Nu op Ned 1, geestelijk gehandicapten met een baby

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:00

Lis, ik ben het met je eens, het is heel lastig en er zullen vast ook wel gehandicapten zijn die een kind wel op kunnen voeden, maar moet je dan maar afwachten of het goed gaat of niet?
Die hulp die zij krijgen kan wat mij betreft beter naar oudjes in verpleegtehuizen. Dat soort mensen hebben full-time hulp nodig. En niet het eerste jaar van het kind, nee juist daarna!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:39

DePennyBitch schreef:
Overigens heb ik het over mensen met een echte handicap, niet iemand die alleen wat trager is bijvoorbeeld. Ik praat dus over de mensen die eigenlijk niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, daar hoort geen kind thuis.


Maar waar en hoe trek je dan de grens?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:45

hebben ze een gezond (geestlijk en lichamelijk) huisdier dat geen gedragsproblemen heeft en waar goed voor gezorgt word door de mensen zelf?
Je moet mensen natuurlijk geen huisdier gaan geven om dat uit te testen, maar dit stel had (volgens mij) al huisdieren die het niet best maakten, als een huisdier al niet aan z'n trekken komt lijkt het me duidelijk dat een kind helemaal kansloos is....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:03

Volgens mij hadden de hond en het ratje op het moment dat de baby geboren werd, geen slecht leven daar.
Maar kan zijn dat ik iets gemist/verkeerd begrepen heb....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:05

De hond bleef een week en de rat niet veel langer... Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:13

De rat was er volgens mij nog steeds..... De hamster die was heel snel weer weg Knipoog
Ik had begrepen dat de hond er ook al een tijdje was, alleen weg moest omdat het niet goed lukte om voor hond en baby te zorgen (en de hond de baby niet zou accepteren)

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:22

Later kwam er ook nog een poes bij Scheve mond
Deze mensen die we gister gezien hebben, leken mij idd niet het toonbeeld van hoe het moet. Ik kreeg bij hen ook een beetje de indruk dat het ze allemaal nogal onverschillig liet. Of zou dit meer onzekerheid zijn geweest?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:22

Ik heb de documentaire niet gezien.

Ik vind het heel erg dubbel.

Aan de ene kant vind ik dat gehandicapten dezelfde rechten zou moeten hebben als een gezond mens. Dus ook de rechten om zich voort te planten.

Maar ik vind wel dat een kind recht heeft op twee ouders die een kind zelf kunnen opvoeden en er zelf voor kunnen zorgen (uitzonderingen daargelaten, want er zijn ook gezonde ouders met kinderen die ze door omstandigheden niet zelf kunnen opvoeden of wat dan ook).

Het zou te gek voor woorden zijn dat een gezond kind uiteindelijk voor zijn twee gehandicapte ouders moet gaan zorgen...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:25

Had hem net als Kojack al een keer gezien en schrok me toen al kapot.
Tuurlijk heb je verschillende vormen van gehandicapte, maar als je niet eens voor jezelf kan zorgen, vind ik niet dat je een baby mag krijgen.

In Amerika was dat kind allang weg gehaald, maar dat vind ik niet gek als je je kind vergeet te voeden omdat je hem/haar te druk vind

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:41

Richtje"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Overigens heb ik het over mensen met een echte handicap, niet iemand die alleen wat trager is bijvoorbeeld. Ik praat dus over de mensen die eigenlijk niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, daar hoort geen kind thuis.


Maar waar en hoe trek je dan de grens?
[/quote]
Voor mij is de grens of je zelfstandig voldoende voor *jezelf* kan zorgen. Want als je al niet goed voor jezelf kan zorgen gaat het met een kind helemaal mis.

En ik lees weer iets over het 'recht van voortplanten': dat bestaat niet! Het krijgen van kinderen is absoluut niet iets waar iedereen recht op heeft. Dat is wel zo'n beetje de foutste benadering die je kan hebben....

