Je bent beter als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:06

Riant schreef:
Je hebt het in over interne en externe factoren Siloh.

je IQ heb je bij je geboorte natuurlijk maar je hebt nog nergens verstand van en door dat je dingen meemaakt en leert op school ga je wat doen met die intelligentie.

Het voorbeeld van de politie is gewoon leren door ervaring.. net zo simpel als een kind dat zch waraschijnlij maar 1 keer aan een kaars hoeft te brandden en niet zal vergeten dat dat pijn doet.

Dan heb je nog dingen die je leert van voorbeelden (je ouders) en door conditionering..

Bij hoge emoties zal zelfs een heel intelligent persoon terugvallen op instinctieve reacties. Iemand die heel emotioneel is kan dus niet meer rationeel denken..


Had ik dit niet al eerder genoemd???

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:06

Sorry Shilhoh..

Nou het is zelfs zo je als je op je 4e en op je 30 ste jaar een IQ test doen die een andere uitslag hebben omdat de IQ tests voro volwassenen ook aspecten als woordenschat en algemene ontwikkeling e.d. meenemen.

Even stiekum doen wat van jou niet mag : stel dat een kind met 4 jaar een IQ van 130 heeft en het zou verder opgroeien in Afrika met beperkt onderwijs en 10 jaar later terug komen zou het IQ weleens bedroevend laag kunnen zijn vanwege een andere manier van denken..

Op die manier beinvloed je omgeving dus ook nog je intelligentie.
Laatst bijgewerkt door Janski op 01-09-04 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:10

Levy schreef:
Had ik dit niet al eerder genoemd???


weet ik niet, ik had dit nog nergens gelezen... dus zoek het even op zou ik zeggen en plaats het opnieuw...

Riant dat ben ik niet met je eens. Jullie hebben al eerder in dit topic de betrouwbaarheid van een IQ test betwijfelt.

Intelligentie over het soort waar ik het over had is niet zozeer je IQ niveau. Op de manier die jij het nu bedoelt heb je het over kennis. kennis is iets anders dan intelligentie. Interne intelligentie (zo noem ik het dan maar even) is je aanleg om kennis op te doen, je aanleg om dingen te begrijpen. Tuurlijk als je dat niet ontwikkeld heb dmv kennis en dmv oefenen heb je helemaal niks aan interne intelligentie...

jij hebt het dus over ontwikkelde kennis en dat hoort dus eigenlijk weer bij de externe intelligentie Knipoog want dat is aangeleerd door training en ervaring!

Ik denk dus ook dat je intelligentie is anders is dan je IQ... IQ hangt zeker af van je intelligentie, maar IQ is een test waarin gekeken word in hoeverre jij in staat bent je intelligentie te gebruiken en in hoeverre je deze ontwikkeld hebt!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:23

De betrouwbaarheid van IQ tests staat al erg lang ter discussie in de loop der jare zijn ze ook geregeld aangepast en veranderd. Er zijn zelfs Psychologen die (net als ik ) intelligentie globaal gezien geen meetbaar. aspect is.

Een IQ test bestaat uit een visueel verbaal en numeriek gedeelte.

Dus het betwijfelen van de betrouwbaardheid van de IQ test lijkt mij terecht als de heren wetenschappers daar ook nog niet uit zijn.

Je uiteindelijke IQ dus het getal is slechts een indicatie van je capaciteiten en geen feit.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:25

Citaat:
jij hebt het dus over ontwikkelde kennis en dat hoort dus eigenlijk weer bij de externe intelligentie want dat is aangeleerd door training en ervaring!


moet je dus ook de capaciteit voor hebben en ik heb het even voor de duidelijkheid niet over in en externe intelligentie maar factoren ..

In en externe intelligentie bestaat naar mijn weten niet maar je intelligentie wordt gevormd door in en externe aspecten ..[/list]

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:27

en dus heeft het niet te maken met de interne intelligentie. en dus klopt wat ik zei nog steeds. aangezien je de aangeboren intelligentie nog niet omver hebt kunnen werpen...

