Fahrenheit 9/11

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:50

Denk even aan CNN, dat hoort een nieuws sender te zijn... MIS! Dat is dus pure propaganda voor Bush en zn maatjes. Veel negatieve verhalen over de inval in Irak hoor je niet. Alle Irakezen zijn volgens CNN reuzeblij met Bush zn actie. Vergelijk de beelden op CNN eens met die op BBC en de engelstalige kranten in het middenoosten. CNN geeft een zeer eenzijdig en daardoor vertekend beeld. Er zijn miljoenen mensen die CNN volgen en denken dat dat de waarheid is: THINK AGAIN!
Moore heeft het lef zn mening te uiten en dat vind ik heel erg bewonderingswaardig. Ik hoop dat veel Amerikanen de docu gaan zien en besluiten dat de familie Bush nu echt het witte huis mag verlaten, en er ook nooit meer komt.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:21

Hmm...Grappig, de Amerikanen vinden CNN juist een een soort BBC-zender. Zij vinden juist dat CNN teveel slechts uit Irak uitzenden (heb ik van een internationaal forum, maar ik vind het bij CNN wel meevallen als ik het vergelijk met de NOS).

Jij bent duidelijk pro-Moore, das prima. En ik moet toegeven dat hij een heel goede regisseur is. Bowling for Columbine is prachtig, het gaat er allemaal in als koek, maar ik vind het net iets te gelikt. Is geen mening meer, maar propaganda. Deed Hitler ook al zo knap. Triumph des Willens gezien? (jaja, ik hoor het al, Moore geeft feiten, maar toch de manier waarop het gefilmd is qua beeld en geluid heeft wel vergelijk).

Ik wil wel duidelijk maken trouwens dat Bush van mij ook het Witte Huis uit mag. En zijn hele familie wat mij betreft uit de politiek.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:49

Ik begrijp heel goed dat Moore enkel zijn visie geeft op wat er gebeurd. Daar ben ik me dus zeer goed van bewust. Ik zie ook andere beelden (CNN, BBC, ik lees boeken over dit onderwerp), dus ik denk niet dat wat Moore zegt de waarheid is. Maar hij is wel een van de weinigen die openlijk zn kritiek uit, terwijl verder iedereen moppert over Bush, maar wel achter zn rug om.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:50

Dat valt toch wel mee? Er zijn in de VS toch vast wel tijdschriften met kritiek en columns net als in NL?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:55

Nouja als je hoort dat een oud mannetje -dat in de sportschool roept dat Bush net zo'n terrorist is als Osama vanwege zijn olie-oorlog- de FBI op zijn dak krijgt vrag je je toch af in hoeverre de bevolking gepusht wordt pro Bush. Ik ben nog steeds Clinton-fan, maargoed; dat is weer een heel ander verhaal Sigaar

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:04

Hier nog een Clinton fan. Hij was vorige week nog in Amsterdam, mn vriendje heeft hem gezien. Aantrekkelijke vent hoor!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:27

Laura schreef:
Ik ben nog steeds Clinton-fan, maargoed; dat is weer een heel ander verhaal Sigaar


Ambities als stagiaire in het Witte Huis? *LOL*

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:32

*LOL* Nou nee hoor, eerder ambities als President van de United States Cool en dan mag Clinton bij mij stage komen lopen Clown
Jennygirl, ook Clintons biografie gelezen?

Maargoed, laten we weer ontopic gaan voordat SP dit topic tegenkomt en gaat zeuren dat bokt niet serieus genoeg meer is tegenwoordig Lachen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:38

Nog niet, maar die van hem, en ook die van Hillary staan in de kast.
Is het wat? (het boek dus)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:40

Geen idee ik heb hem ook nog liggen en nog een paar voorgangers Haha!
Ik ben wel heel benieuwd.ook naar die van Hillary idd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:43

gemanipuleerd word je of door bush of door de heer moore. what is the difference.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:45

De hoeveelheid macht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:49

Ei-gen-lijk had Gore de verkiezingen gewonnen en niet Bush. Met dat stukje geschiedvervalsing hebben een hoop mensen hun doodvonnis gekregen zonder dat ze het zelf wisten.

Het is trouwens bijna onmogelijk om een objectieve film te maken vol met feitelijkheden..... buiten de illegaliteit.

