geloofsuitingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:59

Omdat, shampielover, alles wat hier woont afstamt van de generatie dat hier in de jaren zeventig is gekomen. Die hebben altijd hieraan vastgehouden. De mensen die hier wonen vallen meestal in hun eigen land ook uit de toon. Ze lopen achter zeg maar.

Maar om nou eens de hele discussie een hele andere wending te geven. ( even de knuppel in het hoenderhok...).
Als mensen hoofddoekjes willen verbieden, dan moeten ze toch maar eens naar onze eigen christelijke of gereformeerde medemens gaan kijken.
De dames moeten altijd in rokken, maar hebben wel aan de achterkant een split van heb ik jou daar. Ze hebben ook hun eigen scholen en kerken en lopen met hoedjes ed. Dan komt er ook nog eens bij dat ze zieltjes willen winnen en ons lastig vallen. Bv. in de stad op de hoek met van die haletroelala muziek ed. en aan de deuren zeuren.
Ik ben nog nooit een moslim tegengekomen die mij tot zijn geloof wilde bekeren.

Hebben jullie ook wel eens gezien hoe nederlandse emigranten zich gedragen in canada, amerika, australie etc?
Die zetten gewoon hele nederlandse dorpen op en gaan bij elkaar wonen.

Mensen houden zich gewon graag vast aan hun gewoontes en gebruiken.
Dat gezeur over die hoofddoekjes is gewoon bedacht door een ambtenaar die niets te doen heeft. De hoofddoekjes werden al gedragen toen de 'gastarbeiders' naar nederland kwamen, werdt nooit iets van gezegd.
Nu is het ineens een probleem. Verward
Ik maak me eerder druk om sommige hollandse meiden. Ze zijn 13 maar zien er uit als 21, zoveel make-up zit er op en ze gaan gekleed alsof zo uit een of andere muziekclip komen van 50 cents ofzo. walgelijk.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:01

Het is heel simpel: iedereen met een Nederlands paspoort heeft evenveel rechten als Nederlander. En dus is een houding van 'Ons land en niet hun land' gewoon totaal nutteloos, omdat het simpelweg wettelijk net zo goed hun land is, of je dat leuk vind of niet.

Ik vind het ook belachelijk dat er mensen zijn die hier al jaren wonen en geen Nederlands kunnen, etc. Maar met een houding van 'het is niet hun land' zit je gewoon fout en kom je ook nog ns geen ruk verder...

Wat Prana zegt:

Ik vind het een héél stuk zorgelijker dat de mandier van omgang van heel streng gelovige Christenen wel wordt getolereerd. En wat dacht je van de SGP?
En als je kijkt hoe vrouwen inderdaad worden afgebeeld in de gemiddelde gangsterclip: dát straalt pas uit dat vrouwen minderwaardig zijn en vind ik *veel* vrouwontterender dan het dragen van welke hoofddoek dan ook.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 10:11

prana"]
Als mensen hoofddoekjes willen verbieden, dan moeten ze toch maar eens naar onze eigen christelijke of gereformeerde medemens gaan kijken.
De dames moeten altijd in rokken, maar hebben wel aan de achterkant een split van heb ik jou daar. Ze hebben ook hun eigen scholen en kerken en lopen met hoedjes ed. Dan komt er ook nog eens bij dat ze zieltjes willen winnen en ons lastig vallen. Bv. in de stad op de hoek met van die haletroelala muziek ed. en aan de deuren zeuren.
.
[/quote]
O, die kom ik NOOIT tegen. En dat is maar goed ook voor hen, want ze zouden aan mij geen goeie hebben! Haha! Ik vind die mensen fundamentalistisch en daar hou ik niet van. Ik zou er vroeg of laat ruzie mee krijgen.
[quote="prana"]
Ik maak me eerder druk om sommige hollandse meiden. Ze zijn 13 maar zien er uit als 21, zoveel make-up zit er op en ze gaan gekleed alsof zo uit een of andere muziekclip komen van 50 cents ofzo. walgelijk.
[/quote]
nou inderdaad! Echt vreselijk!

[quote="Eliane schreef:
En als je kijkt hoe vrouwen inderdaad worden afgebeeld in de gemiddelde gangsterclip: dát straalt pas uit dat vrouwen minderwaardig zijn en vind ik *veel* vrouwontterender dan het dragen van welke hoofddoek dan ook.

Ja nou? als het aan mij lag werd dat echt wel verboden hoor! Maar is inderdaad geen haan die er naar kraait. Maar het zet wel kwaad bloed in de maatschappij! Want bepaalde jeugd gaat dat normaal vinden en zullen bij gevolg vrouwen niet meer met de nodige respect bejegenen.

