Het Dutroux proces

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:42

laten we alsjeblieft de belgische bevolking erbuiten houden, zij zijn niet verantwoordelijk voor de daden van 1 gek..............

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:51

Idd IngridM, ben ik het volkomen mee eens.

Ik ben trouwens nog altijd trots dat ik Belg ben. België heeft net als elk land z'n plus- en minpunten...
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik me niet schaam voor het hele Dutroux-gebeuren en hoe er mee omgegaan wordt.

En ik ben er absoluut zeker van dat niet enkel België mensen als Dutroux heeft rondlopen... het had evengoed in Spanje gebeurd kunnen zijn, want van die zieke geesten heb je overal rondlopen spijtig genoeg.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:53

Na al de fouten die de Belgische justitie vroeger gemaakt heeft (en dat is niet enkel zo voor de zaak Dutroux), had ik gehoopt dat dit proces iets beter ging verlopen.

Van wat ik hoor en lees in de media, meen ik te kunnen zeggen dat de voorzitter weer een hoop 'fouten' maakt. Hij zou bepaalde getuigen heel lang ondervragen, terwijl in mijn ogen, de belangrijkste getuigen (Sabine en Laetitia) vrij weinig vragen gekregen hebben. Sabine zei zelf dat ze vond dat er weinig vragen gesteld waren, ze heeft op het einde zelf gevraagd of ze nog een vraag mocht stellen aan Dutroux zelf. Tijdens de getuigenis van L. heeft ze dan ook nog paar opmerkingen/vragen gesteld. Ik vind dat heel jammer, want voor de ouders van de vermoorde kinderen zijn deze getuigenissen veruit de belangrijkste denk ik.

Ik denk dat sommige onder ons ook niet echt 'snappen' waar het hier over gaat, begrijp mij wel niet verkeerd! Maar deze zaak is in 1996 aan het licht gekomen, ik was toen 14 jaar. Ik herinner mij de woede, het onbegrip, het verdriet en de onrust van heel onze bevolking nog alsof het gisteren gebeurd is. Ik herinner mij nog de Witte mars, de zaken die bij ons op school gebeurd zijn. Ik herinner mij nog hoe mijn moeder bijna aan het wenen was, de dag dat Dutroux ontsnapt was. Ik kwam juist op dat moment helemaal alleen met de fiets terug van school, ze had doodsangsten uitgestaan tot ik terug thuis was. Het zat hier echt wel diep hoor. Mensen die nu 12/14 zijn, waren toen (reken reken) 4/6 jaar. Jullie zullen deze gebeurtenissen vast nog herinneren, maar ik denk wel niet zo bewust als de 'ouderen'. Zelf ik was toen nog maar net oud genoeg om het een beetje te bevatten.

Goh, verder over Dutroux zelf wil ik niet veel kwijt. Zielig levend wezen, ik wil niet weten wat er in zijn hoofd omgaat. Ik zou niet weten wat ik wil dat er met hem gebeurt. De doodstraf? Tja, dan zijn we zeker dat hij niet meer zal ontsnappen. Maar eigenlijk vind ik dat niet genoeg, eigenlijk ga ik hier eerder wel voor oog om oog, tand om tand. Sorry. Voor mijn part zetten ze die zelf in zijne kelder en vergeten ze hem eten te geven en begraven ze hem dan half levend.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:31

Marengo_82 schreef:
Ik denk dat sommige onder ons ook niet echt 'snappen' waar het hier over gaat, begrijp mij wel niet verkeerd! Maar deze zaak is in 1996 aan het licht gekomen, ik was toen 14 jaar. Ik herinner mij de woede, het onbegrip, het verdriet en de onrust van heel onze bevolking nog alsof het gisteren gebeurd is. Ik herinner mij nog de Witte mars, de zaken die bij ons op school gebeurd zijn. Ik herinner mij nog hoe mijn moeder bijna aan het wenen was, de dag dat Dutroux ontsnapt was. Ik kwam juist op dat moment helemaal alleen met de fiets terug van school, ze had doodsangsten uitgestaan tot ik terug thuis was. Het zat hier echt wel diep hoor. Mensen die nu 12/14 zijn, waren toen (reken reken) 4/6 jaar. Jullie zullen deze gebeurtenissen vast nog herinneren, maar ik denk wel niet zo bewust als de 'ouderen'. Zelf ik was toen nog maar net oud genoeg om het een beetje te bevatten.



