Ik heb een kat doodgereden......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:09

Ik denk dat in geval van de de meeste huisdieren die verongelukken op de weg, dat de eigenaar te onverschillig of laks is om op zijn huisdier te passen en verantwoordelijheid op zich te nemen. Ik zie ook vaak dat iemand zijn hond uitlaat, en als die hond dan oversteekt dan zegt die persoon er helemaal niets van!!!!! Kennelijk vinden die mensen het dan niet erg als die hond aangereden wordt, anders zouden ze wel ingrijpen. Ik kan me daar echt kapot aan ergeren. Ik straf Polleke altijd vreselijk af als ze zomaar oversteekt. Dat doe ik uit liefde. Ik wil haar gewoon niet kwijt.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:12

Citaat:
Op 2001-11-05 21:41, schreef ikke:
Maar ik zal er idd ook nooit uit alle macht voor remmen, je auto er total-loss op rijden vindt ik het ook niet waard.



Nou ik heb liever dat mijn auto total-loss is dan dat een dier dood komt.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:31

Ach ja Nimber, dat zijn hele vervelende dingen die helaas gebeuren. En soms kun je er gewoon niks aan doen. Zo heb ik al 2 keer een hert dood gereden. De eerste keer sprong ie pal voor m'n auto uit de bosjes. Ik had 'm ook nooit aan zien komen en heb nooit op tijd kunnen remmen. Ik reed over hem heen en brak z'n rug. De tweede zag ik wel, maar ook daar kon ik het niet voorremmen. Ik had een trailer achter me met 2 grote stieren erin. Het was toen het hert of wij... Zo lopen hier ook wel schildpadden op de weg. Die kan je gelukkig onder je auto door laten gaan zonder ze dood te rijden. Die lopen niet zo hard *LOL*
Niet teveel over in zitten Nimber, je kon er gewoon niks aan doen Knipoog
groetjes.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:34

Citaat:
Op 2001-11-06 16:09, schreef Desiree:
Ik denk dat in geval van de de meeste huisdieren die verongelukken op de weg, dat de eigenaar te onverschillig of laks is om op zijn huisdier te passen en verantwoordelijheid op zich te nemen. Ik zie ook vaak dat iemand zijn hond uitlaat, en als die hond dan oversteekt dan zegt die persoon er helemaal niets van!!!!! Kennelijk vinden die mensen het dan niet erg als die hond aangereden wordt, anders zouden ze wel ingrijpen. Ik kan me daar echt kapot aan ergeren. Ik straf Polleke altijd vreselijk af als ze zomaar oversteekt. Dat doe ik uit liefde. Ik wil haar gewoon niet kwijt.


Pardon??? Hoe kan je een kat nou verbieden om over te steken??? Alsof je daar bij bent?? Verward
Ja of je moet ze altijd binnen houden zeker, vaag hoor.

Onze kat is ook doodgereden en het heeft een maand geduurd voor we er achter kwamen. We waren er kapot van. Maar katten horen buiten te kunnen, dus het risico dat ze worden doodgereden is ewr helaas. Voor een hond is dat natuurlijk anders, die moet je zo opvoeden dat ze naar je luisteren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 23:14

Het is natuurlijk vreselijk, maar ik zou niet remmen voor een dier. Wat als jij vol op de rem stapt? En er rijd iemand achter jouw? Die rijd zo bij jouw de auto in.

Ik moet zeggen, ik vind het vreselijk hoor, maar na een tijdje wen je er aan. (call me an idiot!)
Het is me vaker gebeurd, in het donker, konijn wordt verblind door lichten van de auto en blijft zitten. Voor je het weet zitten ze er dan onder.
Laatst een haas tegen de bumper aan, haas mankte door. Ik ga het beestje niet zoeken in het donker, al hoe erg het is.

Ik moet wel zeggen dat als ik nou iemands kat aanrijd ik wel uit zou stappen. Maar voor een konijn of fazant.... Sja, erg eigelijk he?

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 03:57

Ik rem voor dieren!! En ik zal altijd proberen uit te wijken en natuurlijk na een aanrijding uitstappen. Ik vind dat je het dier verschuldigd bent om hem te helpen als het kan. Jij rijdt dat dier aan, daar vraagt zo'n dier niet om.

Ik ben het eens met Desiree: katten horen binnen!!!! Het is een groot misverstand dat katten buiten horen te lopen Frusty . Je kat leeft langer, je voorkomt risico's als aanrijding/vergiftiging/voortplanting/vermissing en het is toch je HUISdier Verward .

Verder is het heel erg als je een dier aanrijdt, maar doorrijden zonder te kijken vind ik heel erg fout Boos! . Bij mensen is dat strafbaar, niet voor niks.

