Nu op Ned 1, geestelijk gehandicapten met een baby

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:10

Eliane schreef:
Ik heb héél veel te maken gehad en soms nog steeds te maken met verschillende soorten gehandicapten en ik heb, met uitzondering van een aantal mensen die uitsluitend last hadden van óf schizofrenie óf autisme nog nooit iemand ontmoet met een ernstige geestelijke handicap die op hetzelfde of hoger geestelijk niveau zit van mijn broertje van 10. En mijn broertje zou ik nu óók echt geen kind laten opvoeden....


Dan kom ik weer terug op mijn vraag van een heleboel posts geleden waar nog niemand antwoord op gegeven heeft.
Wat vinden jullie dan van mensen met autisme die kinderen krijgen?
Het gaat hier immers niet alleen om het syndroom van Down oid dacht ik?

Citaat:
De grens voor een (ernstige) geestelijke handicap ligt namelijk rond een IQ van 80. Dat is onder het niveau dat je de basisschool kan afmaken! Terwijl een kind zónder handicap de basisschool rond z'n 11e jaar akan afmaken. Ernstige geestelijke gehandicapten zitten dus *onder* het niveau van een gezond kind van 11 jaar!


Die zitten onder het INTELLECTUEEL niveau van een gezond kind van 11 jaar.
Dat wil nog niet zeggen dat ze emotioneel niet verder kunnen staan.
Het is niet omdat ze niet kunnen rekenen, taalkundig niet goed zijn of wat dan ook, dat ze daarom ook niet hun puberteit en van die dingen niet heel bewust kunnen meemaken.
Daarbij ging het niet enkel om ernstig mentaal gehandicapten...

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:28

Als jullie goed hadden gelezen had je gezien dat 'ernstig' tussen haakjes staat. Dit komt omdat de grens niet héél duidelijk te stellen is: officieel is het dat met een IQ ónder de 80 je geestelijk gehandicapt bent, en met een IQ tussen de 80 & 90 ongeveer heet het 'matig begaafd' oid. Die tweede groep is niet echt geestelijk gehandicapt, maar daar kan je over twisten. Daarom de haakjes.

Wat betreft intellectueel niveau: de definitie van een geestelijke handicap word nog steeds vastgesteld op basis van het IQ (en een iq-test bij kinderen zijn niet alleen taal/reken vragen maar ook meer gevoelsvragen). En ik heb ook al eerder gezegd dat geestelijk gehandicapten zich vaak wél bv. bewust zijn van hun lichaam, etc. maar ze kunnen door hun handicap niet goed oorzaak & gevolg zien of realisaties doen op de lange termijn. En dat tweede is nou net iets wat je absoluut moet kunnen om voor een kind te zorgen, en heeft zeker wel te maken met je intellectuele niveau.

En over autisme: dat heeft niks te maken met een geestelijke handicap!!!! Autisme is een overgevoeligheid & gedragsstoornis, maar iemand met autisme kan nog wel een hoog IQ hebben! Dus als je alleen autisme hebt zegt dat niks ove rof je een geestelijke handicap hebt, want of je het ermee eens bent of niet, dat word bepaald door je IQ.

Ik had het in mijn berichtje samen met schizofrenie erbij gezet omdat ik wou benadrukken dat je als je *alleen* 1 van die 2 hebt dat dus niet betekent dat je een laag geestelijk niveau zit!.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:49

Eliane schreef:
En over autisme: dat heeft niks te maken met een geestelijke handicap!!!! Autisme is een overgevoeligheid & gedragsstoornis, maar iemand met autisme kan nog wel een hoog IQ hebben! Dus als je alleen autisme hebt zegt dat niks ove rof je een geestelijke handicap hebt, want of je het ermee eens bent of niet, dat word bepaald door je IQ.


Daar heb je helemaal gelijk in ja, maar dan nog blijf ik bij mijn vraag.
Velen haalden hier als argument aan dat gehandicapten vaak woede-aanvallen ed hebben, en dat is nu toch net iets wat terugkomt bij dingen als autisme.
Maw.. woedeaanvallen heeft niet per se iets te maken met je IQ.

