nieuw medicijn migraine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:57

Wat zo iemand doormaakt? Nou, daar kan ik heel kort in zijn; Dat wil je niet meemaken. Die ondraaglijke pijn, je wilt echt niet weten hoe dat voelt, geloof me.
Als het echt heel erg is bij mij kan ik helemaal niks meer. Praten doet te pijn dus dat kan niet, m'n hartslag doet dan te pijn, zelfs ademen doet té zeer. Slapen kan ik dan ook niet want dat doet zó vreselijk zeer op zo'n moment.

Laatst zei een vriendin van me (niet gerbenfroh): Ik heb toch zo'n hoofdpijn! Het zit gewoon op m'n hele voorhoofd!
Op zo'n moment denk ik: Wees blij dat het allen dáár zit. Scheve mond Ik heb sowieso elke dag dat m'n hele voorhoofd zeerdoet,dat is al standaard, en dat noem ik eigenlijk al niet eens meer 'hoofdpijn', omdat het al zo gewoon voor me is. Knipoog
Ik voel de pijn gewoon door mijn hele hoofd heen, vanaf de bovenkant van mijn nek dus (waar je hoofd begint), vanaf dat punt doet álles zeer. Dát noem ik pas hoofdpijn. Knipoog
Ik zou willen dat ik eens 'gewone' hoofdpijn had.

Ik vind het erg vervelend om migraine te hebben, sommige mensen snappen het niet, en wíllen het ook niet snappen. Vorig jaar zaten een aantal kinderen in de klas elke dag te zeuren en te zeiekn tegen mij. Is Maaike op school? Ja? O dat is ook een wonder! En als we sprotdag hadden en ik ging niet heen (dat is gewoon véél en véél te druk voor mij, ik kan er al hasst niet tegen om gewoon in een klas te zitten met kinderen, ook al zijn ze rustig aan het werk) dat zaten ze alweer te zeuren. Hoe weet je nú al dat je dan niet komt? Ben je helderziend ofzo? Heb je Jomanda alweer esproken en BLABLABLA. Mijn god daar kan ik wel van KOTSEN van die mensen. Als ik ze nu zie, dan voel ik echt zo'n woede in me opkomen. Boos!

Zo, dat moest er even uit. Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 15:06

Wat ik doormaak:
Bij mij schieten van het een op andere moment vlekken voor mijn ogen (aura) en dan is er nog niet zoveel aan de hand. Het is irritant aangezien mijn zicht beperkt wordt, maar ik voel me verder nog kiplekker.
Na ongeveer een half uurtje begint er een zure, bonzende pijn, meestal bij mijn linker slaap. Dit trekt door naar achter mijn oog en boven mijn wenkbrauw. Op dat moment ga ik meestal naar huis, en wil ik alleen maar in een donkere kamer zijn (bed of douche met het licht uit) Licht doer zeer, geluid doet zeer, beweging doet zeer.
Als ik in bed lig lig ik alleen maar te draaien omdat ik niet weet hoe ik moet gaan liggen. Dan gaat de pijn doortrekken naar mijn nek en soms zelfs door naar mijn schouder, maar dat heb ik gelukkig alleen in extreme aanvallen (2x per jaar ofzo)
Tijdens de aura kan het voorkomen dat mijn linkerhand begint te tintelen en vervolgens voor een minuut of 10 "uitvalt"

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is Fasel?

Het is wel zo dat je heel veel verschillende vormen migraine hebt, en dat een ieder het anders kan ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:30

Ik heb dat dus niet met die Aura, een vriendin van mij wel. Die ziet dan een streep voor haar ogen, dan moet ze overgeven en na twee uur ongeveer is de aanval weg.

Ik heb dat niet.

Wel heb ik dat ik ook idd absoluut geen licht kan aanzien. Daglicht kan ik dan echt niet verdragen, en ook geen klein lampje, zelfs het licht van mijn wekkerradio is dan teveel. Als ik dan licht zie, moet ik overgeven.
En idd zoals ik ook al beschreef, alles doet zeer, zelfs je hartslag of ademhalen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:40

Ik heb het gehad zoals Stef het omschrijft bij een extreme aanval, inclusief tintelend gevoel in m'n arm en in m'n gezicht (bovenlip, gehemelte). Ik kon me verder niet goed meer concentreren, zo was ik wat aan het vertelen en wist ik opeens niet meer waar ik het over had en kon ik niet meer op bepaalde woorden komen. Van het concentratie probleem heb ik de dag erna ook nog last gehad, heel vervelend. Overgeven heb ik geen last van gehad trouwens.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:16

