16 en dan al zwanger :oo

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:07

Hmm ik vind het maar allemaal bevooroordeeld nu. Een vriendin van mij is nu ook 3 maanden zwanger. Zij slikte de Microgynon 50 (!!!!!) en weet zeker dat zij de pil goed heeft geslikt en geen dag is vergeten. Zij is nu 19, maar heeft ook geen werk. Toch is ze heel blij met het kindje en zal er alles aan doen om het een toekomst te geven.

Nog een vriendin van me is 18, net voor het schooljaar (vorig jaar) bevallen en heeft nu een pracht van een kindje. Ze doet nu de opleiding SJM op MBO en haalt goede cijfers.

Geloof me, een kind kan echt wel een toekomst hebben bij tienermoeders. Ze heeft alleen wat meer steun nodig van familie om de eerste jaren goed door te komen! En ik ken eigenlijk alleen maar mensen waarbij dat is gelukt.

lovemangga
Berichten: 319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:10

mijn moeder was er ook vroeg bij, en ik heb enorm bewondering hoe ze het met zijn beide hebben gered!! toen ze 17 was, had ze al 2 kinderen!!
maar nu is ze 41, en heeft haar vrijheid vroeg terug! dat is natuurlijk ook een voordeel. ik heb ook enorm bewondering voor de meiden die het allemaal redden!!

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:34

ik vind het eil'k niet echt verantwoord
ze doen natuurlijk wat ze willen maar wat heb je dan aan je jeugd niets meer
stel je bent 16 jaar als je bevalt je kan je niet meer voor de 100% concentreren op je studie's of je geeft te weinig aandacht aan je kind omdat je je studie's wilt afwerken (natuurlijk zijn er ouders die voor hun kleinkind willen zorgen maar dat hoort dan eil'k toch voor de ouders en toch niet voor de grootouders)
je kan gestresseerd geraken door tekort aan slaap
soms sta je er alleen voor je bent uit elkaar met je partner

waar slaat dit dan op Verward

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:47

Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat de grootouders er voor kunnen zorgen, zodat jij naar school kunt. Die grootouders werken dan waarschijnlijk ook fulltime hoor tenminste dat zou bij mij wel het geval zijn. En ik denk dat m'n ouders echt niet zitten te wachten op een extra baantje als babysitter... En ooit gedacht aan wachttijden voor de creche?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:48

oja vergeten te zeggen.. ik ben zelf ook tiener moeder geweest. ik was op me 17 zwanger.. maar kreeg een miskraam. Op me 18 raakte ik bewust zwanger en ik was 19 toen ik beviel van me dochter. ik was 21 toen ik beviel van me zoon.
Ik ben nu 24 . Het ging mij goed af. Ik had een huis en een man Die toen 30 was. en ik heb hem nog steeds.
Ik kreeg vaak scheve ogen van vreemde. ( zou wel een foutje zijn en zo) en de HA.. wil je het houden ?? daar werd ik scheit ziek van.
Op de zwangerschaps gym ... alleen maar vrouwen die me moeder konden zijn die ook een kindje kregen.
Ik ben trots dat ik jong moeder ben. Het is zwaar dat wel. maar het zou niet anders zijn als ik 35 was. Ik ben gelukkig niet alleenstaand moeder.

Ik heb BTW een vbo verzorging opleiding gedaan en daarnaast KMBO economie en administratie. Ik ben nu fulltime huismoeder daarnaast run ik met me man een manege bedrijf. Hij wertk ook nog als voorman in de bouw.

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:51

mijn moeder zou er niet voor zorgen *hoe erg het ook mag klinken
* en eil'k kan ik haar geen ongelijk geven . als je +/- 16 bent en je kiest voor een kind dan heb tenslotte er voor gekozen en dan vind ik wel dat je het zonder je ouders moet kunnen doen
maar als je er niet voor gekozen hebt dan zijn er wel 2 mogelijkheden
ofwel kiezen je ouders*grootouders dus * dat ze ervoor zorgen ofwel zeggen ze van nee je kon het weten *je bent een condoom of de pil ofzo vergeten je had het kunnen weten *

flubber
Berichten: 261
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:58

Miss_happy schreef:
Het geldt ook niet voor iedereen ... en het is niet de bedoeling om je kwaad te maken , maar ik vind het gewoon stom als je op die leeftijd, in deze tijd, ongewenst zwanger raakt , als je het zelf wilt, is er niks aan de hand vind ik.