En wat dan met hoogbegaafden?
Hun IQ is wel hoog, maar zijn zij dan per definitie zoveel beter geshcikt om een kind op te voeden?
Veel van die mensen hebben juist op emotioneel vlak problemen en ook dat is belangrijk bij het opvoeden van een kind lijkt me.
Ik ken een hoogbegaafde jongen, ik geloof dat hij 8 of 9 jaar is, maar zijn mentale leeftijd is wel al een jaar of 12.
Maakt dat hem volwassener dan zijn leeftijdsgenoten?
In principe wel, maar dat is hij niet, integendeel!!!

Ik vind het heel erg krom als je een grens trekt op basis van IQ, want dat zou ook willen zegegn dat bij de 'normale' mensen degenen met een hoger IQ per definitie betere ouders zouden zijn en dat is helemaal niet zo; dat weet iedereen wel.

Nogmaals: het is idd zo dat sommigen beter geen kinderen krijgen, maar daarom ben ik dus meer voor een persoonlijke aanpak, het bekijken van elke situatie apart in plaats van zomaar te gaan zeggen laten we nu alle mentaal gehandicapten gaan steriliseren.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:00

Noucca schreef:
Ik vind het heel erg krom als je een grens trekt op basis van IQ, want dat zou ook willen zegegn dat bij de 'normale' mensen degenen met een hoger IQ per definitie betere ouders zouden zijn en dat is helemaal niet zo; dat weet iedereen wel.

Je moet het ook niet zo proberen te zien maar even andersom: een hoog IQ betekent niet per sé dat je *beter* kan opvoeden, maar een extreem láág IQ (want dat hebben geestelijk gehandicapten) betekent wél dat je niet genoeg inzicht hebt om alle moeilijkheden rond een kind aan te kunnen.

Citaat:
Nogmaals: het is idd zo dat sommigen beter geen kinderen krijgen, maar daarom ben ik dus meer voor een persoonlijke aanpak, het bekijken van elke situatie apart in plaats van zomaar te gaan zeggen laten we nu alle mentaal gehandicapten gaan steriliseren.

Dat ben ik wel met je eens Lachen Maar ik vind wel dat steriliseren mogelijk moet zijn in bepaalde gevallen, voor ieders welzijn.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:21

Eliane"]
[quote="Noucca schreef:
Ik vind het heel erg krom als je een grens trekt op basis van IQ, want dat zou ook willen zegegn dat bij de 'normale' mensen degenen met een hoger IQ per definitie betere ouders zouden zijn en dat is helemaal niet zo; dat weet iedereen wel.

Je moet het ook niet zo proberen te zien maar even andersom: een hoog IQ betekent niet per sé dat je *beter* kan opvoeden, maar een extreem láág IQ (want dat hebben geestelijk gehandicapten) betekent wél dat je niet genoeg inzicht hebt om alle moeilijkheden rond een kind aan te kunnen.
[/quote]

Dat is wel zo, maar toch vind ik de selectie op basis van IQ een beetje dubbel. Want het komt er dan in feite op neer dat die mensen 'te dom' zijn om kinderen te krijgen en vaak zijn ze nog wel slim genoeg om zulke dingen te beseffen waardoor ze zich dan weer helemaal een buitenbeentje en een dommerik gaan voelen.
Dan denk ik dat je beter andere criteria aanhaalt zoals idd het niet kunnen zorgen voor jezelf en zo van die dingen.
Citaat:
Citaat:
Nogmaals: het is idd zo dat sommigen beter geen kinderen krijgen, maar daarom ben ik dus meer voor een persoonlijke aanpak, het bekijken van elke situatie apart in plaats van zomaar te gaan zeggen laten we nu alle mentaal gehandicapten gaan steriliseren.

Dat ben ik wel met je eens Lachen Maar ik vind wel dat steriliseren mogelijk moet zijn in bepaalde gevallen, voor ieders welzijn.


Dat is het in principe ook, mits de persoon in kwestie er akkoord mee gaat en om eerlijk te zijn vind ik dat maar het beste ook.
Als je zomaar kan gaan steriliseren zonder dat de persoon in kwestie er weet van heeft vind ik het al eerder naar een gemakkelijkheidsoplossing neigen en dan getuigt het imo ook niet echt van veel respekt voor de persoon.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:03

ik heb niet alles gelezen, maar ik zou wel even iets nieuws aan willen kaarten....

Wat als papa gezond is en mama is geestelijk gehandicapt... (of andersom) hoe denken jullie daar dan over?

