De doodstraf zou weer ingevoerd moeten worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

De doodstraf zou weer ingevoerd moeten worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:17

Dit is een stelling, niet per se mijn mening

Oke, discussie graag Haha!
(heb hier vrijdag mijn frans mondeling over, dus reacties in het frans zijn al helemaal welkom Cool )

nav die idioot die Theo vermoordde.. zou deze man de doodstraf mogen krijgen? Wat mij betreft mogen alle verdachten waarvan het 100% zeker is dat zij met voorbedachte rade een moord hebben gepleegd de doodstraf krijgen, in de hoop dat het de mensen wat afschrikt vóórdat ze dergelijke misdrijven begaan Scheve mond
Van de andere kant heb ik niet het idee dat die achterlijke extremisten ook maar íets om hun leven geven; alles voor Allah Verward (Jongens, Allah bestaat niet eens )
En verder las ik ook laatst dat het criminaliteitsgehalte in sommige staten van Amerika waarin de doodstraf veel toegepast wordt net zo hoog ligt als waarin geen doodstraf toegepast wordt.. ga ik nog even terugzoeken.
Nouja, ben benieuwd!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:20

ja, ik ben het helemaal met je eens! maar dan moet wel onomstotelijk vaststaan dat de veroordeelde ook daadwerkelijk schuldig is. De doodstraf mag van mij ingevoerd worden voor moorden, kindermishandeling, en misdaden tegen dieren!

En de executie moet dan niet te gemakkelijk gaan... een spuitje of de stoel is niet pijnlijk genoeg... denk eerder aan vierendelen (met tractors ipv paarden, met een nat lapje leer in de brandende zon staan, etc.)

Ik zou graag nog aan je stelling willen toevoegen: Lijfstraffen moeten ook weer terug komen!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:20

Niet mee eens, zowel om het principe dat het gewoon niet goed is (wat amnesty zegt "why do we kill people, to tell people, that killing people is wrong?) en dat het volgens mij ook niet werkt. Óf ze denken er op dat moment toch niet bij na wat de gevolgen zijn, of geloven gewoon dat ze nooit gepakt zullen worden....

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:22

SmithsGirl"]
En de executie moet dan niet te gemakkelijk gaan... een spuitje of de stoel is niet pijnlijk genoeg... denk eerder aan vierendelen (met tractors ipv paarden, met een nat lapje leer in de brandende zon staan, etc.)

Ik zou graag nog aan je stelling willen toevoegen: Lijfstraffen moeten ook weer terug komen!
[/quote]
neeejoh.. wij moderne Europeanen schijnen beschaafd te zijn Scheve mond

[quote="Nienke schreef:
of geloven gewoon dat ze nooit gepakt zullen worden....

Nouja niet allemaal.. sommigen blijven nog even een minuutje bij het slachtoffer staan Verward Haha!
Laatst bijgewerkt door Lenn op 03-11-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:23

tsja, of ze vinden het (op de een of andere vreemde manier) belangrijk genoeg om voor te sterven. Waar het om gaat is dat het volgens mij dus geen andere moorden voorkomt.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:24

Ja ik ben voor de doodstraf.
Is ook gelijk het cellentekort weer een beetje opgelost. (en natuurlijk ligt het niet zo simpel als ik het nu zeg, maar ik heb geen zin om er een hele uitleg bij te gaan geven nu Tong uitsteken )

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:25

mensen die anderen willen pijnigen of martelen die zouden zichzelf moeten nakijken, of het nu criminelen betreft of niet. ik vraag me af hoe die mensen criminelen durven veroordelen.

iemand de doodstraf geven kost meer geld dan iemand levenslang vastzetten. verder ben ik tegen de doodstraf om de eenvoudige reden dat het onomkeerbaar is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:27

SuperPepeijn schreef:
mensen die anderen willen pijnigen of martelen die zouden zichzelf moeten nakijken, of het nu criminelen betreft of niet. ik vraag me af hoe die mensen criminelen durven veroordelen.

iemand de doodstraf geven kost meer geld dan iemand levenslang vastzetten. verder ben ik tegen de doodstraf om de eenvoudige reden dat het onomkeerbaar is.

