onderzoek: Eenzaamheid bij konijnen, kopspijkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

konijn alleen zielig?

ja
61 (63%)
nee
20 (20%)
heb oik me niet in verdiept en kan me ook geen reet schelen
10 (10%)
geen mening
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 96


XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:24

Misschien is het wel een beetje zielig voor het konijn. Ik heb 2 konijnen, een mannetje en een vrouwtje (hoe zeg je mannetje en vrouwtje eigenlijk in konijnentaal Verward ?). Ik heb ze allebei apart in ene hok maar ze staan wel naast elkaar.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:12

ik heb ja ingevuld, ik heb er zelf dan ook 2. niet in dezelfde kooi, maar wel in elkaars zicht. Als we thuis zijn, zijn ze samen los. Dan zijn ze dus ook altijd met z'n tweetjes bezig.
Ik denk trouwens wel dat dat onderzoek meer gaat over konijnen van kinderen (of volwassenen) die altijd alleen in hun kooi zitten en er bijna nooit uit mogen. In het onderzoek stond namelijk dat het gemiddelde konijn maar 8 minuten aandacht krijgt per dag. Dat is bij onze konijnen al als ze 's ochtends hun brokjes hebben gehad...

mannetje = rammelaar
vrouwtje = v(r?)oedster

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 19:45

XSantyX schreef:
Misschien is het wel een beetje zielig voor het konijn. Ik heb 2 konijnen, een mannetje en een vrouwtje (hoe zeg je mannetje en vrouwtje eigenlijk in konijnentaal Verward ?). Ik heb ze allebei apart in ene hok maar ze staan wel naast elkaar.


ram en voedster (of rammelaar...) misschien een optie om de ram te laten castreren??? Info?...ff pb'en!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:15

mijn mannetjes zijn ook gecastreerd, werkt erg goed en effectief...

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:28

Wij hebben onze ram ook nadat hij geholpen is laten samen wonen met de voedster. Je moet wel altijd even een tijdje wachten want in het begin zijn ze nog vruchtbaar. Tegen ons werd gezegd dat ze 14 dagen nog niet bij elkaar mochten voor de zekerheid hebben we daar een maand van gemaakt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:52

Miep schreef:
Mijn man is nu ook gecastreerd nadat ik een keer een nestje heb gehad...

Haha!

Wij hebben ruim een jaar geleden ook 2 konijntjes gekregen, 2 rammetjes. In het begin ging het allemaal prima, maar na een klein half jaartje ging het mis: de ene vermoorde het andere bijna Verdrietig !
We hebben ze nu uit elkaar gehaald en doordat ik de hokken niet bij elkaar kan zetten, zien ze elkaar ook niet Verdrietig !
Ik had bij de DA gevraagd, of het zou helpen als ik ze allebei liet castreren, zodat ze weer bij elkaar kunnen.
Volgens hem is het niet zeker dat het dan wel goed gaat!
Ik zit nu echt te twijfelen, want ik vind het wel zielig dat ze allebei alleen zitten Verdrietig !
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ??!
En wat kan ik het beste als speelgoed in hun hok geven? Ik vind een knuffel oid altijd een beetje maf in zo´n kooi Clown , maar als ze er lol van hebben, krijgen ze er natuurlijk eentje Lachen !

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:23

ellenlouise"]
[quote="Jura schreef:
Ik wilde precies het antwoord geven als jij youngster, ik vind het zielig om dieren in hokjes te houden, daarom heb ik nooit knaagdieren, vogels etc. gehad. Paarden staan ook in 'hokken' maar die komen er (als het goed is) meerdere keren per dag uit en wanneer het kan de hele dag op het land.


Eigenlijk wil ik ook geen paard meer. Ik irriteer me vaak aan het feit dat ze niet naar buiten of naar binnen (!) kan wanneer ze dat zelf wil (ik heb dus een merrie Haha! ). Er is altijd wel wat, dan hebben ze weer geen schaduw in het land, stal te klein, te donker, te warm enz.
[/quote]

en daarom heb ik nu een zandbakje voor mijzelf en hebben mijn paardjes een loopstal kunnen ze lekker zelf uitmaken of ze binnen of buiten willen zijn in de zon schaduw sneeuw of regen en volgens "anderen"is dat zielig als een van de shetten besluit om in de sneeuw te slapen met regen gaat tie wel naar binnen en mijn anda loopt met regen buiten en met wind weer binnen , ze hebben (helaas?) geen gras maar wel krijgen ze ongelimiteerd hooi en eten over de hele dag kleine beetjes
dit is volgens vele ook fout (ze zijn geen van alle te dik of te mager dus dan zullen ze toch zelf echt wel weten hoeveel ze "moeten"eten
alleen krachtvoer word afgemeten

de kippen hebben ook zo'n hok
en de konijnen ook maar daar gaan we een groter hok voor maken
2 naast elkaar want we hebben 2 die samen zitten en 1 die liever alleen zit als je daar iets anders bij zet (konijn of ander wezen)( gaat tie zich verstoppen)

kan niet zeggen dat ze er echt zielig uitzien of dat ze t nu zo slecht hebben al mijn beesten zijn trouwens afdankertjes muv de anda
(al heb ik die ook tegen slachtprijs gekocht hij was zo onberijd en handelbaar....ahum)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:03