Jaja, westers = geemancipeerd. MOOI NIET! niet als ik zie wat voor videoclips toegelaten worden.... Sja, als je dat bedenkt.... wie zeikt er dan nog over een hoofddoekje.... als je het zou bekijkt... Dit is een mooie aanzet tot een topic op jeugdhonk...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:24

Citaat:
Het is heel simpel: iedereen met een Nederlands paspoort heeft evenveel rechten als Nederlander. En dus is een houding van 'Ons land en niet hun land' gewoon totaal nutteloos, omdat het simpelweg wettelijk net zo goed hun land is, of je dat leuk vind of niet.


Tja, als ze gewoon meedraaien in ons systeem zie ik geen probleem. Met of zonder geloofsuiting.

Maar als ze via Moskeeen fundamentalistische boeken gaan verspreiden die aanzetten tot haat tegen de niet-moslims zeg ik Moskee dicht en die mensen eruit gooien, terug naar hun eigen zooitje!

Verder vind ik het ook erg frappant dat ik sommige gasten van mijn leeftijd in de nieuwste BMW of Mercedes de hele dag rondjes touren in de stad... Sommige ken ik nog van school en weet dat ze geen werk hebben Verward hoe doen ze dat toch.

Er zitten ook goede tussen, laatst hadden we een loodgieter aan huis waaraan je niet eens kon horen dat hij marokaans was.. Hele goede gozer en ook goed in zijn werk. Hij wou 3.5 uur afrekenen terwijl ie 4 uur geweest was. We hebben 'm voor 4,5 uur betaald en gevraagd of we hem voortaan mochten bellen voor loodgieters werk

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 10:27

Malibu schreef:
[Maar als ze via Moskeeen fundamentalistische boeken gaan verspreiden die aanzetten tot haat tegen de niet-moslims zeg ik Moskee dicht en die mensen eruit gooien, terug naar hun eigen zooitje!
j
[/quote]

ben ik geheel mee eens. Nu eens omdraaien. STel dat er een fundamentalistisch christelijk geloof was dat verkondigde in een boekje dat anders gelovigen en dan met name de moslims met hun hoofd naar beneden gegooid moesten worden.... DAn zou er veel meer ophef ontstaan denk ik. En dat is onterecht.

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:32

Desiree"]
[quote="Malibu schreef:
[Maar als ze via Moskeeen fundamentalistische boeken gaan verspreiden die aanzetten tot haat tegen de niet-moslims zeg ik Moskee dicht en die mensen eruit gooien, terug naar hun eigen zooitje!
j
[/quote]
ben ik geheel mee eens. Nu eens omdraaien. STel dat er een fundamentalistisch christelijk geloof was dat verkondigde in een boekje dat anders gelovigen en dan met name de moslims met hun hoofd naar beneden gegooid moesten worden.... DAn zou er veel meer ophef ontstaan denk ik. En dat is onterecht.


Klopt hebben jullie helemaal gelijk in, maarrrrr waar denk je dat alle oorlogen over gaan? geloof!
Heb bij toeval zondag een film gekeken over david. Dat is dus een stuk uit de bijbel. Samuel, profeet, gaf door aan Saul en david wat god gezegd zou hebben. Ze moesten dus alles en iedereen afslachten wat anders geloofde. Het was een en al dood en verderf.
Het is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. .....en allemaal in de naam van god of allah........

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:41

Desiree"]
[quote="Eliane schreef:
En als je kijkt hoe vrouwen inderdaad worden afgebeeld in de gemiddelde gangsterclip: dát straalt pas uit dat vrouwen minderwaardig zijn en vind ik *veel* vrouwontterender dan het dragen van welke hoofddoek dan ook.

Ja nou? als het aan mij lag werd dat echt wel verboden hoor! Maar is inderdaad geen haan die er naar kraait. Maar het zet wel kwaad bloed in de maatschappij! Want bepaalde jeugd gaat dat normaal vinden en zullen bij gevolg vrouwen niet meer met de nodige respect bejegenen.
[/quote]
Juist! En daar maak ik me eigenlijk veel meer zorgen om: daaruit leren ze allemaal dat vrouwen 'bitches' zijn, minderwaardige speeltjes die je maar any given time even kan 'gebruiken'....En dit is nog een vriendelijke omschrijving....

@Malibu: Ik ga er eigenlijk vanuit dat *niemand* het normaal vind dat fundamentalistische boeken verspreid worden. En het is in mijn ogen heel simpel: zulke teksten zijn discriminerend dus tegen onze wet! Weg met die hap dus!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:43

Nou we het toch over dood en verderf hebben..... Vinden jullie niet waar geloof is is oorlog?
Ongeacht welk geloof....