Het maakt niet uit The numbers look the same on the creditcard....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:04

Yup, daar begint Fahrenheit 9/11 idd al mee. Ik ben overigens helemaal geen fan van dat kiesstelsen in Amerika. En zo zie je maar...

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:13

Ik las laatst dat een groot deel van de Canadese jongeren Amerika in de spreektaal aanduiden als "USA: Land of the Free, Home of the Evil", lijkt me helemaal correct. Ik denk dat het merendeel van de Amerikanen niet beseffen wat "free" echt inhoudt. (maar is uberhaupt dat iemand nog op deze planeet??)

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:28

Ik moet de film nog gaan zien. Ik ben een vervent Bush hater, maar ik ben toch bang dat deze film te makkelijk en te populistisch gaat zijn. Er zijn vast veel feiten te zien, maar er worden denk ik wel wat al te makkelijke koppelingen en conclusies getrokken die negatief voor Bush uitpakken, terwijl als je ze anders zou belichten ze positief voor hem zouden kunnen uitvallen. Overigens ben ik dan toch nog altijd meer voor het stanpunt van Moore dan van Bush, maar dat is al bijna logisch Haha!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:05

SuperPepeijn schreef:
gemanipuleerd word je of door bush of door de heer moore. what is the difference.


Ik heb Fahrenheit 9/11 nog niet gezien en ik moet eerlijk toegeven dat ik Bowling for Columbine ook niet in zn geheel heb gezien, maar alles wát ik tot nu heb gezien/gehoord van beide films geven niet bepaald een positief beeld van Michael Moore als documentaire-maker Het lijkt erop dat hij puur een lastercampagne tegen de VS in het algemeen en Bush in het bijzonder is begonnen en daarbij maar alles aanpakt waar hij zn handen op kan krijgen.

Nou ben ik ook niet bepaald een Bush-fan (understatement van het jaar), zijn een hoop dingen is de VS verre van ideaal en vind ik het heel goed als dat duidelijk onder de aandacht van de hele wereld wordt gebracht (de manier waarop hij dat wapen bij die bank meekrijgt is natuurlijk waanzin en zou niet moeten kunnen). Maar de manier waarop Moore zijn 'afkeer' probeert te bewijzen is gewoon belachelijk. Hij brengt dingen zó subjectief en op basis van één voorbeeld vindt hij dat hij zn gelijk bewezen heeft Verward . hoe bedoel je drogredenatie... Bovendien vindt ik dat je als documentairemaker iig moet *proberen* om in zo verre een objectief beeld te laten zien dat je óók de andere kant van het verhaal (iig een beetje) toelicht. Anders moet je ook gewoon zo eerlijk zijn om het direct propaganda oid te noemen....
Nu is het namelijk gewoon kinderachtig met modder smijten, en dat is jammer omdat sommige punten wél heel erg goed zijn.

Die site www.bowlingfortruth.com vind ik dan ook ontzettend goed! Die zouden alle mensen die de films zien óók moeten bekijken om een wat objectiever beeld te krijgen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:10

Laura schreef:
Yup, daar begint Fahrenheit 9/11 idd al mee. Ik ben overigens helemaal geen fan van dat kiesstelsen in Amerika. En zo zie je maar...


Sterker nog ik vind de VS geen democratie, hoe kan een land nou democratisch zijn als je maar kan kiezen uit twee mannen, voor president. Bovendien vind ik dat een president in de VS veel te veel macht heeft. Met geschiedenis hebben we een keer uitgerekend dat een president 90 dagen een priveoorlog zou kunnen voeren, zonder toestemming te vragen aan het parlement. De VS hebben een verkapte dictatuur. Ik zie al dat je hier alleen zou kunnen kiezen uit Balkenende en Zalm Verward, terwijl je zelf heel links bent ofzo.... Het districtenstelsel slaat ook helemaal nergens op, D66 is hier in NL ook voor een districtenstelsel, nou laat ze aub ophouden daarover!

