Vraagje over tien jarige en de pil!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een tienjarig aan de pil of niet???

Poll eindigt op

Voor de veiligheid...ik zou het doen
9 (7%)
Veiligheid of niet...ze is veel te jong voor de pil
105 (92%)

Totaal aantal stemmen: 114


Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:50

Dat denk ik wel, als jij denkt dat jouw dochter niet veilig met seks om kan gaan, dan is dat jouw gevoel en vertrouw jij je dochter dus niet.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:54

Lees het nou eerst eens, Irishlady. DC heeft het over een evt. verkrachting.

Ik ben het met die pil absoluut niet eens, maar de opvoeding doet hier echt niet ter zake.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:56

Volgens mij moet je eerst een tijd regelmatig ongesteld zijn (ik weet niet of dit al genoemd is..)
Maar ik denk niet dat het naar een paar maanden al mag...

Het lijkt me ook ongezond op 10 jarige leeftijd.. Verward Het zijn toch hormonen die je slikt
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 28-07-04 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:56

irish_lady schreef:
Dat denk ik wel, als jij denkt dat jouw dochter niet veilig met seks om kan gaan, dan is dat jouw gevoel en vertrouw jij je dochter dus niet.


dit gaat idd over de angst dat haar dochter wordt verkracht of aangerand en niet over of zij wel of niet vrijwillig met iemand seks heeft

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:07

Tsja. Ik denk dat je dr beter zo op kan voeden dat ze - mocht zoiets gebeuren- dan direct naar jou toekomt en zich daar niet voor schaamt. Vervolgens heb je de MAP.
Anders kan je echt werkelijk overal wel voorzorgsmaatregelen voor gaan nemen. Verkeer, zinloos geweld, enge ziektes, etc.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:14

Nogmaals je dochter beschemern voor verkrachting en dan evt zwangerschap ( door a.c pil)is nonsens.
Ik behoor waarschijnlijk tot de mensen die "cru"reageren. In de VS zal het best allemaal anders liggen het is natuurlijk al vande zotten dat een ieder met wapens kan rondlopen maar dat weet je als je daar gaat wonen.
Het gaat over een kind van 10 jr....die geef je niet de a.c pil.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:18

Ik zou het niet doen...

Ten eerste al omdat een kind vol met hormonen duwen vanaf haar 10e niet gezond kan zijn... ze zal later nog lang genoeg de pil moeten nemen (tenzij ze voor andere anticonceptie kiest natuurlijk).

En je kind beschermen tegen verkrachting e.a. kan je IMO niet, toch niet door de pil te geven... Als ze ooit verkracht moest worden ga je direct naar de huisarts voor een morning afterpil... Even effectief en ze moet er niet jarenlang hormonen voor geslikt hebben...
De psychische impact die een verkrachting heeft is IMO erger dan de fysische (oke, je hebt zwangerschap en soa's en da's heel erg). Maar wat het psychisch met je doet, daar kan je haar niet voor behoeden of beschermen...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:13

rommie schreef:
ik denk dat dit niet gaat om vertrouwen naar DC haar dochter toe maar meer om wantrouwen naar de hele maatschappij... dit heeft met de normen en waarden die zij haar dochter kan bijbrengen niet zo veel te maken.
Het viel mij al op dat de TS haar originele post afsloot met "niemand is meer te vertrouwen."

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:38

Citaat:
10 jaar mag dan wel heel erg jong zijn, maar hoor soms al verhalen van 11, 12, 13 jarige meisjes die het al gedaan hebben....

Ik zou willen dat mijn moeder op een gegeven moment naar me toe was gekomen, van kom we gana naar de dokter vor de pil, nu moest ik er zelf over beginnen, en als dochter over zo een onderwerp tegen over je moeder beginnen is niet echt makkelijk. Dit geld voor heel veel kinderen. Dat ze er niet over DURVEN te beginnen.



Bij die jonkies zit gewoon een steekje los in de opvoeding, net als dat je niet eens aan je moeder kunt vragen om de pil.
Is dat nou nog zo'n taboe:aan de pil Verward .

Mijn moeder was juist erg positief over de pil gebruikt.
Toen ik 15 was begon ze er al over maar vooral omdat het 'makkelijk' is.
Pil gebruik hoeft heus niet altijd te betekenen dat je sex hebt.