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:02

Ik heb die documentaire wel eens op school gezien....
Lijkt me heel moeilijk om voor zoiemand te beslissen of die kinderen mag krijgen of niet...maar nadat ik had gekeken leek het me beter van niet...Die moeder was gewoon aan het koken en dat lukte helemaal niet (ging ze iedere x de maatschappelijk werker bellen) en op de achtergrond hoor je die baby huilen, en geen van beide staan ze op om te kijken.... Nagelbijten / Gniffelen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:13

Eliane"]
[quote="Richtje"][quote="DePennyBitch schreef:
Overigens heb ik het over mensen met een echte handicap, niet iemand die alleen wat trager is bijvoorbeeld. Ik praat dus over de mensen die eigenlijk niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, daar hoort geen kind thuis.


Maar waar en hoe trek je dan de grens?
[/quote]
Voor mij is de grens of je zelfstandig voldoende voor *jezelf* kan zorgen. Want als je al niet goed voor jezelf kan zorgen gaat het met een kind helemaal mis.
[/quote]

Maar wanneer kan je dan voldoende voor jezelf zorgen? Daarbij moet je ook ergens de grens trekken.....

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:28

Ik ben persoonlijk absoluut tegen sterilisatie preventief bij alle geetselijk gehandicapten.
Das net zoiets als iedereen preventief in de gevangenis zetten omdat er wel eens kans zou zijn dat ze iets gaan mispeuteren Verward
(en ja, ik weet dat sterilisatie in deze geen straf is, maar ik vond effe geen ander voorbeeld om te vergelijken + dat het best wel als 'straf' aanzien zou kunnen worden door de personen in kwestie)

Ze even gauw steriliseren voor ze besef hebben van seksualiteit vind ik al helemaal grof, want ze komen er toch vroeg of laat achter en imo kunnen ze beter voorgelicht zijn dan dat je dit soort preventieve maatregelen gaat nemen.

Ik denk dat je zowiezo iedere situatie apart moet bekijken.
Dat het kind uiteindelijk voor zijn ouders zorgt lijkt me ergens logisch.. of tenminste, dat is bij gezonde ouders toch ook zo als ze wat ouder zijn? Het duurt alleen wsl wat langer dan.
Dat er hulp nodig is bij het opvoeden kan imo geen probleem zijn, op voorwaarde dat die hulp voorhanden is (en blijft)

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit zo'n probleem is waar geen antwoord voor is.
Je kan erover blijven discussieren.
Alleen vind ik het wel weer enorm typisch dat het voor vele mensen weer gaat om: 'waar gaat men belastinggeld naartoe'
Ik vind: zolang het geld gebruikt wordt om eender welke mensen te helpen die het nodig hebben is het goed..

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:33

Noucca"]
Ik denk dat je zowiezo iedere situatie apart moet bekijken.
[/quote]
Ja maar wat als het kind er eenmaal is en het blijkt dat het dus niet gaat?

[quote="Noucca"]
Dat het kind uiteindelijk voor zijn ouders zorgt lijkt me ergens logisch.. of tenminste, dat is bij gezonde ouders toch ook zo als ze wat ouder zijn? Het duurt alleen wsl wat langer dan.
[/quote]
Bij gewone ouders gebeurt dat ook, maar niet als het kind zelf nog kind is. In die gevallen zijn de kinderen altijd al volwassen en dan kun je die verantwoordelijkheid ook aan. Daarvoor zou je die verantwoordelijkheid niet moeten krijgen. In wat voor geval dan ook.

[quote="Noucca schreef:
Dat er hulp nodig is bij het opvoeden kan imo geen probleem zijn, op voorwaarde dat die hulp voorhanden is (en blijft)

Ik vind dus dat dit onzin is. Als je niet zelfstandig voor je kind kan zorgen, moet je er niet aan beginnen. Af en toe hulp is prima, maar niet 24/7.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:01

Richtje"]
[quote="Eliane"][quote="Richtje"]
[quote="DePennyBitch schreef:
Overigens heb ik het over mensen met een echte handicap, niet iemand die alleen wat trager is bijvoorbeeld. Ik praat dus over de mensen die eigenlijk niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, daar hoort geen kind thuis.