Ik ben het er mee eens.
Onze 2 nijntjes zitten daarom ook samen in een ren.
tzijn trouwens een mannetje en een vrouwtje, maar na al ruim 2 jaar samen kan ik wel zeggen dat in ieder geval 1 van de twee niet vruchtbaar schijnt te zijn. Knipoog

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:26

het konijntje van fleury is nu ruim 10 jaar oud, zit der hele leven alleen in een groot buitenhok, HAD wel een konijntje in een buitenhok ernaast, maar die is nu al enige tijd dood. Ik vraag me dan af, als een konijn echt niet gelukkig is, houden ze het dan 10 jaar lang uit? ik denk dat het nog best wel mee zou vallen, met de eenzaamheid...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 15:30

Ik denk dat 'ie het uithoud omdat het hok zo groot is maar het is toch een kleine moeite om er een ander bij te zetten??? het grote hok heb je al!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:00

Shiloh schreef:
het konijntje van fleury is nu ruim 10 jaar oud, zit der hele leven alleen in een groot buitenhok, HAD wel een konijntje in een buitenhok ernaast, maar die is nu al enige tijd dood. Ik vraag me dan af, als een konijn echt niet gelukkig is, houden ze het dan 10 jaar lang uit? ik denk dat het nog best wel mee zou vallen, met de eenzaamheid...

Het is dan ook zo dat het gemiddelde konijn met 4 jaar dood gaat door te kleine leefomgeving/eenzaamheid. Uitzonderingen heb je altijd.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:05

Duncan schreef:
Ik denk dat 'ie het uithoud omdat het hok zo groot is maar het is toch een kleine moeite om er een ander bij te zetten??? het grote hok heb je al!


Dat doe je niet zomaar. Wij hebben zo'n groot hok in de tuin dat er wel 5 konijnen met het grootste gemak in zouden kunnen leven zonder elkaar op de hielen te zitten.
Wij hebben ook nog een vrouwtje gekocht om die bij nijntje (konijn van bijna 10) te zetten. Wij hebben verschillende pogingen gedaan amar telkens vielen ze elkaar aan.
Toen hebben we besloten om naast het hok nog een hok te bouwen en daa het andere konijn in te zetten. Ze zaten soms wel tegen elkaar (met gaas ertussen dus) dus ze zullen wel kontact gemaakt hebben maar samen zetten lukte echt niet.
Inmiddels is dat andere konijntje al dood gegaan omdat die ziek was geworden maar nijntje leeft nu nog een aantal jaar later!

Het is dus niet zo simpel om te zeggen: neem er dan nog 1 bij!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:00

Onze nijntjes liepen ook altijd in de tuin.. En bang voor mensen waren ze absoluut niet.. Zodra ik de deur openmaakte en met iets naar buiten liep, kwamen ze in rengalop op me af scheuren om dan tegen mijn benen op te gaan springen Haha!
Misschien kwam dat omdat ik ze als babynijn gekregen had, en zelf heb gevoed en grootgebracht. Ik was misschien wel hun mama in die konijnenogen van ze Lachen

Een konijn zielig en alleen in een hok vind ik ook 10 keer niks..
Ze moeten kunnen spele, rennen en ravotten, mét kameraadjes (en das niet de mens..)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 19:51

Fleury"]
[quote="Duncan schreef:
Ik denk dat 'ie het uithoud omdat het hok zo groot is maar het is toch een kleine moeite om er een ander bij te zetten??? het grote hok heb je al!


Dat doe je niet zomaar. Wij hebben zo'n groot hok in de tuin dat er wel 5 konijnen met het grootste gemak in zouden kunnen leven zonder elkaar op de hielen te zitten.
Wij hebben ook nog een vrouwtje gekocht om die bij nijntje (konijn van bijna 10) te zetten. Wij hebben verschillende pogingen gedaan amar telkens vielen ze elkaar aan.
Toen hebben we besloten om naast het hok nog een hok te bouwen en daa het andere konijn in te zetten. Ze zaten soms wel tegen elkaar (met gaas ertussen dus) dus ze zullen wel kontact gemaakt hebben maar samen zetten lukte echt niet.
Inmiddels is dat andere konijntje al dood gegaan omdat die ziek was geworden maar nijntje leeft nu nog een aantal jaar later!

Het is dus niet zo simpel om te zeggen: neem er dan nog 1 bij!
[/quote]

sorry als ik te snel was, maar konijnen koppelen is zo ongeveer een vak apart, hiedoor komen vaak de misverstanden dat konijnen 'alleen' dieren zijn, misschien is het een idee om eens contact op te nemen met bv bunnybin (zie mijn website), daar kunnen ze je zeker verder helpen als je wilt, maar begrijp me niet verkeert, ik wil het je niet opdringen!