Gezin zonder auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:26

Ik zou ook niet meer zonder auto kunnen, wij hebben er twee.
Omdat ik de auto nodig heb 's avonds naar stal (is niet te fietsen) is mijn man wel erg afhankelijk. Hij kan nooit weg als er iets is. En ook omdat naar ons werk geen openbaar vervoer is en soms 1 van ond tijdelijke ergens anders geplaatst is, hebben we voor een tweede auto gekozen. Ik ben er super blij mee.
Peet is nu twee dagen weg, ik moet er niet aan denken om twee dagen geen auto te hebben, hoe kom ik op stal? Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:27

Maar.. hoe doen jullie dat dan met je paard? Je kan toch niet alles over land doen?

Wij hebben twee auto's en ik zou ze echt niet kunnen missen.. Is wel een luxe, maar het idee dat ik 2,5 uur met het openbaar vervoer zou moeten reizen ipv 20 minuten met de auto.. dan is mijn keuze snel gemaakt..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:54

Ik ben 32 en heb bewust geen auto. Mijn rijbewijs heb ik wel. mijn werk is 4 km fietsen en mijn paard is 2,5 km fietsen. mijn vrienden wonen tussen de 150-250 km van mij vandaan en mijn familie woont binnen een straal van 20 km.

Als ik mijn vrienden bezoek ga ik met het OV of huur ik een auto. De rest is heel goed zonder de auto te doen.

de reden dat ik geen auto heb is het het milieu, maar ook het financiele aspect. alhoewel ik een auto momenteel makkelijk kan betalen vind ik dat zonde van mijn geld.

Ik merk wel dat doordat ik geen auto heb, ik bewuster mijn uitjes plan. Ik ken het weerbericht dagelijks uit mijn hoofd. 40 km fietsen in de stromende regen is nu eenmaal geen pretje.

Wat mij wel altijd opvalt is dat mensen die wel een auto hebben voor de kleinste afstandjes ook de auto pakken. Een pakje sigaretten bij de supermarkt 500 meter verderop? hup de auto. Een kind van het voetbalveld ophalen op 1 km afstand? hup de auto? En dan maar klagen dat de benzine zo duur is... daar snap ik dus helemaal niets van.

Natuurlijk, Een heleboel mensen hebben een auto nodig voor hun werk etc. Maar de fiets is, zeker voor de korte afstanden een heel goed alternatief. Veel mensen vind ik wel erg anti-fiets

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:43

Ik zou m'n auto echt niet kunnen missen.
Alleen al voor mijn werk moet ik een paar honderd kilometer per dag rijden en ik zou niet weten hoe ik dat zonder auto zou moeten regelen.
OV is beroerd hier in de buurt en je bent echt lang onderweg, plus dat ik m'n hele kofferbak vol heb met spullen die ik bij klanten moet laten zien.

Onze overburen hebben ook geen auto, ze hebben ook geen rijbewijs.
Vorige week nog een leuke 'discussie' gehad *LOL*
Meneer had weer eens wat nodig van de bouwmarkt (grote plafondplaten) en kwam even melden dat ik mee moest (!!!) naar de bouwmarkt om ze op te halen ('tsja, ik heb natuurlijk geen auto').
Zo af en toe wil ik hem best weleens helpen, maar ik heb weinig zin om me telkens voor zijn karretje te laten spannen.
Daar komt nog bij dat plafondplaten van tig vierkante meter ook niet zo makkelijk in de auto passen Knipoog
De manier waarop hij het 'vroeg' stond me ook totaal niet aan, het was geen vraag maar een mededeling.
Misschien ben ik dan te hard, maar als het op zo'n manier gaat dan kan ie het fijn bekijken

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:02

Oke... misschien dat sommige van jullie me nu niet aardig zullen vinden... maar ik denk dat een hele hoop (let op: niet iedereen, bv Oscar met haar vele 'gereis' niet hoor) mensen die zeggen dat ze hun auto niet zouden kunnen missen eigenlijk bedoelen dat ze hem (om het gemak Knipoog ) niet WILLEN missen...Tong uitsteken ik heb geen auto (ook geen rijbewijs), doe het meeste met de fiets (een enkel keertje met de snorfiets die ik sinds eergisteren heb) en heel af en toe met het OV. Overigens wil mijn bf zodra hij zijn Nederlandse rijbewijs heeft absoluut een auto hebben, hij mist het vreselijk...maar... hij zit sinds hij in nederland woont zonder en hij leeft nog steeds; hij KAN hem dus wel missen... maar wil het eigenlijk niet Haha! .

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:08

vikki schreef:
Oke... misschien dat sommige van jullie me nu niet aardig zullen vinden... maar ik denk dat een hele hoop (let op: niet iedereen, bv Oscar met haar vele 'gereis' niet hoor) mensen die zeggen dat ze hun auto niet zouden kunnen missen eigenlijk bedoelen dat ze hem (om het gemak Knipoog ) niet WILLEN missen...Tong uitsteken .