Maar waar en hoe trek je dan de grens?
[/quote]
Voor mij is de grens of je zelfstandig voldoende voor *jezelf* kan zorgen. Want als je al niet goed voor jezelf kan zorgen gaat het met een kind helemaal mis.
[/quote]
Maar wanneer kan je dan voldoende voor jezelf zorgen? Daarbij moet je ook ergens de grens trekken.....
[/quote]
Het is ook makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog Omgedraaid is misschien makkelijker: het is vaak wél duidelijk dat sommige mensen simpelweg niet voor zichzelf kunnen zorgen, en in die gevallen is het heel simpel:dan kunnen ze simpelweg de verantwoordelijkheid niet aan voor iemand anders te zorgen.

In het algemeen gaat het vooral om het *zelfstandig* gedeelte: als je zelfstandig alles kunt plannen en uitvoeren wat er nodig is om in je eigen zorg te voorzien zonder hulp kun je voldoende voor jezelf zorgen. Dus dat je je kan realiseren wat er nodig is om iemand van alle benodigdheden te voorzien.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:29

Maar hoe weet je of de mensen die zelfstandig genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen, dat ook voor ene kind kunnen? En dan nog, zorgen is iets anders dan opvoeden.
Het is niet eerlijk tegenover zo'n kind om het uit te proberen, te concluderen dat het niet gaat (of misschien in een klein aantal gevallen wel) en het dan uit huis te plaatsen..?

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:35

Dat is ook niet wat ik bedoel Lachen : ik bedoel dat je op z'n *allerminst* voor jezelf moet kunnen zorgen voordat er überhaupt gedacht kan worden aan een kind/huisdier in jou zorg te zetten. En aangezien volgens mij verreweg de meeste gehandicapten lang niet voor zichzelf kunnen zorgen, lijkt mij het krijgen van een kind voor zo iemand dus simpelweg out of the question.

Dat, samen met wat jij noemt is dus precies de reden dat ik ertegen ben om zulke mensen kinderen te laten krijgen.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:37

Ok, dan denken we daar dus hetzelfde over. Lachen
Ik verwarde jou waarschijnlijk met iemand erboven Haha!

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:07

Dorée schreef:
Maar hoe weet je of de mensen die zelfstandig genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen, dat ook voor ene kind kunnen? En dan nog, zorgen is iets anders dan opvoeden.
Het is niet eerlijk tegenover zo'n kind om het uit te proberen, te concluderen dat het niet gaat (of misschien in een klein aantal gevallen wel) en het dan uit huis te plaatsen..?



Hoe weet je dat van valide mensen?
Zowiezo is een kind opvoeden moeilijk, ook bij valide mensen en zowiezo loopt er heel vaak iets mis, maar moet je daarom iedereen verbieden om een kind te krijgen?

Ik ken zelf een paar valide mensen bij wie het heel erg is misgelopen met hun kind, maar had dat kind daarom beter gewoon niet geboren geworden?
Misschien wel, maar hoe weet je zoiets?
Hoe beslis je zoiets?

In mijn ogen is elk kind (en zeker een eerste) een 'probeersel' (om het ff cru uit te drukken.. ik bedoel hier maar mee dat de ouders nooit op voorhand weten of ze het aankunnen of niet)

Natuurlijk zijn die specifieke risico's bij geestelijk gehandicapten misschien groter, maar dat zijn ze ok bij (kans)arme gezinnen.
Moeten die zich dan ook allemaal verplicht gana steriliseren?

Ik vind gewoon eht idee van preventief steriliseren te ver gaan.
Ik zou het liever houden bij goed informeren (van zowel de ouders van het geestelijk gehandicapt kind, omdat die uiteindelijk hun kind het beste kennen en er het meeste tijd mee doorbrengen) als van de gehandicapte persoon als van de hele omgeving.
Een beslissing tot steriliseren kan maar gemaakt worden als de persoon in kwestie het er zelf mee eens is, en ik moet zeggen dat ik dat ene goede zaak vind!!