Ik zelf ben ook onverwachts zwanger geraakt.In sommige gevallen kun je r niks aan doen.Had al een tijd een vaste relatie,maar ze was gewoon door de pil heen gegaan.Bleek dus dat die pil niet sterk genoeg voor mij was.Kon dat dus niet weten,.tot t me overkwam.Was zelf ook jong,maar heb nu echt een wereldmeid!!(is nu bijna 7)Tuurlijk moet je dingen inleveren als je jong moeder bent,....je vriendenkring word wat ouder,je hebt veel meer verantwoordelijkheid en zo zijn er nog wat dingen.Maar heb er absoluut geen spijt van dat ik die keuze heb gemaakt om haar te houden.Ze vind t zelf ook geweldig dat ik niet zo öud"ben als de anderen.En wat ben ik minder omdat ik wat jonger ben dan de gemiddelde leeftijd?Zitten ook juist weer voordelen aan.Als mn meissie 16 is dan ben ik 35 en heb ook nog een heel leven voor me.Ben dan nog op een leeftijd dat ik ook nog met haar leuke dingen kan gaan doen.(samen biertje pakken (als ze dat dan tenminste nog wil hahaha)Oftewel,.kan dan nog alle kanten op met mijn leven.Daarbij komt dat als ze wat ouder is ik hoop dat ik niet alleen n moeder voor haar ben,maar ook een goede vriendin en mijn leeftijd maakt dat ook wat makkelijker(omdat we niet zo heel veel schelen,..maar 19 jaar)Nogmals,...ieder geval is weer apart,.Oordeel niet zomaar over anderen.Er zijn mensen die op hun 16e al veel volwassener zijn dan op hun 30e hoor.Ligt net aan je eigen instelling en je opvoeding

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:02

SuperPepeijn schreef:
wat een onzin. dus iemand die ouder is, is per definitie een betere moeder? ik geloof helemaal niet dat levenservaring beslist of je een goede ouder zult zijn of niet.

Dat niet, maar ik denk wel dat het voor iemand die zélf nog een kind is verdomd moeilijk is om een ander kind op te voeden. Dus, hoewel het best goed kan gaan, zet ik er sterke vraagtekens bij of dat voor de baby een ideale situatie is...

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:38

Ik moet er echt nog niet aan denken... een baby.

ik kan nu al niet eens voor mezelf zorgen Haha!

kojack

Berichten: 6398
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:41

Eliane schreef:
Dat niet, maar ik denk wel dat het voor iemand die zélf nog een kind is verdomd moeilijk is om een ander kind op te voeden. Dus, hoewel het best goed kan gaan, zet ik er sterke vraagtekens bij of dat voor de baby een ideale situatie is...



Zo kan ik genoeg situatie's die veel erger zijn voor een baby. Denk eens aan de mensen die een verslaving hebben, die baby's zijn dan beter af bij een tienermoeder.

Ik zelf ben 21 en pas moeder geworden van een zoon, ik zou hem nu al voor geen goud willen missen, wij hebben er trouwens voor gekozen om een kindje te 'nemen'.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:49

Dorée schreef:
Wat beslist dan wel of je een goede ouder bent?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen die de regel bevestigen, maar over het algemeen is iemand boven de 20 wel verstandiger en dus beter in opvoeden dan iemand die nog tiener is.
ik denk dat heel veel eigenschappen er toe doen of iemand een goede ouder is. definieer eerst "verstandig" maar en dan discussieren we wel daarna of de mate ervan evenredig is met leeftijd en in hoeverre het belangrijk is voor het goed opvoeden van een kind (alsof alle verstandige ouders perfecte kinderen zouden hebben... Verward ).

imo is verantwoordelijkheidsgevoel en liefde voor je kind een belangrijk onderdeel en er zijn mensen die met 16 die dat hebben en er zijn mensen die het nooit zullen hebben hoe oud ze ook worden. het is mi dus meer een persoonlijkheidskwestie dan een van leeftijd.

ik vind het een erg generaliserend, neerbuigend en kortzichtig oordeel die jullie erop na houden over een ander. dat jullie er niet voor kiezen of niet in staat zijn een kind momenteel op kunnen voeden zegt niets over de capaciteit van een ander.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:53

