gevangenen te luxe leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:18

Sorry, ik bedoelde het meer in het algemeen... wat wil je in plaats van dit rechtsysteem, in plaats van deze gevangenissen?

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:19

oeps sorry Bloos! dacht dat je het tegen RK en mij had over dat werken Bloos Schijnheilig mijn excuses Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:21

Nee, ik was gewoon te vaag Lachen

Maar na het lezen van het topic ben ik eigenlijk alleen maar wijzer geworden dat iedereen het gevangenissysteem en rechtsysteem in Nederland te lux en laks vind, maar ben zo benieuwd naar wat mensen denken hoe het beter kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:21

Ik wil de chain gang Tong uitsteken

(hooh! aah!) (hooh! aah!)
(hooh! aah!) (hooh! aah!)

(Well, don't you know)
That's the sound of the men working on the chain ga-a-ang
That's the sound of the men working on the chain gang....


Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:23

Iets klopt er volgens mij bij mij niet aan een rij gevangenen met elk een pikhouweel in de hand

Knipoog

[edit: krom nederlands verwijderd Lachen ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:24

Maar vergeet de politie mannen met grote geweren te paard niet hè
lekker beroepje Haha!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:53

SuperSmurf schreef:
En idd MargaV, je staat erg alleen in je standpunt, wat ik overigens wel jammer vind, dan hebben we weinig discussie materiaal! Haha! Maar zou jij het nederlandse rechtsysteem niet anders willen zien dan?


Ik ben vast de enige, maar nee, ik ben eigenlijk wel tevreden. Ik heb vertrouwen in ons rechtssysteem. Ik ben het eens met het doel (namelijk ervoor zorgen dat gevangenen na hun gevangenisstraf weer als volwaardig burgers deel kunnen nemen aan de maatschappij) en ik geloof dat ze dat doel proberen te bereiken met de juiste middelen. Het faalt inderdaad hier en daar, maar ik ben ervan overtuigd dat het over het algemeen wel goed werkt. Ik denk dat sommigen van jullie een vertekend beeld hebben en dat de mening van de meest mensen hier gebaseerd is op een paar uitzonderingszaken die in de media zijn geweest. Een goed verlopen rechtszaak oid zul je namelijk niet in het nieuws zien. Ik ben wel voor langere straffen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een vertekend beeld heb. Maar goed, daarom ga ik meestal op het oordeel van experts af, en ik heb vooralsnog weinig in die trant gehoord van experts. Misschien dat iemand op bokt ons kan verlichten.

Maar goed, ik moet erbij zeggen dat ik zelf een enorme softie ben. Het lijkt mij al verschrikkelijk om een week opgesloten te zitten, vandaar dat ik die luxe niet echt erg vind. Het draait namelijk om die ontnomen vrijheid en niets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:55

Ik ben ook een softie en met bokt een uur offline krijg ik al de bibbers
rede genoeg om braaf te blijven Lachen

maar toch denken veel mensen anders en zien de bak niet als iets ergs, want anders zorg je wel, net als jij en ik, dat je daar niet komt.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:56

Nee hoor MargaV, ik ben ook behoorlijk tevreden Lachen er kunnen dingen anders, maar ik heb eigenlijk geen alternatieven daarvoor, en daarom zul je mij ook niet hard horen gillen dat dingen anders moeten.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:58

Runningkawa: uit onderzoek blijkt dat de afschrikwekkende werking van welke straf dan ook eigenlijk vrij klein is. Het is de pakkans die belangrijk is.

Als op het stelen van een snoepje bij de jamin 'uit elkaar gerukt worden in stukjes staat' maar de pakkkans nul is, is de kans veel groter dat iemand snoepjes gaat stelen dan juwelen waarbij de pakkans 50% is edit: en de straf veel lager.

Die pakkans, die moet wel omhoog, kortom: oplossingspercentage bij de politie omhoog en aangiftepercentage omhoog.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:17

Het is natuurlijk wel zo, kijk, als ik in de gevangenis beland, ik heb veel vrienden, werk, veel familie waar ik veel mee om ga mijn vrijheid is me lief en de luxe ben ik gewend. De meeste criminelen zitten toch al in een heel ander wereldje, ik durf niet te zeggen welke, maar ik geloof toch dat die minder sociale contacten hebben en minder luxe gewend zijn. Ik ou zelf graag zien dat de straffen vooral langer werden, en de doodstraf vind ik niet uitgesloten. Uiteraard alleen als het bewezen is dat deze persoon de dader is en bij zware criminaliteit zoals meervoudige moorden. Ook vind ik dat iedere verkrachter gewoon gecastreerd moet worden, kost een stuk minder geld dan de gevangenisstraf en het probleem is direct opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:26

Natuurlijk hoort pakkans daar ook bij.
Maar een hotel schrikt ook niet af.
Ik bedoel echt niet dat je mensen moet gaan martelen of zo.

maar dingen als een eigen cel, tv, gehuurd of niet, vind ik niet nodig.
een gezamelijke ruimte met 1 Tv.
Samen doen vind ik veel beter.
Net zo min als een luxe sportruimte dat zou kunnen, maar dan wel gewoon betalen. Kijk maar eens bij de fitnesclub in de buurt en schrik hoe duur het is.