Maar dan denk ik nog steeds....hoe doen jullie dat dan met je paard? Hoe ga je naar les, wedstrijden, ziekenhuis etc?

Je hebt voor een groot deel gelijk hoor, ik kan ook fietsen naar de winkel, maar heb er geen zin in en pak meestal de auto..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:14

Tot mijn dertigste had ik geen rijbewijs en dus ook geen auto, mijn man heeft nog steeds geen rijbewijs.
Op dat moment waren onze kinderen 4 en 1 jaar oud en begon ik het OV een beetje zat te worden.
Ben dus mijn rijbewijs gaan halen en zou de auto nu niet meer willen missen.
Toen ik hem nog niet had, had ik me altijd voorgenomen de auto zo min mogelijk te gebruiken. In de praktijk gebruik ik hem veel meer Bloos Vooral boodschappen doen vind ik errug fijn met de auto Haha! Daarnaast is het gewoon handig met de sporten van de kinderen. Danielle rijdt 3/4 keer in de week paard, dat is 10 km van huis. Stephan zwemt 4 keer in de week, dat is 4 km van huis. Moet er eerlijk gezegd niet meer aan denken dat allemaal met de fiets te moeten doen Knipoog

Ik heb er overigens nooit spijt van gehad dat ik mijn rijbewijs niet eerder gehaald heb. Ik waardeer het nu des te meer. Haha!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:26

Ik heb bewust gekozen geen eigen auto te kopen. Ik kan die van mijn vriend lenen als het echt nodig is, maar dat komt zelden voor.

Ik wil wel een brommertje kopen binnenkort, want ik wordt zowel het OV als het fietsen een beetje zat Haha!

Miquel, ik denk dat je je aardig vergist in de kosten.
Ik heb nu een 3*** jaar abo voor het OV, dat kost me 800 euro per jaar.
Een autootje:
Rijbewijs halen (2000 - 2500)
Autootje aanschaffen (1500)
Verzekering (onder 24 jaar zonder no claim in een risicogebied) (60 euro per maand)
Wegenbelasting (20 euro per maand)
Kleine beurt
Grote beurt
APK

Dat redt ik niet met 800 eurootjes hoor!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:31

ik ken wel mensen zonder tv Haha!
zou me geen raad weten zonder me auto Verward

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:31

vikki schreef:
Oke... misschien dat sommige van jullie me nu niet aardig zullen vinden... maar ik denk dat een hele hoop (let op: niet iedereen, bv Oscar met haar vele 'gereis' niet hoor) mensen die zeggen dat ze hun auto niet zouden kunnen missen eigenlijk bedoelen dat ze hem (om het gemak Knipoog ) niet WILLEN missen...Tong uitsteken ik heb geen auto (ook geen rijbewijs), doe het meeste met de fiets (een enkel keertje met de snorfiets die ik sinds eergisteren heb) en heel af en toe met het OV. Overigens wil mijn bf zodra hij zijn Nederlandse rijbewijs heeft absoluut een auto hebben, hij mist het vreselijk...maar... hij zit sinds hij in nederland woont zonder en hij leeft nog steeds; hij KAN hem dus wel missen... maar wil het eigenlijk niet Haha! .


Nee, het is echt geen kwestie van willen, maar kunnen hier.. Mijn stiefvader moet zo'n 3 a 4 keer per week naar Rotterdam, Brussel, en zelfs zeer regelmatig naar Frankrijk en Zwitserland. Mét een heleboel spullen, en via allerlei omwegen waar ie dan ook nog langs moet. Dat gaat nu eenmaal niet zo handig op de fiets denk ik Knipoog
Mijn moeder zorgt voor mijn opa en oma die erg oud zijn, en moet zo'n 4 keer per week naar het ziekenhuis, fysiotherapie, huisartsen etc etc. Mijn opa is behoorlijk dementerend en zeer slecht ter been. Mijn oma heeft een gebroken rug (gipsen corset om) en mag dus absoluut niet ver lopen.

Ikzelf heb wel eens late diensten op mijn werk, die ervoor zorgen dat ik met het OV niet meet terug kán. En om nou 14 kiometer in het pikkedonker door een half bos te gaan fietsen midden in de nacht zie ik persoonlijk écht niet zitten..

