Mara zij wilde een kind, terwijl hij dat niet wilde. Dus besloot maar de pil niet meer te slikken.

Vind je op zo'n punt ook dat zij de verantwoordelijkheid heeft genomen en hij zich er maar bij neer moet leggen?
Ik vind dat toch wel zo'n misselijke streek!! Als ik die man geweest was....

Dat is mijn neef dus overkomen en dan wordt je vader...of je nou wilt of niet. Ze hebben er een hoop gedonder om gehad maar hij heeft er voor gekozen om toch een vader voor het kind te zijn en is er nu hartstikke gek mee. Toch is zijn leven wel behoorlijk veranderd de laatste 10 maanden!
Een kind is niet iets wat je zomaar even doet en daarom moet je er goed over nadenken wat het beste is voor jou en voor je (ongeboren) kind.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:39

hmmm ik zou het ECHT niet weten, ik ben dol op kinderen en wil er later ook wel EENTJE!
maar op dit moment, nee, ik heb nog geen eens een fatsoenlijke opleding achter me rug.
Zit nog maar in de examen klas.
Maar als ik nu over abortus zou denken, nee, dat zou ik neit doen.
Maar als ik over me toekomst ga dneken dan denk ik ja, ik doe het wel.
Maar ik kan dat gewoon neit over me hart krijgen om ooit een abortus te 'plegen'

Zoals Joyce dat zegt Scheve mond
Armpjes/beentjes/hoofdje uitelkaar gerukt nee bedankt

Ik vind ook sommigen zeggen: Ik zou wel een abortus plegen, maar dat kan je nu wel zeggen maar weet je zeker dat je daar over een paar maand ook nog aan denkt. Als het kindje al leeft en voelt en Scheve mond

Ik vind het zelf ongelovelijk moeilijk, ik zou het mezelf nooit vergeven als ik zo'n kindje uitelkaar laat rukken.

Nee bedankt.....

Dan zorg ik wel voor een oppasmoeder (lees: mijn eigen)
Ik weet het dat is makkelijk gezegd, maar ik zou hartsikke ongelukkig zijn als ik een abortus gepleegd had.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:44

Tja... ik kan me hier toch niet in plaatsen... en ik heb ook het idee dat mensen hier alleen maar kijken naar het woord abortus en niet kijken naar: Hoe ben je zwanger geworden en in welke situatie zit je enzo.

Zoals ik al eerder zei... als je hier zelf verantwoordelijk voor bent.. moet je hier ook de gevolgen van accepteren.

Maar ziet dan niemand in dat je ook zwanger kunt worden door misbruik? En moet je het dan nog laten zitten? Wat voor een toekomst geef je zo'n kind?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:48

Honeybee, heb net je verhaal gelezen Verdrietig en het lijkt me duidelijk dat er in jouw geval geen andere keus mogelijk was.
Een erg sneu verhaal en dat gun je jou natuurlijk niet en dat gun je ook niet een kind, die je vanaf het begin in een hele moeilijke situatie wordt geplaatst. Een moeder van 11 jaar, dan zit je nog op de basisschool. Vreselijk, kan er niks anders van maken...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:51

Ik heb die reactie er niet voor mezelf neer gezet, maar meer om andere mensen te laten inzien dat het ook anders kan. En dat je in het overgrote deel dit soort dingen zelf in de hand hebt.
Want geloof me.. ik loop er liever niet mee te koop, maar vind dat sommige mensen zulke situaties wel eens vergeten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:00

Ik heb net eens op een site gekeken over abortus. Ik ben het nu wel iets harder gaan veroordelen, alhoewel ik veel mensen begrijp als ze het doen. Maar als je foto's ziet, dan begrijp je misschien wel waarom. Mensen die ooit abortus hebben begaan, moeten hier niet gaan kijken.
http://www.abortiontv.com/ForbiddenPicture.htm

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:05

Tja.. wat moet ik hier nou van zeggen... een baby van 5 maanden oud.. daar gaat het in deze foto om... Persoonlijk vind ik dat wel laat om nog aan een abortus te beginnen.

Vandaar ook mijn stelling.. is het je eigen schuld... neem dan ook de consequenties met je mee.

En toch ben ik nog steeds blij dat ik het indertijd gedaan heb. Gelukkig niet pas na vijf maanden.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:48

Honeybee,

ik kan me voorstellen dat je met jouw verhaal niet te koop willen lopen, dapper dat je het hier durft te plaatsen. Ik zou in jouw omstandigheden zeker dezelfde keuze hebben gemaakt. Het is in mijn ogen ook te makkelijk om mensen te veroordelen om de keuze die ze maken. Ik vind persoonlijk dat als mensen een keuze weloverwogen gemaakt hebben, je niet het recht hebt dat zomaar af te keuren. Maar ik vind dus ook dat als je ongewild / ongepland zwanger bent geraakt, het niet zo is dat je dan maar op de blaren moet zitten. Daarvoor zijn de consequenties - voor jezelf en vooral voor je eventuele kind - gewoon te zwaar. Je moet het wel echt willen, ook al was het in eerste instantie misschien niet de bedoeling.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 18:25

Margreet"]
[quote="Esmee schreef:
Het is ook pijnlijk, maar dit is niet te vergelijken met een abortus bij een ongeplande zwangerschap!


