Volgens mij heb je al 10 adviezen gehad. Ik heb zelf een eigen bedrijf als projectmanager. Dit wordt ook wel free lance genoemd alhoewel dit woord wettelijk niets betekent.
Het heeft weinig nadelen om je bij de belastingdienst in te laten schrijven als ondernemer. Je rent naar de KvK en binnen 10 minuten bestaat je bedrijf. Dan ren je naar de belastingdienst (vaak aanwezig in hetzelfde gebouw) om je aan te melden als ondernemer voor de BTW. Dat formulier krijg je allemaal vanzelf toegestuurd. Is echt niet veel werk en kost ook niet veel geld (alleen inschrijven).
Zakelijke rekening bij de Postbank is gratis en heel makkelijk te regelen.
Mocht je gebruik willen maken van alle aftrekposten die de belasting toekent aan ondernemers, dan moet je aan veel meer regeltjes beantwoorden. De hoofdeis is dan dat je minimaal 1225 uur per jaar aan je bedrijf besteedt (dit is zowel gefactureerde tijd als eigen tijd). Op het moment dat je echt een beetje gaat freelancen wordt dit interessant.
Stichting en vereniging mogen geen winst maken, lijkt me dus geen optie. Eenmanszaak is prima, zeker in het begin. Geen opstartkosten, geen eigen vermogen nodig, geen investeringen nodig (dit laatste alleen zolang je geen gebruik maakt van de aftrekposten).
BTW aftrekken is best interessant, zeker als je regelmatig wat computergerelateerde apparaten koopt.
Boekhouder is niet verplicht en in het begin ook niet nodig.
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je me PBen.