jakkie bah: stink!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

jakkie bah: stink!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 17:55

Wij hebben sinds Herc in Utrecht heeft gestaan voor zijn longetjes kuil. Normaal loop ik altijd met giga handschoenen omdat het zo koud is, maar dan kun je geen kuil pakken. Dus laat ik het heel sniekie over aan anderen. Maar vandaag moest ik er echt aan geloven: heb verdorie 5x kuil moeten pakken met mijn handen. Ten eerste worden ze vreselijk goor (bruine drab), als je dat eraf haalt en heel goed boent, dan komt het ergste: HET MEURT! Echt om kotsmisselijk van te worden. Hercules meurt ook al helemaal naar kuil (overal en alles stinkt er bij hem naar), dus die raak ik ook niet meer aan. Maar jakkie zeg! Mijn eigen handen.... Vanochtend met t ontbijtje heb ik mn handen in de week gezet, dat werkte redelijk, maar nu moest ik t weer doen. Zit ik dus weer uren in die vreselijke stank. Echt, horen en zien vergaat je, maar vooral de honger. Hoef echt niets te eten. Het idee dat mijn handen dichter bij mijn mond zijn dan een armlengte maakt me al misselijk... BAH...
Als je dan al zoveel moeite doet voor een beetje kuil, dan vindt Hercules het nog niet eens lekker. Joop vreet het op, en Voltrack ook, maar die krijgen maar 1x per dag. Herc krijgt het echt de hele dag door. Jakkie! Misselijk

Collinnnnn

...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 18:24

Nou ik vind de geur wel meevallen,er bestaat ook nog iets als bad/douche
en ik vind dat je dat maar voor je paardje over moet hebben en zo erg vind ik het niet stinken,het ruikt wel zuur maar met goede zeep is t zo weer schoon en geurloos.

Clautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 18:57

Ahhh, bahh zeg!
Tja, de geur (vind ik) best wel meevallen, maarja, ieder zn eigen reukgang.
Probeer plastice handshoentjes!
of doe een handdoek om je handen heen,en dan zo het kuil pakken Knipoog

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:01

Kuil??? (sorry for the one-worder Haha! )

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:03

snap precies wat je bedoelt!!!! hadden wij vorig jaar winter ook. wat een stank zeg!! echt niet normaal meer.
fijn dan ook he als je er zo veel moeite voor hebt gedaan en dan kijkt ie er niet naar om... Frusty Frusty

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:04

Ik vind kuil juist heerlijk ruiken....en als er bruine drab opzit is het geen goede kuil dan is ie bedorven...!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:07

kuilgras.
ach het valt wel mee hoor laui! er kunnen kuilbalen tussen zitten die inderdaad erg meuren, maar een goeie kuil ruikt goed.
maar wel een beetje overdreven om herc niet meer aan te willen raken omdat ie zo naar kuil ruikt. enne uren in de stank zitten?? als ik onder de douche stap, en ik kom er weer onderuit ruik ik echt niet meer naar kuil.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:09

Sommige kuil ruikt wel goed, maar als je een gedeelte hebt wat nat is geweest bij het balen persen, dan gaat het dus vreselijk meuren. Succes om de lucht er af te krijgen. Tip: Brise pleeverfrisser, alleen dan meur je de hele tijd naar lavendel-plee-geur. Hihi *LOL*

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:11

Kuilgras?? wat is dit? help! Bloos

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 20:17

Renate: ik denk eigenlijk dat deze baal inderdaad behoorlijk over de datum is. Het is echt niet normaal. Ik vond het wel meevallen, tot nu. En ik kan er ook wel een beetje tegen (je hebt paarden of niet), maar dit is echt ongelofelijk. Dat bruine is volgens mij de melasse. En ik heb mijn handen nu al weer 5x gewassen en nog steeds ruik ik het (al wordt het veel minder). Je moet sowieso je neus niet ín een baal kuil steken hoor, dat is echt niet te harden, vooral omdat het heel sterk ruikt.