Ik weet nog ontzettend goed toen dit allemaal aan het licht kwam. (ben even oud als Marengo_82) In die tijd was ik zo bang, ik durfde echt nergens meer alleen naartoe. Tijdens het uitlaten van mijn hond, was ik steeds oplettend. Ik weet nog dat ik van mijn verzorgpaarden terug naar huis fietste(normaal brachten mijn ouders me met de auto), had toen de korte weg genomen, moest al een half uur fietsen. Toch eigenwijs, over landweggetjes, door het bos.... in doodsangst heb ik gezeten. Bij iedere auto/bus die voorkwam, dacht ik dat het nu met me gedaan was.
IDIOOOT NATUURLIJK. Maar moet je nagaan wat voor inpact het allemaal heeft! (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor mij....)

Op die ene dag, dat hij ontsnapt was, ik had het niet meer! Heb net zolang binnen gezeten, totdat ze hem weer hadden.

Ik heb echt zeer veel bewondering voor S. en L. Zeker nu ze na zo'n lange tijd weer oog in oog met hem komen. Kzou dat echt niet kunnen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:53

Toen Dutroux werd opgepakt in die tijd, was ik ongeveer 8 jaar. Op dat moment besefte ik dus helemaal niet wat hij heeft gedaan, pas de laatste jaren dringt dat tot mij door. Toen hoorde ik niet veel over Dutroux spreken(ik was ook jong), maar ik was echt verontwaardigd dat ik niet alleen naar de bib mocht fietsen, terwijl toen mijn zus 8 was zij dat wel mocht. Ik snapte helemaal niet waarom ik niet met mijn vriendinnen met een omweg naar huis mocht fietsen, en waarom ik altijd na school moest bellen als ik thuis was en er was nog niemand. Ook vond ik het op einde behoorlijk vervelend om bijna 5 keer op een dag te moeten aanhoren dat je nooit snoepjes van een vreemde mocht aannemen, nooit mocht meegaan.... eigenlijk hetzelfde als dat achternichtje van Leentje. Tja, hoe moet je aan een 8-jarig kind gaan uitleggen wat die man en zijn handlangers hebben gedaan? Toen was ik er echt boos om omdat ik niks mocht en niet zoveel vrijheid had als mijn zus in die tijd heeft gekregen, maar als ik er nu aan terugdenk ben ik eigenlijk blij dat mijn ouders mij zo hebben gewaarschuwd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:56

Noucca"]
[quote="pharagirlke"][quote="Noucca schreef:
Het is en blijft een mens waarover het hier gaat,


dit wezen noem ik geen mens meer noucca
[/quote]

En wie beslist dan over het wel of niet mens zijn van iemand?
[/quote]
Z'n eigen daden bepalen dat.

Van mij mogen ze Dutroux weer vrijlaten.
ZONDER bescherming.....

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:42

Ik denk dat die hele D helemaal niks met het Belgische volk te maken heeft. Dat het rechtsysteem in Belgie wel een opfris buurt kan gebruiken ben ik zeker van, wat een blunders zijn daar gemaakt.
Ik denk ook dat het op de jeugd van Belgie meer een indruk heeft gemaakt dan op de jeugd van Nederland. Ik zou namelijk niet weten wat ik aan het doen was toen die meisje vrijgelaten zijn, kan het me niet herinneren en ik heb de beelden van de vrijlating en andere dingen op pas gezien toen het proces begon, dus in deze kan iker niet over mee praten. Ik kan me wel herinneren dat mijn moeder altijd erg voorzichtig was, maar ik zag dat overal om me heen en zag het niet anders dan normaal.
Verder kan ik me gewoon bij de verhalen van hierboven helemaal niks voorstellen en ik denk ook dat de haat bij deze mensen een stuk groter zal zijn dan bij mensen die zoals ik niet veel van de gebeurtenissen hebben mee gemaakt.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:07

Inderdaad, die paniek toen Dutroux enkele uren op vrije voeten was. Het was alsof elke moeder dacht dat het laatste uur van haar dochter(s) geslagen had, terwijl hij logischerwijze juist niet meteen een meisje zou meegrissen, maar eerst zichzelf zou laten "verdwijnen".
Ik moet er wel eerlijk aan toevoegen, dat ik op dat moment banger was dan mijn mams (niet dat ze niet bezorgd is om mij hoor, maar zij dacht gewoon na met gezond verstand, en dat was ik toen ff kwijt Knipoog )