Geen aanval hoor Vikki, maar als wij het zonder auto moesten doen... Ik zag het al helemaal voor me.. *LOL* Tis nu al grote stress als één auto eventjes naar de garage moet of iets dergelijks.. Bloos!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:24

Wij hebben beiden een auto... Vriend eentje van z'n werk (dus geen kosten aan) en ik m'n eigen autootje..
Vriend heeft z'n auto echt wel nodig voor z'n werk.
En ik, ik laat m'n auto vaak genoeg staan om dingen te voet te doen: naar de supermarkt, bakker, ... ga ik tevoet behalve eens per week dan gaan we samen naar de supermarkt en kopen grotere dingen in (frisdrank, water e.d.). Naar school ga ik zo vaak ik kan met OV, alleen als ik vroeg les heb niet, dan is 't OV hier een ramp (overvolle bussen,...).

Naar 't paard ga ik ook met de auto, is gewoon niet te doen met de fiets... Zie je me al een zadel + poetskist en ander materiaal elke keer op de fiets meeslepen Haha!

Dus ik denk dat wij nog redelijk milieubewust met de auto omgaan...

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:04

Natalie schreef:
Zie je me al een zadel + poetskist en ander materiaal elke keer op de fiets meeslepen


ja hoor , elke dag.
zadel met hoes op het stuur. hoofdstel en poetsspullen + de rest in fietstassen. Geen enkel probleem

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:14

Nou ik ken wel een gezin die geen auto heeft en gewoon altijd met fiets reist. Ik vind het wel goed, we hebben thuis echt wel een auto nodig omdat we ong 3 kwartier van de station af wonen en mijn vader best vaak naar alkmaar gaat. Maar toch gebruiken we vaak fiets omdat me ouders auto eigenlijk liever niet gebruiken Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:16

Ik heb 'n auto en gebruik 'm ook flink.
Dat ik niet zonder zou kúnnen dat is niet waar, maar het is flink onhandig. In bepaalde zaken wordt ik afhankelijk van anderen, en afhankelijkheid is overhet algemeen niet fijn.
Ik kan de 80 km naar mijn werk met de trein doen. Naar het paard kan ik eventueel fietsen (10 km). Maar dan ben ik wel de héle avond kwijt (1,5 uur langer bezig).
Verder wordt naar familie en vrienden wel erg onhandig, mijn ouders wonen al in een gat waar na 6 uur 's avonds geen bus meer rijdt en vrienden wonen in een gat waar geen OV is. En mijn beste vriendin woont in Belgie, daar ga je ook niet 'ff' met de trein naar toe. Met de auto is het nog geen 2 uur.

Ik zou mijn auto idd als het moet wel kúnnen missen (alleen voor mijn werk misschien niet omdat ik nogal eens onverwachts snel naar een sanering moet), maar niet wíllen missen.

Ik ken niemand zonder auto eigenlijk.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:34

vroeger hadden wij thuis ook geen auto, wij wonen in de stad, dus OV is geen probleem.
Nu heeft mijn vader een baan in Brabant, en heeft ie de auto daarvoor nodig.

Mijn vriend heeft wel een rijbewijs, maar geen auto.
We mogen als we willen de auto savoands naar de paarden mee nemen van mijn ouders, maar dat doen we eigenlijk nooit,
we fietsen altijd, of het moet echt slecht weer zijn.
Vind fietsen echt niet zo erg, goed voor me ook Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:37

Bij mijn ex thuis hebben ze ook geen auto, simpelweg om de reden dat die moeder al amper rond kan komen en een auto er bij zou helemaal niet gaan. Kinderen hebben ov en zijzelf fietst altijd of voor grotere afstanden ook openbaar vervoer.

Voel ik me dan toch wel banketstaaf over hoor.. wij hebben 2 auto's en een motor.. Scheve mond

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:10

Ik denk dat als meer mensen erover na gaan denken of ze wel eigenlijk een auto nodig hebben, dat veel mensen tot de conclusie komen dat het niet ZO nodig is.
Ik fiets 3 kwartier naar mijn paardjes. Het is ver, maar dat heb ik er dan wel voor over. Wij fietsen altijd alles (of OV).
En dat het OV slecht voor het milieu is vind ik dan niet, er zitten veel meer mensen in. En in Arnhem hebben we Trolleys (bussen die op electriciteit werken) Veel minder uitlaatgassen!!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:25

Ik zou het me niet voor kunnen stellen. Met een vader die in de autohandel zit, is de oprit hier nooit leeg Knipoog
En nu ik zelf mijn rijbewijs heb, moet ik er niet aan denken dat we geen auto hebben Haha!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:28

Wat ik mij dus niet kan voorstellen is mijn ouders in een auto achter het stuur. Al 17 jaar heb ik nooit bij mijn ouders in de auto gezeten (mams heeft wel rijbewijs, paps niet ) Ik zou het echt eng vinden.
Vooral bij mijn vader, die weet nog niet eens hoe een gordel om moet Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:35

Hier in Friesland kun je niet zonder auto Haha! Ik heb een jaar hier gewoond zonder auto en ik kwam helemaal nergens. Nu heb ik een rijbewijs en auto en alleen op die manier ben je vrij in je doen en laten. Hier rijden bijna geen bussen en treinen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:20

Lame schreef:
Maar dan denk ik nog steeds....hoe doen jullie dat dan met je paard? Hoe ga je naar les, wedstrijden, ziekenhuis etc?