Ik vergelijk het er ook niet mee, het kwam alleen ineens in me op.
Maar als een gewenst kindje jouw leven in gevaar zou brengen, ben je dan nog steeds zo stellig tegen abortus? Ik zelf zou het wel weten! Maar jij ook?

Het standpunt van de Christenunie (copy-paste uit mijn verslag dat ik ooit gemaakt heb over prenatale diagnostiek en selectieve abortus)


In de wet wordt vastgelegd dat abortus provocatus (inclusief 'over-tijd'-behandeling) slechts is gerechtvaardigd wanneer het leven van de moeder wordt bedreigd.

[/quote]

Ik weet niet zeker maar kan je het dan nog abortus noemen? maar nogmaals ik ben dan niet alleen om daarvoor te kiezen! Ik heb dan ook nog ene vent met wie ik moet overleggen! (klinkt deftig, maar ik kan daar niet alleen over beslissen vind ik!)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:51

Mijn ouders zijn fel tegen. Omdat zij het moord vinden, daar kan ik inkomen. Ik heb zelf in een abortus kliniek gezeten en vond het maar naar. Ik moet er niet aan denken!
Nu weet ik het allemaal niet zo, als ik een vaste relatie zou hebben is het voor mij wel duidelijk: laat maar komen.

En zoals in het andere topic ook gezegd werd: kinderen KRIJG je, die NEEM je niet! Dus wie ben ik?

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:09

'9-jarig meisje moet bevallen'

Uitgegeven: 18 februari 2003 08:13
Laatst gewijzigd: 18 februari 2003 09:09

AMSTERDAM - Een Nicaraguaanse overheidscommissie zal onderzoeken of een negenjarig meisje in staat is haar zwangerschap te volbrengen en veilig een baby op de wereld kan zetten. Dat is maandag door de regering in Managua bekendgemaakt.

De ouders van de negenjarige zeggen dat hun dochter in Costa Rica is verkracht door een Nicaraguaanse man en hebben om abortus verzocht. De Nicaraguaanse wet staat echter alleen abortus toe bij aanranding, als het leven van de moeder gevaar loopt en als de foetus ernstig is misvormd. In alle drie gevallen is onderzoek door drie afzonderlijke deskundigen vereist.

Het meisje keerde vorige week naar Nicaragua terug en het is niet bekend hoe ver haar zwangerschap is gevorderd. Zij zei zelf voor de televisie dat zij geen baby wil. Ik wil mijn speelgoed niet met andere kinderen delen, merkte zij op.

Kardinaal Miguel Obando y Bravo verzocht zondag om alle mogelijke inspanningen om het leven van het meisje en haar baby te redden. De kardinaal zei dat hij met artsen had gesproken, die hem hadden verzekerd dat de negenjarige haar baby veilig ter wereld kan brengen.

Bron: www.nu.nl

------------------------------------------------------------------------------------

Even ter informatie. Bovenstaande vind ik echt walgelijk. Naar mijn idee, had hier meteen abortus moeten plaatsvinden.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:53

Joyce schreef:
Ik zou Nooit een abartus kunnen ''plegen'' (moord en abortus staat bij op een lijn, vandaar het ''plegen'' )
Laatst heb ik op een film gezien, hoe dat gaat. Je ziet duidelijk hoe het lichaampje wat zich dan al redelijk ver heeft ontwikkeld uit elkaar gerukt word. Armen, beentjes, hoofdje. Alles word uit elkaar gerukt. Ook werd duidelijk dat het kind, dit echt voelde. Er was onderzoek naar gedaan in, (ik dacht) amerika, en je zag het echt. Later zag je hoe het, uitelkaar gerukte lichaampje in een zak gedaan werd. Stonden allemaal naast elkaar. Losse mini hoofdjes, armpjes. Vreselijk. Veel mensen weten niet eens hoe dit gaat. Maar ik zou het nooit, maar dan ook nooit kunnen! zeker na die film. En nu die text van esmee, spreekt me wel aan. Nee, je bent niet van de wind zwanger Knipoog en dan moet je ook maar voor de gevolgen in staan.


abortus wordt normaal alleen tot 12 weken uitgevoerd en dan zijn de "kindjes" nog zo klein dan kan je onder vergrootglas echt geen armpjes en beentjes hoofdjes,end onderscheiden.

verder vind ik dat een vrouw moet kunnen beslissen of zij aan het kindje de liefde kan en wil geven die het nodig heeft als zij dit niet kan lijkt mij abortus een overweging waard, een kind afstaan ter adoptie heb ik persoonlijk veel meer moeite mee omdat ieder mens zijn echte moeder/vader wil leren kennen en als kinderen voor adoptie zijn afgestaan voelen zij dit vaak als een hele grote afwijzing van hun ouders.
ik ben dus niet tegen abortus.