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:40

Noucca schreef:
Dat is wel zo, maar toch vind ik de selectie op basis van IQ een beetje dubbel. Want het komt er dan in feite op neer dat die mensen 'te dom' zijn om kinderen te krijgen en vaak zijn ze nog wel slim genoeg om zulke dingen te beseffen waardoor ze zich dan weer helemaal een buitenbeentje en een dommerik gaan voelen.
Dan denk ik dat je beter andere criteria aanhaalt zoals idd het niet kunnen zorgen voor jezelf en zo van die dingen.

Het is misschien ook wel heel hard, maar het niet voor jezelf kunnen zorgen heeft in zulke gevallen ook te maken met 'te dom', namelijk te weinig geestelijk vermogen om inzicht te tonen.

Natuurlijk kun je niet simpelweg zeggen: 'vanaf een IQ van 84 is het verantwoord om kinderen te krijgen' oid, want zo lineair is het niet. Maar het is naïef om te zeggen dat het niet kunnen zorgen voor een kind in zo'n geval niks te maken heeft met het intellectuele vermogen.
Citaat:
Dat is het in principe ook, mits de persoon in kwestie er akkoord mee gaat en om eerlijk te zijn vind ik dat maar het beste ook.
Als je zomaar kan gaan steriliseren zonder dat de persoon in kwestie er weet van heeft vind ik het al eerder naar een gemakkelijkheidsoplossing neigen en dan getuigt het imo ook niet echt van veel respekt voor de persoon.

Ik vind dat er in ernstige gevallen ook voor zo iemand besloten mag worden. Sommige gehandicapten hebben namelijk in zoverre een handicap dat ze zelf helemaal niet kunnen beslissen of ze het ermee eens zijn of niet, omdat ze niet begrijpen wat het is.

Bovendien zijn er veel gevallen waarin óf de ouders vd gehandicapte óf de verzorger(s) de complete zorg & verantwoordelijkheid voor die persoon hebben. Die worden geacht te helpen met de financiën, de moeilijkheden, etc want die persoon kan dat zelf niet. En dan met betrekking tot kinderen kan die persoon opeens wél zelf een beslissing maken en is hij/zij opeens wél handelingsbekwaam? Dat vind ik heel krom, want een beslissing over wel of niet kinderen krijgen is een heel stuk ingewikkelder en bovendien ligt dan wéér de verantwoordelijkheid bij de ouders/verzorgers.

En dan heb ik het niet per sé over sterilisatie; de (prik)pil oid kan ook. Maar er is gebleken dat sterilisatie voor de gehandicapte zélf vaak de minst ingrijpende oplossing is.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:47

Shiloh schreef:
Wat als papa gezond is en mama is geestelijk gehandicapt... (of andersom) hoe denken jullie daar dan over?

In zulke gevallen is het in de praktijk meestal al zo dat de gezonde partner (vrijwel) volledig voor de andere zorgt. En als die partner de zorg voor een kind erbij kan en wil hebben en de gehandicapte ouder niet in zoverre gehandicapt is dat het gevaarlijk is voor het kind (dat is namelijk soms écht wel zo) kan dat, denk ik: dan heeft het kind namelijk wél (net zoals alle éénoudergezinnen) iig één ouder die die echt kan begeleiden en het kind goed begrijpen. Maar dit hangt ook weer erg af van de situatie en hoe erg de handicap is.

Máár ik moet zeggen dat ik ook hier weer van m'n moeder heb gehoord dat het meestal heel erg moeilijk is en het láng niet altijd goed gaat.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:13

Eliane schreef:
En dan met betrekking tot kinderen kan die persoon opeens wél zelf een beslissing maken en is hij/zij opeens wél handelingsbekwaam?


Het is niet omdat de persoon betrokken wordt bij die beslissing dat je haar die beslissing alleen moet laten maken he..
Maar gewoon stilzwijgend steriliseren vind ik gewoon absoluut not done...

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:21

Noucca"]
[quote="Eliane schreef:
En dan met betrekking tot kinderen kan die persoon opeens wél zelf een beslissing maken en is hij/zij opeens wél handelingsbekwaam?