Ik heb het een paar keer gehad, te weinig om het migraine te noemen, maar ik vond het zo eng. Ik ging een soort vlekken zien, m'n beeld viel zeg maar half weg, m'n arm ging tintelen en werd gevoeloos en ik kon niet meer uit m'n woorden komen. Daarna hoofdpijn en misselijk. Het rare was dat als ik een keer goed gekotst had, de hoofdpijn ook wegging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:21

Dat komt omdat dan de druk weg is. Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:44

Dank jullie wel. Hou me ten goede. Ik wil niet zeuren en oordelen. Absoluut niet!. Ik begrijp heel goed wat pijn inhoudt. Alleen is deze collega vijf dagen per week de acht uur dat ik haar zie niet te genieten. En dat vind ik ver gaan. Ik denk ook niet dat dat nog met haar migraine te maken heeft maar ook met andere dingen. Let wel: ze werkt 40 uur met salarisschaal 9 en is gescheiden moeder met 2 kinderen waarvan 1 uit huis. Ze zou dus ook makkelijk wat minder uren kunnen werken maar dat doet ze niet. Ze moet en zal 40 uur werken.

Ik begrijp je boosheid heel goed Sammm. Is wat ik voel met mijn RSI. Omdat het niet iets zichtbaars is oordelen mensen al snel. Je kan wat dat betreft maar beter een gebroken arm of been hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:09

Misschien kun je eens vragen hoe vaak ze een aanval heeft, volgens mij kun je namelijk niet continu last van een migraine aanval hebben, maar wel erg vaak.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:16

Tja, als je naar haar humeur kijkt heeft ze er 24/7 last van. Maar goed. Stel ze heeft er drie keer per week last van dan is het heel logisch dat haar lichaam moet herstellen. Zelfs daar heb ik nog begrip voor. Maar van de week probeerde ze mij het leven zuur te maken (twee weken terug was het een ander collega) en ik vind dat gewoon te ver gaan. Zoiets kun je niet op je werkplek hebben. Al helemaal niet met zeven van die mutsen om je heen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 00:49

Als jij dusdanig migraine hebt dat je er continu last van zou hebben lijkt het me niet logisch dat je in staat bent om op de werkvloer aanwezig te zijn. Dan moet je wel een ontzettende bikkel zijn

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 02:48

als je continu migraine zou hebben werken..... vind ik knap
ik zou mezelf van de brug afmikken
het is net of ze met zijn tienen tegelijk vijfduimers met een moker je kop in aan het rammen zijn
ik heb er de afgelopen drie jaar misschien twee aanvallen per jaar gehad
en dta vind ik meer als genoeg
hopelijk helpt dit nieuwe medicijn stef

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 04:05

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook medicijnen; Maxalt smelttabletten, je moet ze op je tong laten wegsmelten, dus ze zijn makkelijk binnen te houden . Na een half uur is mijn migraine weg..


Gebruik deze niet als je een te hoge bloeddruk hebt!!!!! Kleine maar toch serieuze waarschuwing, mijn lichaam knalde als het ware uitelkaar Bloos! toen ik Maxalt nam. Dus even je bloeddruk laten meten voordat je de deur uitloopt met een recept. Knipoog

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 04:10

Fasel schreef:
Ik vraag me toch af. Hoe beschrijven jullie migrainemensen (sorry het is niet denigrerend bedoeld maar ik weet even niet anders het neer te zetten) wat je doormaakt tijdens een aanval?

Ik leg het even uit: een collega op mijn werk en ik kunnen niet echt goed met elkaar door een deur. Zij heeft migraine en is daardoor 90% van de tijd niet te genieten. En dan bedoel ik ook echt niet te genieten. Kijk, ik wil met haar meeleven, begrip voor haar hebben maar ze is gewoonweg een brok chagerijn. Niet mee om te gaan. Dat heb ik haar van de week ook haarfijn gezegd toen ze op schijnheilige manier mij en public wilde pakken. Hele team tegen haar 'Ja, maar jij bent ook een chagerijn':D

Haar reactie: 'dan blijf ik wel thuis als ik migraine heb'. Waarop ik zei 'ik denk dat dat ook het beste is. A, hoor je niet te werken met zo'n aandoening en B de rest hoeft en mag hier niet onder lijden. Niet 5 dagen per week.

Maar toch, ondanks alles vraag ik me toch af wat iemand doormaakt. Ik weet dat het een verschrikking is. Mijn mening wijzigt niet dat de rest daar niet onder mag lijden maar toch zou ik het wel willen begrijpen.

Nou aj, zodus Haha!


