Afstuderen (WO)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 13:16

Dank je!

Volgens mij heb ik ook minstens de helft van mijn berichten geplaatst gedurende mijn onderzoeksstage *LOL*

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:57

Bealy,

ook namens mij gefeliciteerd.

Toch wel een beetje jaloers hoor.

Ik moet mijn conceptversie 23 mei inleveren.

Ik ben dus echt heeeeeeeeeeeeeeeeel hard aan het werk nu.

lezen, interviews, schrijven, analyses maken.........

Marg

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:50

Hey Bealy wat goed!!!! En ik ben niet een beetje jaloers, ik ben vreselijk jaloers Knipoog

Maar eigenlijk ben ik nu even erg blij. Net een gesprek gehad met mijn afstudeerbegeleider. Ik zit weer helemaal op de goede weg Hyper! En ik moet een afstudeerdatum gaan vastleggen (wij moeten onze scriptie tijdens een colloqium verdedigen). Het wordt dus de eerste week van juni, brrrr. Nu is het echt officieel, maar er moet nog zo vreselijke veel gebeuren Scheve mond Maar goed, nu ben ik even helemaal blij Knipoog Hyper!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 15:21

Dank jullie! Lachen

En heel, heel veel succes met het doen van jullie onderzoek en schrijven van de scriptie!
Ik hoef niet eens een verdediging te doen (best raar, maar ik vind het niet erg hoor Haha! ), ik heb gewoon op 28 of 29 juni mijn diplomauitreiking. Dat duurt dus nog wel even, dat doen ze maar 4 keer per jaar.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:21

Citaat:
Ik hoef niet eens een verdediging te doen


Nou, dat is wel bijzonder zeg!

Ik heb toch wel een maand erna en verdediging!
Maargoed, dat is meer een presentatie met wat vragen.
Denk niet dat ze het dan echt moeilijk gaan maken!

Enne, als ze dat wel doen! Dan wil ik dat gewoon NIET weten, anders ben ik alleen maar zenuwachtig!

Slim Slim Slim Slim Slim

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:42

Inderdaad, je moet je gewoon niet te druk maken dan Lachen

Maar ik heb gestudeerd aan de uni van Maastricht en daar hoef je (volgens mij) bij geen enkele studie een verdediging te doen. Terwijl mijn broer bij zijn HBO studie het bijvoorbeeld weer wèl moest.
In ieder geval veel succes allemaal!!

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:55

Bealy, ook van mij nogmaals heel erg gefeliciteerd. Beetje stomme vraag: maar wat valt er precies onder methodologisch? (oid Knipoog)

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 13:11

Welke methode ik voor mijn onderzoek gebruikt heb.

En bijvoorbeeld hoe ik eerst mijn theoretiesch kader heb uitgewerkt - hoe de probleemstelling en deelvragen geformuleerd zijn - hoe ik die vragen heb onderzocht (methodes) - hoe ik de bevindingen geanalyseerd heb - de kwaliteitscriteria (validiteit, betrouwbaarheid)
Dus hoe dat hele proces in elkaar zit als het ware. Dat was bij mij wel oke, dat klopte allemaal wel Haha!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:16

Bealy schreef:
*geeft een schopje en hoopt dat het mag van de mods want ze heeft goed nieuws.....

Ik ben officiëel klaar!!! Go jij! Go jij!

...

Hoe gaat het met de andere afstudeerders?


Leuk, deze update! En congratz! Heerlijk om klaar te zijn hè? Haha!

Zelf ben ik in februari afgestudeerd en sinds 31/03 heb ik mijn papiertjes in huis!

Voor wie er nog net niet is: succes met de laatste loodjes, het valt echt mee! Lachen

Ciao,

Drs. Uums

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:19

Bealy schreef:
Maar ik heb gestudeerd aan de uni van Maastricht en daar hoef je (volgens mij) bij geen enkele studie een verdediging te doen. Terwijl mijn broer bij zijn HBO studie het bijvoorbeeld weer wèl moest.
In ieder geval veel succes allemaal!!


Bij ons geloof ik alleen nog bij economie (RuG): de afstudeerfase is nu namelijk geen proeve van bekwaamheid meer, maar een leerproces op zich, waarin je getuigt van de kennis die je hebt opgedaan en de methodes die je hebt geleerd toepast.

(Althans, volgens mijn begeleider).

donna2
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:45

Haha, nou eindelijk heel het topic doorgelezen. Dat het over de studie gezondheidswetenschappen ging en motivatieproblemen gaf me toch wel de prikkel door te lezen Tong uitsteken ! Zelf studeer ik gezondheidsvoorlichting in Maastricht en ben ik bezig met mn bachelorstage, erg veel vrijheid inderdaad, wat je motivatie niet bepaald ten goede komt, wat betreft motivatie heb ik dan ook al veel geleerd voor mn stage van volgend jaar (masterstage).
Heel erg fijn iig Bealy, dat je dan toch bent afgestudeerd. Gefeliciteerd, en dit geldt natuurlijk ook voor de andere bokkers die hun studie net hebben weten af te ronden.
En hoe gaat het nu met werk zoeken?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:08

Dank jullie, Uums en Donna! Lachen
Jij natuurlijk ook van harte gefeliciteerd Uums, het is inderdaad een lekker gevoel hè?
Uums schreef:
Bij ons geloof ik alleen nog bij economie (RuG): de afstudeerfase is nu namelijk geen proeve van bekwaamheid meer, maar een leerproces op zich, waarin je getuigt van de kennis die je hebt opgedaan en de methodes die je hebt geleerd toepast.

