Mijn mening is dat sporen om een stil ruiterbeen geen martelwerktuig is ook niet de wieltjes maar om een niet stil liggend been is een klein knopspoortje al een ramp behalve dat het sneu is voor het paard en het niet om aan te zien snij je jezelf ook in de vingers want het paard stompt alleen maar meer af.
Een reden om met sporen te gaan rijden is: dat je meer kuitdruk nodig hebt om bijvoorbeeld dat lange paard meer bij elkaar te rijden of je hebt niet genoeg kracht in de kuiten om die achtehand erbij te drijven etc.
Of bijvoorbeeld mensen die lange benen hebben voor hun paard en steeds hun been moeten optrekken dan is een zwanenhals spoor fijn.
Mensen gaan ook met sporen rijden als een paard heel fel op de zweep is inplaats van bijtikken en 6 rondjes in volle galop door de bak te vliegen kun je dan beter even een spoortje erin 'prikken'
Ik zou pas met een spoor gaan rijden als een paard goed op het been is want alle overgangen moet je vind ik op je kuit rijden en niet op je spoor uitzondering hierbij is weer een verreden paard die heel slecht op kuitdruk reageerd.
Ik rijd zelf zonder sporen want Lot is vrij heet op het been.
Toch ga ik nu met sporen rijden omdat het Verplicht is in de M1 iets wat ikzelf erg belachelijk vind. zolang ik het zonder kan waarom mag ik dan niet zonder?
Heb nu dus de allerkleinste knopspoortjes gekocht en ga die helemaal onderaan mijn laars hangen en tijdens de training gaan ze in de kast allen op wedstrijd gaan ze om voor de sier want ik zal ze niet gebruiken...