aura's zien - iemand ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:32

ik vind dat hele aura-gedoe verbeelding... en dat is niet omdat ik dat zelf niet heb, maar ik geloof nou eenmaal niet in zulk soort dingen! dat is net zoiets als in geesten geloven ofzo.. allemaal verbeelding!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:37

SP, waarom toch al die vragen als je je gewoon eens in de materie verdiept? aura's zijn zelfs waar te nemen met (EMG)electroden, zelfs de kleurpatronen.

Heb je nu antwoord op je grote overhoring?

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:02

Gisteren werd bokt plotseling onbereikbaar voor mij, maar ik wilde nog verder ingaan op het verhaal van Nickyu.

Overigens trek ik het bestaan van magnetisme (en dergelijke) niet minder in twijfel dan het bestaan van aura's.

Nickyu, ik geloof je als je zegt dat jij dat zo ervaart, dat is het probleem ook niet. Ik heb er meer moeite mee om te geloven dat je er ook echt dingen uit af kunt leiden.

Om heel eerlijk te zijn zou ik persoonlijk pas in dergelijke dingen geloven als er een experiment gedaan zou zijn door een goede onafhankelijke wetenschapper, waarbij aangetoond zou zijn dat aura-lezers echt iets over mensen kunnen zeggen. Ik ben alleen bang dat het op een paar toevalstreffers na het niveau van de horoscoop nauwelijks ontstijgt.

Dit soort dingen worden volgens mij ook wel (sporadisch) onderzocht, maar er wordt volgens mij meestal niets gevonden en de treurige stand van de wetenschap is, dat als er niets gevonden wordt dat het dan ook niet gepubliceerd worden. Bovendien branden de meeste wetenschappers hun vingers liever niet aan dit soort onderzoeken, want je kunt erop rekenen dat je vakgenoten je waarschijnlijk geen seconde meer serieus nemen.

Pellie: ik weet niet beter dan dat EMG spieractiviteit meet en meer niet. En dan alleen op de huid.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:13

pellie, dat is niet wetenschappelijk aangetoond. als jij zegt van wel, lees ik graag waar je dat gevonden hebt.

wil je het proberen een beetje netjes vanaf nu te houden? het is zonde denk ik dat het weer verzandt in de nodige scheldwoorden en het komt de discussie niet ten goede.

@margav: ik neem aan dat je magnetisme bedoelt als therapie, dan ben ik het met je eens. het mag duidelijk zijn dat magnetisme als natuurkundig verschijnsel inmiddels wel bewezen is.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:24

SuperPepeijn schreef:
@margav: ik neem aan dat je magnetisme bedoelt als therapie, dan ben ik het met je eens. het mag duidelijk zijn dat magnetisme als natuurkundig verschijnsel inmiddels wel bewezen is.


Als therapie? Nou ja, iig als maat voor allerlei eigenschappen, problemen en gebeurtenissen uit het verleden van de "patient".
Ja, we zijn het dus eens.

Bij mij op de afdeling wordt overigens onderzoek gedaan met magnetisme, maar dan met een echte magnetische spoel waarmee bepaalde hersengebieden geactiveerd/geinhibeerd worden en dan wordt er gekeken of dat op bepaalde taken invloed heeft. Nog een zijweggetje hiervan: het schijnt hetzelfde gevoel te geven als bij een uittreding en een collega van me grapt er wel eens over om dat te gaan onderzoeken. Ik ben benieuwd...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:28

waarschijnlijk is bokt een aardig veld voor een proefpersoon op zoek te gaan Tong uitsteken

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:30

het zal wel iets moeten betekenen, ik zie wanneer mensen ziek zijn diegene in een vreemde kleur

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:31

calypso1989 schreef:
het zal wel iets moeten betekenen, ik zie wanneer mensen ziek zijn diegene in een vreemde kleur
ja ze zien een beetje groen? Tong uitsteken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:52

Pellie"]
om toch al die vragen als je je gewoon eens in de materie verdiept? aura's zijn zelfs waar te nemen met (EMG)electroden, zelfs de kleurpatronen.