Je hebt voor een groot deel gelijk hoor, ik kan ook fietsen naar de winkel, maar heb er geen zin in en pak meestal de auto..



Ik ga met de fiets (oke, sinds eergisteren zal het heel af en toe met de snorfiets zijn) naar mijn werk (10 km), naar stal (12,5km), naar de winkels (ca. 7km... en tsja, op de fiets krijg ik misschien niet altijd alles in 1 keer mee... maar dan fiets ik dus gerust 2 keer heen en weer. Voor de zware dingen beken ik wel dat ik 1 keer p/m een beroep doe op mijn pa Knipoog ), als ik al les neem dan komt mijn intsructrice naar stal, wedstrijden doe ik niet aan en als ik eens naar het ziekenhuis/de stad/etc. moet of wil dan pak ik de bus. Het is wat omslachtig maar dus niet geheel onmogelijk... Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:23

Misja schreef:
Nee, het is echt geen kwestie van willen, maar kunnen hier.. Mijn stiefvader moet zo'n 3 a 4 keer per week naar Rotterdam, Brussel, en zelfs zeer regelmatig naar Frankrijk en Zwitserland. Mét een heleboel spullen, en via allerlei omwegen waar ie dan ook nog langs moet. Dat gaat nu eenmaal niet zo handig op de fiets denk ik Knipoog
Mijn moeder zorgt voor mijn opa en oma die erg oud zijn, en moet zo'n 4 keer per week naar het ziekenhuis, fysiotherapie, huisartsen etc etc. Mijn opa is behoorlijk dementerend en zeer slecht ter been. Mijn oma heeft een gebroken rug (gipsen corset om) en mag dus absoluut niet ver lopen.

Ikzelf heb wel eens late diensten op mijn werk, die ervoor zorgen dat ik met het OV niet meet terug kán. En om nou 14 kiometer in het pikkedonker door een half bos te gaan fietsen midden in de nacht zie ik persoonlijk écht niet zitten..


Geen aanval hoor Vikki, maar als wij het zonder auto moesten doen... Ik zag het al helemaal voor me.. *LOL* Tis nu al grote stress als één auto eventjes naar de garage moet of iets dergelijks.. Bloos!


Ik snap dat het bij jullie geen kwestie van niet kunnen is hoor... Haha! maar ik weet gewoon dat er heel veel mensen zijn (in mijn vriendenkring alleen al zitten er een paar Knipoog ) die niet meer zonder een auto denken te kunnen terwijl ze over het algemeen geen grotere afstanden dan ca. 12km afleggen... Knipoog Maar ik snap dat dat niet voor iedereen op gaat. Lachen

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 21:41

vikki schreef:
Ik ga met de fiets (oke, sinds eergisteren zal het heel af en toe met de snorfiets zijn) naar mijn werk (10 km), naar stal (12,5km), naar de winkels (ca. 7km... en tsja, op de fiets krijg ik misschien niet altijd alles in 1 keer mee... maar dan fiets ik dus gerust 2 keer heen en weer. Voor de zware dingen beken ik wel dat ik 1 keer p/m een beroep doe op mijn pa Knipoog ), als ik al les neem dan komt mijn intsructrice naar stal, wedstrijden doe ik niet aan en als ik eens naar het ziekenhuis/de stad/etc. moet of wil dan pak ik de bus. Het is wat omslachtig maar dus niet geheel onmogelijk... Knipoog


Zo is het bij mij dus ook! Gaat top zo *LOL*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:47

Wij hebben 2 auto's thuis (broer heeft geen rijbewijs en ik nog geen 18 Haha! ) maar zodra ik mijn rijbewijs heb dan komt er vast en zeker een autootje

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:55

Ik heb nu sinds 2 jaar een auto en ik zou nu niet meer zonder kunnen. Toen ik in Leeuwarden werkte was het met het OV op zich wel te bereiken, maar ik deed er wel 1.5 uur over, met de auto 50 minuten. De tijd die ik bespaar vind ik zelf wel belangrijk.
Nu werk ik in een gat waar ik niet eens kan komen met het OV, dus dan is er weinig keus Haha!

Verder rijd ik sowieso veel, 30.000 km per jaar, dat krijg je met een vriendje die niet naast de deur woont Knipoog Overigens zou ik die lange afstanden best met de trein kunnen doen, maar ik moet zeggen dat ik schrik van de prijzen daarvan, voor dat geld kan ik dan ook wel weer m'n tank volgooien...