amazones meer moeite met bevallen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:31

Pfoee *denkt nog eens goed na over kinderwens..* dat zie ik niet zitten Scheve mond

*slik* ik hoop dat het allemaal niks uitmaakt, maar nu ik al die verhalen zo lees..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:17

PriscaZ schreef:
Zou daar dat verhaal vandaan komen dat je pas op een paard mag als je 12 bent of zo... (wel op een pony dus)


12 is wat overdreven, maar ik adviseerde vaak vanaf 8 jaar.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:19

Hmm dan neem ik ze ook maar niet Haha!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:28

Alhoewel 15 uren, ik had niet veel moeite van het bevallen van mijn dochter. En ik begon paardrijden toen ik negen was...ben nu 35!!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:27

Ik ben begonnen met ponyrijden toen ik 5 was en ik ben bevallen toen ik 37 was. Daarnaast heb ik de eerste maanden van mijn zwangerschap redelijk fanatiek doorgereden en ben pas met 7 maanden zwangerschap geheel gestopt met paardrijden. Dus als er iemand last zou moeten hebben dan ben ik het wel denk ik.

Iedere zwangerschap en ieder lichaam is natuurlijk anders maar in mijn geval wilde lucas lekker blijven zitten waar hij zat -ik kan me niet voorstellen dat dat iets met bekkenbodemspieren te maken heeft, of hij moet even om het hoekje hebben gekeken en gedacht hebben: 'daar ga ik niet doorheen' Haha! .

Toen ik 2 weken overtijd was ben ik in het ziekenhuis ingeleid. Het duurde nog vrij lang voordat de weeen op gang kwamen. Toen de weeen op gang kwamen was er nog weinig ontsluiting waardoor de verpleegkundige en de gynacoloog even op het verkeerde been gezet zijn. Kort daarna had ik voor mijn gevoel persweeeen maar de gynacoloog vond het nog niet nodig om de ontsluiting te bepalen omdat dat even daarvoor nog maar zo weinig was geweest. Toen ik het echt niet meer uithield en ze toch maar gingen kijken was er al volledige ontsluiting en kon het feest beginnen. Met 4 of 5 persweeen was lucas eruit. Het moest heel snel wat hij had inmiddels de navelstreng om zijn hals dus de gynacoloog heeft nog wat geholpen met de verlostang. De bevalling op zich, vanaf het moment dat ik het sein 'go' had gekregen ging dus eigenlijk heel snel.

Na de bevalling was ik ook al zeer snel weer op de been. Zo'n eerste week gaat je niet in de koude kleren zitten, zeker niet als je zoals ik in plaats van een kraamweek op bed dagelijks 1 of 2x naar het VU op en neer moet maar na die eerste week ging het herstel zeer spoedig. Ik kon na een week al weer 'normaal' functioneren en heb weinig last gehad van klachten (urineverlies, pijnen etc). Ik wijt dat zeker aan het paardrijden. Wat leeftijd betreft zat ik tenslotte in de 'gevarenzone' maar lichamelijk (en ook geestelijk hoor) heb ik het prima doorstaan. Ik heb van te voren geen zwangerschapscursussen gedaan of joga o.i.d. Voor mijn gevoel is een zwangerschap een natuurlijk gebeuren en ik vertrouwde erop dat mijn lichaam wel op de juiste manier zou reageren.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 08:45

