Muisarm e.d. veroorzaakt door ARBO?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:15

Sonja schreef:
Wij hebben een pen als muis. Ik hoef alleen maar met de pen op een tableautje aan te raken wat ik wil. Misschien is dat voor mensen met RSI-klachten ook handig?


Ik kan geen pen vasthouden, of kon dat in ieder geval niet. Grote bewegingen gaat prima, maar die kleine precieze bewegingen (je vingers om die pen vouwen en houden, je pols zo bewegen om je vingers te sturen) lukt juist niet. Kan ook nog steeds geen naald vasthouden...

Ik ben al een eind hoor. Vorig jaar rond deze tijd zat ik al 5 weken in een hangmat-stoel (of lag ik op bed) naar gesproken boeken te luisteren. Kon geen boek vasthouden, niet autorijden (stuur vasthouden deed zeeeer), dronk door een rietje (kon geen kopjes vasthouden) en at als een slak omdat ik m'n bestek (met voorgesneden voedsel!) niet goed vast kon houden. Wow, als ik daaraan terug denk dan voel ik me helemaal geweldig met wat ik nu allemaal weer kan!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:18

Het Arbo gebeuren is er om te zorgen dat alles ongeveer op de hoogte komt waardoor het natuurlijk aanvoelt. Denk dus niet dat het door de ARBO komt. Je krijgt ook geen RSI als je muis te laag ligt of in een verkeerde hoek. Je krijgt RSI van het _constant_ in dezelfde houding zitten, ongeacht welke houding dit is. Daarom is afwisseling en kleine pauzes, micro pauzes genoemd, al genoeg om RSI voor een groot deel te voorkomen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 08:35

RSI was maar een voorbeeld..... Dergelijke klachten worden door die voorgeschreven 'natuurlijke' houdingen veroorzaakt, volgen mijn fysio althans.

Ik heb niet genoeg verstand van zaken, om daar goed over te kunnen oordelen. Er kan best wat inzitten.... maar ik ben er nog niet overuit.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:42

Hier iemand die regelmati een zogenaamd ´werkplek-onderzoek´ uitvoert. Ik doe dat preventief bij nieuwe medewerkers op ons kantoor of bij medewerkers die graag willen dat er kritisch naar hun werkplek gekeken wordt. Mensen die klachten hebben verwijs ik door naar hun eigen arts of de arbo-arts.

De juiste werkhouding wordt in eerste instantie bepaald door de zithoogte. En de zithoogte is afhankelijk van... je lichaamslengte en dan vooral de lengte van je benen. Dus, Jurga: het klopt dat jij lager gezet werd op je stoel en dat men daarna je bureauhoogte wilde aanpassen. De meeste mensen zitten te hoog en gaan dat compenseren met de voetjes op de poten van de stoel (zeker bij draaistoelen is dat verleidelijk) of met een voetenbankje. Nadeel van een voetenbankje is dat je nooit je benen losjes in een hoek van 90 graden naar beneden kan neerzetten op de grond, maar altijd kracht gebruikt voor de steun op het voetenbankje. Bij steun op de draaier van je stoel knel je je benen af.

Als je je zithoogte hebt bepaald, bepaal je de hoogte van de armsteunen. Leg je vingers op je sleutelbeenderen en de positie van je elleboog bepaalt de hoogte van je armsteunen. Jammergenoeg staan de armsteunen niet altijd op de juiste breedtepositie: voor een smal iemand kunnen ze te ver weg staan, voor een breed iemand kunnen ze erg in de weg zitten.

Nu pas draai je naar je bureau en ga je daar de hoogte van instellen. Je toetsenbord is hierbij het uitgangspunt. Als je je handen in een hoek van 90 graden ontspannen op het toetsenbord kunt leggen, is de hoogte van je bureau goed. Bij iedere vorm van aanspanning van je spieren (juist: nek en schouderspieren!) omhoog of omlaag, moet je de hoogte van je bureau aanpassen.

Als je vervolgens naar je monitor kijkt moeten je ogen ongeveer op de hoogte van de adresbalk (in explorer) zitten als je ontspannen recht vooruit kijkt. Moet je omhoog of juist naar beneden kijken, dan moet je de hoogte van je monitor ook aanpassen. De kijkafstand moet (gemiddeld genomen) zo´n 60 tot 65 cm zijn, dus ook daar moet je kritisch naar kijken.

Verder moet je telefoon naast je staan aan de kant waarmee je de hoorn altijd opneemt. Reiken (dus strekken) naar de telefoon is niet goed. Doe je veel werk waarbij je tegelijkertijd telefoneert en typt, vraag dan een head-set want de hoorn onder je kin knellen is funest.

Doe je veel data-entry werk: vraag om een documenthouder die je rechtb voor je plaatst.

Werk je vanaf een laptop: regel een laptop-houder, een los toetsenbord en een losse muis.