Ik werk ook bijna altijd door met mijn migraine, vraag me niet hoe ik de dag doorkom maar ik rijd aan het eind van de dag op de automatische piloot naar huis en duik dan gelijk mijn bed in. Zorg dat ik een koud kussen heb, desnoods met koelelementen in mijn kussensloop geschoven. Vooral met de pijnkant op mijn kussen liggen anders voel je de pijn zo naar de andere kant doorsijpelen. En verder rust tot de volgende dag. Na een migraine-aanval van 2 dagen ben ik minimaal 4 dagen echt doodop, kost blijkbaar veel energie om je pijn te onderdrukken. Dan nog hopen dat ik er niet nog een overheen krijg binnen mijn hersteldagen.......vaak dus wel helaas.

Niet meer gaan werken met migraine is voor mij geen optie, ik wil te graag, ben niet van plan om toe te geven aan mijn migraine en daardoor wil ik ook niet alles opgeven voor de migraine. Ben een paar jaar terug wel bijna in de WAO geraakt omdat ik een enorme menstruatiepijn heb en in combinatie met mijn migraine was het niet haalbaar om te gaan werken. Aangezien de ziekmeldingen elkaar opvolgden binnen een tijd van 4 weken geloof ik zien ze dat als een aan-een-gesloten periode, terwijl ik gewoon werkte in de weken tussen die dagen door.

Neem van me aan het is echt zwaar op zo'n moment wil ik liever dood, geen pijn meer, alles liever dan dat. Weet niet hoe zij het ervaart maar ik heb dan last van alles wat beweegt, licht geeft en geluidmaakt. Al ademd er iemand naast je, de telefoon doet pijn aan je oren (zelfs de spreker aan de andere kant). Bij mij valt ook een kant van mijn lichaam uit, praten gaat heel moeilijk (je tong en lippen doen niet meer mee), lopen gaat minder. Ivm de pijn wil je het liefste niets meer bewegen......

Wat bij mij heel erg soms wel hielp waren hele hoge tonen, van die schelle dan (bv. een voetbalfluitje). Het maakt je pijn even onwijs erger maar daarna voel je het ietsje wegzakken, overigens naar het huidige pijnniveau maar voor je idee is het minder omdat je het heel even voelt zakken, misschien werkt het bij anderen ook.

Als het bij mij aan het opkomen was, kon ik het 1 vd 15 keer redden met een paar bakken sterke zwarte koffie (geen zuivel en geen zoetigheid) of bijvoorbeeld zoute chips en soms cola. Mensen verklaren je voor gek om 8 uur s'ochtends aan je bureatje maar dan ben ik maar gek, ik heb de helse pijnen en zij niet.

Inderdaad onbegrip is er nog steeds al heb ik ze in mijn omgeving redelijk kunnen overtuigen van de effecten van migraine, nu mijn werk nog.

Ik heb nu ruim een half jaar nog maar een paar keer gehad in tegenstelling tot voorheen 4-6 dagen per week.

ehum sorry lang verhaal geworden

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:30

Cheveyo. Ik twijfel niet aan de pijn. Ik weet dat die ondraaglijk is. Voor mij lastig voor te stellen natuurlijk daarom vraag ik het jullie. Maar twijfelen aan de hel doe ik echt niet.

Het enige is dat mijn collega 5 dagen per week, 40 uur lang niet te harden is. En dan bedoel ik echt niet te harden. Ik praat niet over een snauw of een kat. Nee, het constant dwarsliggen van alles wat er op de werkvloer gebeurd. Alle aandacht naar haar toetrekken op een wel heel negatieve manier. Wat zij zegt zal geschieden. In haar beleving dan want zo gaat het natuurlijk niet maar het werpt echt een hele grote schaduw op onze sfeer. Van de week is het tussen haar en mij toevallig gebotst. Omdat ik niet alles pik. Maar volgende week is het weer een andere collega, de week erna de volgende etc. etc.

gekke is dat ik het heel duidelijk kan zien als ze niet lekker is. Haar ogen staan anders, ze blijft zoveel mogelijk rustig op haar plek en je hoort of ziet haar niet. Maar dat is niet continue. Dus niet alle dagen. Daarom vraag ik het me zo af. Rekening houdend met de hersteldagen want dat is gewoonweg logisch nadenken. Zo'n pijn is gewoonweg herstel nodig.