Of ben ik gewoon zo 'vrij' opgevoed?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:50

aub niet doen!

er bestaat nog meer en ergere dingen dan zwanger worden
(al is dat natuurlijk ook zeker niet aan te raden op deze leeftijd)
zoals SOA 's en de evt gevolgen van te lang pil gebruik
deze mag je namelijk "eigenlijk"niet langer dan 10 jr gebruiken
(zie bijsluiter)
waarom zou ze een condoom gebruiken als ze aan de pil is ?
de grens wordt wel makkelijk verlaagt


ik zou wel de voorlichting wat uitbreiden en het onderwerp sex en sexualiteit zo bespreekbaar als mogelijk maken
zoals condooms bv

je zegt zelf al dat ze nog niet zo achter jongens aan rennend type is
ik zou persoonlijk nog even wachten

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:07

Niet doen, tegen aanranding/verkrachting, wat als ik het goed begrijp jouw voornaamste motivatie is, helpt de pil niet.

Gezien de situatie die jij aangeeft kan je beter ervoor zorgen dat je dochter niet alleen reist, etc.

Verder begint de interesse in jongens later bij intelligente en goed voorgelichte meisjes. Een hobby, iets wat de creatieve (is vaak ook seksuele) energie gebruikt helpt ook.

De enige reden voor mij om aan de pil te gaan op 14/15 jarige leeftijd was elke maand gal spugen en krom liggen van de krampen. En dat was pas nadat de gynocoloog van mijn moeder een middel had meegegeven wat bij mij niet werkte. Toen was zijn advies aan mijn moeder om mij aan de pil te laten zetten. Want elke maand een dag school missen kon niet.

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:09

Snapt niemand dat het voor het kind zelf ook echt vervelend kan zijn? Zeer waarschijnlijk de enige uit de klas. Om een kind dat anders is dan de anderen wordt al snel gepest.
En ik snap het best hoor, maar hoeveel kans is er nou dat ze verkracht zal worden?
Er gebeuren zoveel zieke dingen in de wereld en je kan wel je hele leven gaan veranderen om ze tegen te gaan, maar of dat nou je leven zo aangenamer maakt?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:20

Ik zou het ook niet doen. Sommige dingen gebeuren nu eenmaal en daar kan jij of iemand anders niets aan veranderen.
Wel ben ik het ermee eens dat Amerika anders is. Mensen zijn daar sneller volwassen en hebben ook sneller sex. Ik zou dus wel voor een goede voorlichting gaan.

Even off-topic: ik zat in je profiel te kijken en zag dat je zowat alle paarden op 2jarige leeftijd aan het berijden bent. Is dat normaal bij Quarters?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:53

Cowgirl schreef:
Bij die jonkies zit gewoon een steekje los in de opvoeding, net als dat je niet eens aan je moeder kunt vragen om de pil.
Is dat nou nog zo'n taboe:aan de pil Verward .

Mijn moeder was juist erg positief over de pil gebruikt.
Toen ik 15 was begon ze er al over maar vooral omdat het 'makkelijk' is.
Pil gebruik hoeft heus niet altijd te betekenen dat je sex hebt.

Of ben ik gewoon zo 'vrij' opgevoed?


Nee, hoor hier hetzelfde Haha! (dan zijn we iig al met zijn tweeen Knipoog )

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:03

orri schreef:
Nee, hoor hier hetzelfde Haha! (dan zijn we iig al met zijn tweeen Knipoog )


En hier nog één.

Ik was al jong aan de pil, maar dat wil nog niet zeggen dat je jong sex hebt.

Ik denk zou, als ik een dochter had, haar denk ik nog niet aan de pil doen. Maar heb je het er al met haar over gehad? Wat vind ze er zelf van?

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:05

Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat je dochter iets overkomt als een verkrachting of wat dan ook..Toch zeg ik, niet aan de pil laten gaan. Ze is nog maar 10 en volop in de groei, denk dat de huisarts m niet eens voor zou schrijven. De pil lijkt steeds slechter te worden en hoor alleen maar klachten om mij heen en heb ze zelf ook ondervonden. Lijkt me dusniet een optie om een tienjarige al aan de pil te laten gaan.
Ik kan me je bezorgdheid voorstellen, maar mocht zoiets ooit gebeuren(bah nare gedachte zeg) dan bestaat de morning afterpil ook nog, of een abortus..Geef haar goede voorlichting en mocht ze seksuele contacten gaan krijgen, dan is het bijtijds voor haar om naar de pil te gaan vragen.
Sterkte ermee, maar echt waar, probeer je niet al te veel zorgen te maken hierover..