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:45

Citaat:
ben ik geheel mee eens. Nu eens omdraaien. STel dat er een fundamentalistisch christelijk geloof was dat verkondigde in een boekje dat anders gelovigen en dan met name de moslims met hun hoofd naar beneden gegooid moesten worden.... DAn zou er veel meer ophef ontstaan denk ik. En dat is onterecht.


Inderdaad, maar wat Bush nu doet in Afganistan en Irak daar ben ik het dus ook niet mee eens hoor.

Hij heeft veel te weinig begrip voor de cultuur en geloof daar.

Die mensen gaan van een dictatuur naar een democratie, dat is een verschil tussen dag en nacht. Die mensen weten helemaal niet wat ze met die vrijheid moeten doen, daar moeten ze rustig op voorbereid worden en proffesioneel geholpen worden. Nu worden ze gewoon in het diepe gegooid met het idee van zoek het maar uit...

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:48

fsoudan schreef:
Nou we het toch over dood en verderf hebben..... Vinden jullie niet waar geloof is is oorlog?
Ongeacht welk geloof....

Jammer genoeg in veel gevallen wel... Maar er bestaan ook hele tolerante geloven, zoals het Boeddhisme. Maar goed...dan komt er wel weer een ander geloof in de buurt wat dan weer voor problemen zorgt Scheve mond

Af en toe word ik er zó gestoord van dat ze wat mij de betreft de hele kwestie religie mogen opsluiten en van de Aarde afgooien.... Maar ja, het zit toch ín mensen, en zonder het geloof waren ook een heleboel mooie dingen er niet geweest.

@Malibu: je hebt helemaal gelijk...Maar ja, met álles wat Bush doet ben ik het niet mee eens Haha!

(edit: stomme typo Bloos )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:05

prana"]
[
Klopt hebben jullie helemaal gelijk in, maarrrrr waar denk je dat alle oorlogen over gaan? geloof!
Heb bij toeval zondag een film gekeken over david. Dat is dus een stuk uit de bijbel. Samuel, profeet, gaf door aan Saul en david wat god gezegd zou hebben. Ze moesten dus alles en iedereen afslachten wat anders geloofde. Het was een en al dood en verderf.
Het is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. .....en allemaal in de naam van god of allah........
[/quote]
Is helemaal waar. Daarom ben ik voorstander van een gematigd geloof. Een geloof dat anderen ruimte laat om anders te denken.

Fanatieke geloven zijn nooit goed.

[quote="Eliane"]
Juist! En daar maak ik me eigenlijk veel meer zorgen om: daaruit leren ze allemaal dat vrouwen 'bitches' zijn, minderwaardige speeltjes die je maar any given time even kan 'gebruiken'....En dit is nog een vriendelijke omschrijving....
[/quote]
Ik ook, ik zou willen dat de overheid die clips ging verbieden. In amerika zijn ze zo preuts, lichaamsdelen mag je er niet zien. MAar dit vind ik nog veel erger.

Dat boek is toch niet uit de handel genomen, hoe triest het ook is.

[quote="fsoudan schreef:
Nou we het toch over dood en verderf hebben..... Vinden jullie niet waar geloof is is oorlog?
Ongeacht welk geloof....

VAak wel. Maar nu is het ook waar olie is, is oorlog...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:11

Citaat:
Fanatieke geloven zijn nooit goed.


Ben ik het helemaal mee eens

Boedhisme vind ik persoonlijk een mooi geloof...

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:23

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Het leukste van alles is, is dat ik zelf sinds een jaar een marokaanse vriend heb en dit soort discussie komen bij ons regelmatig voorbij.
Wij hebben samen maar een geloof en dat is in onszelf.

( en nee, ik draag geen hoofddoekje, we eten gewoon varkensvlees en af en toe een vloek is ons niet vreemd )

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:25

Dat is toch goed prana!! En met jou meerdere... gelukkig.

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:30

Dacht ik ook fsoudan. Ik heb een relatie van 12 jaar achter de rug met een hollandse man en daarin ben ik echt onderdrukt geweest.
Bij mijn huidige vriend krijg ik respect en wordt ik in mijn waarde gelaten. Het is gewoon ook allemaal een kwestie van mentaliteit denk ik.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:41

En mentaliteit komt voort uit opvoeding. Als ze thuis opgevoed zijn met ouders die op een gelijkwaardige manier met elkaar omgaan, dan krijgen ze dat met de paplepel ingegoten.

