Wie is nu het beste in Nederlands? Nederlanders of Vlamingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wie is het beste in Nederlands?

De Nederlanders, duhh!
24 (100%)

Totaal aantal stemmen: 24

visje

Wie is nu het beste in Nederlands? Nederlanders of Vlamingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 22:09

Hallo!
Op school wist mijn leerkacht Nederlands mij in een van de eerste lessen te verbazen met te vertellen dat Nederlanders 'denken' dat ze beter Nederlands spreken dan de Vlamingen maar dat dat eigenlijk niet zo is. Erg chauvinistisch (ik ben Belg) niet?

Eigenlijk is mijn mening hetvolgende: Vlamingen (Belgen) denken dat Nederlanders denken dat ze beter Nederlanders spreken dan Vlamingen, maar dat denken die Nederlanders helemaal niet (of ze zijn er gewoon niet mee bezig het zich af te vragen?). Snappie??? Verward

Eigenlijk kon het me in het begin geen zier schelen, maar nu vraag ik me toch af, wat jullie antwoorden op de vraag "wie is nu bet beste in Nederlands".
Ik denk dat de meeste Belgen vinden dat Nederlanders beter Nederlands kunnen Cool (en het daar niet zo goed mee kunnen vinden???)

Verder vind ik dat we allemaal Nederlands spreken Lachen . Niet jullie "noord-hollands" en wij "Vlaams", maar daarover zijn de meningen erg verdeeld (als je daar iets over wilt zeggen: doe gerust, dat interesseert me ook erg Lachen ). En dat elke streek een eigen kleurtje heeft is toch niet zo'n ramp? Het 'AN' moet zich aanpassen aan de taal die wij spreken en verder proberen wij ons min of meer te houden aan dat AN. (als het maar niet ZELF achter blijft).

Dus... welke 'indruk' hebben jullie?
Ik ben erg benieuwd *LOL* .

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:17

nou beetje dubbele gevoelens hierbij...
de vlamen winnen wel altijd bij het grote nederlandse dictee.
ik denk dat de vlamen de grammatica beter begrijpen en wij beter praten ofzo.... weet het ook niet... weet alleen dat wij niet zo goed zijn in de gramativca.. alhoewel ik daar geen een enkel probleem mee heb

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:19

Nederlanders natuurlijk he, wij wonen niet voor niks in NEDERLAND en wij praten dus het best NEDERLANDS ! Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:20

Ik ben Nederlander, maar toch denk ik dat Vlamingen beter Nederlands kunnen, aangezien zij ALTIJD winnen bij taalspellen zoals Nederlands dictee en nog zo'n ander programma waarvan ik de naam vergeten ben.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 22:22

Tien voor taal? Verward

euh ja... dat winnen wij ook wel meestal... Tong uitsteken

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:27

idd de vlamingen winnen altijd bij tien voor taal, maar ik denk dat nederlanders "anders" Nederlands spreken. minder letten op de grammatica enzo, dus daarom kleine foutjes wat de vlamingen niet hebben. qua regels denk ik dus dat de vlamingen beter nederlands praten maar zonder regels wint nederland hoor Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:29

visje schreef:
Tien voor taal? Verward

Ja dat ja!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:42

ingrid"]
gramativca
[/quote]

grammatica

[quote="Maaike"]
minder letten op de grammatica enzo
[/quote]

minder met hoofdletter

[quote="Maaike schreef:
nederlands

Nederlands

enz enz

Het lijkt me duidelijk! Haha!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:38

Ik vind dat je Vlaams en Nederlands niet met elkaar kunt vergelijken omdat het IMO twee verschillende talen zijn. Een belg spreekt veel beleefder. De gemiddelde nederlander heeft IMO gewoon een lompe bek, en vind het dan nog vreemd dat zij dan niet snappen dat belgen nl-ers onbeleefd vinden. Vlamingen zijn absoluut beter in Nederlands, zolang zij 'hoog' Vlaams spreken (hoog als in ABV, algemeen beschaafd vlaams). Wat ik trouwens wel vaag vind is dat iemand uit, pak 'm beet, Ham verstaanbaarder spreekt dan iemand van tussen A'werpen en Meer Verward

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:46

Ik heb geen idee, kijk ook geregeld 10 voor taal en dan winnen de Vlamingen inderdaad vaak. Ook het groot Nederlands dictee van het afgelopen jaar is door hen gewonnen.

Wat ik toen als verklaring kreeg te horen van docenten Nederlands (bijna-collega's) dat dat met de grammatica van de Nederlandse taal te maken heeft. Veel woorden zijn afgeleid van het Frans, waardoor de Belgen een streepje voor hebben.

Of het zo is Verward ik weet het niet, het zou een logische verklaring kunnen zijn maar als je soms op bokt ook kijkt heb ik wel eens het idee dat niemand zich meer interesseert voor spelling en grammatica.

