Wat doe je: geld geven of doorlopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geef jij aan goede doelen?

A.Ja regelmatig aan fondsen ed
23 (25%)
B.Alleen aan collectanten die aan de deur komen
37 (40%)
C.Nee waarom?Dan blijf je bezig.Het is toch een druppel op de gloeiende plaat.
12 (13%)
D.Anders. nl:
19 (20%)

Totaal aantal stemmen: 91


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:13

Lenn schreef:
ja die naam had je nog niet genoemd Knipoog
Misschien had ie dat wel gejat met hetzelfde doel



Tja ik geef gewoon liever aan andere doelen. Wat ik persoonlijk een vreselijk goed doel vind is SOS Kinderdorpen. Die mensen zijn onbetaalbaar OK dan!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:34

Als ik een dakloze met gloednieuwe nike's, Replay broek en Oniell jack zie lopen, geef ik niks. Dan zijn er blijkbaar genoeg mensen die hun krantjes hebben gekocht. En ipv van dure kleding, zouden ze ook kunnen sparen, zich zelf proberen terug te vechten in de maatschappij Knipoog
Maar de meeste vinden het volgens mij wel makkelijk, 3x per maaltijd krijgen, onderdak...

Artsen zonder grensen, SOS kinderdorpen, Fosterparents enz steun ik dan veel liever.

sans6

Berichten: 7895
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:48

aan goede doelen wil ik best wel geven, maar vaak als je in de stad loopt staan ze bijvoorbeeld van Greenpeace ofzo, en dan achtervolgen ze je bijna de hele stad door.. Dat vind ik wel vervelend, als je dan vriendelijk nee bedankt zegt, dat ze blijven aandringen en dus meelopen.
Denken die mensen er wel eens bij na dat ik óók wel eens in geldnood zit en dan even niets kan missen?
Ga soms al een straatje om als ik ze zie staan, niet omdat ik te beroerd ben om iets te geven, maar vanwege het aandringen dus... (En om het feit dat ik ook nu weer eens in geldnood verkeer....
Dus als jullie nog een goed doel zoeken?! Haha! Bloos! )

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:20

Ik geef eigenlijk alleen iets aan mensen die aan de deur komen... Dat trouwens ook niet altijd... Ligt er wel een beetje aan waar ze voor komen...

Ik denk ook wel dat ik weet waardoor dat komt... Als ze voor je deur staan is het toch confrontereder en kom je er niet zo makkelijk onderuit...
Alhoewel, de deur is met 1 zwaai ook weer dicht... Schijnheilig

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:21

Wij geven altijd wat aan collectebus... Alle beetjes helpen toch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:23

Ik geef alleen aan goede doelen die aan de deur komen.
En dan ook alleen voor ziektes.
Niet voor 3e wereld landen, daar komt het geld niet bij de mensen die het nodig hebben.
Wel weer voor het rode kruis en dat soort stichtingen.

Ik geef ook geen geld voor de sinterklaas aktie, kindervakantie werk of speeltuin in de buurt.
Dat moeten de ouders van kinderen maar doen.

Aan zwervers niet, die kopen er alleen maar drugs en sterke drank voor.
Verder hoeft niemand in Nl te bedelen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 19:17

lies schreef:
De A zit naast de S en onder de Q en W. Kan niet missen

Ontopic; Natasha, ik vind dat je er vreemde principes op na houdt. Schaamteloos langs een bedelaar lopen vind je 'not done', maar ondertussen heb je wel een tyfushekel aan de Marokkanen van de overkant, omdat ze misschien geen werk hebben.. Scheve mond

Ik reageer maar niet Lies, zal hier maar weer geen ruzie gaan maken.

Maar als de buitenlanders van de overkant mij niet lastig vielen, en op straat iets verkochten, KOCHT ik t ten aller tijden.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 19:30

Ik vind jullie reacties heel goed.
Ik heb zelf nog geen bedelaar in een duur pak gezien, maar die daklozenkrantverkopers DOEN natuurlijk wel iets, en dan vind ik t iets anders dan bedelen.