Overigens denk ik nog steeds dat IQ niet zegt over hoe intelligent iemand is. IQ zegt iets over in hoeverre jij je intelligentie gebruikt en deze ontwikkeld hebt. En dus niet inhoeverre jij intelligentie aangeboren hebt gekregen. je kunt heel erg intelligent zijn, maar als je je kennis en intelligentie nooit ontwikkeld hebt, zul je op een iq test bar laag scoren.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:28

Citaat:
De IQ-meter
Toen de Fransen in 1881 de leerplicht invoerden, waren leerlingen opeens uit alle lagen van de bevolking afkomstig. En niet iedereen kon even goed meekomen. Alfred Binet ( 1857-1911 ) kreeg de opdracht om een meetwijze te bedenken waaruit, je kon afleiden of er veel of weinig van een leerling verwacht mocht worden. In 1905 slaagde Binet hierin, samen met zijn collega Simon. De Binet-Simonschaal meet op welk niveau de taalkundige en logisch/mathematische vermogens ontwikkeld zijn. En dat doet de IQ-test een kleine eeuw later nog steeds. De IQ-test meet dus hoe goed je bent in dingen die belangrijk zijn op school.


even gezocht is mischien wel makkelijk om te weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:29

IQ, de Q staat voor quotiënt. De berekening die gemaakt wordt is *zeg maar* geestelijke leeftijd gedeeld door je werkelijke fysieke leeftijd (wechsler scale). Simpel gezegd of je voorlijk (boven 100) of achterlijk (onder honderd) bent. IQ is dus een cijfer dat sterk te maken heeft met leeftijd.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:31

Riant schreef:
In en externe intelligentie bestaat naar mijn weten niet maar je intelligentie wordt gevormd door in en externe aspecten ..[/list]


NEe dat weet ik dat dat niet bestaat... maar zo heb ik het even genoemd, omdat ik het niet anders uit kon leggen...

Internet intelligentie hoort voor mij alles! wat via aanleg, en erfelijk hebt meegekregen, alles wat bij de intelligentie behoort dat is aangeboren...

Externe intelligentie is alles wat je manier van doen, heeft beinvloed door externe factoren...

ik vind het opzich best een mooie onderverdeling, maar hij is inderdaad nog niet helemaal waterdicht... pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:33

Shiloh, IQ wordt op verschillende manieren gemeten, maar in- extern heeft er vrij weinig mee te maken omdat elk stukje informatie wat er in de wereld is, alleen maar door leerprocessen begrepen kan worden. Een tafel is immers een tafel en geen dinges met huppeldepup dingessen...

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:33

jah over dat stukje wat je net plaatste riant, daaruit blijkt dus goed dat IQ vooral gaat over inhoeverre jij ontwikkeld bent gemeten aan de hand van de maatschappelijke standaart en daar is een cijfer aangegeven.

Dat wil nog niet zeggen, dat daarmee ook duidelijk is in hoeverre iemand in staat is HOEVER en HOESNEL diegene dat kan ontwikkelen...

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:35

Lovely schreef:
Shiloh, IQ wordt op verschillende manieren gemeten, maar in- extern heeft er vrij weinig mee te maken omdat elk stukje informatie wat er in de wereld is, alleen maar door leerprocessen begrepen kan worden. Een tafel is immers een tafel en geen dinges met huppeldepup dingessen...


misschien moet ik het andere namen geven...

Aangeboren intelligentie (in hoeverre je aanleg hebt om je te ontwikkelen)
Aangeleerde intelligentie (in hoeverre jij je al ontwikkeld hebt) sociaal, EN met mogelijkheid om problemen te analyseren/oplossen/en daar conclusies uit te trekken...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:38

Shiloh schreef:
jah over dat stukje wat je net plaatste riant, daaruit blijkt dus goed dat IQ vooral gaat over inhoeverre jij ontwikkeld bent gemeten aan de hand van de maatschappelijke standaart en daar is een cijfer aangegeven.

Dat wil nog niet zeggen, dat daarmee ook duidelijk is in hoeverre iemand in staat is HOEVER en HOESNEL diegene dat kan ontwikkelen...


ls jij de IQ test anders wil interpreteren dan diegene die hem heeft bedacht wordt het een hele lastige discussie.

