Rokers weigeren te behandelen als ze niet stoppen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:03

Richtje schreef:
Roker hoeft wat mij betreft ook niet meer te betalen.... Daar voor zitten er al accijns op het pakje sigaretten (zo is het ook veel beter controleerbaar dan via een ziektenkostenverzekering)

Helaas gaat het allemaal recht hebben op zorg en met gelijke kosten, vaak al lang niet meer op
Wat betreft de behandeling, maar als die patiënt de behandeling toch door wil zetten, terwijl die behandeling geen effect heeft... wat dan?


Waarom niet?

Wb die behandeling, als ik aangetoond zou krijgen dat mijn behandeling geen enkel nut heeft als ik blijf doorroken zou ik ermee stoppen.
Vooral als je nogal wat last ondervindt van een behandeling, en dat vind je toch altijd als je kijkt naar de tijd, moeite.
Ik noem bv iets heel naars qua behandeling:
Een chemokuur die zeker weten geen nut heeft als je niet stopt met roken zou je dan vast niet doen.
Maar goed, dat is ook weer allemaal hypothetisch want vaak kun je alleen maar over de lange termijn spreken. En iets voor de lange termijn is nu eenmaal veel moeilijker: als ik nu stop met roken wordt ik 80 ipv 75 kan ik nu nog niet echt wakker van liggen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:05

runningkawa schreef:
En een behandeling van iemand die een paar KG te zwaar weegt en suiker heeft?
Behandeling van spataderen aan iemand met een staand beroep?

Waar is de grens?

Ook wel behandelen.... maar wel op die voorwaarde dat ze hun leefstijl ook aanpassen....
Om even een heel simpel voorbeeld te geven, ik ben voor van alles allergisch en slik hier medicijnen voor. Maar ondertussen eet ik ook van alles niet, doe ik dat wel dan wordt ik daar waarschijnlijk zo ziek van dat dat ook een hoop zorg met zich meebrengt.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:05

Al dat gezeik ook op rokers, ajb zeg, pak eerst het slechte eetpatroon van mensen eens aan! Overgewicht, dàt vormt de ergste bedreiging voor de volksgezondheid. En rokers brengen iig nog geld in het laatje van de staatskas Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:06

Ik wad gestopt met roken, ben toen maar 17 kilo aangekomen. Volgens de dietiste is het gezonder om te roken dan om 20 kilo overgewicht mee te nemen. Nu rook ik weer en zit ik weer prima op mn gewicht........

wikken en wegen. Ik ga na de wintersport weer stoppen met roken..... en proberen niet aan te komen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:07

essie79 schreef:
Waarom niet?

Wb die behandeling, als ik aangetoond zou krijgen dat mijn behandeling geen enkel nut heeft als ik blijf doorroken zou ik ermee stoppen.
Vooral als je nogal wat last ondervindt van een behandeling, en dat vind je toch altijd als je kijkt naar de tijd, moeite.
Ik noem bv iets heel naars qua behandeling:
Een chemokuur die zeker weten geen nut heeft als je niet stopt met roken zou je dan vast niet doen.
Maar goed, dat is ook weer allemaal hypothetisch want vaak kun je alleen maar over de lange termijn spreken. En iets voor de lange termijn is nu eenmaal veel moeilijker: als ik nu stop met roken wordt ik 80 ipv 75 kan ik nu nog niet echt wakker van liggen.


Het basispakket zorg is voor een ieder gelijk..... de aanvullende premies helaas niet Het is zelfs zo erg dat sommige verzekeraars je niet voor aanvullende dingen willen verzekeren bij een verhoogd risico.

Wat de behandeling aangaat er zijn dus wel mensen die zich toch willen laten behandelen..... Wat doe je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:07

En hoe wil je imenad behandelen met een staand beroep, die problemen heeft met de benen
Maar een ander beroep zoeken

En mensen met sress, ook een andere baan omdat ze anders kans op hartkwalen hebben?

Niet alleen rokers hebben extra risico

(Btw, ik rook niet, zou het wel zo lijken)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:08

Bealy schreef:
Al dat gezeik ook op rokers, ajb zeg, pak eerst het slechte eetpatroon van mensen eens aan! Overgewicht, dàt vormt de ergste bedreiging voor de volksgezondheid. En rokers brengen iig nog geld in het laatje van de staatskas Knipoog

Ik heb de rokers hier als voorbeeld genomen, maar gaat me zeker niet alleen om het roken Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:11

runningkawa schreef:
En hoe wil je imenad behandelen met een staand beroep, die problemen heeft met de benen
Maar een ander beroep zoeken

En mensen met sress, ook een andere baan omdat ze anders kans op hartkwalen hebben?

Niet alleen rokers hebben extra risico

(Btw, ik rook niet, zou het wel zo lijken)

Tja, die mensen zullen idd een beroep moeten zoeken waarbij ze minder hoeven te staan. Of ermee leven, en zich dan ook niet laten behandelen. Klinkt hard, maar een behandeling kan anders gewoon zo ontzetten weinig zin hebben......