Ruimte voor leren vind ik al weer wat anders.
Dat verhoogd de kans op een baan.
Maar dan wel gecontroleerd.
Dus niet doen alsof je leert, maar wat zitten lamballen.

Wil je terug in de maatschappij is een gewoon ritme belangrijk.
Dus was ik zag in canada bij die tomatenkwekerij (wat met veel bedrijfssoorten kan)vond ik wel erg mooi.
Zo verdienen ze hun eten terug.
hebben daardoor ook geld om dingen te huren.
Zonder dat het de belastingbetalers meteen geld kost.
Ze komen in een gewoon werk ritme.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:43

misschien is het te luxe en hebben die mensen wat fouts gedaan
maar daar leveren ze wel hun vrijheid voor in
en ze moeten ook gewoon werken
en de tv betalen en alle andere dingen niet alles krijg je zomaar
ik ben van mening dat iedereen een 2de kans verdiend
en waarom laten we ze daar niet gelijk in het gevang meebeginnen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:24

Amable"]
. Ik ou zelf graag zien dat de straffen vooral langer werden, en de doodstraf vind ik niet uitgesloten.
[/quote]

Dat eerste willen we denk ik allemaal wel. 5 jaar voor een moord is niet raar in dit land, maar wel te belachelijk voor woorden!

[quote="Amable schreef:
. Ook vind ik dat iedere verkrachter gewoon gecastreerd moet worden, kost een stuk minder geld dan de gevangenisstraf en het probleem is direct opgelost!

Wil je dit echt in plaats van een gevangenis straf??? Ten eerste heeft castreren niet zo veel nut, aangezien meneer dan nog steeds zijn gangetje kan gaan en daarbij vind ik dat die persoon er dan wel heel erg mild vanaf komt! Een gevangenis van een aantal jaren (minstens 5?) en daarbíj een castratie, dat komt meer in de buurt denk ik zo..

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:29

owja, wat ik vergat! Ik moet natuurlijk ook kunnen beargumenteren wat en hoe ik de dingen dan anders zou willen zien, dus Ellende, je had een goed punt daarmee! Daar ga ik nog even over nadenken en misschien kunnen jullie me ermee helpen?!

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:32

Desiree schreef:
Het helpt in zoverre:
2 jaar gevangenisstraf, scheelt 2jaar delicten van die persoon.
10 jaar gevangenisstraf, scheelt 10 jaar delicten van die persoon.
Want tijdens de gevangenisstraf kunnen ze in ieder geval niets verkeerds doen, is de maatschappij veilig voor hen.
En DAT is wat ik graag zou willen zien, de maatschappij beschermen. En dat doe je in ieder geval niet met luxe in de gevangenis.


van de week was er een stukje op tv (volgens mij bij RADAR ofzo) over mensen die waren opgelicht via internet.... door een gedetineerde.... dus zo veilig is die samenleving ook weer niet... de louche praktijken kunnen kennelijk vanuit de gevangenis gewoon doorgaan.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:41

Ik vind het wel opvallend dat in de staten waar de straffen het hoogst zijn, de criminaliteit ook extreem hoog is. Kijk naar Texas. De doodstraf schrikt dus niet (genoeg) af. Zou een zwaarder gevangenis systeem dat wel doen?
Buiten dat denk ik dat als je mensen als beesten behandeld (kleine hokjes, water en brood, geen sociaal contact) ze zich ook als beesten gaan gedragen. En aangezien de meeste gevangenen weer op straat komen heb ik liever dat we de tijd dát ze vastzitten gebruiken om ze weer op het rechte spoor te krijgen. En daar hoort dan dus training, begeleiding en een menswaardige behandeling bij.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:47

batje schreef:
Ik vind het wel opvallend dat in de staten waar de straffen het hoogst zijn, de criminaliteit ook extreem hoog is. Kijk naar Texas. De doodstraf schrikt dus niet (genoeg) af. Zou een zwaarder gevangenis systeem dat wel doen?
Buiten dat denk ik dat als je mensen als beesten behandeld (kleine hokjes, water en brood, geen sociaal contact) ze zich ook als beesten gaan gedragen. En aangezien de meeste gevangenen weer op straat komen heb ik liever dat we de tijd dát ze vastzitten gebruiken om ze weer op het rechte spoor te krijgen. En daar hoort dan dus training, begeleiding en een menswaardige behandeling bij.


OK dan! Amen!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 01:49

nederlandse straffen zijn inderdaad vrij laag, maar ze zijn al wel behoorlijk verhoogd in de afgelopen 20 jaar. Ook wordt TBS bijvoorbeeld veel meer opgegeven. Ik heb trouwens liever dat twee gevangenen een eigen tv hebben dan dat ze ruzie krijgen omdat de één geen GTST wil zien en elkaar de hersens inslaan, wat gevaarlijke situaties op kan leveren voor het personeel.