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:10

gijsenkim schreef:
Ik denk dat hij vermoord wordt, er zit iemand in belgie op een hele hoge positie die niet genoemd wil worden......... hij heeft al 4! keer kunnen ontsnappen en is 1 keer daadwerkelijk ontsnapt...... en dat kwam niet door knulligheid, dat was opzet......... heel, heel, heel eng


Jij(en nog enkelen) zeggen vanalles over die hoge positie, complotten ook op hoge posities enz. Wilt er iemand(desnoods over PB) daar even meer uitleg over geven?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:17

Er wordt gesproken van een pedofilie-netwerk, en daar wordt vermoed dat er iemand van 'hoge positie' ermee te maken heeft (zoals bijvoorbeeld iemand met verschrikkelijk veel geld, een minister, ...).

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:40

Ik herinner me niet veel van dat hele gebeuren, ik was toen 8 jaar...
Wel weet ik nog hoe bang ik was, hoeveel ik gehuild had...
Ik heb er heel erg veel over gepraat met mijn mama en papa,ik haatte die man,(wat iedereen wel doet denk ik)
toen Mélissa en Julie begraven werden( ook dat herinner ik me nog) heb ik gehuild... heel erg veel, die meisjes waren even oud als ik en dat 'deed' wel iets. Ik weet dat ik te jong was om het helemaal te besefen.Ik wist de details niet , maar ik wist wel dat de meisjes ontvoerd waren door een stoute meneer, ontvoerd, misbruikt , en vermoord...
Die witte kistjes, de tranen van de nabestaanden, alles herinner ik me nog...
ik heb een heel jaar met een wit lintje aan mijn boekentas rondgelopen en toen hij...dutroux ontsnapt was, heb ik heel bang in bed gekropen, met al mijn knuffels rond me , heb het hondenluikje afgesloten(was bang dat mn hondje naar buiten ging lopen)
ik was echt heel erg bang!
Nu vind ik het heel moedig van Paul Marchal, om zijn dagboek ELKE dag te schrijven die elke dag gepubliceerd wordt in een krant hier. Op een van de eerste dagen stond :
ik schrijf de naam van dat monster met een kleine letter...hij verdient geen hoofdletter...
die zin heb ik heel veel opnieuw gelezen. Ik vond het moedig van hem, en ik bewonder die mensen heel erg!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:22

Hebben jullie gisteren trouwens de beelden gezien van het bezoek aan de kelder? 1 woord: bah Sabine en Laetitia zijn dapper naar binnen gegaan, maar waren doodnerveus en begon erna spontaan te wenen. 1 van de 2(ik dacht dat het Sabine was) zou zelfs crapuul naar Dutroux hebben geroepen. Vandaag stond er ook een stukje in de krant door de Paul en Betty Marchal, ook zij waren heel aangedaan door het zien van de kelder. Naar het schijnt is die echt ongeloofelijk klein en bijna zoals een kolenhok Scheve mond, zelfs de advocaten zouden er moeite mee hebben gehad, alleen die van Dutroux bleef kalm, net zoals Dutroux zelf trouwens, die weer geen enkele emotie toonde.. Wat bezielt zo een man toch

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:37

Ik heb ze niet gezien, Katleen, en dit is weer een van de momenten waarom ik blij ben dat ik geen tv meer (kan) kijk(en).

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:07

Ik heb idd die kelderbeelden op het nieuws gezien, echt afschuwelijk, kreeg er de rillingen van. Wat die meiden aangedaan is, en dan zo sterk zijn..... Ik heb er geen woorden voor, zo knap....
Een deel van mij zegt: afknallen die zak, weg ermee. Ik ben tegen de doodstraf, ook nu, maar ergens denk ik: Laat die man gewoon los op een plein met een menigte mensen, eens zien wat er dan letterlijk van hem overblijft...
Bah ik krijg gwoon tranen in mijn ogen als ik eraan denk wat die meiden hebben moeten doorstaan, en ik krijg kokhalsneigingen als ik denk aan wat die man gedaan heeft en hoe hij er nu nog zo koud tegenover staat Scheve mond