Helemaal met SP eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:27

Nou ja, ik vind het best een "veilig" idee om bijvoorbeeld terroristen de doodstraf te geven......

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:28

En iemand vermoorden is wel onomkeerbaar?

Ik ben in dit soort gevallen eigenlijk wel voor de doodstraf.
Seriemoordenaars, terroristen, eigenlijk mogen ze van mij allemaal dood.
Maar ook weer tegen, want dan bestrijd je kwaad met kwaad.
Naja, laten we het er op houden dat ik niet echt een duidelijke mening heb Scheve mond

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:29

Ik ben het eens... Om bovenstaande redenen...

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:30

Gerbenfroh schreef:
En iemand vermoorden is wel onomkeerbaar?

Ja Haha! sorry Schijnheilig

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:31

Ik bedoel, het slachtoffer is dood, dan is het niet onomkeerbaar meer. Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:31

Gerbenfroh schreef:
Ik ben in dit soort gevallen eigenlijk wel voor de doodstraf.
Seriemoordenaars, terroristen, eigenlijk mogen ze van mij allemaal dood.
Maar ook weer tegen, want dan bestrijd je kwaad met kwaad.
Naja, laten we het er op houden dat ik niet echt een duidelijke mening heb Scheve mond

haha.. daar heb ik ook weer eens last van eigenlijk Schijnheilig

Maarre.. het idee dat die moordenaar van van Gogh waarschijnlijk over een tigtal jaar weer gewoon op straat rondloopt! Ik persoonlijk kwam m liever niet tegen hoor!

Jennygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:35

Ik ben tegen de doodstraf, om de redenen die SP al heeft aangegeven. 100% zeker weten dat iemand de dader is, dat is zo goed als onmogelijk.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:36

Ik zou het eigelijk zo gek nog niet vinden... Nagelbijten / Gniffelen Misschien dat het mensen afschrikt en dat ze wel een paar keer nadenken voordat ze iemand vermoorden, of met hun tengels aan spullen van anderen zitten.
Van de andere kant vind ik de doodstraf eigelijk niet meer realistisch in deze tijd... Scheve mond Maar dat ze iemand vermoorden is dan wel weer de realiteit..
Pfff die zware onderwerpen op bokt vind het dan best moeilijk om daar een mening over te hebben...zelfs nu ik volwassen ben Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 03-11-04 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:37

SuperPepeijn schreef:

I couldn't agree more OK dan!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:42

Maar wat als je iemand de doodstraf geeft, omdat je denkt dat ie iemand vermoord heeft en er later achter kom dat ie toch onschuldig was?
Dan heb je een probleem...
Want je kan hem niet meer levend laten worden...
En hij/zij laat ook familie en vrienden achter...

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:44

De dood is onherroepelijk, een celstraf niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:44

Ik ben tegen de doodstraf, zoals Amnesty het eens heel mooi verwoorde:
"Why do we kill people who kill people to show that killing people is wrong" Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:49

Ik zou zeggen kijken jullie wel eens tv Haha! ?!Hoeveel docu's ik al heb gezien vanuit America van mensen die de doodstraf hebben gekregen en onschuldig bleken te zijn.Of wat te denken van die mensen op het dode rijtje,die al 10 jaar wachten voordat ze dood mogen?!Nee nuttig zaak daar Knipoog ....verder moet je niet Allah erbij gaan halen omdat die extremisten het juist als het ultieme doel zien om dood te gaan vanwege zo'n daad...het schijnt dat je verheerlijkt word dan(gebeurd overal in de wereld,in Palestina worden famillie's van zelfbombers ook vereerd wanwege het martelaarschap van hun zoon).....volgens mij werkt de doodstraf niet...mensen die gek zijn doen toch wel gek Tong uitsteken ...als je steekies los heb denk je er ook niet bij na of je op de electrische stoel komt toch Haha!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:51

Nienke schreef:
(wat amnesty zegt "why do we kill people, to tell people, that killing people is wrong?)

