ex werkgever wil loon niet uitbetalen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:58

Ik heb het zelf ook me gemaakt alleen moest ik in totaal nog 2500 euro krijgen, heb ook bij een telemarketing bedrijf gewerkt. Je moet er achter zien te komen of het bedrijf meerdere mensen niet heeft uit betaald. Als je met 2 mensen naar het cwi gaat kun je het namelijk failliet laten verklaren. Dan word er werk van gemaakt, als die van dat bedrijf op de hoogte worden gesteld door het cwi over hoe dat zit dan moeten ze wel betalen anders word het failliet verklaard en word je betaald via het gak (heb ik nu ook gehad) Dan worden alle gewerkte uren tot de laatste cent uit betaald, de vertragings rente kun je op eisen bij de curator (als het failliet word verklaard) Ik zal even kijken of ik nog die brief heb die ik aangetekend moest op sturen, hier in staat dat jij recht hebt op de vertragings rente de eerste paar dagen 5 % en dan elke dag erna 1 % dat heeft mij nu tot 500 euro vertragings rente gebracht wat ik nu moet op eisen bij de curator, dit moet je aan getekend laten op sturen en een bewijsje van het verzenden bewaren!! ik ga even kijken of ik die brief nog voor je heb

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:20

Citaat:
Ik bepaal het niet zelf hoor, ik ben alleen degene die de orders uitvoerd. Ik heb er verder geen problemen mee, het is m'n werk, niet m'n priveleven. Als ik wakker zou moeten gaan liggen over m'n werk, dan zou ik helemaal geen nachtrust meer krijgen.


Idd, zou ik ook niet te veel van wakker liggen.

En voor de mensen die het niet snappen... Het ligt er maar net aan in wat voor functie je werkt, als je op de salarisadministratie of personeels afdeling werkt zul je bij dit soort dingen gewoon oogkleppen op moeten doen. Het gebeurt overal wel....
Zolang jij maar niet degene bent die dat soort beslissingen maakt.

Het is uiteindelijk toch je broodwinning Knipoog

Ff ontopic: Mijn vriend zijn vorige baas had een ontslag procedure opgezet bij het CWI en stuurde mijn vriend een brief dat hij met 3 weken op straat stond. Wat dus helemaal niet kon want er was nog helemaal geen ontslagvergunning verstrek en daarna gaat de opzegtermijn van 3 weken pas in.

Ik een nette maar duidelijke brief gestuurd dat dat wettelijk niet kon.
Kregen mooi een brief terug waarin heel 'netjes' werd gezegd dat wij gelogen daarover.
Advocaat ingeschakeld om een brief te schrijven, en toen pas kwam de boodschap door...

Succes ermee, en al gaat het om een klein bedrag. Je heb er toch voor gewerkt! Dus maak het ze niet te gemakkelijk hoor! Je heb recht op dat geld...

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:22

Advocaat erop!! Heb ik nu ook.. een hele hoop gezeik met mijn werkgever, ik zit in de ziektewet en hij wil niet uitbetalen.. Ik sleep hem desnoods voor de rechter, als is het alleen maar om mijn gelijk te krijgen, het geld boeit me geeneens meer..

Hij moet een knal voor zijn kop hebben..

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 17:13

ik ga het eerst eens eventjes proberen met een aangetekende brief naar ze te sturen ... sylvia heeft met gelukkig al wat tips gegeven ...
een advocaat erop word wel erg duur hoor dan ben ik daar nog meer aan kwijt dan wat het me uiteindelijk oplevert let wel ben nog maar 19 en heb geen rechtsbijstandverzekering (voor zover ik weet)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:55

Aan: Directie Lagerwij Beheer/ Finance 4U/ Call You
Edisonweg 7
8071 RC NUNSPEET
Aangetekend/Post


T.a.v. Directie/ Personeelszaken

Betreft: aanschrijving loonbetaling.


Nunspeet, 06-07-2004


L.S.,

Bij deze schrijf ik u aan betreffende de loonbetaling over de maand juni 2004.
Zoals arbeidsrechtelijk overeengekomen, dient deze betaling uiterlijk 1 juli te zijn overgemaakt.
Aangezien dit nog niet is gebeurd, wijs ik u op artikel 7: 623 BW, waarin staat dat de werkgever verplicht is het loon te betalen na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de arbeidsovereenkomst moet worden berekend.
Deze verplichting bent u als werkgever niet nagekomen.

Dientengevolge wil ik u aanspreken op de zogenaamde vertragingsrente:
Deze vertragingsrente gaat in op de 3e werkdag na de dag dat ik het loon had moeten ontvangen.
De wettelijke verhoging van deze vertragingsrente is van de 4e tot en met de 8e werkdag 5% en voor elke volgende werkdag 1%.

Naast deze vertragingsrente heb ik aanspraak op de wettelijke rente. Hierop wil ik u wijzen ivm het verzuimen van de afspraken aangaande loonbetaling.

