Huisdieren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:44

Over die kooien ben ik het helemaal met je eens Joyce!!!

Laat ik als voorbeeld maar weer de syrische hamster nemen. Knipoog Zo'n beestje kost misschien een euro of 7, en is via internet zelfs vaak gratis te krijgen. En een kleine kooi is misschien E20 euro. Nou, dat vinden de meeste ouders nog wel te doen. Maar die goedkope kooien zijn echter veel te klein! Voor een goede kooi voor een syr betaal je al gauw 60 tot 100 euro. Dat is veel meer dan het beestje zelf, dus denk maar niet dat er veel mensen zijn die dat kopen!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:46

Ik vind dat naast de ouders ook een groot deel van de verantwoordleijkheid voor het welzijn van de huisdieren bij dierenwinkels ligt.
Het zou al enorm schelen als er bv een minimumleeftijd werd ingesteld om dieren te kunnen kopen, de dieren wat duurder zouden worden, en als er alleen diervriendelijke spullen werden verkocht. Dan zouden er bijvoorbeeld al heel wat minder dieren in te kleine hokjes zitten. Ik heb zelf in een dierenwinkel gewerkt, en vaak meegemaakt dat mensen in de winkel een schattig dier zagen, en dat uit een opwelling dan kochten zonder van te voren goed te overwegen of ze zolang dat dier leeft in staat zijn om er goed voor te kunnen zorgen.
En naar mijn mening mogen dieren wel duurder zijn. Als iemand echt graag een cavia wil, heeft die er wel meer voor over dan een tientje. Als ik een leuke cavia zie betaal ik daar zo 50 euro voor, als het maar een goed en gezond dier is. Als ze duurder zijn, zullen mensen ook eerder nadenken voordat ze een dier aanschaffen.
Maar bij kinderen ligt de grootste verantwoordelijkheid inderdaad bij de ouders.

Ik ben niet tegen het houden van huisdieren, integendeel. Maar ik ben het ermee eens dat ze vaak niet worden gehouden zoals dat zou moeten. Als je voor een dier kiest, moet je er ook voor zorgen dat het dier bij jou gelukkig is, door 'n natuurlijke leefomgeving zoveel mogelijk na te bootsen. Dan is het leuk en verantwoord om dieren te houden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:48

Er IS toch officieel een minimumleeftijd om een dier te mogen kopen in de winkel? Normaal hoort het volgens mij zo te zijn dat je 16 of ouder moet zijn voordat je bij de dierenwinkel een dier mag kopen. Maar de meeste winkels houden zich daar niet aan. Ik zag laatst nog twee jochies van een jaar of tien bij de pets place die EEN rat kochten.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:48

njah, zielig is het wel
ik heb zelf een konijn, sedert een jaar ofzo
belgisch zilver
ik heb daar al veel geld aan gespendeerd
snachts zit hij in een buitenhok van 1m40 (!) op 50 op 60
overdag gaat die vanaf 7 uur, tot savonds laat (9-10 uur los)
hij heeft een grote buitenren van iets van 10 m²
en meestal looopt hij nog enkele uren los door de tuin, en door het huis
zijn kooi alleen heeft 108 euro gekost, dan nog het gaas van de buitenren, het hokje i,n zijn buitenren, plexiglas om een gedeelte winddicht te maken,
voeding (iedere dag ochtend meusli, smiddags groente/fruit, savonds biks
extraatjes, noem maar op
in dezelfde periode heb ik een voorgevormde vijver gekcoht voor de wtaerschildpadden, 112 euro!
chinchilla's zijn van men ouders, en die sitten te klein vind ik, dus daar kijken we ook voor, al onze dieren zitten redelijk ruim en/of mogen een tijd per dag los.
dus ze kunnen niet klagen denk ik
de konijnen in school zitten in een hokje van 50 op 50 ofzo, sommige zijn groter dan de mijne :
er zit daar een heel lief hangoorkonijn, jammer dat het een ram is
maar moest hij daar ooit weggaan dan heb ik hem zeker mee
dan eerste ritje naar DA, samen met mijn ram dat ik nu heb, laten castreren, en dan na ee ntijd samen pleuren...

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:21

Ja erg zielig altijd. Ik heb altijd konijnen gehad. Of ze zaten snachts in een hok en liepen overdag los overal(in de tuin, garage, sere, huiskamer, soms voor op straat als ik bv de auto aan t wassen was)
Of zoals de laatste 2 konijnen, in een grote ren en soms een paar uur los door de tuin. Op het laatst liepen ze alleen maar los en stond de ren gewoon open.