Ook vind ik dat je een dader met levenslang (écht levenslang) meer kan straffen dan met een doodstraf.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:52

ruitje schreef:
Ik zou zeggen kijken jullie wel eens tv Haha! ?!Hoeveel docu's ik al heb gezien vanuit America van mensen die de doodstraf hebben gekregen en onschuldig bleken te zijn.Of wat te denken van die mensen op het dode rijtje,die al 10 jaar wachten voordat ze dood mogen?!Nee nuttig zaak daar Knipoog ....verder moet je niet Allah erbij gaan halen omdat die extremisten het juist als het ultieme doel zien om dood te gaan vanwege zo'n daad...het schijnt dat je verheerlijkt word dan(gebeurd overal in de wereld,in Palestina worden famillie's van zelfbombers ook vereerd wanwege het martelaarschap van hun zoon).....volgens mij werkt de doodstraf niet...mensen die gek zijn doen toch wel gek Tong uitsteken ...als je steekies los heb denk je er ook niet bij na of je op de electrische stoel komt toch Haha!

Juist, er worden zoveel onschuldigen gedood. Ik heb er ook verschillende documentaires over gezien.
Ik zou in sommige gevallen wel graag willen dat iemand een doodstraf krijgt, bv bij massamoorden, maar juridisch is dit niet te realiseren, want dan is het in strijd met het legaliteitsbeginsel.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:59

Lenn schreef:
En verder las ik ook laatst dat het criminaliteitsgehalte in sommige staten van Amerika waarin de doodstraf veel toegepast wordt net zo hoog ligt als waarin geen doodstraf toegepast wordt.. ga ik nog even terugzoeken.

found it!
The argument most frequently used for the death penalty is deterrence. The deterrence argument states that it is necessary to kill an offender to dissuade other people from committing the same kind of crime. Empirical evidence does not support this argument. It is incorrect to assume that all, or most, of those who commit such serious crimes as murder do so after rationally calculating the consequences. Murders are most often committed in moments of passion, when extreme emotion overcomes reason. They may also be committed under the influence of alcohol or drugs, or in moments of panic, for example, when the perpetrator is caught in the act of stealing. Some people who commit violent crime are highly unstable or mentally ill. In none of these cases can fear of the death penalty be expected to deter. The deterrence argument is not borne out by the facts. If the death penalty did deter potential offenders more effectively than other punishments, one would expect to find that those countries or jurisdictions which have the death penalty for a particular crime would have a lower rate of crime than those which do not. Similarly, a rise in the rate of crimes hitherto punishable by death would be expected in states which abolish the penalty and a decline in crime rates would be expected among states which introduce the death penalty for those crimes. Yet study after study has failed to establish any such link between the death penalty and crime rates.
by Amnesty International

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:00

niet eens

als wij iemand a is het via het strafrecht ter dood brengen
zijn we net zo laag als de geen die dat gedaan heeft
vind niet dat de mens het recht heeft een ander mens van het leven te beroven wettelijk geregeld of niet en dan nog zou het zeer zeker moeten zijn dat die geen het gedaan heeft zodat je idd geen onschuldige ter dood veroordeeld
daarbij ging bv de dader van theo er ook al vanuit dat hij neergeschoten zou worden oid en bij de echte extremisten heeft dat dus nog geen zin
alleen maar een beloning ... zelfmoord is strafbaar in nl dus dan maar zo bv

nee dan liever levenslang (en dan dus echt levenslang) arbeid droog brood en water geen dure opleidingen geen luxe faciliteiten etc