Men wilde weten wat ze van de beginnende studenten konden verwachten dit wijst op een aspect in de toekomst. Met andere woorden de IQ test zegt weldegelijk iets over in welke mate (hoever) iemand in staat is binnen bepaalde tijd (hoelang) zich op school ontwikkelt

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:41

de enige manier om te zien hoesnel diegene zich ontwikkeld (en dus aanleg voor itnelligentie zeg maar, dus in hoeverre hij een aangeboren intelligentie heeft) is alleen te ondervinden door die kidneren te onderwijzen en die test regelmatig af te laten nemen! ...

Maar die IQ test geeft naar mijn idee alleen een cijfer in heoverre diegene ontwikkeld is en in hoeverre dit juist is voor zijn leeftijd gezien van uit de standaarden van de maatschappij.

of zie ik dit nou echt zo verkeerd? ik probeer het juist te begrijpen hoor, maar ik zie de link niet tussen de mogelijkheid tot ontwikkelen, en ontwikkeld zijn...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:42

Shiloh schreef:
misschien moet ik het andere namen geven...

Aangeboren intelligentie (in hoeverre je aanleg hebt om je te ontwikkelen)
Aangeleerde intelligentie (in hoeverre jij je al ontwikkeld hebt) sociaal, EN met mogelijkheid om problemen te analyseren/oplossen/en daar conclusies uit te trekken...



het een is afhankelijk van het ander, wat jij aangeboren intelligentie noemt zegt iets over wat jij aangeleerde intelligentie noemt.

maar laten we nou geen termen gaan bedenken die helemaal niet bestaan, dat maakt het zo lastig

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:43

jah maar jah.. zolang ik mezelf maar begrijp Haha! .. laat de rest van wat ik de laatste paar posts al gezegd heb maar zitten Tong uitsteken Tong uitsteken

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:52

Shiloh schreef:
de enige manier om te zien hoesnel diegene zich ontwikkeld (en dus aanleg voor itnelligentie zeg maar, dus in hoeverre hij een aangeboren intelligentie heeft) is alleen te ondervinden door die kidneren te onderwijzen en die test regelmatig af te laten nemen! ...

Maar die IQ test geeft naar mijn idee alleen een cijfer in heoverre diegene ontwikkeld is en in hoeverre dit juist is voor zijn leeftijd gezien van uit de standaarden van de maatschappij.

of zie ik dit nou echt zo verkeerd? ik probeer het juist te begrijpen hoor, maar ik zie de link niet tussen de mogelijkheid tot ontwikkelen, en ontwikkeld zijn...



Nope de IQ test geeft wel degelijk ook een beeld over de toekomst. Anders zou het zinloos zijn kinderen aan het einde van de lagere school te testte en daaruit de vervolgopleiding te bepalen. Daarom bestaat dat ook uit verschillende onderdelen. ontwikkeling en inzicht zijn twee verschillende dingen .. Als jij heel veel woorden weet en een goede algemene ontwikkeling hebt .. wil dat nog niet zeggen dat je ruimtelijk inzocht ook hoog is (dat met al die figuurtjes en het herkennen van reeksen)

En iemand die weer zeer slecht kan lezen en schrijven (=slecht ontwikkeld) kan wel heel erg hoog scoren op die reeksen van figuurtjes de inzichtvragen..

lastig he??

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:54

jah maar dat zijn toch verschillende onderdelen... dat heeft toch niet zo zeer iets te maken met het TOTALE plaatje voor in de toekomst...

ik heb het over je intelligentie ontwikkeld dus ALLES dus niet alleen lezen en schrijven maar ALLES van die test..

hoe geven die verschillende onderdelen nou in godsnaam aan hoe snel jij je intelligentie meer en beter gaat gebruiken en ontwikkelen...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:58

Riant schreef:
ls jij de IQ test anders wil interpreteren dan diegene die hem heeft bedacht wordt het een hele lastige discussie.


Binet heeft de IQ-test 'bedacht' om retardatie bij kinderen te kunnen opsporen. Tegenwoordig wordt hij nog maar nauwelijks daarvoor gebruikt, dus anders interperteren lijkt me logisch.