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:54

we spreken toch allebei nederlands?? Alleen ieder met zn eigen accent...Er is totaal geen verschil daartussen vind ik. En als de Vlamen beter scoren met Nederlandse taaltesten zijn de Vlamen beter....maarja, nederlands = nederlands en ik ben misschien ook beter dan sommige andere kinderen uit mn klas. Het is maar net wie je inzet om die test te doen. Er zullen vast wel Nederlanders zijn die het veel beter kunnen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 15:05

Roos schreef:
Ik vind dat je Vlaams en Nederlands niet met elkaar kunt vergelijken omdat het IMO twee verschillende talen zijn. Een belg spreekt veel beleefder. De gemiddelde nederlander heeft IMO gewoon een lompe bek, en vind het dan nog vreemd dat zij dan niet snappen dat belgen nl-ers onbeleefd vinden. Vlamingen zijn absoluut beter in Nederlands, zolang zij 'hoog' Vlaams spreken (hoog als in ABV, algemeen beschaafd vlaams). Wat ik trouwens wel vaag vind is dat iemand uit, pak 'm beet, Ham verstaanbaarder spreekt dan iemand van tussen A'werpen en Meer Verward

Haha, nog nooit gehoord dat ene Vlaming vaak beleefder spreekt Lachen . Belgen zijn over het algemeen vrij bescheiden heb ik het idee en Nederlanders veel vrijuiter. In Nederland zijn de mensen veel sneller familiair, niet?

En welke Ham bedoel je? In België is er een Ham (kasteel van- ligt daar) en dat ligt in Vlaams-Brabant. Ik kom uit Vlaams-Brabant en ik heb het idee dat mensen hier het meest 'AN' spreken. Maar misshicen bedoel je een ander? Mensen uit West-Vlaanderen bijvoorbeeld hebben het veel moeilijker om hun accent te verbergen. En 'anwèèèèèèrps' is inderdaad ook een typisch streekdialect.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:19

Maar Nederlanders horen toch beter Nederlands te kunnen wat ze zijn het Verward maar volgens mij zijn Nederlanders te overtuigd van zichzelf

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 18:54

Haffie"]
Maar Nederlanders horen toch beter Nederlands te kunnen wat ze zijn het Verward
[/quote]

Euh, jullie heten niet Nederlanders omdat jullie het spreken, julle heten zo omdat jullie van de 'Nederlanden' (Lage landen) zijn.

Wij spreken ook Nederlands omdat we in de tijd van het "verdag van Wenen" (ofzo) nog bij Nederland gevoegd zijn. In dat zogenaamde verdrag heeft men de landen hertekend als het ware, zonder rekening te houden met de mensen die er wonen. Om allerlei reden (verschillen in godsdienst, cultuur) is België dan weer onafhankelijk geworden, maar we spreken dus nog altijd Nederlands. En ik geloof zelfs dat Belgen het al spraken van ervoor, bij de 17 provinciën, maar vraag er niet te veel naar, want ik ben geen held in geschiedenis. In elk geval klopt dat argument niet.

[quote="Haffie schreef:
maar volgens mij zijn Nederlanders te overtuigd van zichzelf

Misschien wel? Misschien niet? Ik heb wel het idee dat een hele hoop bokkers gestemd hebben zonder het hele verhaal eerst te lezen of zonder hun mening te verklaren en dat wil misschien wel zeggen dat ze er niet aan twijfelen? Knipoog

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:04

visje schreef:

En 'anwèèèèèèrps' is inderdaad ook een typisch streekdialect.

Ik woon in Brasschaat (vlakbij Antwerpen) en ik spreek echt totaal geen antwèèrps hoor. Hier bij ons spreken ze wel redelijk beschaafd (al zeg ik het zelf) tov bv. in West-Vlaanderen ofzo, die zijn zelfs voor de andere Vlamingen onverstaanbaar Pling maar of Vlamingen beter zijn in Nederlands dan Nederlanders dat weet ik toch niet hoor, het zijn gewoon totaal andere "dialecten" eigenlijk van dezelfde taal. Wat wel is, jullie Nederlanders zijn echt taterwaters, amai amai, daar krijg je geen speld tussen, maar ik vind ze heel sociaal en open, en dat vind ik wel leuk!!

Groetjes.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 22:07

Natuurlijk niet. Het is niet omdat je ergens woont dat je het dialect van daar spreekt. Ik woon vlak bij Leuven en ik spreek helemaal geen 'Loivens'. Mijn vader komt van Bornem (ook in Antwerpen) en hij kan perfect 'Berrems klappen' met zijn familie (dan merk je dus ook meteen wanneer er iemand van zijn familie aan de telefoon is), maar anders spreekt hij altijd heel beschaafd *LOL* .

Ik heb vak genoeg 'taalproblemen' omdat ik mijn dorpsgenoten van geen kanten versta *LOL* . Maar wij zijn ook maar de allochtonen hé. Ik spreek geen enkel dialect voor zover ik weet Verward .