Een gewone bedelaar zal ik niets geven.

Als iemand de moeite doet om mij iets te verkopen, heb ik er zoiezo altijd moeite mee om het niet te nemen, haha!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:37

op straat geef ik nooit geld. wel geef ik altijd aan het kankerfonds en als ik bij mac dondald ben stop ik altijd wat in de ronald mc donald spaarpot. ook het wnf krijgt altijd geld van me als ze komen collecteren.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:05

Ik loop bij zwervers ed altijd door. Omdat ik van mening ben dat het helemaal niet nodig is voor een zwerver om te zwerven. Als ze hulp zoeken bij de juiste instanties hoeven ze helemaal niet op straat te leven. Heb ooit een docu gezien over dat de meeste zwervers ervoor kiezen om te zwerven. Nou dat is dan prima hun keus, maar dan moeten ze niet aankloppen bij mij om mijn hardverdiende centen waar ik iedere morgen om half 6 voor uit mijn bed klim af te komen bedelen.

Als er iemand aan de deur komt voor collecte verdwijnt er van ons gezin meestal wel wat in die bus.

Mijn vader is pastor en bij de kerk hebben ze om de zoveel tijd een nieuw goed doel die zij zelf uitkiezen er waarvan 100% zeker is dat ALLES van het ingezamelde geld naar het goede doel verdwijnt, en niet de helft achterblijft bij instanties.

Maar zeg nou eens eerlijk, de wereld zit nou eenmaal in elkaar met mensen die meer geluk hebben dan andere. Je kunt niet de hele wereld redden. Je hebt zelf toch ook dromen en dergelijken? als je aan elk goed doel wat moet geven? elke bedelaar, elke collecte elke giro inzameling... dan verdwijnt al je geld daarnaartoe. Ben je dan echt egoistisch? Of is het nou zo raar dat je ook wat dingen zelf houd. Ik klink wat egoistisch misschien, maar is dit niet gewoon zoals de wereld in elkaar zit?

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:06

aan collectanten JA, ik weet hoe dat is namelijk ! tenzij het doel tegen mij principes is, zoals een kerkelijke organisatie of zo

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:25

Shiloh schreef:
Ik loop bij zwervers ed altijd door. Omdat ik van mening ben dat het helemaal niet nodig is voor een zwerver om te zwerven. Als ze hulp zoeken bij de juiste instanties hoeven ze helemaal niet op straat te leven.
Ik ben het hier niet zo mee eens. Het zal best zijn dat sommige zwervers kiezen voor dit bestaan, maar er zijn er ook een heleboel die er, volgens mij, graag uit zouden willen stappen.

Zonder adres kun je bijv niet om een uitkering vragen. En met een uitkering heb je nog geen appartement, daar moet je bijv in Amsterdam jaren voor ingeschreven staan. Daarnaast is solliciteren erg moeilijk als je slechts 1 outfit hebt, die je al jaren elke dag draagt. Ik hoorde laatst zelfs dat het overnachten bij het leger des heils ook niet gratis meer is.

Veel zwervers hebben geestelijke problemen en kunnen misschien niet logisch beredeneren welke stappen ze moeten ondernemen om van de straat af te komen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:27

Antoinette schreef:
Hetzelfde heb ik met die orgelmannen. Ik gaf altijd netjes een paar centjes (van paps en mams meegekregen), totdat iemand me eens wees op de merkkleding incl. nike schoenen (die toen nog erg in en nieuw waren). Vanaf dat moment geef ik niks meer aan orgelmannen Haha!


Er kwam een keer zo'n orgelman op m'n afgestormt, duwde z'n centenbakje onder m'n neus. Ik liep door, durft ie te zeggen; nou dan niet joh.
Nee dan stop je toch lekker met die herrie?!