Ik heb een paar maanden geleden een dode kat gevonden langs de weg. Aangereden dat kon je zien. Toen heb ik de dierenambulance gevraagd of hij de kat op wilde halen, die man zei dat de raven hem wel op zouden eten Frusty . Heb hem uiteindelijk zelf met handschoenen in een plastic tas meegenomen (het vroor gelukkig erg) en de kat bij mij thuis door de dierenambulance van een andere woonplaats op laten halen. Ze hebben na 2 weken de eigenaars gevonden, de kat ondertussen ingevroren bewaard, zodat die mensen hem konden laten cremeren.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 09:37

Nimber: ongelukken gebeuren, dat is nou eenmaal waar. Ben blij dat het een kat was en geen eland. Hier in Finland vertelt de eland het vaker na dan degene die hem aanrijdt.

Zo te zien heb je alles gedaan om de kat te ontwijken. Ik zal dat ook in alle gevallen proberen. Het is altijd goed om voorzichtig te zijn in het donker of bij bosranden. Zoals gezegd, als hier ineens een beest van 1000 kilo op de weg springt, dan heb je gewoon pech gehad. Nederland heeft bijna geen wilde dieren meer (een konijn is echt geen wild dier..), dus het probleem bestaat hier niet. Denk er maar eens aan als je in Texas een ratelslang aanrijdt. Wie stapt er uit om even te gaan kijken hoe het met hem is? Overigens zijn veel gevaarlijke dieren wel beschermd.

Met de meeste huisdieren is het overigens de eigenaar van het huisdier die de verantwoordelijkheid draagt. Huisdieren horen nu eenmaal niet over de openbare weg te lopen (anders zouden we ze openbare wegdieren moeten noemen).

Het heeft geen zin om je schuldig te voelen aan dit ongeluk. De kat komt duidelijk in aanmerking voor de Darwin prijs. Het is traumatisch, maar dood hoort nou eenmaal bij leven.

Laatste: inderdaad als je een levend wezen aanrijdt, altijd stoppen om te kijken of je hulp kunt bieden. Ben op zijn minst zo verantwoordelijk. Als jij aangereden wordt, wil je ook hulp krijgen. Als je een zaktelefoon hebt, probeer dan te kijken of je op die manier hulp kunt krijgen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:14

[edit:BartVB]Mega quote gedelete[/quote]

Ik ben het met je eens wat betreft dat stoppen, dat doe ik ook. Maar een kat binnen??? Nee echt niet. Je paard laat je toch ook niet dag en nacht binnen? In het land of tijdens een buitenrit heb je grote kans dat er misschien wel wat gebeurt, net als met een kat! Er zitten nou eenmaal risico's aan alles, maar je wilt toch een zo fijn mogelijk leven voor je dieren?

Maar ik rem altijd voor dieren, als ik daarmee een ongelukkig veroorzaak is dat heel erg, maar het is mijn reflex, ik heb nog liever schade aan mijn auto dan dat ik een dier moet doodrijden.
Nog even ter aanvulling: hiermee wil ik niet zeggen je er iets aan kan doen als je een dier dood rijdt, want het kan iedereen overkomen en het is gewoon heel naar als het gebeurt, maar je doet zoiets niet expres.
_________________
Life is too short to regret
all the things you haven't done or said *Judith*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-11-07 10:17 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-11-07 10:39 ]</font>

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:34

ik ga helemaal met Maartje mee Desiree en Lunatic: een kat binnehouden is niet dier-waardig, net zomin als een paard binnenhouden en dat is iets waar we het allemaal over eens zijn!

Wel is het zo, dat als ik in een stad zou wonen, ik mijn kat binnen zou houden (heb ik ook eens gedaan, maar ik weet wel dat nu ik buiten woon en mijn katten buiten kan lopen, ze veel gelukkiger zijn! Sorry voor de mensen die dit niet geloven, maar dat is jullie probleem, ik weet wanneer mijn katten zich goed voelen. Maar wellicht heb ik dan uitzondrings-gevallen!

Maar zoals Kim, die reed ook op een verlaten weg. Tja, het is gewoon verschrikkelijk ellendig,. zowel voor Kim als voor de igenaar van de kat (hoewel ik ook eens een dode ka aantrof op de weg, beestje gepakt, aangebeld bij het huis dat dichtsbij was, gevraagd of de kat van hun was: "ja hoor, gooi maar in de groene container!" En bedankt!!!!! Dat zijn dus eigenaren die ik het liefst hoogst persoonlijk in de groene container zou willen gooien, grumbel!

Kim: het is balen, je hebt je best gedaan, meer kon je niet doen!
Tja, je had uit kunnen stappen, en dat weet je, maar ik snap je wel, ik ben ook niet zo'n verschrikkelijke held! Stond er overigens een huisje in de buurt, dat je isschien de eigenaren had kunnen waarcshuwen?