'Werken' werkt vaak niet in gevangenissen. HEt werk dat gedaan wordt kan vaak niet winstgevend gebeuren. Volgens mij wordt in Amerika en Canada veel meer gewerkt met 'grote' gevangenissen waar het wel winstgevend kan zijn om 'dom werk' te laten uitvoeren.

Ik vind het zelf heel kwalijk dat er op reclassering bezuinigd wordt op dit moment, (reclassering = gevangenen voorbereiden op terugkeer in de maatschappij). Wat mij betreft mag die fitnessruimte dan ook afgebroken, maar dan wil ik daar wel leraren voor terug, die mensen aan diploma's helpen waar ze iets aan hebben, uitleg geven over bijvoorbeeld schuldsanering etc etc etc. In dat opzicht vind ik gevangenissen dus bij lange na niet lux genoeg.

Ik ben in theorie voor de doodstraf: sommige mensen hebben wat mij betreft geen recht meer om te leven, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan (onschuldigen ter dood veroordelen, de beul is ook een moordenaar etc etc) dat het in de praktijk niet uit te voeren is. Lijfstraffen zoals castratie? komop... dat is niet meer van deze tijd. Punt.

Misschien een interessant punt voor TS, wat denken jullie van private gevangenissen?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:23

Whoa wat een heerlijk staaltje kort-door-de-bocht-denkwerk van de gemiddelde bokker. Ik heb me even verlekkerd aan de ongeargumenteerde meningen hoor Lachen

Citaat:
Ze kunnen zelfs werken en geld verdienen tegenwoordig! Schandaaaaaalig!

Ja, erg vervelend he syph. Als je een strafbaar feit hebt gepleegd om aan geld te komen, word het je ineens mogelijk gemaakt om te werken en geld te verdienen. Wat krom zeg... het zou een stuk beter zijn als ze je een paar jaar laten zitten en vervolgens zonder cent te makken de straat op schoppen. Als je een strafblad hebt kom je zo makkelijk aan een baan. Bovendien krijgt een gevangene een loon van €5euro per week ofzo. Iem,and van reintegratie gehoord?

Lees eens "Vlammend Hart" van Olivia (hoe heet ze ook al weer, ik zoek het op) interessant boek over gevangeniswezen (zij het in Amerika)

En wat dachten jullie van mensen in voorarrest? Stel, ik zorg ervoor dat jij morgen wordt opgepakt wegens mishandeling of verkrachting of wat. Heb een vrij gefundeerd verhaal. Hoppa, jij draait de bak in en mag tot je proces zitten... en dan blijkt dt je onschuldig was. oeps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:31

als eerst vind ik dat ze alle gevangenen naar hun eigen geboorte land moeten sturen , turk naar turkije , belg naar belgie , spanjaard naar spaje enz.. En de nerderlanders die voor iets banketstaaf als "drugssmokkel" in een 3de wereld land zitten terug naar Nederland.
Dan zouden onze gevangenissen ook niet zo vol zitten (bedoel dit echt niet rasistisch heb zelf 2 buitenlandse zusjes dus heb nix tegen buitenlanders) .

Dan word ieder naar zijn eigen "cultuur" behandeld.. Veder zou ik t zo erg denk ik nog niet vinden om vast te zitten als ik het zo lees... Vind het niet normaal dat ze zo veel luxe hebben.. waar is de tijd van droog brood en water gebleven?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:36

Citaat:
waar is de tijd van droog brood en water gebleven?

Daar waar de vrouwen nog achter het aanrecht hoorden, er geen stemrecht was en onderwijs niet voor iedereen toegankelijk was.

Ik ben het verder wel eens met debo. Maar ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar het voorkómen van plegen van delicten dan naar de gevangenissen. Laat ze eerst maar eens de oorzaak aanpakken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:06

Ellende schreef:
Jongens, wat willen jullie dan?



ik denk dat ik zou willen dat de crimineer niet alleen zn straf uitzit maar ook een groot gedeelte van die kosten van die straf op zich neemt..... door bijvoorbeeld gewoon te werken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:11

SuperSmurf schreef:
Dat eerste willen we denk ik allemaal wel. 5 jaar voor een moord is niet raar in dit land, maar wel te belachelijk voor woorden!

..


als je de belastingdienst 10000 euro tekort doet (al dan niet bewust) dan krijg je een hogere straf Haha! Haha!

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:21

gijsenkim"]
[quote="SuperSmurf schreef:
Dat eerste willen we denk ik allemaal wel. 5 jaar voor een moord is niet raar in dit land, maar wel te belachelijk voor woorden!

..


als je de belastingdienst 10000 euro tekort doet (al dan niet bewust) dan krijg je een hogere straf Haha! Haha!
[/quote]

ja dat is toch van de zotte Scheve mond