(Althans, volgens mijn begeleider).

Ja, zo ongeveer leg ik het ook altijd uit. Dat het gewoon een heel proces is geweest met enorm veel afspraken met je begeleider waarin je schrijft en weer fouten ontdekt en je dus weer leert en vervolgens ga je stukken herschrijven enz enz.

Wat leuk dat je ook in Maastricht studeert, Donna. Ik moet zeggen dat ik de UM en de stad Maastricht over het algemeen als heel positief heb ervaren. Ik heb er echt een supertijd gehad (mede dankzij Les Chevaliers Haha! ).

Werk, nou........ ik ben van plan om nog een master te gaan volgen aan de Erasmus Universiteit (Heath Economics òf Health, Policy & Law) in Rotterdam. Dus het 'echte' werken moet nog even wachten. Ik ben nu wel een beetje her en der aan het werk (maar niet in mijn vakgebied) en ik wil naast de master straks ook een baan(tje). En daarna wil ik het liefst het onderzoek & onderwijs in.
Maar ik wil ook graag nog een periode in het buitenland werken, in een land waar ik iets kan betekenen en mijn kennis kan inzetten. Dus plannen genoeg Haha!

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:48

Leuk topic, ik ga als alles mee zit in februari 2006 afstuderen. Alleen is het bij ons nu allemaal Bachelor-master sturctuur en is er nogal wat veranderd daardoor. Ik weet niet of jullie ook in de BM structuur zitten? Bij ons op de RU Nijmegen is het in elk geval zo dat je je moet beperken tot bepaalde onderwerpen. Je maakt een top drie van de 13 aangeboden onderwerpen en je moet maar afwachten in welk groepje je komt. Je kunt dus ook in je derde keus terecht komen. Dan krijg je masterclasses met twee andere studenten die in hetzelfde onderwerp zitten. Zo kost het de universiteit wat minder tijd en geld, want dan kan een docent tegelijkertijd 'dezelfde' vragen van drie studenten beantwoorden. Je werkt wel hele andere probleemstellingen en vraagstellingen uit, maar goed. Het enige voordeel is dat de methoden en analyse wel samen gedaan kunnen worden, dus daar ben je minder tijd aan kwijt. En je voelt je dan waarschijnlijk ook niet zo verloren. Maar elke vorm van creativiteit is afgenomen Boos!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:10

Ik heb nog doctoraal examen gedaan. Lachen
Als ik het goed heb is het BM systeem pas twee jaar geleden ingevoerd bij de UM. Met natuurlijk de nodige opstartproblemen Haha!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:36

Ik ben overgestapt op de BM. Maar dat komt in niets overeen met het verhaal van Sjen. Het afstuderen heeft nog steeds dezelfde vorm als tijdens de doctoraal-tijd. Ik heb ook geen verschil gemerkt na de overstap. Het was organisatorisch handiger voor mij. Maar verder ziet het traject er hetzelfde uit.

Ik moet nog een maand en krijg echt vreselijk de zenuwen als ik er aan denk... Er moet nog zo vreselijk veel gebeuren Verward

donna2
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: Afstuderen (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:23

Bealy schreef:
Ik moet zeggen dat ik de UM en de stad Maastricht over het algemeen als heel positief heb ervaren. Ik heb er echt een supertijd gehad (mede dankzij Les Chevaliers ).

Werk, nou........ ik ben van plan om nog een master te gaan volgen aan de Erasmus Universiteit (Heath Economics òf Health, Policy & Law) in Rotterdam.


Les Chevaliers, ja daar heb ik in mn eerste jaar ook nog even aan gedacht bij te gaan, maar uiteindelijk toch niet gedaan, ik had niet zo'n zin om elke week mn paardrijspullen heen en weer te slepen en wilde niet stoppen met mn verzorgpaardje.. Maar Maastricht is zeker wel leuk om te studeren inderdaad, ik ben t eerste jaartje bij koko gegaan, dus heb zo genoeg leuke mensen leren kennen..
Ik hoor trouwens van veel mensen die beleid en beheer doen of zorgwetenschappen dat ze in rotterdam gaan studeren..

Ik doe trouwens ook bachelor-master, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je uitlegde sjen. Doelde je op thesiskringen of wat. Ik weet niet echt wat ik van het nieuwe systeem vind. Ik vind het alleen wel jammer dat je nu 2 korte stages hebt, 1 tijdens je bachelor en 1 tijdens je master, in plaats van een van minstens een half jaar, t lijkt me dat je daar veel meer aan hebt, maargoed...

Groetjes!