Hopende u hiermede voldoende te hebben ingelicht en erop vertrouwend dat dit op de juiste wijze zal worden nagekomen,

met vriendelijke groet,



Even de naam en adres veranderen en de datum waarop je je loon had moeten hebben handtekening er onder en gelijk aangetekend op sturen!!!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:01

Ik heb niet het hele topic gelezen. Aangezien ik iemand ken met hetzelfde probleem heb ik wel een goede tip.

Schakel Bureau Rechtshulp in. Die zitten in de wat grotere steden. Als het hun minder dan 3 uur kost kost het hier 13 Euro.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:11

ik zou zoiezo eerst die brief op sturen anders heb je namelijk geen recht op de vertragings rente

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:21

Ah kijk, Breitling levert 't tussenliggende stuk aan Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:26

Persoonlijk zou ik nog niet beginnen over vertragingsrentes e.d. Dat kan wel eens behoorlijk kwaad bloed zaaien.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:28

Idd! Daarbij is het geen wereldschokkend bedrag, 1 procent ervan is niets... Daar zou ik dus echt geen moeite over gaan doen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:30

dat denk jij, dat 1 % niets is van die paar maandjes dat ik heb moeten wachten heb ik nu dik 500 euro vertragings rente aan over gehouden, vind ik niet niks persoonlijk. dit zijn de wettelijke pocedure stappen of hoe je dat ook zegt ik heb het een paar maand geleden allemaal zelf mee gemaakt, en heb vorge maand eindelijk mijn geld gehad. Dit is de eerste stap die je moet ondernemen voor ze er wat aan doen. Ik moest elke maand deze brief opnieuw aangetekend sturen (van de advocaat!!) je moet het zelf weten uitterraard maar geef je alleen een tip hoe je het moet doen aangezien wij het ook zo moesten doen

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:31

en dan er bij, als je dit zo op stuurt weet de ex werkgever ook dat je het er niet bij laat zitten en er serieus mee bezig bent

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:59

Een aangetekende brief zonder dat verhaal van die vertraginsrente maakt doorgaans ook al aardig wat indruk hoor.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:07

denk het niet want iedereen kan een aangetekende brief sturen maar dit is toch wel net iets serieuzer. En ik denk dat een advocaat die zich er dagelijks mee bezig houd het wel zal weten. Maarja zoals ik al zei moet je het zelf weten, geef alleen een tip die ik van onze advocaat heb

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:12

Ik heb juist van rechtsbijstand te horen gekregen dat ik me alleen moest toeleggen op de feitelijke bedragen en niet met rentes ed moest gaan smijten; mijn brief is door RB opgesteld. Ach, het is maar net om welk bedrag het gaat en welke jurist je treft.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:21

het maakt niet uit om wat voor bedrag het gaat, geld is geld of het nou 500 euro 2500 is. Die aangetekende brief moet je toch op sturen dus waarom niet gelijk goed doen? deze brief is ook door iemand die zich daar mee bezich houd opgesteld Met dit soort brieven toon je aan dat je er alles aan gedaan hebt je geld te krijgen, daar is het voor, want als je dat niet gedaan hebt krijg je helemaal niks. met een gewoon briefje kom je daar niet ver mee. Dit moest van onze advocaat, ik heb inmiddels mn geld

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:36

Vandaag nog een brief verstuurd. Gaat om meer dan 1000 euro + een rekening die ze mij gestuurd hebben maar volgens afspraak voor hun rekening was en dat is toch de moeite. Nu maar afwachten.. deze brief heb ik zelf opgesteld in formele bewoordingen. Ga er van uit dat ze hier op reageren. Zo niet dan kunnen ze een andere brief verwachten van rechtshulp vakbond of een advocaat.

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:58

Sylvia schreef:
Idd! Daarbij is het geen wereldschokkend bedrag, 1 procent ervan is niets... Daar zou ik dus echt geen moeite over gaan doen.



precies en dat ga ik dan ook duidelijk eventjes niet doen zolang ik mijn centen krijg van die maand vind ik het prima voor de rest ach ...

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 23:47

toscana schreef:
Vandaag nog een brief verstuurd. Gaat om meer dan 1000 euro + een rekening die ze mij gestuurd hebben maar volgens afspraak voor hun rekening was en dat is toch de moeite. Nu maar afwachten.. deze brief heb ik zelf opgesteld in formele bewoordingen. Ga er van uit dat ze hier op reageren. Zo niet dan kunnen ze een andere brief verwachten van rechtshulp vakbond of een advocaat.



maar om zoveel geld gaat het in mijn geval niet ... Knipoog

ik heb net even een brief opgesteld... mijn vader heeft nog eventjes wat wijzigingen aangebracht door de perfecte taal keuze en nog wat belangrijke termen er in te zetten en ik breng hem morgen even langs (is maar een paar straten verwijderd van mijn huis...
Wil even een ontvangstbevestiging hebben van die miepen achter de receptie en dan maar afwachten ....

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:27

Precies een ontvangstbevestiging is ook prima.

Mwa die rekening gaat ook om bijna 800 dus...