Hoe een jong meisje helpen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:06

Waarom je schuldig voelen?
Je kan er echt niks aan doen, en eigenlijk hoef jij dit helemaal niet op te gaan knappen, want als het diep gaat, gaat het ook zeker diep aan jouw knagen.
Het is wel zo dat dit meisje al jaren in zo'n leventje zit, daar kan dan een weekje vakantie nog wel bij, klinkt rot, maar het is echt zo.
Zij weet het niet, dus wat zal het voor haar veranderen?
Realiseer je wel eventjes dat dit echt niet in 1 dag opgelost gaat zijn, dat als je er echt wat aan wil doen, dat het soms jaren kan duren. Kun je dat zelf ook aan?

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 15:12

Ik weet dat ik er veel tijd aan moet spenderen (misschien wel jarenlang), maar dat vind ik geen probleem.
Ik voel me gewoon schuldig dat ik 2 weken lang een prachtige reis ga maken, terwijl zij zo in de oliebol zit.....

Shiloh

Berichten: 19785
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:36

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen carola! Het is al heel wat dat jij je WEL het lot van dit meisje aantrekt. En ze leeft al 14 jaar zo, die tijd dat jij op vakantie bent, kan ze dan ook nog wel aan, al klinkt dat wat hard.

Als uiteindelijk blijkt dat dit meisje je buitensluit, omdat ze die dingen die jij zegt niet wilt horen, is het ook absoluut jou schuld niet. WAt je niet moet doen is je hele leven aan dit meisje wijden als je snapt wat ik bedoel. Het is HEEL goed dat je haar wilt helpen, maar jij hebt zelf ook jou leven. Al klinkt dat misschien wat raar. Je kunt niet alle problemen uit de wereld oplossen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:40

Als dit kind je gaat buitensluiten is dat echt niet omdat ze niet wil, maar niet weet wat er allemaal aan de hand is. Je moet het je eens voorstellen zo jong en dan al die rare dingen ineens mee moeten maken, iemand die zich ineens met je leven komt bemoeien, alles overhoop haalt. Spreek uit ervaring hier.

Maar je kunt ook inderdaad niet elke minuut van de dag hiermee bezig zijn. Je hebt je eigen leven en dat wil je natuurlijk ook graag zo houden.
Vergeet dat dan ook niet, want het kan nog zo simpel klinken, maar je hebt echt geen idee wat je te wachten staat.

Wel vind ik het super dat je je voor haar in wil zetten!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 16:30

Ik vind het alleen maar vanzelfsprekend om me voor zo'n meisje in te zetten.
Ik ga het ook zeker heel voorzichtig aanpakken. Ik ken alleen dit meisje, maar ze heeft nog 4 broertjes / zusjes, die ook in datzelfde gezin leven...

Shiloh

Berichten: 19785
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:33

ik vind het heel goed van je hoor, maar let ook op jezelf en verlies jezelf niet uit het oog.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 16:39

dank je shiloh, maar maak je maar niet druk, dat gaat wel lukken. Maar ik kan gewoon niet niets doen!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:48

carola schreef:
Maar ik kan gewoon niet niets doen!

Dat kan ik me ook wel voorstellen hoor.
Denk dat zo'n meisje later zal beseffen wat je voor haar over hebt gehad.
Op dit moment niet, en zul je van alle kanten iedereen over je heen gaan krijgen, en de ouders veranderen dan ineens in monsters die je echt wel aan de hoogste boom willen hangen, want je kletst tenslotte uit je nek hoor. Wie zal jij zijn om je te bemoeien met hun leven?
Tja dat krijg je er allemaal gratis en voor niks bij en dat is iets wat je heel goed moet bedenken.
Je zegt dat je een vriend hebt? Woon je samen? Is hij bereid om ook hiermee doorheen te gaan, want ook hij zal straks van alles mee gaan maken waar hij niet om gevragen heeft. Dat kan je ook elkaar gaan kosten, dat je dat heel goed overweegt.
Ik zeg hiermee niet dat je niet moet helpen, maar probeer je te laten zien, dat er een hele moeilijke kant aan zit, die je van te voren nit had aan zien komen. Ik vind het super wat je wil gaan ondernemen, echt waar, en hoop dan ook dat het bij een korte periode zal blijven ipv een lange weg van een aantal jaren, want dat brengt alleen maar meer schade met zich mee.
Ga lekker op vakantie en geniet er van, want als je echt doorzet, dan heb je die vakantie nu nog even hard nodig.
Toppie, succes en heel veel sterkte OK dan!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 17:06

Ik heb inderdaad een vriend, en 1 okt. krijgen we de sleutel van ons huisje. Mijn vriend staat er achter. Hij weet uit ervaring hoe belangrijk het kan zijn dat iemand achter je staat en je helpt.
Ik denk dat het het beste is om haar zover te krijgen om het probleem te zien, en daarna denk ik dat het beter is dat er een professionele psych haar gaat helpen voor haar trauma.