Rivendell

Berichten: 6840
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:12

Ik zou het weg laten halen. Ik ben zelf absoluut geen kindervriend en moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om er 1 te hebben. Teveel verantwoordelijkheid. We leven in een wereld waar het een en al ellende is en daar wil ik geen kind in opvoeden. Verder ken ik in mijn omgeving vrij veel (te) jonge meiden met kinderen en ik zie hoeveel problemen er zijn in die situaties.
Ik ben 23 en heb net 4 weken een relatie. Nu is niet de tijd voor kids, en waarschijnlijk voor mij nooit.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:40

Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om dat kind te krijgen. Ik heb altijd alles gedaan om een zwangerschap te voorkomen, omdat ik absoluut geen kinderen wilde. En dan zou ik door een ongelukje met een kind opgescheept worden. En erger nog, dat kind met een moeder die eigenlijk geen kinderen wilde. No way.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 01:24

Het verhaal wat Fries net neerzet vind ik ook absoluut walgelijk, als er abortus word gepleegd bij dat meisje, vermoord je misschien in de ogen van sommigen het kind dat ze draagt, maar laat je het kind komen vermoordt je IMO een deel van het meisje zelf.

Ik heb zelf ook een "overtijd-behandeling" ondergaan, en dat was toen ik 20 was. Ik kende mijn vriend toen net een paar maanden, en hij is ook nog eens bijna 2 jaar jonger dan ik en volop bezig met school. Ik wilde hem dus niet met een kind opzadelen, hij zat er ook absoluut niet op te wachten, en ik wilde het zelf niet. Ik heb daar een aantal redenen voor, ik heb Borderline, en ben dus niet erg stabiel, hoewel ik me nu goed kan redden, weet ik niet van mezelf hoe het zal gaan met een kind, en of ik dan ook nog overeind kan blijven. Dat zou ik een kind al niet willen aandoen. Ik kan vanwege mijn stoornis ook niet zoveel werken en een leven leiden zoals anderen, hoe graag ik het ook zou willen.
Het grootste deel van de financiƫn zal dan ook van mijn vriend moeten komen, die daardoor met school zou moeten stoppen, en niet het werk kan gaan doen wat hij zou willen, en dus ook een lager salaris zal krijgen dan wanneer hij doorleert. Hij heeft gezegd dat hij no mather what bij me zou blijven, maar dat hij het liever niet heeft. Ik vind dus ook dat ik er in die situatie niet alleen over kan en mag beslissen.
Ook wil ik geen kinderen, nu niet, en waarschijnlijk helemaal niet.
Ik ben trouwens ook met voorzorgsmaatregelen zwanger geworden, ik slikte gewoon de pil, en ben hem niet vergeten en ook niet ziek geweest.

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:37

Jongens, dit is een topic van een jaar oud!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:53

Miran"]
Jongens, dit is een topic van een jaar oud!
[/quote]
Nou en? abortus speelt nog steeds en ik heb dat berichtje over dat meisje van 9 ook gelezen. Het is mooi om er niet een geheel nieuw topic over te starten, want dan moeten mensen in de herhaling vallen.

[quote="Supertje schreef:
Het verhaal wat Fries net neerzet vind ik ook absoluut walgelijk, als er abortus word gepleegd bij dat meisje, vermoord je misschien in de ogen van sommigen het kind dat ze draagt, maar laat je het kind komen vermoordt je IMO een deel van het meisje zelf.

Ach, dat deel van dat meisje werd al vermoord toen ze verkracht werd..... Vandaar dat ik vind dat verkrachting zo superzwaar bestrafd moet worden.
Nicaragua is een arm land met weinig perspectieven voor arme mensen. Ik vraag me af wat er van dat kind van dat 9 jarige kind terecht gaat komen. en misschien is het beter als het nooit geboren wordt omdat het alleen maar ellende tegemoet gaat.

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:22

Er zijn nu eenmaal Boktregels. Verder is het behoorlijk irritant om eerst 3 bladzijden met oude berichten door te spitten voordat je weer wat nieuws tegenkomt. Ik vind de duscussie over abortus ook interessant, maar als ik oude berichten wil lezen gebruik ik de zoekfunctie wel.