Carry Slee

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:32

Ik heb ze vroeger gelezen, een aantal, maar als ik ze nu lees denk ik, wat bezielde me om ze leuk te vinden Verward
Het is zo simplistisch geschreven, niet uitgediept, van alles wordt een probleem gemaakt... 't Is ook zo'n typisch voorbeeld van een volwassene die min of meer aan de jeugdwereld wilt deelnemen, en daar erger ik me ontzettend aan (omgangsvormen tussen vrienden, bepaalde "straatwoorden" etc).

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 12:32

_Scarlet_ schreef:
Ik heb ze vroeger gelezen, een aantal, maar als ik ze nu lees denk ik, wat bezielde me om ze leuk te vinden Verward
Het is zo simplistisch geschreven, niet uitgediept, van alles wordt een probleem gemaakt... 't Is ook zo'n typisch voorbeeld van een volwassene die min of meer aan de jeugdwereld wilt deelnemen, en daar erger ik me ontzettend aan (omgangsvormen tussen vrienden, bepaalde "straatwoorden" etc).


Ja, dat idee heb ik er idd ook bij! Maar van de andere kant: ze nadert de psyche van een aantal karakters wel heel realistisch, sommige (mijns inziens) totaal niet. En die straattaal.. vind het toch wel OK dat ze zich daaraan durft te wagen en en en..Lachen Lekker didactisch!!!! Als je ziet dat een medeleerling gepest wordt, GRIJP IN want de gevolgen zijn enorm, etc. De gevolgtrekking van sommige rampgevallen stippelt ze dus goed uit (vind ik).

Caira
Berichten: 26075
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:53

Verguisd en bekroond!

In Nederland worden de boeken van Carry Slee verguisd door de volwassen critici, maar keer op keer bekroond door de kinderjury.

Een van de kritieken:
Carry Slee gaat in haar boeken problemen niet uit de weg. Voor jonge kinderen schrijft Carry Slee vlotte verhaaltjes met een voor kleuters herkenbare inhoud. De sfeer is wel erg positief en braaf. De boeken voor oudere kinderen bevatten een opeenstapeling van problemen. De stijl is vlak en de verhalen zijn compositorisch zwak. Er komen veel toevalligheden en voorspelbare situaties in haar werk voor.
Aan moralisering kan ze zich moeilijk onttrekken.

Carry Slee zegt zelf over de kritiek: “Dat ik hier sta, heb ik aan de kinderen van Nederland te danken. Voor hen heb ik mijn boeken geschreven, maar er is genoeg op aan te merken. Mijn boeken zijn dichtgetimmerd, toegankelijk, en voorspelbaar.” Daarmee slaat ze de recensent zijn wapens uit handen. Hier valt slechts één ding aan toe te voegen: voorspelbaarheid en toegankelijkheid – dat is juist wat kinderen waarderen.

Hoewel Carry Slee door volwassen jury’s niet gewaardeerd wordt, valt ze regelmatig bij de Nederlandse Kinderjury in de prijzen. Met Spijt gaf ze in 1996 haar eerste boek voor middelbare scholieren uit. Ze won meteen de eerste prijs bij de Kinderjury in de groep 13 jaar en ouder.

De aantrekkingskracht van het werk van Carry Slee ligt in de grote toegankelijkheid, de herkenbaarheid van de personen en hun problemen, de gemakkelijke taal en de combinatie van spanning, avontuur en serieuze problemen. Haar boeken dagen de kinderen niet echt uit om serieus over het probleem na te denken maar nodigen meer uit tot gemakkelijk, behoorlijk inactief meedenken.

Haar hoofdpersonen zijn slimme kinderen die meestal nadenken voordat ze wat doen, diplomaten in de dop. Ze gaan niet roekeloos op avontuur (zoals zo veel domme jongens in zo veel spannende boeken), maar berekenen eerst de kansen. Ze weten precies hoe ze met volwassenen moeten omgaan. Ze beseffen best dat ze met redeneren en overtuigen veel verder komen dan met klieren en bedreigen. Dat klinkt misschien saai, maar Carry Slee bewijst dat je ook zonder domme streken van je hoofdpersonen een spannend boek kunt schrijven. Ook mengt Carry Slee altijd een flinke schep waarden en normen door haar verhaal.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 14:39

Ja OK, maar je snapt toch eigenlijk niet waarom zo`n uitgever de zooi niet even aan een testje onderwerpt voordat zo`n manuscript naar de drukpers gaat? De thema`s zijn het probleem niet.

Caira
Berichten: 26075
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:58

Hoe bedoel je dat Uums? Ik ben zelf studente Pabo en heb mijn leerlingen ondervraagd over de boeken van Carry Slee en zij zijn allemaal laaiend enthousiast! Is dat niet het belangrijkste van kinderboeken? Wat de kinderen ervan vinden en niet wij volwassenen?