Verder: regelmatig pauzeren, rek- en strekoefeningen doen en niet langer dan twee uur achter elkaar beeeldschermwerk verrichten.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:43

richtje: veel mensen gaan geforceerd in een natuurlijke houding zitten (maw woorden ze doen zo hun best om te ontspannen dat ze juist enrom aanspannen) waardoor klachten juist ontstaan.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:50

Precies wat Abby zegt, mijn vriend heeft voor zijn studie (fysio) ook een keer een werkplek geheel moeten aanpassen.

Maarja RSI is niet alleen een muisarm hoor, RSI bevat zooo onwijs veel dingen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:26

Mijn onderarm maakt niet echt geen 90 graden hoek met mijn toetsenbord . Ik moet omlaag reiken.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:39

Ach.. Arbo is toch maar weer een stunt om makkelijk geld te kunnen verdienen.. het maakt niet uit in welke houding je zit. Het is allemaal niet goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:42

Abby, het heeft inderdaad allemaal wel een reden en een mens kan spieren aanspannen zonder het te weten.
Wat ik dus echt niet kan is typen via mijn armsteunen, ik vind het heel vervelend om zo ver van mijn bureau af te moeten zitten, ik schuif dus altijd dichterbij en steun op het bureaublad. Via de armsteunen kàn ook gewoon niet omdat die te breed zijn, de hele stoel is te breed trouwens.
Ooit heb ik verzocht om een trackball, maar die kreeg ik niet, was te duur zeiden ze.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:49

Lov, als je met je onderarmen op je bureau ligt terwijl je wekt is dat ook goed (dat was ik vergeten te typen...). Dat een mens onbewust spieren aanspant klopt. Veel mensen doen dat ook met paardrijden. Die spannen bijv. onbewust hun kaakspieren aan in hun concentratie. Vandaaruit kun je echt je hele rug vastzetten....
Trackballs zijn best prijzig ja en overigens is hun meerwaarde nooit bewezen, maar als jij merkt dat je daarmee lekkerder werkt, mogen ze je die eigenlijk niet weigeren.

Sypheron, nee, ben ik niet helemaal met je eens. Ergonomie is wel degelijk iets waar we in onze veranderende leefgewoontes meer en meer rekening mee moeten gaan houden.

Jurga, Als jij omlaag moet reiken voor je toetsenbord maar wel je benen met een hoek van 90 graden op de grond hebt staan, dan is je bureau te laag. Bungelen je benen of met je een voetenbankje gebruiken, dan staat je stoel iig te hoog en kun je over je bureau niets zeggen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:53

Dus als ik het goed begrijp is er een 'verantwoorde basishouding' (de houding die de ARBO beschrijft) maar daarnaast is het verstandig om daar niet te star aan vast te houden, dus wat variatie in je werkhouding aan te brengen?

Wat die programmaatjes op de computer betreft die een piepje of melding op je scherm geven: ik had ooit een collega die er twee weken braaf mee had gewerkt (op advies van een ARBO-functionaris) maar vervolgens begon ze die meldingen elke keer weg te klikken 'omdat het even niet uitkwam'. Tja, IMO zit je jezelf dan dus voor de gek te houden. Eigenlijk zouden die programmaatjes dan ook zo moeten worden gemaakt dat je computer dan ook tien minuten daadwerkelijk 'op slot' gaat zodat je wel moet pauzeren. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:55

Abby, die trackball vind ik veel lichter werken dan een schuifmuis en dat is eigenlijk de reden dat ik er op het werk ook wel eentje wilde. Kantoor en ik hadden wel wat verschil in een idee over de prijs van die dingen, verschil van ongeveer 670 euro Haha!.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:55

Karin schreef:
maar vervolgens begon ze die meldingen elke keer weg te klikken 'omdat het even niet uitkwam'. Tja, IMO zit je jezelf dan dus voor de gek te houden. Eigenlijk zouden die programmaatjes dan ook zo moeten worden gemaakt dat je computer dan ook tien minuten daadwerkelijk 'op slot' gaat zodat je wel moet pauzeren. Knipoog


Die zijn er dus ook en gebruiken wij hier. WorkPace heet dat progje, werkt perfect. Je kunt een paar keer negeren als je dat even niet uitkomt, maardaarna gaat hij gelocked en zul je toch echt je pauze moeten houden Lachen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:56

Haagsemeid schreef:
Kijk weetje wat het probleem er is geen echte goed houding, want als je de hele dag in de "goede" houding zit krijg je ook kramp etc.

Je moet rechtop zitten
Bekken kantelen
Armen 90 graden
Knieen 90 graden etc etc
Pootjes van je toetsenbord omhoog

Niet meer dan 2 uur achter elkaar achter de pc, pauze van min. 15 minuten => rekken en strekken, schouders, armen, benen etc
Niet meer dan 6 uur per dag achter een gewone pcNiet meer dan 2 uur achter een laptop.