Ik ben toen ik 17 was door de pil heen zwanger geraakt. Ik was altijd 2 ker per maand ongesteld. mijn hele familei kampt met ongewenst kinderloos heid. ( me meoder heeft ookjaren gedaan om mij te krijgen)
Ik heb dus TE veel vruchtbaar heid,. en had een sterke pil.
Toch is het fout gegaan.
Nu weet ik wat ik moet doen. consequent zijn. en als ik een keer kots en diaree heb 1 extra nemen of geen sex.!
Ik was 18 en omdat ik al eens zwanger ben geweeest had ik toch moeder gevoelens die sterk naar boven kwamne. Ik leerde rich kennen en hij had al een huis en was 29. Hij woonde al 10 jaar op zich zelf. hij wilde graag kindernen en omdat ik zo in de war was door die zwanger schap van toen hebben we besloten om en kindje te nemen.( ja penny achtig naief!! i know! we "nemen "een kind en denken niet verder na.. maar goed het is goed gekomen GELUKKIG We gingen was een half jaar met elkaar toen ik zwanger werd.. mischien impuklsief achteraf. zeer zker!! ik was 19 toen ik beviel
maar we hebben het doorstaan. na 6 maanden zijn we weer gestopt met de pil en me dochter was 10 maande toen ik weer zwanger werd. ze schelen maar 19 maanden. ik sluit niet uit dat er nog een komt. ik zou graag willen!
Het liefst in me 25 levensjaar dat ik me gezin compleet heb!
IK heb bewust voor jong meoder gekozen. en idd het is neit aan de leeftijs hoe goed je voor een kind zorg. ik denk WEL dat als je ouder bent dat je zelf meer ervaring in het leven heb,. en mischien iets makkelijker tegen dingen aankijkt.
Ik kan nog best moeilijk en streng doen. Maar door de jaren leer ik ook makklijker te worden.
Het is een keuze die je maakt. ALs je een sterke jonge vrouw ben. dan moet je doenwat je wilt. Maar als je labiel bent en denk ik wil een kind,,, begin er niet aan en denk na wat je een kindje aan doet/\
Je moet het een toekomst KUNNE bieden dat is het belangrijkste voor een kindje. Die heft niet gevraagd om op de wereld te komen. Die heeft niet gevraagd dat het mischien geen kleertjes aan kan omdat er geen geld is. Het is geen pop. net als een paard aanschaffen.
Weet wat je doet... daarna genieten!
Ik zou het niet erg vinden als me dochter jong moeder zou worden.Maar ik zou haar wel duidlijk maken dat als je neukt ( ok ff zo gezegd) dat de kans er in zit dat je zwanger kan worden. Niet elke voorbehoedsmiddel is 100 % safe! Maar dat ze zelf de verantwoording moet leggen tegen het kind. maar dat ze wel steun heeft van haar ouders!!

Zo wat een verhaal hihihih ik ratel altijd door als ik iets schrijf. dan komt dit naar boven en dan wil ik dat vertellen SORRY Knipoog

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 09:26

Geeft toch niet dat je zoveel verteld,leren anderen weer van!
Mijn moeder was dan wel 20 maar ook nog vrij jong....
Als je alles regelt,krijgt het kind vast wel een goede toekomst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:58

ik vind het zielig voor de ouders van het zwangere meisje... die kunnen weer van voor op aan beginnen...

Ik was ook vroeg zwanegr (20) maar zou mijn moeder niet met mijn kind opschepen

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:08

Ik denk dat het in deze situaties alleen goed gaat, als je genoeg mensen hebt die achter je staan. Ik zou zelf als ik nu zwanger zou raken, het niet weg laten halen. Het zal moeilijk worden, maar ik ben nu 19 en ik heb genoeg verantwoordelijkheidsgevoel. Mijn ouders zullen daarentegen niet echt blij zijn

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 10:12

Zou er ook niet aan moeten denken om je kind te droppen bij je ouders,het is jouw fout,en dan nog eens je kind dumpen zou wel heel gemeen zijn eigelijk Scheve mond

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:22

Ik vind dat we allemaal wel heel vel reageren.
Je weet helemaal niet wat de aanleinding van de tienermoeders is om zwanger te raken. Of het een foutje was of gewoon onozelheid. En er bestaat ook nog zoiets als verkrachting. En heel veel mensen mogen van hun geloof geen abortus of komen er te laat achter omdat ze gewoon ongesteld worden....
Ik moet er ook niet aan denken dat ik zwanger zou zijn maaar ik weet ook niet wat ik zou doen als het wel het geval was... Scheve mond

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:44

ik ben nu 25, en ik kan er voorlopig toch echt niet aan denken om mama te woren (alhoewel mijn moeder wél zit te springen om oma te worden...).
Ik weet dat het een rare vergelijking is, maar als ik nu eens zin heb om weg te gaan, weet ik af en toe al niet hoe ik het moet regelen met hond en kat, terwijl DIE nog best een paar uurtjes alleen kunnen blijven...
Dus hoe ik dat zou moeten oplossen met een kind?? Naar mijn mam brengen, die zou het geweldig vinden, maar ik wil dat ook niet, het is dan tenslotte MIJN kind, dus MIJN verantwoording... Toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:47

none schreef:
En er bestaat ook nog zoiets als verkrachting.


ik werd zwanger van mijn (nu ex) vriend en heb geen moment aan abortus gedacht , maar als ik zwanger zou zijn van een verkrachting zou ik geen moment getijfeld hebben en meteen naar het ziekenhuis gestapt zijn..