Heb je nu antwoord op je grote overhoring?
[/quote]


[quote="SuperPepeijn schreef:
wil je het proberen een beetje netjes vanaf nu te houden? het is zonde denk ik dat het weer verzandt in de nodige scheldwoorden en het komt de discussie niet ten goede.


ja ze zien een beetje groen? Tong uitsteken



sorry wat zei je SP??? Lips are sealed oh nee wacht, jij mag natuurlijk wel een 'grapje' maken?

Zoek maar eens op Dr. Richard Greber en anders ben ik bang dat je iets meer moeite moet doen en in de boekhandel zijn.

Ja Marga, ze zijn dus voor meerdere doeleinden gebruikt, zelfs de chakra's kunnen gemeten worden.
Laatst bijgewerkt door Pellie op 28-09-04 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:53

nickyu schreef:
ja sorrie Isabelle , kan het ook niet helpen Clown en "vond je me "een zweverig persoontje"?? Haha!

nee even gek als ik maar dan ook normaal net als iedereen
ik lees geen auras dus ik kan er niets over zeggen!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:24

Ik kan werkelijk nergens iets vinden over dr. Richard Greber.

Ik ben eens gaan zoeken op EMG en chakra's en daar is wel het een en ander over te vinden in wetenschappelijke bronnen. Dat is ook op een wetenschappelijke manier onderzocht. Ik geloof dat het nog veel te vroeg is om daar conclusies uit te trekken, maar voor de liefhebbers plaats ik hieronder een abstract.

Citaat:
Multisite surface electromyography and complementary healing intervention: a comparative analysis.

Wirth DP, Cram JR.

Healing Sciences Research International, Orinda, California, USA.

A comparative analysis was conducted on a series of three experimental studies that examined the effect of various local and nonlocal (distant) complementary healing methods on multisite surface electromyographic (sEMG) and autonomic measures. The series concentrated sEMG electrode placement on specific neuromuscular paraspinal centers (cervical [C4], thoracic [T6], and lumbar [L3]), along with the frontalis region, due to the fact that these sites corresponded to the location of individual chakra centers as delineated in ancient Eastern medical and philosophical texts. It was hypothesized that the sEMG assessment procedure had the potential to provide objective, quantifiable correlates for complementary healing treatment effects, as well as assess the energy flow through the chakras during a healing treatment. The studies were the first of their kind to incorporate randomized, double-blind, placebo-controlled protocols in order to evaluate correlative neuromuscular multisite sEMG paraspinal measures with different complementary healing treatment interventions. Although the measurement protocols were similar between experiments, the results, demonstrated by the individual studies, varied. Whereas the overall findings of the series are encouraging because they indicate a potential objective scientific correlate to complementary healing treatment intervention, the results are considered preliminary in nature and appear to be linked to either the meditational experience of the subjects or dependent on the particular healer(s) used. Additional research is needed in order to establish the multisite sEMG assessment procedure as a reliable correlative measure for complementary healing treatment effects and to determine whether a consistent replicative treatment effect can be demonstrated independent of the specific subject population or practitioner(s) used.


Ik wil er wel expliciet op wijzen dat dit in een specifiek tijdschrift is geplaatst: Journal of Alternative Complementary Medicine. Het is wel peer-reviewed, wat betekent dat onafhankelijke collega-wetenschappers het artikel beoordelen. Dus als hierin beweringen gedaan worden zou ik al weer iets meer geneigd zijn om het te geloven. Maar zoals overal (in de wetenschap) geldt: met 1 studie is iets nog lang niet bewezen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:30

"the results are considered preliminary in nature and appear to be linked to either the meditational experience of the subjects or dependent on the particular healer(s) used" klinkt dus als een zeer voorzichtige uitspraak, en dat voor zo'n tijdschrift Knipoog verder is het al eeuwen lang bekend en aangetoond dat meditatie cq. rust helpt bij herstel, dus wat dat betreft niets nieuws.

ook ik heb niets over de dr. van pellie kunnen vinden trouwens.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:39

Ik beleef er zelf wel plezier aan om af en toe eens een artikel te lezen op http://www.kwakzalverij.nl of http://www.quackwatch.org.

