Project (probleem)jongeren zonder diploma/werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:29

meestal is het zo dat die jongeren niet eens zin hebben om nog een opleiding te doen.
ze willen liefst zonder al te veel te doen grof geld verdienen.
(ik wil hier niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar ik ken zo enkele gevallen, weet niet of het hier ook van toepassing is )

àls ze dan echt zonder 1 euro in hun zak rondlopen en merken dat ze niets kunnen doen , dan zoeken ze meestal wel werk.
en ongeschoolden vinden echt wel gemakkelijk werk. ze moeten het enkel willen doen.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:38

Kattebeest, jij zegt enkel gevallen te kennen. Maar ken je die ook zo goed dat je dit kunt zeggen?Er kunnen zo veel redenen zijn dat het niet lukt. Op een gegeven moment zitten ze inderdaad in een cirkel en weten niet hoe ze er uit moeten komen.
Wat ongeschoolden betreft, dit jaar was hier niet eens aan vakantie werk te komen, laat staan een vast baan.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:45

Een groot deel van de jongeren denkt wel degelijk op hun 16e 'het grote geld' binnen handbereik te hebben. Ze zien het nut van een opleiding niet in en kappen ermee. Om vervolgens vaak in de criminaliteit te komen.
Dus wat dat betreft heeft kattebeest volgens mij wel gelijk. Natuurlijk zijn niet álle jongeren op die manier uit hun opleiding gestapt, maar voor een relatief grote groep is dat wel hoe het gaat. Er zijn altijd tig redenen om een drop out te worden, maar dat neemt niet weg dat voor een heel groot gedeelte het wel degelijk om het geld gaat. Want met geld koop je van alles, zonder ben je niks. En veel van die jongeren (m.n. in de grote steden) gaan dan heel erg ver (criminaliteit).

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:47

Uitzonderingen zullen er altijd blijven, als ouder kun je niet alles voorkomen of oplossen.Helaas.
Mijn ervaring is wel dat het met jongens over het algemeen moeilijker werken is.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:11

jaantsje: mijn broer en een vriendin van me.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 15:12

Eens met degenen die zeggen dat het de verantwoording van mijn ouders is. Mijn ouders hebben helaas al lang de grip op hem verloren. Gelukkig doet hij nog geen criminele dingen ofzo, maar hij doet gewoon NIKS.

Mijn moeder koopt niks meer voor hem behalve dus eten en hij woont bij haar. Daarnaast betaalt ze zijn internet totdat het contract is afgelopen want het staat op haar naam dus zij krijgt de deurwaarder aan de deur. Opties zoals computer weghalen etc hebben in het verleden allemaal niet geholpen en nu is mijn moeder bijna overspannen en dan heb je geen energie om de confrontatie aan te gaan met een 18 jarige jongen, die echt niet leuk gaat reageren als je m zijn computer of internet afpakt.

Mijn moeder heeft haar huis te koop gezet en als t wordt verkocht, dan gaat ze bij haar vriend wonen, dan heeft hij ook geen onderdak meer. Bij mij komt hij niet meer en bij mijn vader wil hij zelf niet meer.

Ik ben de enige die nog enige invloed op hem heeft, maar ook tegen mij liegt hij veel.

Thanks voor alle tips, ben inmiddels beland bij het jongerenloket in Rotterdam. Ik heb de gegevens aan een vriend van hem gegeven en die speelt het door.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:40

Ik ken het gevoel maar al te goed en ik snap je heel goed kattebeest.

Het is alleen zo jammer dat altijd het scenario van het boek 'Moeder van David S' moet gaan afspelen.

Zoals ik de laatste tijd ook mee maak.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:37

veel succes en sterkte in de strijd manon.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:52

Een probleem is vaak dat ouders en vooral broers en zussen altijd erg beschermend zijn. Je broertje moet zijn eigen fouten mogen maken en daar zelf de consequenties van ondervinden. Ik wil ook altijd mijn broertje in de juiste richting sturen en heb aan zijn huiswerk laten gaan, maar ik heb het uiteindelijk ook alleen moeten doen en ook mijn eigen fouten mogen maken.

Je broertje moet ook zijn eigen fouten mogen maken. Het klinkt heel hard en het is heel moeilijk, maar jij en je ouders moeten het los laten, heb financieel niet steunen, maar er natuurlijk wel voor m\hem zijn. Hij moet het toch uiteindelijk zelf doen.

Jij probeert nu dingen voor hem te vinden projecten enz. Ik vind dat hij dat zelf moet doen (je kan hem helpen, als hij dat wil) Hij wil nu helemaal niks wat ik uit jouw verhaal begrijp. Denk je dat hij het wel wil als jij alles regelt.

Je kunt je broertje niet voor alles behoeden, en ja misschien is het zonde van de tijd om niks te doen, maar zolang iedereen alles voor hem blijft doen, zal hij niet aanpassen. Waarom zou hij??? Hij wil niks doen en hij hoeft niks te doen. Als hij straks niets meer kan zal hij iets moeten.

Soms moet je iets helemaal loslaten voordat je het weer kunt oppakken. Jullie hebben alles geprobeert, nu moet hij het zelf doen. Hoe leert hij ooit zelf ergens verantwoordelijk voor te zijn als jullie alles voor hem doen (en dat is natuurlijk hardstikke lief en dat zou iedereen doen, maar mijn advies is laat het los)

Ik heb dit in mijn stage als jongerenwerker veel gezien...
Heel veel succes er mee...

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:02

Kan 'ie niet iets met die computer doen?
Als hij destijds op Havo is getest lijkt 'ie me slim genoeg om b.v.
websites te bouwen of te leren programmeren.

Dan combineert 'ie het nuttige met het aangename (meestal belangrijke randvoorwaarden bij dit soort jongens) en vooral programmeurs zijn nog veelgevraagd.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 23:21

Essie, je hebt gelijk en ik weet het ook echt wel. Het is gewoon lastig.

Dealer: punt is gewoon dat hij op dit moment nergens interesse voor lijkt te hebben. Is heel lastig.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:42

Dat is die bekende cirkel, ik denk toch echt dat er een vreemde moet komen om die te doorbreken.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:58

Het is ook heel erg moeilijk en ik snap dat je hem wilt behoeden voor fouten enzo.

Ik heb het hele vorige schooljaar geprobeert mijn broertje een andere opleiding te laten doen, maar dat lukt toch niet. (die hij nu wil doen is veels te makkelijk voor hem) maar hij moet er toch zelf achter komen. Ik heb ook mijn keuzes mogen maken hij natuurlijk dan ook. Als hij deze opleiding wil doen moet hij dat doen...

Als je je er zelf maar van bewust bent... Het blijft natuurlijk toch je broertje. Probeer het toch. Vaak is het zo dat hoe meer mensen alles voor hem gaan regelen hoe minder je broertje wil en gaat doen... Op den duur zal hij het zelfs gaan zien als bemoeien... het is zijn leven...

Ngmaals heel veel succes en sterkte er mee...