Sypheron: kuil(gras) is voer wat in een kuil wordt opgeslagen. De boer doet er dan melasse (soort stroop) en sluit het luchtdicht af met landbouwplastic en autobanden, dan gaat het gisten. Het gevolg is dat je stofvrij spul hebt waar heel veel voedingsstoffen in bewaard zijn gebleven. Hooi bijv is gedroogd en dan gaan er nogal wat voedingsstoffen die alleen in vers gras zitten verloren. Bovendien wordt dat op den duur stoffig. Voor een paard met longproblemen (Dampigheid is astma/bronchitis) is dit dus ideaal. We maken sowieso het hooi nat, maar nu met sneeuw etc is dat niet te doen, dus dan krijgt hij alleen maar kuil.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 20:20

Laui! schreef:
De boer doet er dan melasse (soort stroop) en sluit het luchtdicht af met landbouwplastic en autobanden, dan gaat het gisten.

Ja dat zie je wel vaker bij boeren, van die zeilen met autobanden der over. hhmm weer wat geleerd! Thnx!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 05:03

Tipje: koop een staalzeep, dit haal waarschijnlijk de geur wel uit je handen. Het 'zeepje' is dus een stuk staal. Vraag niet hoe het werkt, maar het haalt de geur van uien en knoflook ook in no time uit je handen.

Paulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 06:52

je droge handen eerst met tandpasta insmeren en dat heel effe in laten trekken en dan gewoon wassen.

Helpt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 09:28

Toch lijkt het me niet verstandig dat spul aan je paard te voeren. Als er bruine drap in zit, is het niet een beetje bedorven maar gewoon kas verrot....
Goede kuil ruikt naar 'zomer'. Heerlijk juist. En die lucht blijft ook niet aan je handen hangen.
Hebben jullie soms koeienkuil? Dat is meestal korter dan paardenkuil, veel natter en het ruikt zurig.... Is niet het meest ideale paarden-ruwvoer. Het eiwitpercentage daarvan is ook nogal omstreden.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 11:03

Je hebt kuil en je hebt kuil. Lachen Persoonlijk geef ik de voorkeur aan droge kuil (dus zonder melasse). Deze komt dan vaak uit een echte kuil. De meters-lange kuilen die net op grafheuvels lijken *LOL*. Op zich vind ik dat niet zo stinken aan je handen. Even wassen en het is zo weer weg. Een nadeel is wel dat de geur in je kleren gaat zitten en die krijg je dus niet zo 1,2,3 weg. Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit kuil met melasse heb gezien of geroken. Maar melasse is zoet dus ik kan me iets bij geur voorstellen. Maar of het nu werkelijk zo vreselijk is! Verward

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 11:26

Ik ben ook echt een voorstander van droge kuil, ruikt niks mis mee,
die natte kuil vind ik niet zo fris ruiken, maar zeker niet als er rotte plekken zitten omdat de folie lek is gegaan, dan krijg je bv die drap....bah...ik heb kuil voorbij zien komen of bij te huilen.
Waarvan het stalpersoneel zei dat ze het hun eigen paarden niet zouden voeren, ik ook dus niet.
(Ik sta daar al bijna een jaar niet meer overigens)

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 14:11

Zo erg is het gelukkig ook niet. De bruine drab kwam omdat ik het pak nog moest openmaken, zat ergens tussen. Droge kuil voeren ze ook op Utrecht, Herc rook toen wel een beetje maf, net zoals knoflook 'uitzweet'.
Wij moeten helaas wel kleine pakjes kopen (is langer houdbaar, makkelijker te hanteren etc) en die zijn bijna alleen maar met melasse. Gister rook het eerst ook in de omgeving van de stal heel sterk. Nu ruik je niks meer, het pak staat nog steeds open...
Ik hoop maar dat het volgende pak iets minder erg is...