Het is niet omdat de persoon betrokken wordt bij die beslissing dat je haar die beslissing alleen moet laten maken he..
Maar gewoon stilzwijgend steriliseren vind ik gewoon absoluut not done...
[/quote]
Dat vind ik er vanaf afhangen of die persoon zich kan realiseren wat steriliseren is. Sommige verstandelijk gehandicapten kunnen namelijk niet begrijpen wat het is, dus kunnen ze daar ook geen mening over hebben. Als ze zich wél kunnen realiseren wat steriliseren is, vind ik het een lastige kwestie en afhankelijk van de situatie. Ik vind iig wél dat verplichte anticonceptie mag, omdat zoals gezegd het in veel gevallen je het een kind niet aan kan doen.

Ik kan wel begrijpen dat steriliseren misschien wel voelt als een stap te ver omdat het permanent is, maar aan de andere kant is die handicap ook permanent en zal er in de toekomst ook geen verantwoorde mogelijkheid tot een kind komen. En sterilseren is meestal de minst ingrijpende vorm v anticonceptie voor de persoon zelf.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:24

je gaat toch niet zomaar iemand steriliseren? ook als ze er geen mening over kunnen hebben. dat zou toch te belachelijk zijn. Onze instelling gaat in Utrecht een wwongroep opstarten waar verstandelijk gehandicapte ouders met kinderen begeleid worden.
Ze hebben dan 24/7 begeleiding. Ik vind nog steeds dat het kan, en dat het kind er niet altijd onder leid. Ik bedoel je gaat een aso gezin toch ook niet verbieden kinderen te krijgen? die kunnen ook geen goede opvoeding geven, en geven de overheid en de wereld ook veel overlast.
Wat betreft met autisme, daar denk ik precies het zelfde over.
Overgens mensen met een ernstige verstandelijke handicap (iq lager dan 35) denken vaak niet aan kinderen krijgen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:28

sorry maar ik blijf bij mn meningm, als je al niet eens voor jezelf kan zorgen, waarom begin je dan aan een kind?
het kind wordt dan in feite door de begeleiders opgvoed....net zoals da die mensen zelf begeleiding nodig hebben, en een soort van begeleid/opgevoed worden, dus nee ik vind niet dat mensen die niet zelfstandig kunnen wonen kinderen moeten krijgen.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:55

hoe denk je dat andere kinderen op scholen reageren als die erachter komen dat de ouders gehandicapt zijn... nah... het lijkt me over het algemeen gewoon geen goede zaak. Steriliseren vind ik ver gaan! maar ik vind het eignelijk ook niet kunnen...

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:51

favorietje schreef:
je gaat toch niet zomaar iemand steriliseren? ook als ze er geen mening over kunnen hebben. dat zou toch te belachelijk zijn.

Het steriliseren zou ook niet 'zomaar' zijn!!
De meeste geestelijk gehandicapten die in de puberteit komen kunnen niet (of iig niet goed) met hun hormonen omgaan. In heel veel instellingen worden daarom nu o.a. de gehandicapten 's avonds opgesloten omdat ze anders 'aan de wandel' gaan. En van mij mogen gehandicapten best sex hebben, maar zoals gezegd moet er voorkomen worden dat ze kinderen krijgen omdat dat geen goede situatie is voor het kind en alleen maar moeilijkheden geeft. Dus zullen ze aan de anticonceptie moeten, en sterilisatie is wat dat betreft de makkelijkste, veiligste, minst ingrijpende manier. En als iemand in zoverre gehandicapt is dat ie er geen mening over kan vormen of uberhaupt kan begrijpen wat sterilisatie is, dan kan je ook geen rekening houden met iemands mening, want die is er niet. Iemand die zo gehandicapt is zal nooit begrijpen wat er veranderd is door de sterilisatie omdat zo iemand uberhaupt al niet bgrijpt dat hij/zij uberhaupt kinderen zou kunnen krijgen. Zo iemand heeft dus ook totaal geen last van de sterilisatie!

En zoals eerder gezegd: als een gehandicapte handelingsonbekwaam is tov financiën, zorg, en al het is die persoon dat zéker ook ten opzichte van een beslissing om wel of geen kinderen te krijgen. Dus van mij mogen de ouders/verzorgers dit soort dingen beslissen.


Citaat:
Overgens mensen met een ernstige verstandelijke handicap (iq lager dan 35) denken vaak niet aan kinderen krijgen.