Vandaag was die Kerry op de tv, nou die viel Bush wel aan, maar zei ook iets in de trant van 'als oorlog moet, dan moet het'..... en "We moeten Amerika weer opnieuw een baken in de wereld maken. Men moet naar ons opkijken. Niet bang van ons zijn." (Een van de kenmerken van een democratie is dat het geen behoefte meer heeft aan oorlog.) Ik vind het mateloos irritant dat de VS proberen hun visie/normen/waarden op te dringen aan de rest van de wereld. Stoom uit je oren

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:50

Jantine2 schreef:
Ik vind het mateloos irritant dat de VS proberen hun visie/normen/waarden op te dringen aan de rest van de wereld. Stoom uit je oren
dat wilt en doet vrijwel iedereen (kijk alleen maar eens hier op bokt Haha! ). de mate van succes heeft alleen te maken met de hoeveelheid macht (denk maar eens aan andere grootmachten in de geschiedenis).

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:14

Jantine2 schreef:
Ik vind het mateloos irritant dat de VS proberen hun visie/normen/waarden op te dringen aan de rest van de wereld. Stoom uit je oren

Ik ben het weer met SP eens: helaas gebeurt dat óveral, van een heel kleine tot heel grote schaal. Ik heb er zelf ooit een topic over gestart, omdat ik totaal gefrustreerd was geraakt over iedereen die zíjn ideeën aan anderen wil opleggen, maar daar kreeg ik jammer genoeg precies één reactie op....

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:56

Aaangezien ik de film afgelopen weekend pas gezien heb, krijgt dit topic even een *schopje*, hoop dat dit OK is moddies? Lachen

Eliane"]
_/-\o_
Nou ben ik ook niet bepaald een Bush-fan (understatement van het jaar), zijn een hoop dingen is de VS verre van ideaal en vind ik het heel goed als dat duidelijk onder de aandacht van de hele wereld wordt gebracht (de manier waarop hij dat wapen bij die bank meekrijgt is natuurlijk waanzin en zou niet moeten kunnen). Maar de manier waarop Moore zijn 'afkeer' probeert te bewijzen is gewoon belachelijk. Hij brengt dingen zó subjectief en op basis van één voorbeeld vindt hij dat hij zn gelijk bewezen heeft Verward . [size=9]hoe bedoel je drogredenatie...[/size] Bovendien vindt ik dat je als documentairemaker iig moet *proberen* om in zo verre een objectief beeld te laten zien dat je óók de andere kant van het verhaal (iig een beetje) toelicht. Anders moet je ook gewoon zo eerlijk zijn om het direct propaganda oid te noemen....
Nu is het namelijk gewoon kinderachtig met modder smijten, en dat is jammer omdat sommige punten wél heel erg goed zijn.
[/quote]

Hier ben ik het mee eens.
Aangezien ik van tevoren eigenlijk al wist wist waar de film inhoudelijk over zou gaan (oa. de gemanipuleerde verkiezingsuitslag en de contacten met de Bin Laden family) verbaasde ik mij mij over de montage van het geheel. En dan in negatieve zin, welteverstaan.
bepaalde uitspraken van Bush werden volledig uit de context gerukt en ergens achter geplakt etc.
Ook ik ben trouwens geen Bush-fan (integendeel!!) maar ik zat ook continue bij de film met een groot 'jaja...' gevoel. Bepaalde dingen vond ik vrij ongeloofwaardig overkomen, of dan in ieder geval zonder voldoende bewijs.

Wat ik dan wel weer echt heel schokkend vond, was het stuk over het recruiteren van jongeren, om maar het leger in te gaan.
m.i. worden ze echt misleid (nu kun je wel zeggen: ja maar anders hebben ze ook geen toekomst..maar dan nog!) ik vond het echt vreselijk om te zien. Twee van die mannen die rondliepen zo van: 'Ja! Die gaan we pakken'. Goed, ook dit zal enigszins eenzijdig in beeld zijn gebracht, maar ik vond het erg opvallend.
Ook werd later iets genoemd van: 'dat je in zulke situaties altijd een onderlaag in de bevolking nodig hebt, om zulke klusjes op te knappen...'
Scheve mond

Al met al is de film zeker het zie waard hoor, stof tot nadenken.

[quote="Laura schreef:
Jennygirl, ook Clintons biografie gelezen?


En is het boek wat? Ik heb het net van mijn vriend gekregen Lovers , wilde het graag hebben, ben erg benieuwd!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:56

Ik heb hem nog niet gelezen maar las wel een interview met hem in de Libelle en ben daar erg over te spreken. Moet nodig het boek gaan lezen, maarja, heb er nog een aantal liggen en ben nu druk met verhuizen. Maar ik laat het weten als ik hem uit heb!