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:11

Dorée"]
[quote="Noucca"]Ik denk dat je zowiezo iedere situatie apart moet bekijken.
[/quote]
Ja maar wat als het kind er eenmaal is en het blijkt dat het dus niet gaat?
[/quote]

Dan moet die specifieke situatie opnieuw bekeken worden en gezocht worden naar een oplossing die zowel voor de ouders als voor het kind op dat moment het beste is.
[quote]
[quote="Noucca schreef:
Dat er hulp nodig is bij het opvoeden kan imo geen probleem zijn, op voorwaarde dat die hulp voorhanden is (en blijft)

Ik vind dus dat dit onzin is. Als je niet zelfstandig voor je kind kan zorgen, moet je er niet aan beginnen. Af en toe hulp is prima, maar niet 24/7.
[/quote]


Ik praat ook nergens op 24/7 hulp..
Volgens mij zijn er best gehandicapten die het aankunnen met minder hulp!!
Trouwens: er zijn evengoed (valide) mensen die voor hun gehandicapt kind niet alleen kunnen zorgen.
Ik ken iemand die elke dag hulp heeft voor haar zoon, omdat ze het alleen niet (meer) kan.
Nu kan je wel zeggen dat dat niet op voorhand geweten was (is ook zo) maar omgekeerd geld ook dat je niet op voorhand kan zeggen dat iemand niet voor een kind kan zorgen.
En als de ene het recht heeft op hulp, waarom de andere dan niet?
Ook al is de situatie enigszins verschillend...

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:22

Over tiener moeders is iederene het snel eens, zijn zelf nog kind, wat heb je zo'n kind te bieden...
Maar wat hebben deze mensen te bieden? Die blijven geestelijk een kind.

Een kind zal zich ook afvragen waarom bij hem thuis alles anders is, waarom zijn ouders worden uitgelachen door zijn klasgenootjes, (want dat gebeurt, een kind wat anders is, andere ouders, wordt snel gepest) En eenmaal wat ouder, zal het misbruik kunnen maken van de situatie van zijn ouders...

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:27

Ethelate schreef:
Over tiener moeders is iederene het snel eens, zijn zelf nog kind, wat heb je zo'n kind te bieden...


Is dat zo?
Er zijn anders tienermoeders zat die hun kind wel degelijk een mooi leven kunnen bieden!!!
En over wat het kind zich afvraagt..
Gewoon eerlijk in zijn.
Hem van het begin af aan duidelijk maken hoe de vork in de steel zit, zodat hij zichzelf niet raar voelt door zijn ouders.
Trouwens, wat vinden jullie dan van 1 gehandicapte en een valide ouder?
Kan dat dan ook niet?
Want die situatie sluit je ook meteen uit door sterilisatie he.

En dan nog ene laatste: niet iedereen die geestelijk gehandicapt is blijft kind(s).
Ik veronderstel dat jullie het nu allemaal over het syndroom van Down hebben, maar dat is lang niet het enige dat zich voordoet.
Wat dachten jullie van autisme?
Kan ook een serieus probleem zijn, maar gaan jullie die mensen dan ook maar gauw allemaal steriliseren?

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:39

Noucca schreef:
Ik vind gewoon eht idee van preventief steriliseren te ver gaan.
Ik zou het liever houden bij goed informeren (van zowel de ouders van het geestelijk gehandicapt kind, omdat die uiteindelijk hun kind het beste kennen en er het meeste tijd mee doorbrengen) als van de gehandicapte persoon als van de hele omgeving.
Een beslissing tot steriliseren kan maar gemaakt worden als de persoon in kwestie het er zelf mee eens is, en ik moet zeggen dat ik dat ene goede zaak vind!!


Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik ben er ook niet voor, dat vg-en kinderen krijgen, maar je kan niets meer doen dan informeren en ontmoedigen. Verplicht steriliseren kan je gewoon niet maken!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:42

Hmmz vind het eigenlijk toch niet kunnen.

Wat doe je een kind aan als allebei je ouders gehandicapt zijn, dat ik toch vreselijk. Scheve mond

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 23:54

Avanti schreef:
Hmmz vind het eigenlijk toch niet kunnen.

Wat doe je een kind aan als allebei je ouders gehandicapt zijn, dat ik toch vreselijk. Scheve mond



Ligt er aan in welke opzichten ze gehandicapt zijn.