En dat is een extra reden om te zorgen dat de anticonceptie goed geregeld is!!! Ze begrijpen namelijk niet waar kinderen vandaan komen, maar ze hebben wél alle hormonen van een normaal mens. En dat komt vaak erg tot uiting omdat ze het zelf niet begrijpen en het dus niet kunnen 'controleren'.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:01

sorry hoor maar waar moeten die mensen zwanger van raken? ernstig verstandelijke gehandicapen hebben bijna nooit sex!!!! Waarom zou je ze dus steriliseren? Hun ouders mogen ook zeker beslissen, maar het verbieden vind ik te ver gaan.
Dus oke iemand heeft geen mening, ach breng hem dan ook maar om 7 uur naar bed want daar heeft hij geen mening over. M.a.w doe maar wat wij willen want ze hebben toch geen mening...
tja ben het daar niet mee eens. ik ken een spreekwoord die zegt dat wat je zelf niet wilt doe dat dan ook een ander niet.

Dat ze sex willen vind ik niet erg, dat snap ik goed. Daar voor zijn zelfs speciale prutsmutsen. Die zijn er speciaal voor de verstandelijk gehandicapten, komen dan langs aan huis.
Dus daar kunnen ze dan sex mee hebben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:12

ernstig verstandelijk gehandicapten hebben zeker wel sexuele gevoelens en sex met elkaar

in de winkel komen er heel veel(omdat er een instelling voor hun vlakbij zit) en er zijn er die in de winkel het ove sex hebben, een vrouw laat geregeld haar borste zien als ze een man ziet die ze knap vindt(zal ze wrsch wel op tv hebben gezien ofzo, dat een vrouw een keer een man heeft verleid dmv strippen oid Verward )
een ander raakt zichzelf op 'bepaalde plaatsen' aan of elkaar, dus ja, ook verstandelijk gehandicapten hebben sex

vind dat de ouders van hun eigenlijk zodra hun kind 'geslachtsrijp' is om het even zo te zeggen, de vraag moeten krijgen of ze sterrilisatie willen bij hun kind, dan kunnen de ouders dat beslissen.

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:21

favorietje schreef:
sorry hoor maar waar moeten die mensen zwanger van raken? ernstig verstandelijke gehandicapen hebben bijna nooit sex!!!! Waarom zou je ze dus steriliseren?


Ten eerste is het absoluut niet waar dat geestelijk gehandicapten geen sex hebben.
Ze hebben net zo goed hormonen als ieder mens van ons dat heeft, dus sex bij geestelijk gehandicapten is zeker niet zo uitzonderlijk hoor!!
En zelfs al doen ze het weinig tot nooit..
1 keer kan genoeg zijn om bevrucht te geraken..

Citaat:
Dat ze sex willen vind ik niet erg, dat snap ik goed. Daar voor zijn zelfs speciale prutsmutsen. Die zijn er speciaal voor de verstandelijk gehandicapten, komen dan langs aan huis.
Dus daar kunnen ze dan sex mee hebben.


Verward
Hier ben ik niet mee hoor...
Je wil die mensen in hun waarde laten want je mag ze niet steriliseren, maar je gaat ze wel vertellen waarmee ze wel en geen sex mogen hebben?? Verward
Hoe onrespectvol is dat!!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:31

nee dat zeg ik helemaal niet. ik zeg alleen dat als ze willen er wel mogelijkheden zijn, zodat ze niet meer achter deuren hoefen te zitten.
ernstig verstandelijk gehandicapten iq lager dan 35 hebben niet heel vaak sex nee. Ik heb zelf op een zo'n groep gewerkt en die waren meer met zichzelf bezig qua sex dan naar een ander toe. Ze kunnen niet bedenken dat dat kan.
overgens zijn de meeste vrouwen aan de pil, mede doordat ze menstruatie probelemen hebben.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:33

ernstig verstandelijk gehandicapten kunnen niet zelfstandig naar de supermarkt renske20. Dat zijn dan wrs mensen met een matige verstandelijke handicap

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:34

zwakbegaafd: IQ 70/75-85/90;
lichte verstandelijke handicap: IQ 50/55-70;
matige verstandelijke handicap: IQ 35/40-50/55;
ernstige verstandelijke handicap: IQ 20/25-35/40;
diepe verstandelijke handicap: IQ lager dan 20/25.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:31

favorietje schreef:
Hun ouders mogen ook zeker beslissen, maar het verbieden vind ik te ver gaan.