Ik rij 25 jaar paard en ik heb bij de dokter altijd moeite met inwendig onderzoek, dit zou dan ook komen doordat mijn bekkenbodem spieren te goed ontwikkeld zouden zijn en dat je dus bij de minste spanning die spieren al aan hebt gespannen zonder dat je het door hebt. Ik ben nu zanger van de eerste en mij is verder verteld dat bij een bevalling alles zo week wordt daar van onderen dat het niet tegen hoeft te werken. We zullen zien over ongeveer 15 weken kan ik jullie vertellen hoe de bevalling van mijn eerste is gegaan!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:05

het maakt naar mij idee geen ene fluit uit. De ene vrouw die sport zich een ongeluk en bevalt zonder veel problemen, en de volgende vrouw die doet geen ene sport en doet er uren over. Lachen
Zelf heb altijd flink gesport en paardgereden, en me zoon koste me een hele dag en me dochter die werd bijna gelangeert toen me vruchtwater brak Haha! (lag ook in stuit). Denk gewoon dat je er niet teveel moet van aantrekken, de ene vrouw is de andere niet. Knipoog En laten we over 1 ding duidelijk zijn, eruit zal het komen. Haha! *LOL*

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:25

Zal ik dan ook mijn mening maar geven?
Na bij enkele honderden bevallingen geassisteerd te hebben kan ik met een gerust geweten zeggen dat het geen fluit uitmaakt of je een amazone bent of niet.
Zodra een amazone problemen heeft bij de bevalling dan is het al snel dat het komt door de te strak aangespannen bekkenbodem spieren.En als het makkelijk gaat dan heeft paardrijden plotseling geen invloed.
Het ligt hem aan de dame en haar mate van gespannen en ontspannen zijn.In feite is dat met alle spieren zo dus ook met die.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:17

proudmama schreef:
Zal ik dan ook mijn mening maar geven?
Na bij enkele honderden bevallingen geassisteerd te hebben kan ik met een gerust geweten zeggen dat het geen fluit uitmaakt of je een amazone bent of niet.
Zodra een amazone problemen heeft bij de bevalling dan is het al snel dat het komt door de te strak aangespannen bekkenbodem spieren.En als het makkelijk gaat dan heeft paardrijden plotseling geen invloed.
Het ligt hem aan de dame en haar mate van gespannen en ontspannen zijn.In feite is dat met alle spieren zo dus ook met die.


Het verlossende woord Haha! Ik heb het ook alleen van horen zeggen, en dat meldde ik dan ook.

Fijn om te weten dat het niets uitmaakt.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:51

Ach, ik ben dan het levende bewijs dat het ook anders kan. Vanaf mijn achtste dagelijks op paard/pony (daarvoor een keer per week ongeveer) Tijdens de 1e zwangerschap ook gereden tot 7,5 maand.(tweede wat korter)

1e kind: Anne zat om 6 uur nog op de bank te eten, na het eten denkt anne;"hmm, volgens mij viel dat eten niet helemaal lekker" Om 8 uur volledige ontsluiting/persweeën, half negen een kind.

2e kind: Anne liep om 7 uur nog achter een losgebroken paard aan te rennen. Om half 12 begon het te rommelen, 12.15 VK gebeld. Om 3 voor 1 volledige ontsluiting, 1.01 een kind...

Het was de 1e keer even uitvogelen wat de handigste manier van persen was, 2e x herinnderde ik me dat nog, dus vandaar dat die er ook supersnel was. (gewoon je navel naar beneden duwen... )

Ik krijg liever een kind dan dat ik naar de tandarts ga....

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:45

De verloskundige heeft bij mij ook een aantekening gemaakt dat ik paardrijdster ben, dus ze maken er wel melding van. Ze zei ook dat er kans kon zijn (hoeft dus niet) dat het wat moeizamer zou verlopen. Daarentegen was het na de bevalling allemaal wel weer sneller op orde. Dus tja, ik zit er eigenlijk niet zo over in. Ik ken ook verhalen van mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten waar het erg moeizaam ging. Iedere vrouw is anders denk ik maar.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:46

annegti schreef:
Ik krijg liever een kind dan dat ik naar de tandarts ga....


Ikke ook... Helaas!

Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:57

proudmama schreef:
Zal ik dan ook mijn mening maar geven?
Na bij enkele honderden bevallingen geassisteerd te hebben kan ik met een gerust geweten zeggen dat het geen fluit uitmaakt of je een amazone bent of niet.
Zodra een amazone problemen heeft bij de bevalling dan is het al snel dat het komt door de te strak aangespannen bekkenbodem spieren.En als het makkelijk gaat dan heeft paardrijden plotseling geen invloed.
Het ligt hem aan de dame en haar mate van gespannen en ontspannen zijn.In feite is dat met alle spieren zo dus ook met die.


Gelukkig, was al bijna van plan mijn kinderwens opzij te zetten, aangezien ik ook al sinds mijn 6e rij. Haha!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:26

Ben het helemaal met proudmama eens!

Ik heb zelfs tot een week voor de bevalling gereden (wel iets rustiger aan gedaan natuurlijk) en DAAR in ieder geval geen last van gehad...

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:18

ik heb ook zo iets gehoor dat het langer en moeilijker gaat met bevallen als je paardrijdt als je zwanger bent... ??

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:25

ok, we zijn er nu dus wel zo'n beetje over uit dat amazones niet perse meer moeite met bevallen zouden hoeven te hebben...... maar.
Hebben ze wel meer moeite met op tijd te bevallen?????
Ik kom regelmatig op het zwangerschapstopic en er zijn echt best veel die meer dan een week (of zelfs veel langer) overtijd gaan.
Ik zelf ben ook twee keer overtijd geweest, de eerste 9 dagen en de tweede 15! dagen.
Zou dat nog iets met het paardrijden te maken kunnen hebben???
wat zijn jullie ervaringen.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:30

mijn schoonzus is nu 5 maanden zwanger (over 1 week is ze 6 maanden) maar ze heeft nu al lichte weeén. is dat erg?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:03

Mijn bevalling duurde 3,5 uur. Het was de eerste. Doordat ik paard rij waren mijn bekken erg stevig en heb dus absoluut geen last gehad van bekkenstabiliteit. Wel, doordat mijn bekken stevig waren, is ons zoontje met de vacuumpomp gehaald. Bij mij op de afdeling lagen 2 vrouwtje, en hoe kan het ook anders, reden ook paard maar doordat het 9 ponders waren konden die dus niet op de normale manier geboren worden: het was allemaal te nauw en de bekken te stevig. Conclusie: paardrijden heeft zijn voor en tegens tijdens een bevalling!!!

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:05

de eerste was ruim 8 pond, en moest ook wat hulp hebben van de vacuum. De tweede was ruim 9 pond en kwam er heel makkelijk uit.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 20:27

De meeste baby's komen volgens mij te laat. Wel of geen paardrijden. Ik heb gehoord via een vriendin (afgelopen zondag bevallen) dat dat komt omdat ze anders tellen dan een aantal jaar geleden. Eerst was het precies zoveel weken en nu is het 9 maanden + zoveel dagen (zou ook andersom kunnen zijn Verward )

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:03

Ja dat klopt als een bus. Mijn instructrice heeft ook 2 kinderen,beiden keizersnee... ohw oliebol bij mij dus later ook.. rij al een heel eind inmiddels! Scheve mond

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:18

Tegen mij is het ook gezegd door gynaecoloog en de verschillende versloskundigen.

Lang deed ik niet over de bevallingen maar bij de eerste ben ik heel erg ingescheurd, volgens verloskundige en gynaecoloog mede te wijten aan het paardrijden.

Bij nr. 2 had ik nergens last van, die kwam heel erg snel (binnen drie uur) en de volgende ochtend wandelde ik alweer door de wei heen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 23:06

Percy schreef:
Lang deed ik niet over de bevallingen maar bij de eerste ben ik heel erg ingescheurd, volgens verloskundige en gynaecoloog mede te wijten aan het paardrijden.


dat lijkt me erg pijnlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:13

nee hoor voel je niks van, alleen daarna, die hechtingen Lachen

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:25

Van dat hechten voelde ik ook niets dankzij de ademhalingstechniek van zwangerschapsyoga, alleen als het gaat genezen, die jeuk, ai, ai, da's niet leuk