Verder geef ik eigenlijk niks Bloos . Ik woon nog thuis, dus collectes mogen m'n ouders oplossen. Daklozenkrant geef ik ook niet, heb namelijk wel vaker verhalen gehoord dat ze opeens met hun nokia gaan bellen ofzo...
Bij goede doelen heb ik het idee dat er maar heel weinig geld komt waar het hoort, dus eh... daar geef ik ook niks aan.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:31

Oscar schreef:
Nee hoor, de meesten koppelen hun volautomatische orgel af en laten automatisch wat deuntjes afspelen Knipoog
Ik kijk altijd naar de kentekenplaat op de aanhanger: als het een vrij recent kenteken is dan geef ik niets, bij een oud kenteken meestal wel *LOL*
Gezellig vind ik het absoluut niet (je zou maar de hele dag zo'n jengel-orgel voor je deur hebben staan Rolleyes) maar het is wel een soort van traditie.
Ohhhh orgelmuziek... ik word echt helemaal eng als ik het al hoor. Vooral als ik een drukke winkelstraat door moet en er staat er weer een te knerpen. Ik word dan best link. Ik heb daar niet om gevraagd, dus val me er niet mee lastig. Boos!

Toen ik als student op een teras werkte kwam er altijd zo een vent met orgel langs. Die ging dan pontificaal voor het teras staan spelen. Een collega van me zei in het Italiaans: Hij krijgt de inhoud van de fooienpot als ie oprot en nooit meer terug komt....Weg was ie. Wisten wij veel dat ie Italiaans verstond. Bloos!
Laatst bijgewerkt door Jennygirl op 07-08-04 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:32

Brooke's, Das &Boom en Amnesty krijgen maandelijks een bedragje, de orgelman krijgt ook altijd wat en ook de daklozekrant koop ik altijd.
Wij verdienen genoeg met z'n tweetjes dus waarom niet wat aan andere geven die het hard nodig hebben.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:37

Jennygirl schreef:
Ik ben het hier niet zo mee eens. Het zal best zijn dat sommige zwervers kiezen voor dit bestaan, maar er zijn er ook een heleboel die er, volgens mij, graag uit zouden willen stappen.

Zonder adres kun je bijv niet om een uitkering vragen. En met een uitkering heb je nog geen appartement, daar moet je bijv in Amsterdam jaren voor ingeschreven staan. Daarnaast is solliciteren erg moeilijk als je slechts 1 outfit hebt, die je al jaren elke dag draagt. Ik hoorde laatst zelfs dat het overnachten bij het leger des heils ook niet gratis meer is.

Veel zwervers hebben geestelijke problemen en kunnen misschien niet logisch beredeneren welke stappen ze moeten ondernemen om van de straat af te komen.


Er zijn instanties genoeg waar ze naartoe kunnen om hun leven weer op orde te krijgen. Ze kunnen de dakloze krant verkopen, putjes scheppen weet ik het. Er is ALTIJD wel iets voor zwervers te vinden om toch op een "normale" manier geld te verdienen. Ik sta elke morgen om half 6 op en bezorg kranten voor een uur, ik verdien dat geld, nee dat ga ik dan niet aan een zwerver geven die zijn hand onder mijn neus douwt en om geld vraagt.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:45

Even over de straatkrant:
De mensen die die krant verkopen kunnen soms weer de boel op orde krijgen, ze krijgen dan een woning toegewezen en komen dan in een zogenaamd afbouwjaar. Voor de meeste mensen die de krant verkopen is het namelijk ook een vorm van dagbesteding, zonder die krant vallen ze ineens in een gat en is de kans op terugval erg groot.
Het kan dus heel goed dat iemand er redelijk goed uitziet, die persoon heeft dan misschien wel weer de boel op orde en zit in het afbouwjaar...

Even wat info om de andere kant te laten zien...