Soms wordt daar heel helder uiteengezet waarom iets onzin is. Maar ik vind dat je dit ook met een kritische blik moet lezen, want deze mensen zijn soms ook op een kruistocht om alles wat naar alternatieve geneeskunde riekt uit te roeien.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:45

dan zul je dus toch de boekenwinkel in moeten duiken SP. Misschien handig om daarna nog eens terug te komen en je excuus aan te bieden. Oh ja, het gaat om 'handboek energetische geneeskunde' van Richard Greber. Uitgeverij Becht, ISBN 90 230 0928 2

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:52

@ MargaV: Ik denk dat er altijd wel mensen zijn die misbruik maken van de goedgelovigheid van de mens... Je ziet het vaak genoeg op televisie, regelrechte oplichters...

Ik weet alleen niet of dat de reden is dat je moet twijfelen aan het bestaan van bovennatuurlijke "krachten"... Scheve mond

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:56

een goede reden om hieraan te twijfelen is het uitblijven van duidelijke resultaten en bewijs twister. ik kijk de laatste tijd ook wel eens op zulke websites, erg verhelderend en je steekt er altijd wat van op.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:09

Ai Pellie, als je die man z'n naam goed gespeld had, had het me een hoop gezoek kunnen besparen. Richard Gerber.

Ik kan overigens niets van hem vinden in wetenschappelijke bronnen.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:20

xtwisterx schreef:
Ik weet alleen niet of dat de reden is dat je moet twijfelen aan het bestaan van bovennatuurlijke "krachten"... Scheve mond


Het gaat nu wel erg off-topic, maar waarom zoekt iedereen toch overal naar bovennatuurlijke krachten. Ik snap werkelijk niet waar men die voor nodig heeft.

Allicht is er een hoop onverklaarbaars, maar om dan maar meteen te grijpen naar allerlei vage bovennatuurlijke krachten, dat snap ik echt niet.

Werkelijk, alles om ons heen is in fysisch opzicht complex genoeg om dat op die manier mogelijk te kunnen verklaren, want de kennis over de wereld om ons heen is gewoon nog zeer beperkt.

Bovendien zijn dergelijke verklaringen meestal zeer onvruchtbaar, je kunt er nauwelijks voorspellingen uit doen en dus kun je het ook niet goed testen. Na een jaartje of 10 in de mode te zijn geweest verdwijnen dergelijke theorieen meestal weer naar de achtergrond, maar er staan dan al weer 10 nieuwe klaar die iedereen met beide handen aangrijpt.


Met de complexiteit van de wereld om ons heen kun je overigens niet uitsluiten dat er bovennatuurlijke dingen bestaan, maar die neiging om als je iets niet snapt meteen te gaan smijten met aura's, chakra's, geesten, vorige levens e.d. volg ik echt niet. Waarom?


Ik snap niet dat zoveel mensen zeggen dat ze heel nuchter en down-to-earth zijn en tegelijkertijd enorm goedgelovig zodra er ook maar ergens iets "bovennatuurlijks" om de hoek komt kijken.

Zucht, dat lucht op...
Laatst bijgewerkt door MargaV op 28-09-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:20

Misschien niet echt on topic, maar nu is het eindelijk een interessante discussie. Ik denk dat de TS ook veel meer heeft aan de input die momenteel gegeven wordt. OK dan!

Ik sta zelf ook nogal sceptisch tegenover dit soort zaken, maar er is ook een gevoel, een neiging tot geloven, die mijn interesse wekt en waardoor ik er graag meer over wil weten.

En SP mag wat mij betreft best droge grapjes maken, hoor, geen enkel probleem mee...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:30

Haha! ook het feit dat mensen er een hoop tijd en geld aan uitgeven, dat begrijp ik niet. zo geef je kwakzalvers en charlatans wel alle mogelijkheden. verder vind ik het ook ronduit gevaarlijk, ik denk dat er genoeg voorbeelden te noemen zijn van mensen die dachten vooruitang te boeken met een alternatieve geneeswijze en er bar weinig mee opschoten, to say the least.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:46

SuperPepeijn schreef:
:D ook het feit dat mensen er een hoop tijd en geld aan uitgeven, dat begrijp ik niet. zo geef je kwakzalvers en charlatans wel alle mogelijkheden. verder vind ik het ook ronduit gevaarlijk, ik denk dat er genoeg voorbeelden te noemen zijn van mensen die dachten vooruitang te boeken met een alternatieve geneeswijze en er bar weinig mee opschoten, to say the least.

Sylvia Millecam bijvoorbeeld en de adviezen die zij kreeg van Jomanda.