Maar velen krijgen met de paplepel iets anders ingegoten.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:50

verootjoo schreef:
Dat klopt niet helemaal. Een hoofddoekje komt niet voort uit geloofsovertuiging maar uit cultuur. Zo laten vrouwen hun onderdanigheid zien. Daarom vind ik ook niet dat kinderen hier op scholen met hoofddoekjes mogen lopen. Op een nederlandse school is een nederlandse cultuur dus daar moeten ze zich dan maar naar gedragen. Als een lerares dat gaat dragen vind ik het helemaal vragen om problemen eigenlijk, tenzij ze op een Islamitische school werkt. Maar ik vind het ook belachelijk dat ze hier in NL islamitische scholen gaan bouwen. Het is ons land, onze cultuur, dus daar moeten ze zich naar gedragen en als ze dat niet willen gaan ze maar naar hun eigen land en niet alleen hier komen om van onze sociale zekerheid te profiteren.
Zo, dat was mijn betoog


Mijn God.. Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Doei, doei

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:02

Citaat:
Mijn God.. Onder welke steen kom jij vandaan gekropen?


Vind ik inderdaad wel erg kort door de bocht.

Maar nu deze stelling :

Vrouw komt een afspraak maken bij de dokter ivm een abortus. Nu zit er op de receptie een islamitische vrouw met een hoofddoek.

Zij zijn volgens het geloof dus tegen abortus. Nu zeg ik niet dat de meeste vrouwen daar last van hebben, maar op dat moment kan het erg oncomfortable en misschien nog wel iet wat intimiderend overkomen....

Ik denk dat er in sommige situaties wel wat meer rekening mag worden gehouden met de persoonlijke situatie van de patient/klant..

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:08

Ik denk dat dat een zaak is tussen patient en dokter. De assistente heeft daar eigenlijk niks mee te maken. Mocht de assistente daar problemen mee hebben, dan zal ze een ander vak moeten kiezen.

Ik denk dat een assistente met hoofddoek nog wel meevalt. Dan heb je met een echt geintergreerd iemand te maken. Je moet je pas zorgen gaan maken als er zo'n "pinguin" aan de balie zit. Rolleyes

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:39

Malibu: ik denk dat dat niets met geloof te maken heeft. Ik ben ook falikant tegen abortus maar als ik als doktersassistente iemand kreeg voor abortus (wat ik overigens vaak niet van te voren weet want men vertelt dat alleen de huisarts), dan behoor ik daarover mijn mening voor me te houden. Ik ben in functie en ik hoor neutraal te zijn. Als je niet neutraal kunt zijn dan zit je niet op de goede plek. Maar ik denk niet at dat hoofddoekjeafhankelijk is. Dat is persoonsafhankelijk.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:40

Citaat:
Ik denk dat dat een zaak is tussen patient en dokter. De assistente heeft daar eigenlijk niks mee te maken. Mocht de assistente daar problemen mee hebben, dan zal ze een ander vak moeten kiezen.

Ik denk dat een assistente met hoofddoek nog wel meevalt. Dan heb je met een echt geintergreerd iemand te maken. Je moet je pas zorgen gaan maken als er zo'n "pinguin" aan de balie zit.


Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. Ik denk niet dat ik zelf daar een probleem mee zou hebben (niet dat ik voor abortus zou kiezen op dit moment mocht ik zwanger zijn, maar het idee bedoel ik dan). Maar misschien voor mensen die twijfelen of zich schamen kan het lastig zijn.

Maar een "pinguin" met een doorkijk luikje is natuurlijk weer een ander geval Haha!

Vroeg me gewoon even af hoe mensen dan tegenover zo'n situatie staan...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:44

Wat is een pinguin???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:44

(burga neem ik aan)
pinguin met doorkijkluikje gaat veel te ver. Dat heeft niets meer met de islam te maken maar met onderdrukking. kijk maar naar de culturen waar dit vandaan komt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:46

oh ik dacht al een non Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:48

Fasel schreef:
Citaat:
Maar ik denk niet at dat hoofddoekjeafhankelijk is. Dat is persoonsafhankelijk.


Dat is ook wel zo natuurlijk (persoonlijk denk ik er ook zo over).

Er zijn genoeg andere mensen die abortus eigenlijk niet vinden kunnen. Maar daar zie je het niet aan, een hoofddoekje is een uiting van geloof, een geloof die tegen abortus is.

De reden dat ik die stelling opzet is omdat ik iemand ken die heeft door persoonlijke omstandigheden een abortus laten plegen en die vond het toch wel oncomfortabel, ze zat zelf al niet echt lekker in haar vel in die tijd omdat ze een heleboel doorgemaakt had en dat speelde wel mee...