Nobody is perfect!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:04

Ja dat ben ik weer met jou eens, in een drukke stad zou ik mijn katten ook niet buiten laten, maar eerlijk gezegd zou ik dan ook liever geen katten nemen. Ik woon nu ook in een flatje, en heb bewust niet voor katten gekozen (ik heb wel katten bij mijn ouders).

Binnenkort gaan Claudia en ik een flat huren en dan komen haar katten mee en die zullen dan ook veel binnen zitten (misschien toch wel naar buiten want het is hier niet zo druk) maar dat is overmacht, Claudia had de katten al.

Wat een vreselijke reactie van die mensen: gooi maar in de container...pfff Verdrietig

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 14:15

jepaard laat je toch ook niet dag en nacht binnen

sorry jura maar dat vind ik een kromme vergelijking laat jij razinda en jur los op de weg? Misschien dat ze 's avonds terug komen of de volgende dag?

Ik zal later ook graag een kat willen die buiten komt in de tuin en verder binnen.
Mijn paard komt ook niet los op de weg.
Honden zet je toch ook niet buiten de deur om ze 's avonds binnen te roepen? die laat je ook aan de lijn uit en alleen daar waar het kan laat je ze los.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:22

Hoe wil jij een kat leren dat hij netjes in jouw tuin blijft? Denk maar niet dat zo'n eigenwijs mormel dat aanneemt hoor. Die van m'n ouders loopt trouwens nooit los buiten, maar aan een lijntje door de tuin. Zijn leven is niet veilig met allemaal volière- en kippenhouders in de omgeving, voor je het weet is je kat afgeschoten of vergiftigd. Nee, dan liever aan een lijntje. Maar in een onbewaakt ogenblik ontsnappen kan altijd, daar blijft het een dier voor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:39

Ja maar Karin, de meeste katten die los rondlopen, zijn niet ontsnapt maar die worden buitengelaten zonder dat er naar om wordt gekeken. ik weet zeker dat als mensen meer naar hun katten omkeken, dat er minder katten op straat zouden omkomen. Maar er heerst de algemene gedachte dat katten los buiten rond horen te lopen. Nou, dit zijn dan de consequenties.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:47

Ik weet zeker van niet, mensen laten katten buiten omdat katten graag buiten willen zijn. En net als Karin zegt, een kat leer je niet om binnen een tuintje te blijven, het zijn hele andere dieren dan honden. Katten laten zich niet dwingen. Een kat vindt overal wel een kiertje om doorheen te kunnen, ze zijn nieuwsgierig en gaan graag op onderzoek uit. Tenzij je hoge betonnen muren om je tuin neerzet.

Nogmaals, honden, katten en paarden zijn totaal verschillende dieren. Honden en paarden horen inderdaad niet los op de weg, maar een hond heb je ook niet altijd aan de lijn en een paard kan zich ook bezeren in een weiland. Een kat hoort gewoon los te lopen, dat heeft niets te maken met niet naar een dier omkijken!!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 14:47

mijn kat loopt ook lekker de hele dag buiten, aar dat betekent niet dat ik niet naar hem om kijk: 's avonds komthij sowieso graag binnen, lekker voor de kachel (CV, grinnik!) liggen. Hij mag overdag ook wel naar binnen (katteluikje), maar dat doet hij bijna niet! Als ik thuis ben en lekker buiten en hij ook, dan "begroeten" we elkaar regelmatig, dus hij wordt niet aan zijn lot overgelaten oid. Maar idd dit is een consequentie, eentje die ik aanvaard om mij kat een zo vrij mogelijk leven te kunnen bieden! Het enige dat ik dan hoop: als hij aangereden wordt en ik ben er niet bij, dat hij dan maar op slag overleden mag zijn en geen pijn lijdt. (uit ervaring weet ik dat dat heel vaak wel het geval is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:51

hier kun je echt niks aan doen en het gaat ook zo snel.

Zo hebben men vriend en ik 1.5 jaar gelden een ree tegen de auto gehad.
Mijn vriend zat achter het stuur en ineens komt daar vanuit het niets een ree recht voor de auto gesprongen. Tijd voor remmen was er niet eens meer want hij zat er al tegen.
We zagen hem echt met een grote boog in de berm aan de overkant "vliegen"