En mensen met stress, op het moment dat een behandeling nodig is omdat de stress teveel geworden is, tja dan zal er ook een manier gevonden moeten worden om de stress te beperken.

Wat ik eigenlijk gewoon bedoel.... wat heeft het voor zin om te behandelen als je de oorzaak niet weghaalt, maar alleen de symptomen bestrijdt?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:12

Ik denk niet dat er dan nog veel mensen overblijven om te behandelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:13

dat kan toch niet wat je daar zegt
Wil je mensen de WW in hebben? (iedereen klaagt aan het tekort van banen)
wat dat gaat kosten?
Grote zakenmannen krijgen heel wat uitkering Haha!

Nee, sorry, kan het niet met je eens zijn omdat de consequenties die eraan hangen net zoveel kosten, dus schiet je er niks mee op.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:17

Ik zeg niet dat ze moeten stoppen met werken Knipoog Maar ben het wel met je eens hoor dat het moeilijk te realiseren zal zijn...... Misschien draaf ik hierin wel te ver door Bloos

Maar laten we het dan even over de dingen hebben die wel haalbaar zijn (zoals het stoppen met roken/drinken/gezonder eten). Moet je bij deze dingen met de behandeling door blijven gaan, zonder de oorzaak weg te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:20

niet stoppen met werken
Maar zoek eens een helmaal andere baan, waar je dus geen ervaring in hebt, omdat je op een andere manier moet gaan werken
Veel kans dat je gaat WW-en Lachen

En vergeet niet dat sommige dingen een verslaving zijn, dus niet ff 1, 2, 3 mee te stoppen.
Stoppen ze wel, geeft dat vaak stress, wat de genezing ook niet bevorderd.
Wat is dan het slechtste is de volgende vraag ..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:22

Richtje schreef:
Tja, die mensen zullen idd een beroep moeten zoeken waarbij ze minder hoeven te staan. Of ermee leven, en zich dan ook niet laten behandelen. Klinkt hard, maar een behandeling kan anders gewoon zo ontzetten weinig zin hebben......

En mensen met stress, op het moment dat een behandeling nodig is omdat de stress teveel geworden is, tja dan zal er ook een manier gevonden moeten worden om de stress te beperken.

Wat ik eigenlijk gewoon bedoel.... wat heeft het voor zin om te behandelen als je de oorzaak niet weghaalt, maar alleen de symptomen bestrijdt?


Dan kunnen wel helemaal allemaal stoppen met werken. Van werken slijt je nu eenmaal, maakt niet uit wat je doet.
Symptomen aanwijzen is in veel gevallen moeilijker dan je denkt.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:22

Bovendien is het ook absoluut niet te controleren (gelukkig niet zeg Knipoog )
Of je zou een gezond-leef-politie in moeten stellen Haha! (het moet niet gekker worden *LOL* )

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:23

Richtje schreef:
Maar laten we het dan even over de dingen hebben die wel haalbaar zijn (zoals het stoppen met roken/drinken/gezonder eten). Moet je bij deze dingen met de behandeling door blijven gaan, zonder de oorzaak weg te halen?


Waarom zou je dat willen, eigen keus van mensen toch?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:30

ik vind dat het behoorlijk eng begint te worden trouwens..

"zwakkeren (aan verslaving) uitbannen van de samenleving; unerwunschte enzo"

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:31

Ik denk dat het moeilijk aan te tonen is, maar in de gevallen dat mensen echt niet willen luisteren mag je van mij stoppen met de behandeling.
Iemand die chronische astma heeft maar weigert te stoppen met roken mag van mij zelf zijn medicatie gaan betalen.
Iemand die al meerdere keren gedotterd is, een veel te hoo cholestorolgehalte heeft, maar ondanks dat toch niet op dieet wil, mag van mij zijn operatie zelf betalen.
Iemand die een hersenbloeding heeft gehad, mede veroorzaakt door het roken, enorm slechte aderen heeft en toch door gaat met roken mag het van mij lekker zelf uitzoeken.
Dit klinkt misschien heel erg hard, ik gebruik ook voorbeelden uit mijn eigen familie, en ik hou echt wel van die mensen, maar ik kan er niet tegen als mensen maar blijven zeuren en zeiken en zelf niks willen doen om de situatie te veranderen.
Ik ben zelf nierpatiënt, en heb een allergie voor bepaalde voedingsmiddelen.
Ik zit dus ook op een heel streng dieet, maar ik vind mijzelf zeker niet zielig.
Ik laat liever wat dingen staan dan dat ik me constant ziek voel.

Met medicatie is niet alles te verhelpen, je moet zelf ook willen veranderen.
Wil je dat niet, waarom zou je je dan laten behandelen?
Dan heeft het toch geen nut.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:35

runningkawa schreef:
niet stoppen met werken
Maar zoek eens een helmaal andere baan, waar je dus geen ervaring in hebt, omdat je op een andere manier moet gaan werken
Veel kans dat je gaat WW-en Lachen

En vergeet niet dat sommige dingen een verslaving zijn, dus niet ff 1, 2, 3 mee te stoppen.
Stoppen ze wel, geeft dat vaak stress, wat de genezing ook niet bevorderd.
Wat is dan het slechtste is de volgende vraag ..