Misschien dan Shiloh het verschil bedoelt tussen Fluent and Crystallized intelligentie?

- Fluent intelligence: meer van erfelijke factoren afkomstig dan omgevingsfactoren.
- Crystallized intelligence: groeit met ervaring in de eigen socio-culturele omgeving..

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:58

juist... dat bedoel ik.. alleen wist ik niet dat er die namen voor zijn...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:08

Nou dat zal ik je uitleggen :

ieder onderdeel vertegenwoordigt dus een capaciteit. Wij hebben net voor onszelf beschreven wat wij onder intelligentie verstaan. Dat hebben die wetenschappers dus ook gedaan en willen dat gaan meten
De test moet ook binnen een bepaalde tijd worden gemaakt en ook deze tijd wordt gemeten en telt mee in de berekening.

In de test zitten ook leereffecten verstopt. Zo staat bijvoorbeeld soms het antwoord van vraag 16 verwerkt in vraag 10 (ik noem maar wat).

Je ruimtelijk inzicht verwijst bijvoorbeeld naar aanleg voor exacte vakken en wetenschappen. Je woordenschat en taalkundige vaardigeheden zeggen iets over he ontwikkeling. Dan nog het numerike gedeeltje.

Nou hebben die wetenschppers dus een heel rekenmodel bedacht (dat echt te ingewikkels voor mij) en daaruit komt dan een cijfer dat je IQ is.

Die vragen zijn geen "weetjes" en zijn tot in de volgorde en omschrijving guitgedacht er zitten vaak ook valkuilen en instinkers tussen bijvoorbeeld..

Het bedenken van die vragen is een studie opzich inmiddels. maar geloof me ze zijn dus zo bedacht dat het antwoord meer vertelt dan alleen goed of fout.

snap je ??

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:11

jah maar jah, dan nog betwijfel ik in hoeverre dit je fluent Tong uitsteken intelligence beoordeeld. Naar mijn idee is er ontzettend veel reden om te twijfelen aan die IQ test.. zoals zelfs (zoals je zelf al zei) de wetenschappers doen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:11

MacavityL schreef:
Binet heeft de IQ-test 'bedacht' om retardatie bij kinderen te kunnen opsporen. Tegenwoordig wordt hij nog maar nauwelijks daarvoor gebruikt, dus anders interperteren lijkt me logisch.



Ik neem mijn woorden terug ik had het verkeerd gelezen sorry!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:17

leuk als weetje :
Taalkundige intelligentie
De mentale vaardigheden die om de hoek komen kijken bij schrijven, formuleren, lezen, spreken en luisteren.
Logischmathematische intelligentie
Nodig om abstracte relaties te doorgronden, en om bijvoorbeeld met getallen om te gaan.
Muzikale intelligentie
Vermogen om ritmen en patronen te ontdekken en toonhoogten te horen.

Ruimtelijke intelligentie
Vermogen om op driedimensionaal niveau te denken. Onmisbaar voor architecten, technici en piloten. Ook een goed oriëntatievermogen en richtingsgevoel duiden op ruimtelijke intelligentie.
Kinesthetische intelligentie
Heeft alles te maken met beheersing van het lichaam. Tot grote ontwikkeling gekomen bij bijvoorbeeld atleten en dansers, maar ook bij mensen die met hun handen werken.
Intrapersoonlijke intelligentie
Begrip van de eigen gevoelens, handelen en denken, besef van eigen beweegredenen. Heeft alles te maken met kritisch zelfbeeld. Lang niet bij iedereen goed ontwikkeld.
Interpersoonlijke intelligentie
Vermogen om andermans gedrag en gevoelens te begrijpen. Vernuft dat nodig is om met andere mensen overweg te kunnen en ze te motiveren. Zeer wenselijk in leidinggevende beroepen.
Natuurlijke intelligentie
Kennis en begrip van de natuur. Charles Darwin is volgens Gardner iemand die hierover beschikte

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:24

pffffffffffffffffffff jeetje, had je daar niet eerder mee kunnen komen?

had mij een hoop moeite gescheeld Tong uitsteken of vond je het leuk om mij zo te zien strubbelen Tong uitsteken Knipoog