Paragnosten die contact maken met vermiste / vermoorde personen om zo de politie te helpen de zaak op te lossen. Hiervan is bekend dat dergelijke informatie niet betrouwbaar is gebleken.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:47

SuperPepeijn schreef:
:D ook het feit dat mensen er een hoop tijd en geld aan uitgeven, dat begrijp ik niet. zo geef je kwakzalvers en charlatans wel alle mogelijkheden. verder vind ik het ook ronduit gevaarlijk, ik denk dat er genoeg voorbeelden te noemen zijn van mensen die dachten vooruitang te boeken met een alternatieve geneeswijze en er bar weinig mee opschoten, to say the least.


Ik denk dat er door die kwakzalvers op buitengewoon slimme manier ingespeeld wordt op de emoties en het verdriet van mensen. Vaak worden ze gezien als laatste strohalm of een manier om het ondraaglijk verlies van iemand te verwerken.

Schrijnend voorbeeld hiervan was de show van Char, met Martin Fortuyn...walgelijk gewoon...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:14

raar voorbeeld misschien , maar accupunctuur wordt al eeuwen
gezien als een goede bewezen medische wetenschap , ook deze gaat uit van energie banen , ik ben zelf geneigd te geloven dat deze banen
ook aan de buitenkant van de mens "lopen"

ik ben fel tegen mensen die zeggen te kunnen genezen zich als
de autoriteit voordoen en daar dan ook nog veel geld voor vragen
(misbruik maken van goedgelovigheid )

er zijn ook heel veel mensen die zeggen iets te kunnen maar dit niet kunnen en daardoor ook het vertrouwen schaden van de gene die wel iets kunnen

ik hoop niemand tegen de schenen te schoppen maar zelfs Jezus deed al aan handoplegging en de chinezen houden zich nog langer bezig met energie banen , misschien dat er toch wel een greintje waarheid in zit dan...

en denk dat de energie velden van mens en dier juist iets natuurlijks is
ipv boven natuurlijks , dat de mens nog niet begrijpt hoe dit precies werkt is punt B

nogmaals ik kan wel geloven dat als die enrgie banen verstoord zijn
iemand zich rot voelt en als iemand zich goed voelt die "goed "lopen
of als iemand zich niet goed voelt dat tevens een uitwerking kan hebben
op de energie banen ...
daarbij warmte plekken in een "aura"verklaar ik als zijnde
op die hoogte is het lichaam bezig met het gevecht tegen (temperatuurs verhoging) en op koude plekken , loopt de doorbloeding niet goed
een andere verklaing heb ik er niet voor en deze is voor mij aannemelijk

maar ja wat is goed als je nog wetenschappelijk dwz dmv fotgrafie of meetkundige instrumenten , niet bewezen is hoe het hoort te zijn....
daarom zeg ik , ik ben aardig down to earth ,
ik geloof dat we een energie veld hebben , dat die energie in een bepaalde manier loopt (hoe precies weet ik dus niet, maar hou daar de chineze kaart voor aan , omdat dit de meest geaccepteerde weg is ) is aannemelijk
dat de algemene staat van iemand uitwerking kan hebben op deze
maar ik geef er persoonlijk geen bovennatuurlijk tintje aan

en waarom zou je niet in deze materie kunnen geloven zonder gelijk alle zogenaamde bovennatuurlijke dingen te geloven en te accepteren??

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:15

Remy schreef:
Ik denk dat er door die kwakzalvers op buitengewoon slimme manier ingespeeld wordt op de emoties en het verdriet van mensen. Vaak worden ze gezien als laatste strohalm of een manier om het ondraaglijk verlies van iemand te verwerken.

Schrijnend voorbeeld hiervan was de show van Char, met Martin Fortuyn...walgelijk gewoon...


Mag ik vragen in welk opzicht jij dat walgelijk vond???
Niet om je aan te vallen hoor

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:26

MargaV schreef:
Ai Pellie, als je die man z'n naam goed gespeld had, had het me een hoop gezoek kunnen besparen. Richard Gerber.

Ik kan overigens niets van hem vinden in wetenschappelijke bronnen.



whoops sorry!! Bloos! als je dat niet vinden kan, dat betekent toch niet dat je gaat twijfelen aan zijn bevindingen?