Maar ook ik bedank vaak voor zo'n krantje en geef ook nooit aan mensen die bedelen; ik heb het zelf echt al veel te krap!!!

Marjolein

Berichten: 11639
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:04

ik geef aan de deur wel altijd geld, gooi al mn kleingeld in een spaarpot end aar vis ik t dan weer uit. De straatkrant koop ik nooit, ik heb een tijd bij de appie gewerkt en daar staan ze voor de deur. Ze kwamen toen elke avond hun kleingeld wisselen voor bier (huismerk AH). nee dat ga ik niet sponsoren

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:22

Er is maar 1 stichting waar ik aan geef en dat is het Lilliane Fonds, Omdat is bewezen dat er bij dit fonds zeer weinig tot niets aan de strijkstok blijft hangen.
Fit in tegendeel tot sommige anderen.
Ook doet het Lilliane Fonds zeer veel in de praktijk met weinig geld.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 03:22

Collectanten krijgen altijd iets gaan door weer en wind OK dan! .De orgelman is toch nostalgie en krijg ook iets verder ben ik klaar met goede doelen.
Toen ik op mezelf ging wonen 18 jr terug Bloos werd ik lid van Amnesty en foster parents en greenpace en hield geen cent meer over dus daar al snel mee gekapt Bloos!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 04:43

Hier komt nooit iemand aan de deur, maar toen ik nog in Nederland woonde gaf ik altijd geld aan collectanten. De daklozenkrant heb ik nooit gekocht, maar ik wil best een boomerang kaartje van een dakloze kopen ... die hebben het meer nodig dan die mensen van het krantje.

De orgelman vond ik als kind altijd heel leuk, totdat we verhuisden en er elke zondagochtend ineens één vlakbij stond. Leuk voor de bejaarden in het verzorgingstehuis noemden ze dat. Als ik nu een centenbakje onder mijn neus gedrukt krijg loop ik snel door ... ik ga echt niet mee betalen aan het onderhoud van die krengen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 20:05

Wat is een boomerang kaartje? Blond

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:39

Wij geven eigenlijk alleen aan gewone collectanten. In de stad eigenlijk nooit. Toen ik klein was mocht ik dat wel eens doen aan van die orgelmannetjes omdat ik dat leuk vond om te geven Cool

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:40

Ik hou niet zo van goede doelen heb te vaak documantaires gezien over al die doelen en hoeveel geld er blijft hangen. Tijdje geleden stond er in de krant hoeveel ton de mensen in het <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=management&v=56">management van al die doelen verdienen en daar wil ik liever niet aan mee betalen. Maar ja geef aan bepaalde doelen (b.v. kanker reuma) toch altijd wat omdat het wel belangrijk is. Maar ik probeer ze dus wel goed uit te zoeken.

Aan goede doelen in de 3e wereld geef ik niet. Daar komt bijna niets aan. Paar jaar geleden nog een schandaal geweest over foster parents. Zag in een docu van netwerk dat ze in een dorp 2 waterputten bouwden. Maar met een geldbedrag waarvoor het hele dorp wel een eigen kraan zou kunnen krijgen! En daarbij betaal ik via de belasting al genoeg aan deze landen.

In nederland hoet je niet op straat te leven er zijn meer dan genoeg instanties waar je terecht kunt. Dus zwervers (idd vaak op dure schoenen) loop ik voorbij. Geef wel geld mensen die muziek maken die doen er nog wat voor.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:53

Overlaatst in Italië zat er op de markt zo'n man met kleding die helemaal stuk was en hij zat op z'n knieën met zo'n mcdonalds bekertje en karton waar opstond iets van 50 cent zo dat wij iets kunnen eten, z'n hond lag er ook bij. Dus ik 5 € erin gaan steken Vork

Die man was me eeuwig dankbaar. Ik vond het gewoon té zielig en ik ben nu net makkelijk over te halen Rolleyes