Umm..wat bedoel je nou Verward

Citaat:
Dus oke iemand heeft geen mening, ach breng hem dan ook maar om 7 uur naar bed want daar heeft hij geen mening over. M.a.w doe maar wat wij willen want ze hebben toch geen mening...

Iemand heeft zelf niet genoeg vermogen om ergens een mening over te hebben oid dus zal er door diegen die hem/haar verzorgen met inzicht voor moeten worden gezorgd. Dus ja, doe maar wat ''wij'' (=de verzorgers) willen want die kunnen bepalen wat wel of niet goed is en die persoon kan dat zelf niet.

Citaat:
Dus daar kunnen ze dan sex mee hebben.
Goh, en dan moet er toch anticonceptie aan te pas komen

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:05

ik ben geloof ik heel duidelijk.

OUDERS MOGEN OOK ZEKER MEE BEPALEN, MAAR HET VERBIEDEN OM EEN KIND TE NEMEN VIND IK TE VER GAAN.

ALS ZE SEX WILLEN HEBBEN ZIJN ER TAL VAN ANDERE MOGELIJKHEDEN OM NIET ZWANGER TE WORDEN. WANT NIET ALTIJD WILLEN ZE SEX OM KINDEREN TE MAKEN.

DE BEGELEIDERS ZIJN VAAK NIET DE BESLISSENDE FACTOR DAT IS DE WETTELIJKE VERTEGENWOORDIGER.

geen idee wat daar nu niet aan te snappen valt.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:24

Zo, hallo, beetje rustig mag ook wel....

Dit zei je:
Citaat:
Waarom zou je ze dus steriliseren? Hun ouders mogen ook zeker beslissen, maar het verbieden vind ik te ver gaan

Hierin heb je het over sterilisatie en dan opeens over verbieden: dat ston erg raar in de context en vond ik nogal onduidelijk en daarom vraag ik het. Lijkt me zo'n reactie toch niet echt nodig

Ik heb nergens gezegd dat gehandicapten altijd sex hebben óm een kind te krijgen, het is alleen net als bij iedereen wel een risico dat eraan vast zit. Verder heb ik óók nergens gezegd dat er iets mis is met de pil of prikpil oid, alleen dat sterilisatie voor de gehandicapte zelf vaak de makkelijkste en minst ingrijpende manier is (en ook nog eens de veiligste).

En *ik vind* dat anticonceptie voor ernstig gehandicapten verplicht moet zijn als er enig risico is, om alle redenen die al in dit topic zijn genoemd, en dat diegenen die verantwoordelijk zijn voor de gehandicapte qua financiën/zorg, etc (meestal de ouders) de beslissing mogen nemen om hun kind te laten steriliseren als die nooit zelf een kind zal kunnen opvoeden en het in hun ogen nodig lijkt.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:47

waarom de denk je dat sterilisatie de minst ingrijpende manier is? ze snappen niet eens waarom ze in een ziekenhuis zijn wat veel stress met zich mee brengt.
dus makkelijk is het zeker niet.
wat jij vind moet jij weten, ik vdenk er alleen anders over. Mischien ook omdat ik met zulke mensen werk.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:59

Sterilisatie is over het algemeen de minst ingrijpende manier omdat het maar één keer hoeft. Elke dag de pil of elke 3 maanden de prikpil is een stuk lastiger omdat ze dat óók niet begrijpen en ik ken verschillende situaties waarbij dat elke keer weer gevechten en problemen geeft omdat de gehandicapten dat niet willen. Want ze begrijpen na 2 keer meestal wél dat zo'n prik pijn doet, en dan willen ze niet meer.

En wat ik allemaal zeg zijn ook niet dingen die ik 'zomaar' even verzin: ik heb veel contact (gehad) met gehandicapten; mijn buurjongen is gehandicapt en een aantal andere kinderen in de buurt ook. Verder ben ik vroeger heel vaak op een manege voor gehandicapten geweest en is zoals ik al heb verteld mijn moeder psychiater, en heeft ze ook met allerlei soorten geahdnicapten gewerkt en meegewerkt aan onderzoeken, etc. En het verhaal over dat sterilisatie de minst ingrijpende manier is heb ik ook direct van 2 fulltime verzorgers in een huis voor ernstig gehandicapten.