KvK nummer nodig voor factureren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 01:16

Volgens mij heb je al 10 adviezen gehad. Ik heb zelf een eigen bedrijf als projectmanager. Dit wordt ook wel free lance genoemd alhoewel dit woord wettelijk niets betekent.

Het heeft weinig nadelen om je bij de belastingdienst in te laten schrijven als ondernemer. Je rent naar de KvK en binnen 10 minuten bestaat je bedrijf. Dan ren je naar de belastingdienst (vaak aanwezig in hetzelfde gebouw) om je aan te melden als ondernemer voor de BTW. Dat formulier krijg je allemaal vanzelf toegestuurd. Is echt niet veel werk en kost ook niet veel geld (alleen inschrijven).

Zakelijke rekening bij de Postbank is gratis en heel makkelijk te regelen.

Mocht je gebruik willen maken van alle aftrekposten die de belasting toekent aan ondernemers, dan moet je aan veel meer regeltjes beantwoorden. De hoofdeis is dan dat je minimaal 1225 uur per jaar aan je bedrijf besteedt (dit is zowel gefactureerde tijd als eigen tijd). Op het moment dat je echt een beetje gaat freelancen wordt dit interessant.

Stichting en vereniging mogen geen winst maken, lijkt me dus geen optie. Eenmanszaak is prima, zeker in het begin. Geen opstartkosten, geen eigen vermogen nodig, geen investeringen nodig (dit laatste alleen zolang je geen gebruik maakt van de aftrekposten).
BTW aftrekken is best interessant, zeker als je regelmatig wat computergerelateerde apparaten koopt.

Boekhouder is niet verplicht en in het begin ook niet nodig.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je me PBen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 09:29

Bart, heb je bonnen bijgehouden van je kosten tot nu toe, het kan zijn dat je ze, als je inderdaad ondernemer/freelancer gaat worden deze kosten alsnog bijvoorbeeld in dit jaar kan aftrekken van de inkomsten Haha!

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 12:33

Bart, mocht je een bedrijfje willen beginnen, maak dan niet de fout die de meesten eenman-zakers doen: De boekhouding verslonsen! Probeer er regelmatig (!) tijd in te steken. Het kan je gewoon veel geld besparen als je daar tijd en energie in stopt. Zorg ervoor dat je overal bonnetjes met BTW krijgt, want geen BTW op de faktuur, geen aftrek mogelijk!
Je hebt ook kleine-ondernemers-regelingen: Als je minder als een X bedrag aan BTW hoeft te betalen (na aftrek van voorbelasting = BTW op inkopen) dan wordt het bedrag kwijtgescholden. Op de site van de belastingdienst kun je de bedragen vinden.
Kan dus betekenen dat je nog net ff in december een nieuwe computer moet kopen Haha! of beter even kan wachten tot januari volgend jaar. Huilen
Veel succes met je eigen bedrijf!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 18:54

Er zijn kris kras door elkaar al veel antwoorden gegeven, maar nog even terug naar de beginvraag.
Als particulier mag je wel degelijk rekeningen uitschrijven en met wit/zwart heeft dit niets te maken !
Alleen MAG je als particulier geen b.t.w. in rekening brengen op de faktuur en mag de klant ook geen aftrek van b.t.w. toepassen op die rekening.

Al of niet bedrijfsmatig (en in welke vorm) aan de slag gaan, hangt van veel faktoren af. Veel zijn er al genoemd en HIER ga ik daar verder niet op in.

Een vergelijkbaar probleem met mijn pony-stal heb ik bij een recente bedrijfsmatige belastingcontrole aangekaart bij de controlerende inspecteur. (b.v. hoe gaat het b.v. met al aanwezige en in het verleden gekochte pony's wanneer je besluit bedrijfsmatig verder te gaan) Hoe wordt de aanschafprijs meegenomen. In jou geval Bart b.v. computers.

Hier wordt het verhaal nu veel te lang, maar mocht je daar meer over willen weten vraag dan maar prive lijkt me zo.