Wij zijn toen wel met een zaklampje gaan kijken en in 1e instantie dachten we dat ie dood was en ik zei nog zoiets van dan is ie tenminste er in 1x van af.
Net toen we naar de auto terug wilde lopen zag ik zijn oor bewegen en ik begon geloof ik alle niet deugende woorden te roepen die je maar kunt vinden.
Lang leve de mobiele telefoon want daar in de buurt was echt helemaal geen huis te vinden en het was febr. 12 uur s'nachts dus echt aarde donker.
We hebben dus de politie gebeld en die zou er dus aankomen en de dierenambulance waarschuwen.
Pas 3 kwartier later kwam de politie en die kwam in 1e instantie naar de schade van de auto kijken.
Ik werd echt Extreme duivel en zei dat ze naar die ree moesten gaan kijken ipv naar de auto want die voelt er tenslotte niks van en word wel weer opgeknapt, want in die 3 kwartier was de ree dus bijgekomen en wilde wegvluchten maar kon telkens maar een paar passen zetten en donderde weer op de grond.
Echter de politie reageerde niet op men verzoek en ik werd dus echt boos Boos!
Ik geloof dat ze het maar weinig meemaakte dat iemand meer bezorgt om het dier was dan om de auto. En eindelijk vertelde ze me dus dat de ambulance onderweg was.
Al kwam deze pas na ruim 1 uur.

een paar dagen later heb ik vernomen dat het dier alleen maar een gebroken been had en nog in leven was pffffffff

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:54

Hier krijg ik nou echt kippenvel van...geweldig dat je zo reageerde! Ik zou hetzelfde doen, het is rot van de auto, maar het dier heeft op dat moment pijn. Gelukkig dat hij het heeft overleeft!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:55

Kim hoeft zich dus niet schuldig te voelen maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Verstandelijk zal ze ook wel weten dat ze geen schuld geeft, maar gevoelsmatig is het weer anders.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:24

This zeker niet leuk, maar jij kunt er niets aan doen echt niet.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 19:25

nee ik baal er nu nog steeds van (2dagenm later)
Aan de ene kant voel ik me schuldig dat ik niet ben uitgestapt maar aan de andere kant.. bijna midden in het bos. in het pikkedonker (zoals iemand al zei er zijn daar geen lantaarnpalen...je weet maar nooit er heeft toen een tijdje terug al 1 of andere freak rond gelopen..)Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij of meteen dood is geweest of iig vlak erna is gestorven.
Kreeg 'm namelijk vol onder 1 van die wielen. en wat weegt zo'n tereinwagen?
maar toch hoop dat het me nooit meer zal gebeuren thanx iig voor de reactie's

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:17

Heb al eens een wild zwijn onder de auto gehad, vellen vlees zaten onder de auto, auto (Vitara Jeep met bullbar) vet in de kreukel en het varken..........was FOETSIE!!!!!!!! Ik reed 60 km per uur en stond met een rotdreun stil, 'k was zelfs hooooogzwanger op dat moment! Nee, de weeen begonnen niet spontaan, maar de schrik zat er goed in! Verder lag hier vorige week een aangereden Edelhert in de berm, aangereden en verlamd aan de achterhand. Gewoon aan zijn lot overgelaten!!!!!!!! Verdrietig Dat je een kat laat liggen wanneer je bijna zeker weet dat je er overheen bent gereden met je band, kan ik me voorstellen, maar een edelhert laten lijden.....tsssss. Frusty

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:45

Citaat:
Op 2001-11-06 16:09, schreef Desiree:
Ik denk dat in geval van de de meeste huisdieren die verongelukken op de weg, dat de eigenaar te onverschillig of laks is om op zijn huisdier te passen en verantwoordelijheid op zich te nemen. Ik zie ook vaak dat iemand zijn hond uitlaat, en als die hond dan oversteekt dan zegt die persoon er helemaal niets van!!!!! Kennelijk vinden die mensen het dan niet erg als die hond aangereden wordt, anders zouden ze wel ingrijpen. Ik kan me daar echt kapot aan ergeren. Ik straf Polleke altijd vreselijk af als ze zomaar oversteekt. Dat doe ik uit liefde. Ik wil haar gewoon niet kwijt.


och moet je mijn broer eens horen...
die heeft met onze hond op gehoorzaam heids cursus gezeten
en als ze in een keer oversteekt
nou dan buldert ie met z'n zware stem over de straat en onze hond gaat dan vliegensvlug terug en gaat netjes zitten, haha

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:33

Je kunt er niets aan doen als een dier vlak voor je de weg oversteekt. Ik zal wel altijd proberen te remmen, maar mijn eigen veiligheid gaat voor!

Mensen die huisdieren hebben moeten ook zorgen dat andere mensen er zo min mogelijk overlast van hebben. Als je een hond hebt moet hij aan de lijn, de hondepoep moet je opruimen enz. (daar kan ik het tot op bepaalde hoogte best mee eens zijn) Maar wordt er wat gezegd van al die katten die rondlopen door andermans tuinen, daar de zaak overhoop krabben en vernielen, niet dus, omdat een kat nou eenmaal naar buiten moet kunnen. Nou honden lopen ook liever los de hele dag hoor, en het liefst ook nog buiten. Gezellig hoor als je een klein kind hebt dat in de zandbak wil spelen en vervolgens in een kattedrol grijpt.........