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:58

Visje, ik bedoelde idd Ham bij Oostham dus in VB, het hele hoekje daar kan ik helemaal verstaan. Alleen je zal toch maar in een plaats wonen die Oppoeteren heet, ik dacht eerst altijd dat het een soort van scheldwoord was maar toen was ik nog klein en nu ben ik dat niet meer, dus ik weet nu dat het een skeetig plaatsje is.

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:40

Amulet schreef:
Nederlanders natuurlijk he, wij wonen niet voor niks in NEDERLAND en wij praten dus het best NEDERLANDS !

Inderdaad.
Ben ik het helemaal mee eens.
Je woont toch in Belgie? Dan praat je Belgies.
Als je NL woont, praat je Nederlands, lijkt me erg simpel Frusty

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:10

QuarterLover"]
[quote="Amulet schreef:
Nederlanders natuurlijk he, wij wonen niet voor niks in NEDERLAND en wij praten dus het best NEDERLANDS !

Inderdaad.
[/quote]

Wat is dit toch weer voor een stomme reactie!!! Ben je echt zo dom of doe je je zo voor? Wij praten toch ook gewoon Nederlands maar zoals ik al zei praten Belgen en Nederlanders eigenlijk gewoon verschillende dialecten van eenzelfde taal!! Man, toch!! Frusty Frusty

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:23

Ik denk dat de vlamingen veel moeilijkere woorden gebruiken. Nederlanders denken inderdaad minder om de grammatica denk ik en praten veel makkelijker, met makkelijkere woorden... volgens mij hoor... Haha!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 18:51

Misschien lijken sommige woorden moeilijk omdat jullie ze minder gebruiken? Er zijn ook een hoop woorden die ik hier hoor en die ik anders nooit hoor. Misschien is het toevallig, maar ik heb nog nooit iemand in België 'gecondoleerd' horen zeggen, wij zeggen precies altijd 'innige deelneming' ??? Natuurlijk verstaan we het wel, want het komt van het Frans *LOL* .
Verder kan je niet 'Belgies' (je bedoelt toch Belgisch?) spreken, want België is drietalig. Iets minder dan de helft van de inwoners spreekt Frans en nog een klein stukje Duits *LOL* .

Ik weet nog dat ik ooit zei tegen een Franstalig meisje dat me iets vroeg waar ik geen woord van verstond: "Je parle Belgique". Schijnheilig . Mijn eerste woordjes Frans Knipoog .

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:32

He leuk dat wist ik helemaal niet Pling
best wel interresant eigelijk Haha! ik dacht altijd dat Nederlands gebruikt werd door de 7 gewesten of zoiets (waar Belgie ook bij zat) en dat dat tegelijk was of zo. (ik onthoud nooit zoveel van geschiedenis maar dat dacht ik) Ik wist niet dat de Belgen er eerder mee waren.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 01:31

QuarterLover"]
[quote="Amulet schreef:

Inderdaad.
[/quote]

Tjonge wat reageer je dom zeg, wat doe je hier toch? Heb je ooit gehoord van grammatica, woordenschat, fonetisch enz. De manier waarop je een taal uitspreek wil nog niet zeggen dat je minder goed of beter bent in die taal!!!!!!! Frusty Frusty Frusty Dombo!

En dan heb ik het niet eens over amulet. "Wij wonen in nederland dus wij spreken het best nederlands". Hahaha. Hoe oud ben je? 10? Wat heb je nou aan die soort posts?
(Eigelijk moet er een gesloten forum komen voor kinderen. zij mogen niet in andere forums en wij niet in die van hun)

Maarja. Ik weet zeker dat de nederlands sprekende Belgen beter de nederlandse taal beheersen als ons eigen volk. Ze winnen altijd met elk taalspel. Dat zegt al meer als genoeg. Met name het 10 voor taal programma, waar gewone Belgen die niet nederlands hebben gestudeerd ofzo, toch altijd winnen van de nederlanders. Met name heeft dit volgens mij te maken met het opleidingsnivo, welke bij de belgen over het algemeen hoger is. (Hier niet, want kijk maar naar de uitkomst van de poll!! Lips are sealed )

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:59

ZIELIG HOOR
Jezus, kinderen zijn zelfs nog slimmer als die oudjes hier!
En begin nou niet met dom, want nu heb j het over jezelf!
Als wij er niet waren geweest, ging het hier alleen maar over theekransjes,wat je die week bij de brei-cursus hebt gedaan,etc.
Trouwens dit geld niet voor alle "ïets ouderen",want ik ken zat mensen rond die leeftijd hier die wel cool zijn!!!
En een kinderforum,waar slaat nou weer op???????????

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:16

Dat wil hij nu eenmaal graag, een forum waar hij zich thuis zal voelen. Laat die jongen dan lekker. *LOL*

Zodat hij de kinderen wat bij kan brengen, wanneer dat op school niet meer wordt gedaan. }>