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:45

Is het niet een beter idee om het kind op een 'verdedigings' sport te doen? Karate of iets dergelijks? Als ze lastig gevallen wordt, is ze iig instaat zichzelf te verdedigen en het is goed voor haar zelfvertrouwen.
Lijkt mij een beter alternatief dan haar aan de pil te doen, buitendat lijkt het me niet bevoorderlijk voor iemand die haar groeispurt nog moet krijgen om al die hormonen binnen te krijgen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:16

Ik was 12 toen ik aan de pil ging, maar wel na 1 jaar afwachten of mijn cyclus regelmatiger wilde worden. Ik had dus een verkorte cyclus, waardoor ik chronisch bloedarmoede had. Pas op mijn 17e heb ik mijn eerste sexuele contact gehad....
Nooit heeft de pil mij het idee gegeven dat ik wel eerder sexuele contacten kon onderhouden, omdat ik toch de pil slikte.

Na 14 jaar heb ik eindelijk die rommel de deur uitgezet. Ik had nergens meer zin in, sliep veel, was humeurig.
Nu na 1 jaar zonder de pil, ben ik blij dat ik gestopt ben. Ik kan veel meer aan, ben vrolijker geworden... kan je voorstellen wat die "rommel" met je doet...

Zoals veel mensen al aangeven is het slikken van de pil geen optie als je bang bent dat je dochter zwanger zou kunnen raken bij een verkrachting.

Eerder zou ik haar uitleggen dat als zoiets gebeurt ze het gelijk verteld en haar het vertrouwen geven dat ze hier altijd met je over kan praten.

Het vertrouwen wat ze dan in jou heeft, kan ook een voordeel zijn als ze er zelf voor kiest sexuele contacten te hebben. Ze zal dan sneller gaan vragen om de pil en als ze dan nog steeds erg jong is, kan je toch ook voorstellen dat ze een condoom, pessarium oid gebruikt?

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:26

het is toch ook te gek voor woorden!!!! Boos!
nou loopt er bij ons in emmen een of andere pedo rond die aan kleine jochies zit te frunnikken.... blehg ik kan niet eens normaal met mn oppaskindjes naar de speeltuin want misschien loopt die gek daar wel rond!!! sommige mensen zijn echt ZIEK in hun hoofd...

sorry hoor dit heeft niet zo veel met pilgebruik te maken maar ik moest het even kwijt....

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:13

Sorry, snap niet hoe je hierop komt. Inderdaad, er kunen heel veel vreselijke dingen met je kind gebeuren. Maar een pil is geen bescherming voor een verkrachting (is al vaak gezegt in dit topic zag ik). Ik zou er inderdaad ook voor zorgen dat mócht het ooit gebeuren dat ze het je kan vertellen en dat je dan andere maatregelen kan nemen (laten testen en een morning-after-pil wanneer nog mogelijk). Maar een 10 jarige de pil laten slikken zou nooit in míjn hoofd opkomen...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:14

En Rommie (offtopic): waarom kan jij niet met hun naar de speeltuin? Je bent er dan toch zelf bij? Verward

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:22

ja het KAN ook wel... maar ik vind het niet echt een prettig idee dat ik daar in mn eentje zit met 3 kinderen die alle kanten op stormen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:33

Ze kan vandaag of morgen ook door een auto overreden worden, daarom houd je haar toch ook niet binnen? Er is niets mis met de pil, maar ik zou haar niet de pil laten slikken puur omdat er een kansje bestaat dat ze weleens verkracht zou kunnen worden. Als de tijd daar is kun je altijd nog een morningafterpil halen.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:08

vind het eigenlijk een rare vraag. hier kun ej beter met je huisarts over praten.
toen ik 15 was wilde ik aan de pil vanwege onregelmatige mensturatie, mijn moeder is gewoon met me meegegaan.
ik denk dat je kind zelf wel aangeeft waneer ze aan de pil wilt.
sorry hoor maar toen ik 10 was speelde ik nog met poppen enzo.
en om toch je vraag even te beantwoorden: nee want ook de pil is niet 100 % betrouwbaar, en als je aan alle dingen moet denken die er kunnen gebeuren dan kun je jezelf beter oplsuiten en niet meer naar buiten gaan.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:12

XoNo schreef:
Er is niets mis met de pil, maar ik zou haar niet de pil laten slikken puur omdat er een kansje bestaat dat ze weleens verkracht zou kunnen worden. Als de tijd daar is kun je altijd nog een morningafterpil halen.


Er zijn ook veel kinderen die het niet durven te vertellen als ze verkracht zijn, ik vind dat dit dus een beetje een vreemd antwoord is.....