Met een laptop niet op je bed, maar op een goed stoel

Op mijn werk echt een probleem. Sinds een aantal weken is het hier zo druk dat ik amper mijn half uurtje lunchpauze krijg Boos! En ik heb alleen maar werk wat achter de pc kan heel saai maar waar. Heb dan ook vaak gevoelige polsen en handen ook van de stress (door de sfeer). Valt mij ook op dat het erger word die kramp als ik hier een rotdag heb. Overigens ben ik 1.85 lang en is mijn bureau gekocht bij een bedrijf wat het ook wel even arbotechnisch zou instellen. Nou bij mijn collega's werd er versteld en gedaan. Maar ik zag ze bij mij al kijken Mijn bureau kon niet hoger dan dat hij was en hij staat net zo hoog als die van mijn collega van 1.65 lang heel raar dus. Bureau is gewoon veel te laag. Ook heb ik zo'n mooi plat scherm die veel te laag is en kreeg gezeur dat ik er zo'n verhoger onder zette. Omdat mij collega er nu aan de achterkant tegen aan kijkt. Ze kunnen regeltjes maken wat ze willen die Arbo maar de meeste kleine bedrijven werken er toch niet aan mee. DIt is mijn 4e baan en mijn 4e baan waar er niet goed op gelet werd of meegewerkt werd.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:05

Ik zit zowat de hele dag achter de pc... heb wel wat last van mijn schouder soms de laatste tijd, maar heb het idee dat dat ook door mijn werk in de supermarkt komt. Verder nooit geen problemen met hoofdpijn, RSI of what so ever Verward.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:07

Het enige waar ik last van kan krijgen achter een beeldscherm zijn mijn lenzen. Maar dat komt omdat ik soms zo geconcentreerd bezig ben dat ik vergeet om regelmatig met mijn ogen te knipperen. Heb ik met autorijden of paardrijden ook wel eens. Knipoog

En het lijkt me vreselijk om RSI-klachten te hebben, als ik dat zo zie en hoor in mijn omgeving... Scheve mond

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:09

Mijn benen staan dus wel in een hoek van 90 graden op de grond, die man wilde me lager op de stoel hebben, maar dan moest ik mijn benen voor me uit leggen, omdat ik anders met mijn knieen in mijn nek zat. Ben blij dat ik daaraan niet toegegeven heb. Dat bureau kijk ik nog even aan, anders komen ze maar lekker terug. Ik vond hem prima zoals hij stond namelijk.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:13

Bij mij in de klas zit een jongen die wel flink last van RSI heeft... het lijkt wel of hij er parkinson van heeft gekregen.. zo erg trilt hij met zijn hand. Terwijl het geen parkinson maar 'gewoon' RSI is..

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:18

Nou Syph, je quote:
Citaat:
Ach.. Arbo is toch maar weer een stunt om makkelijk geld te kunnen verdienen.. het maakt niet uit in welke houding je zit. Het is allemaal niet goed!

slaat dus werkelijk nergens op Haha!

Overigens voor iedereen die een houding-probleem heeft kan ik Pilates aanraden, maak er zo een nieuw topic over aan! Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:20

En waarom slaat dat nergens op? Ik bedoel.. zelfs mensen waarvan de werkplek volledig aangepast is kunnen RSI (of andere lichamelijke klachten) krijgen, en de kansen zijn niet eens in die maten vermindert...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:23

Jurga schreef:
Mijn onderarm maakt niet echt geen 90 graden hoek met mijn toetsenbord . Ik moet omlaag reiken.


Heb je wel je pootjes van je toetsenbord omhoog staan?
Er bestaan trouwens ook speciale toetsenborden, of die helpen ik zou het niet weten zal het eens aan mijn vriend vragen die heeft er een heel onderzoek naar gedaan

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:26

De natural toetsenborden van Microsoft zijn 'gebroken' in het midden inderdaad. Of ze echt werken... geen idee. Wat ik wel weet is dat ze inderdaad naar de stand van de handen zijn gezet. Leg je handen maar eens rustig op je bureau voor je. Dan zie je dat je handen naar elkaar toe staan en dus niet recht vooruit steken Lachen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:11

Karin schreef:
Het enige waar ik last van kan krijgen achter een beeldscherm zijn mijn lenzen. Maar dat komt omdat ik soms zo geconcentreerd bezig ben dat ik vergeet om regelmatig met mijn ogen te knipperen. Heb ik met autorijden of paardrijden ook wel eens. Knipoog

En het lijkt me vreselijk om RSI-klachten te hebben, als ik dat zo zie en hoor in mijn omgeving... Scheve mond

Had ik ook met mijn harde lenzen. Gespannen ogen van het turen en droge ogen van de airco, tl verlichting en het gerook. Nu het nieuwe lenzen zachte van speciaal 'lichaamseigen' materiaal en nu heb ik er geen last meer van. OK dan!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:14

Je hebt zelfs 3-4 variantie van die toetsenborden, voor zover ik me nog kon herrineren hielpen ze wel

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:22

Gouda, ik ken het. Ik ben al eens op andere lenzen overgegaan (ik heb trouwens zachte wegwerplenzen volgens het maandsysteem) omdat ik last had van de airco. Er waren meer collega's die dat hadden, de meesten gingen dan ook weer over op hun bril maar daar had ik totaal geen zin in. Gelukkig had ik een meedenkende opticien en met mijn huidige lenzen heb ik geen last meer van omgevingsfactoren. Alleen van mijn eigen 'laksheid': ik moet gewoon vaker knipperen. Haha!