Poeh lastig allemaal zeg. Ik wilde dat ik eens wat harder was en me niet zo probeerde in te leven in anderen. Deze dame heeft mijn grens meer dan bereikt maar ik denk niet dat dat door de migraine komt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:16

Tja, migraine is voor je collega blijkbaar een goed excuus om 24/7 de bitch uit te hangen.
Ik krijg een dag of 2 van te voren 's avonds barstende koppijn en ik kan me voorstellen dat je de dag daarna niet topfit bent en je af en toe wat fel uit de hoek kan komen, maar continu chago... nee dat gaat er bij mij niet in. Verder als je herstellende bent, ben ik mezelf niet, ik voel me warrig en vermoeid. Als je dan onder druk moet werken, kan ik begrijpen dat je behoorlijk chago wordt.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:21

Denk dat het er echt vanaf hangt in welke mate zij last ondervindt van de nawerkingen maar dat neemt niet weg dat ze best moeite kan doen om zich toch aardig te uiten. Jullie weten heus wel dat ze pijn heeft maar ze hoeft daar niet de hele afdeling mee te pakken door chago te blijven doen. Is ze altijd al zo vanaf het begin dat ze bij jullie kwam werken?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:42

Ze was er eerder dan ik. Werk er nu 2 jaar maar het is niet anders geweest. Daarom denk ik ook dat het eerder gewoon haar karakter is en de bitterheid dan alleen de migraine Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:55

Dat denk ik dan ook. Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:46

Tessebes"]
[quote="xSemmiex schreef:
heb ook "bijna" elke dag hoofdpijn Boos!


Hoofdpijn is geen migraine. Knipoog
Wees maar blij. Migraine is namelijk echt geen pretje.
[/quote]
Ehm, hier wil ik toch even op inhaken. Alsof hoofdpijn wel een pretje is. Als het goed is dan houdt Migraine meestal een dag of 2 aan en bij sommige mensen komt dit iedere week terug. Hoofdpijn kan je ook iedere dag hebben, daarbij kan je ook misselijk, duizelig etc. zijn.

Veel hoofdpijnklachten, en vooral bij vrouwen, worden al snel door de huisarts als 'migrainepatiënt' weggestuurd. Maar vaak is er een andere oorzaak, stress, vernauwing van de bloedvaten, niet genoeg zuurstof opnemen, een ietsje scheel kijken, een bril nodig hebben, een tumor of een kleine bloeding.

Het is maar zelden dat een hoofdpijn wordt onderschat en er echt wat ernstigers is, maar het gebeurt wel.

Het enige wat ik je dan kan aanraden is om een hoofdpijndagboek bij te houden. Vertel je gevoelens en situatie (stress? emotioneel? Druk op het werk? etc. etc.), hoeveel je hebt geslapen (hoe laat naar bed, hoe laat weer op), wat je hebt gegeten en gedronken (vaak eten mensen teveel dingen uit het 'triggercircuit' of drinken gewoon te weinig) en zo kan je heel veel dingen eruit filteren.

Ik ben een zware hoofdpijnpatiënt, ben voor een gedeelte afgekeurd. Dat gebeurt niet snel met hoofdpijn. Dit heeft bij mij meerdere redenen, een vorm van een hersenbloeding (heb moeten vechten om te kunnen terugkomen op dit niveau en ik ben er nog lang niet) en migraine. Daarnaast ben ik gevoelig voor stress.

Voor mij persoonlijk scheelt het al heel veel als ik een goed leefritme heb qua slaaptijden en eettijden en echt zorg dat ik voldoende vocht binnenkrijg en niet teveel suiker.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:58

Chagrijnig ben ik niet als ik migraine heb, dan kruip ik gewoon mijn bed in (enkel bij ernstige aanvallen) de laatste keer dat wil ik nooit meer meemaken, echt mijn ogen niet kunnen toedoen ogen open deed ook pijn, braakneigingen. Niets kunnen nemen tegen die hoofdpijn.. Ik heb dit enkel de week dat ik mijn maandstonden moet krijgen, is dit niet te verhelpen met gewoon van pil te veranderen? Het zit wel bij ons in de familie

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 08:17

Sinds ik gestopt ben met de pil heb ik nooit meer een hoofdpijnaanval gehad Titsia. Al denk ik dat ik geen migraine heb maar clusterhoofdpijn. Nu dus sinds een half jaar geen last meer gehad, daarvoor had ik het ongeveer 1 keer in de 2 maanden.

Bij mij hield de "hoofdpijn" in: Lichaam niet onder controle hebben, niet genoeg spierkracht om te lopen, evenwicht verstoord, wazig zien, natuurlijk enórme knellende hoodpijn, alsof er een haarband loeistrak zit, pijn achter de ogen, heel veel speekselvorming...

En ik heb ook wel eens "gewoon" hoofdpijn. Maar dit voelt vanaf het begin al anders. Vaak voel ik het aankomen, en moet ik binnen een kwartier gaan liggen of naar huis zien te komen, anders weet ik niet meer wat ik doe.



*toevoeging* Ik denk zéker dat het met hormonen te maken kan hebben!