Zo'n konijntjes in kleine hokjes vind ik ronduit verwaarlozing. die beesten hebben gewoon de vrijheid nodig.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:25

Poison schreef:
Ja erg zielig altijd.


Huisdieren zijn niet altijd zielig. Als er goed voor gezorgd wordt, en ze hebben lekker de ruimte is het niet zielig.
Als het welzijn van het dier maar op de eerste plaats komt.

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:31

Ik bedoel dat het altijd erg zielig is wanneer ze in kleine kooitjes zitten.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:39

Wat ik heel vreemd vind is dat meesten heel erg uitgebreid voeding geven aan jullie konijn, ik misschien ook. Maar mijn konijn krijgt gewoon per dag een bak "hardvoer"en soms zit er worteltje, broodje, appeltje bij.
En vroeger kregen ze alleen maar gesneden gras, distels, en soms worteltjes. Omdat ze gewoon geen hardvoer kenden, konijnen leefden na 2 jaar nog!

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:02

Moon: de konijnene kunnen makkelijk 5-8 jaar worden,dus 2 jaar is geen uitzondering
ja ik voer mijn konijn uitgebreid
waarom? hij is groot, en loopt veel, dus heeft veel nodig voor energie
daarbij speelt hij nite echt, maar verveelt zich wel vlug
dus eet hij
als ik iedere dag een bak hardvoer geef is hij binnen een maand een tonnetje rond
daarom krijgt hij 50 gram gewone biks, 30 gram meusli, en veel groenten en fruit
van groenvoer worden ze nietdik, de meusli is een knabbelextraatje
en ht hardvoer voor de vitamines enal
hooi uiteraard ook, en nu en dan een rozijnttje, yoghurtsnoepje of knaagstok
ik weet het hij is verwend Haha!
maar ikmis een vriendje ervoor, dus moet ik hem wel wat verwennen he Knipoog

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:21

Ben het er helemaal mee eens konijnen horen kunnen eten (dan bedoel ik gras) en dat zelf kunnen eten en hun pootjes kunnen strekken.

Wij thuis hebben 7 konijnen in een ultralarge ren waar ze de hele dag kunnen graven en voedsel zoeken. Ze kunnen er uren mee bezig zijn. Ze hebben de mooiste holen onder de grond en ze kunnen er uren in rond rennen.
Binnenhok hebben ze ook krijgen ze biks en water. Allen 's winters gaan ze in het binnenhok i.v.m wilde dieren die dan voedsel zoeken (open ren ook van boven dus)
Hebben ze ook genoeg plek en overdag weer naar buiten Lachen

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:15

Mijn konijn heeft altijd de mogelijkheid om gras te eten want het komt door zijn gaas doorheen, hij kan helaas niet graven omdat we de ruimte eigenlijk niet daarvoor hebben.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:21

de mijne heeft ook een stukje van een m² obngeveer, waar er aarde ligt (de rest is sttentjes en beton)
dat stukje zaai ik nu en dan in met vogelszaad voor buitenvogels
en laat dat dan een weekje gerust
zo kan hij een weekje of 3 weg met het kruid, en tegen het einde graaft die het dan onder
dan hark iik het weer, zaai het opnieuw in en omhein het weer

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:40

ik heb vroeger echt uber veel dieren gehad en ik heb ze allemaal even goed verzorgt .. grote hokken goed voer etc .. ik had : 10 cavias- 2 konijnen -1 rat-1 parkiet-1 poes-1 pony .. en allemaal waren ze even tevree .. echt al die diertjes hadde t goe jammer dat er veel gestorven zijn .. nu hebbe we nog 1 konijn -1 cavia-1 poes-1 paard en die zijn allemaal tevree en hebben allemaal altijd een schoon hokje .. etc dus ik ben t er in mijn geval niet mee eens als er word gezegt dat ze t altijd slecht hebben

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:47

Ik vind paarden ook zielig. een twee uurtjes per dag uit hun stal voor rijden. Okay zomers in de wei, maar 's winters komen ze dat niet bij ons. Arme pony Ach gut

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:15

MoonChloe schreef:
Wat ik heel vreemd vind is dat meesten heel erg uitgebreid voeding geven aan jullie konijn, ik misschien ook. Maar mijn konijn krijgt gewoon per dag een bak "hardvoer"en soms zit er worteltje, broodje, appeltje bij.
En vroeger kregen ze alleen maar gesneden gras, distels, en soms worteltjes. Omdat ze gewoon geen hardvoer kenden, konijnen leefden na 2 jaar nog!