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:57

SuperPepeijn schreef:
ik denk dat heel veel eigenschappen er toe doen of iemand een goede ouder is. definieer eerst "verstandig" maar en dan discussieren we wel daarna of de mate ervan evenredig is met leeftijd en in hoeverre het belangrijk is voor het goed opvoeden van een kind (alsof alle verstandige ouders perfecte kinderen zouden hebben... Verward ).

imo is verantwoordelijkheidsgevoel en liefde voor je kind een belangrijk onderdeel en er zijn mensen die met 16 die dat hebben en er zijn mensen die het nooit zullen hebben hoe oud ze ook worden. het is mi dus meer een persoonlijkheidskwestie dan een van leeftijd.

ik vind het een erg generaliserend, neerbuigend en kortzichtig oordeel die jullie erop na houden over een ander. dat jullie er niet voor kiezen of niet in staat zijn een kind momenteel op kunnen voeden zegt niets over de capaciteit van een ander.

Ja blabla!
Tuurlijk zijn meerdere eigenschappen belangrijk bij het opvoeden van een kind en een heroinehoertje van 30 zal het idd ws slechter doen dan een meisje van 17 ja.
Het gaat erom dat een kind, want dat ben je nog als je 15/16 bent (en ja ook hier weer uitzonderingen) het qua opvoeden over het algemeen minder goed zal doen dan iemand die ouder, volwassener, ervarener is. Hier geldt dus ook dat iemand van 20 minder volwassen KAN zijn dan iemand van 16. Maar overal het algemeen, we hebben het hier dus niet over de uitzondering, zal het andersom zo zijn.
Dat heeft verder niets met liefde aan het kind geven te maken, maar gewoon of je op die leeftijd in staat bent het kind een goede basis/opvoeding te kunnen geven.
Voor de definitie van 'verstandig' verwijs ik je naar www.vandale.nl.
Laatst bijgewerkt door Dorée op 28-08-04 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:58

kojack schreef:
Zo kan ik genoeg situatie's die veel erger zijn voor een baby. Denk eens aan de mensen die een verslaving hebben, die baby's zijn dan beter af bij een tienermoeder.

Dat is zeker waar, en over die situaties heb ik al helemaal sterke twijfels. Ik wil ook niet zeggen dat het per sé slecht is als iemand heel jong een kind krijgt; het lijkt me alleen heel moeilijk! En helaas zijn er een hoop gevallen waarbij het dus fout gaat... Maar voor de meisjes die er dan tóch wat van maken heb ik veel respect! OK dan!

Citaat:
Ik zelf ben 21 en pas moeder geworden van een zoon, ik zou hem nu al voor geen goud willen missen, wij hebben er trouwens voor gekozen om een kindje te 'nemen'.

Wat fijn dat je er zo van geniet En zolang jong kinderen krijgen gewoon een *keuze* is lijkt het me natuurlijk altijd prima Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:38

Even terug op de topic vraag... volgens mij zijn er juist minder tienermoeders. Ik denk wel dat de tienermoeders die er zijn er makkelijker voor uit komen dan vroeger. Dat was eerst echt not-done.

Als mensen ervoor keizen om jong kinderen te krijgen dan lijkt me dat wel oké, zolang ze zeker zijn van hun zaakje. Ik ken best een aantal mensen die ongewild zwanger zijn geraakt, maar bij allemaal (11 vrouwen) zat er een fout in hun eigen voorbehoudsmiddelen. Condoom gescheurd, diarree gehad, overgegeven, antibiotica en niet opgelet. Als je er echt zeker van wilt zijn kun je altijd dubble dutch zoals dat dan heet. pil en condoom. De ouders van vrienden van me zijn beide huisarts en volgens hen is de kans echt super super klein als je echt elke dag de pil op hetzelfde tijdstip slikt. Dat maakt namelijk ook al verschil. Je hoort hem bijv. elke dag om 10 uur te slikken.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:44

Nee,je kunt veel beter trouwen,2 kindjes maken en als de relatie dan slecht gaat nog een kindje 'nemen' om de relatie te redden.
Dan blijkt na een paar maanden dat dat niet werkt,zodat je alleen zit met drie kleine kinderen en de kinderen de dupe zijn.
Je wilt niet weten hoe vaak ik dat al gezien heb,bij kinderen die bij mijn kinderen in de klas/op school zitten.Ik ken er zeker 5.

Of al die kinderen die 5 dagen in de creche en bij de opvang zitten,van 8 tot 6.Is dat de bedoeling?

Mijn dochter is nu 12.Ik hoop natuurlijk dat ze een onbezorgde jeugd zal doorlopen.Maar mocht ze onverhoeds zwanger thuis komen,zal ik haar zeker steunen.Het kan een foutje zijn of een domme actie,maar moet ze daar dan de rest van haar jeugd/leven voor boeten??

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:53

sorry doree ik vind je niet overtuigend.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:34

Ik ook niet...