Heb je gelijk in, laat dat werken maar Knipoog Had ik niet voldoende over nagedacht Bloos

Wat betreft het stoppen dat stress oplevert.... tja, dan acht ik de arts verstandig genoeg om in te schatten of het stoppen wel of niet de beste methode is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:36

essie79 schreef:
Waarom zou je dat willen, eigen keus van mensen toch?

Maar ondertussen gaat het geld wel naar deze mensen, en staan anderen die zich dolgraag goed in willen zetten voor een behandeling op de wachtlijst.....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:39

MissJ schreef:
Dit klinkt misschien heel erg hard, ik gebruik ook voorbeelden uit mijn eigen familie, en ik hou echt wel van die mensen, maar ik kan er niet tegen als mensen maar blijven zeuren en zeiken.


Daar kan ik ook niet zo goed tegen.
Mijn baas klaagt en zeurt, hij is alleen eenzaam geen vriendin.
Hij is vaak moe, ziek en benauwd *klaag, klaag*

De hele week in de kantine kroketten eten, naar de stad om te eten, saucijzenbroodjes halen enzo.
En op maandag doodleuk zeggen: zooo, gisteren lekker naar de Chinees geweest..
Nu ziet hij "ziek" thuis omdat hij het allemaal niet meer aankan en bij de psychiater, maar ook maar iets aan zijn gewicht doen of sporten ofzo ho maar. Het is toch je eigen lichaam en daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:45

Richtje schreef:
Maar ondertussen gaat het geld wel naar deze mensen, en staan anderen die zich dolgraag goed in willen zetten voor een behandeling op de wachtlijst.....


Idd, het gaat alleen maar om geld.
Zo ken ik er nog wel een paar. Jij wilt iedereen die slecht leeft maar voor zichzelf laten zorgen.. want dat kost geld.
We betalen met zijn allen, waar dan ook iedereen gebruik van mag maken.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:47

essie79 schreef:
Daar kan ik ook niet zo goed tegen.
Mijn baas klaagt en zeurt, hij is alleen eenzaam geen vriendin.
Hij is vaak moe, ziek en benauwd *klaag, klaag*

De hele week in de kantine kroketten eten, naar de stad om te eten, saucijzenbroodjes halen enzo.
En op maandag doodleuk zeggen: zooo, gisteren lekker naar de Chinees geweest..
Nu ziet hij "ziek" thuis omdat hij het allemaal niet meer aankan en bij de psychiater, maar ook maar iets aan zijn gewicht doen of sporten ofzo ho maar. Het is toch je eigen lichaam en daar ben je zelf verantwoordelijk voor.


Vind ik ook, je bent verantwoordelijk voor je eigen lijf! OK dan!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:51

Blijf ik vinden dat je dan nog wel recht op de gezondheidszorg net als ieder ander.
Wil niet zeggen dat ik me niet verbaas en erger als je zoveel last hebt van je gezondheid maar er helemaal niks aan doet.
Niemand leeft perfect.. ik rook ook 2 a 3 sigaretten per dag, soms wat meer in het weekend, drink bijna nooit, probeer gevarieerd te eten.
Als ik nu longkanker krijg vind ik dat ik net zoveel recht op een behandeling als een niet-roker.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:53

essie79 schreef:
Idd, het gaat alleen maar om geld.
Zo ken ik er nog wel een paar. Jij wilt iedereen die slecht leeft maar voor zichzelf laten zorgen.. want dat kost geld.
We betalen met zijn allen, waar dan ook iedereen gebruik van mag maken.

Nee het gaat me hier niet om geld..... Het gaat mij om de gezondheid van anderen..... Anderen staan op de wachtlijst en kunnen zodoende niet geholpen worden, terwijl enkele mensen die wel geholpen worden weigeren hun levensstijl te veranderen terwijl dat we nodig is voor de behandeling, waardoor ze ook nog eens steeds weer terugkomen.

Tuurlijk is er ook geld in het spel, dat is niet te ontkomen, maar daar gaat het me niet om.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:54

essie79 schreef:
Blijf ik vinden dat je dan nog wel recht op de gezondheidszorg net als ieder ander.
Wil niet zeggen dat ik me niet verbaas en erger als je zoveel last hebt van je gezondheid maar er helemaal niks aan doet.
Niemand leeft perfect.. ik rook ook 2 a 3 sigaretten per dag, soms wat meer in het weekend, drink bijna nooit, probeer gevarieerd te eten.
Als ik nu longkanker krijg vind ik dat ik net zoveel recht op een behandeling als een niet-roker.

Ik ben het met je eens dat je net zoveel recht op die behandeling hebt
Maar als je arts je zou adviseren om te stoppen met roken omdat dat de behandeling ten goede komt..... zou je dan doorgaan met roken?