Ik geef ze gewone brokken, konijnenkorrels zonder iets anders er in. Daarnaast snij ik inderdaad ganzentongen en paardenbloemen en hooi krijgen ze zowiezo elke dag. Hooi MOET he. Dat hoort echt in het konijnenrantsoen te zitten. De darmpjes hebben het nodig, maar ook de kiesjes om niet door te groeien.

En het is niets bijzonders als ze na TWEE jaar NOG leven. Een konijn kan minimaal 8 worden met de juiste verzorging, vaak zelfs nog ouder.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:00

ik heb zelf een caaf, in een enorm hok, 's zomers buiten in de ren (als ik er ben, als er niemand thuis is gaat ze wel weer terug naar d'r kooi.. er zit geen schuilhok in d'r ren)
ze hád gezelschap (maar die caaf is helaas overleden)
veel hooi in d'r kooi, elke dag krijgt ze náást d'r gewone droogvoer ook groenvoer.

ze houdt het zo al een jaartje of 6 (!) uit..

ik heb ook de mazzel dat als ik een keer niet voor kan zorgen dat m'n pap het overneemt.

mijn caaf heeft het dus nog niet zo slecht Haha!

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:04

ik heb een keer een caaf gehad een ventje dies 8 geworde .. ode aan de goeie verzorging van mij ..
da beesie had t echt kei goe .. heeft 2 keer bij een vrouwtje mogen spelen dus hij heeft zn mannelijkheid ook ontdekt .. t perfecte leven gewoon

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:27

vind ik ook niet kunnen nee,zo'n beesie een eeen veels te klein hokje.

Toen ik mijn eerste cavia kreeg was ik 4 die is uit eindelijk 9 (!)geworden,wij hebben nu nog 5 cavia's maar die zitten in een hok van 2 bij 2 meter groot genoeg dus.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:41

Ik houd al jaren cavia's in een zo groot mogenlijk hok.
Helaas heb ik niet de beschikking over een stuk gras waar ze in en ren zouden kunnen. Dus zolang ze nog in het ouderlijk huis wonen moeten ze het met een tralie hok doen(ena grootste die er is).(Stef hier op bokt heeft het goed voor elkaar..wil ik ook later)


Verder vid ik dat de dieren handel veel strenger moet worden..nu fokt men maar aan omdat de dierenwinkel er wel 2,50 euro voor geeft.

Maar waarom gaat men nu altijd naar een dierenwinkel?? Er zijn ook nog diverse soorten opvanghuizen door heel nederland waar 100en konijnen en cavia's zitten te wachten op een nieuw baasje.
Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan en ik ga het zo weer doen.

Boycotten die brood fokkerij. Boos!

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:52

ben ik het ook mee eens..
maar mischien denken mensen wel dat het bij dierenwinkel beter is ofzo..?
denk ik hoor!
ik haal dieren ook liever bij een van de opvanghuizen dan bij een dierenwinkel..
heb ik mn katje ook vandaan!

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:02

Mijn dochter heeft als "huisdieren" momenteel twee sprinkhanen in een potje.... Misschien moeten er morgen wel weer spinnen in dat potje ofzo en worden de sprinkhanen er weer uit gegooid. Ze heeft ook een pony die ze elke dag trouw gaat knuffelen, poetsen en als ze het voor elkaar krijgt ook gaan rijden (stappen aan de hand) De rest van de verzorging doe ik. Die verantwoording hoort niet bij een kind. Ze kan wel helpen met de verzorging hoor, maar ik ben er verantwoordelijk voor dat het goed gebeurt.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:12

Bij de dierenwinkel beter? Dan zijn mensen wel heel erg naief. Daar zitten heel veel inteeltcavia's, en de afdankers die de fokkers niet meer hoeven. Ik gebruik voor de fok nooit cavia's uit dierenwinkels, maar altijd bij andere fokkers weg, en m'n zelf gefokte dieren natuurlijk. Uit de dierenwinkel halen is zo vaak zorgen voor problemen... al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die wel oud worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:46

Ook qua konijnen wordt er in veel dierenspeciaalzaken niet echt goede voorlichting gegeven. Er wordt bijvoorbeeld niet bij verteld dat een konijn hooi nodig heeft (heb ik een keer gezien), of er wordt een te klein rothokje verkocht bij zo'n konijn. Nope, maakt ze niets uit, als er maar verkocht wordt!

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:57

idd Desiree: ze raadden altijd aan om een knaagsteen in te hangen, er is niks dat slechter is voor konijnen dan een knaagsteen.
onlangs zag ik een chinchillahok staan: chinchilla's hebben veel en veel ruimte nodig
dat hok was ongeveer even groot als een hamsterhok (!)
1 plankje, geen mogelijkheid tot eens te springen
ocharme die chinchilla's van de mensen die erin trappen Scheve mond