Vanaf 1 april nieuwe achternaam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 00:07

Bedankt Lachen Ik zal er eens voor gaan zitten.

Slaap lekker!

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 02:37

Ik heb sinds mijn achttiende de naam van mijn moeder er officieel bij.
Helemaal met toestemming van de koningin en Justitie etc.
Reden hiervoor is dat het een naam van Duitse adel is en hij uitsterft als mijn moeder en haar zusje sterven. Mijn moeder wilde het heel graag en mij boeide/boeit het niet zo, hoefde eigenlijk niet zo. (naam staat nu zo dubbelop chique...) Ik heb uiteindelijk toegestemd om een beetje van het gezeur af te zijn Nagelbijten / Gniffelen
Ik noem mezelf nog gewoon zoals ik heette met alleen mijn vaders naam dus (ouders zijn overigens gescheiden) maar op officiele documenten heet ik dus nu voluit. Aan de ene kant baal ik ervan dat ik ermee heb ingestemd (moet nu vaak zoveel uitleggen en vind het vervelend dat men dan vaak denkt dat je er interessant mee doet... Scheve mond ) maar aan de andere kant vind ik het wel fijn dat ik mijn moeder er een plezier mee kon doen. Het is eigenlijk maar zo'n formaliteit...

Okkie, ik vind het wel goed dat dit mogelijk gemaakt wordt! In jouw geval is het gewoon fijn dat je het hoofstuk 'je vader' nu zo helemaal kan afsluiten! Vind alleen 12 jaar wel een erg jonge leeftijd, had 18 beter gevonden. Hoewel, bij een scheiding mag je, als je 12 bent, ook al kiezen of je bij 'papa' of 'mama' wil wonen..

Bij de geboorte kunnen ouders er tegenwoordig toch ook al voor kiezen of kind de naam van vader of moeder krijgt?

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:05

Ja, de ouders kunnen het kind sinds een aantal jaar ook de achternaam van de moeder laten dragen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:23

Ik vind het wel een goede regel. Zeker in het geval je de naam van je vader draagt en deze geen rol in je leven speelt (of er andere dingen gebeurt zijn waardoor je zijn naam niet wilt dragen). Ik kan me indenken dat je dan liever de naam van je moeder gebruikt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 13:59

Ik vind het 12 jaar niet eens zo slecht. Maar dat ligt er ook aan hoe zelfstandig/verstandig op 12 jarige leeftijd is. Toen ik 12 was, was ik denk ik verstandiger dan sommige 16 jarige en kon toen al aardig voor mezelf zorgen, dan kon ik zo'n beslissing ook wel aan. Hangt dus een beetje van de situatie af.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:25

He kiks hoor Sol. Afgezien van de werkelijke reden heeft het nog een groot voorbeeld. Heb je tenminste niet meer dat gezeur over wat nou je voornaam en wat nou je achternaam is.
Even een voorbeeldje:
Citaat:
Mikkie ging mee op concours. Solvej is lekker aan het losrijden en ineens roept de ringmeester. "Rob uuhhhhmmm Rob Sol.... uuhmmmm". Mikkie, scherp en allert, denkt "heeeee, dat is Solvej", roept losrijdende Solvej en rent naar de Ringmeester. "Neeheeee" zegt de ringmeester," nu moet een jongen", "Neeeheeeee" zegt mikkie, "dat is haar achternaam". Ringmeester: "oohhhh en wat is dan haar voornaam"? Mikkie: "Nou die andere naam die erbij staat Haha!
"

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:47

Het is zeker geen grap. Ik had het ook al gelezen maar ik doe er verder niets mee. We zijn dan wel gescheiden en die verschillende achternamen geven wel eens wat verwarring maar hun vader blijft hun vader en ik zit er niet om te springen om ze mijn achternaam te laten krijgen. Het is inderdaad natuurlijk wel anders wanneer vader totaal niet meer in the picture is maar die van mij hebben een goed contact met hun vader en ik hoop dat dat ook altijd zo zal blijven.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:14

Tja... ik weet het niet. Als je vader nou een misdadiger of hij je vroeger erg slecht behandeld heeft, dan kan ik me er wat bij voor stellen. Mijn stiefzus heeft ook de achternaam van haar moeder aangenomen, mij stiefbroer heeft de achternaam van z'n vader gehouden.
Wel fijn voor je Okkie1!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:29

Niet directe ervaring mee, wel dat er vele maanden overheen gaan, misschien zelfs wel een jaar. Het kan heel lang duren

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:38

Okkie1 schreef:
Ik vind het 12 jaar niet eens zo slecht. Maar dat ligt er ook aan hoe zelfstandig/verstandig op 12 jarige leeftijd is. Toen ik 12 was, was ik denk ik verstandiger dan sommige 16 jarige en kon toen al aardig voor mezelf zorgen, dan kon ik zo'n beslissing ook wel aan. Hangt dus een beetje van de situatie af.


12 jarigen mogen ook zelf kiezen bij welke ouder ze willen wonen na een scheiding

zo ken ik nml kinderen die bij de moeder wonen en om het weekend bij de avder zijn
1 daarvan wil bij de vader gaan wonen, zodra ze 11 is, is er niemand meer die dat tegen kan houden.

zo zijn er vaker situaties, waarin de vader bv het kind niet meer mag zien van de moeder, vanaf 12 jaar mag het kind dan toch naar de vader, ondnks dat de moeder tegenwerkt.

dus opzich zou het wel logisch zijn als je vanaf je 12e dan ook de achternaam zelf zou mogen kiezen.

als het een 1 april grap is vind ik hem NIET geslaagd!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:20

Mikkie schreef:
He kiks hoor Sol. Afgezien van de werkelijke reden heeft het nog een groot voorbeeld. Heb je tenminste niet meer dat gezeur over wat nou je voornaam en wat nou je achternaam is.
Even een voorbeeldje:
Citaat:
Mikkie ging mee op concours. Solvej is lekker aan het losrijden en ineens roept de ringmeester. "Rob uuhhhhmmm Rob Sol.... uuhmmmm". Mikkie, scherp en allert, denkt "heeeee, dat is Solvej", roept losrijdende Solvej en rent naar de Ringmeester. "Neeheeee" zegt de ringmeester," nu moet een jongen", "Neeeheeeee" zegt mikkie, "dat is haar achternaam". Ringmeester: "oohhhh en wat is dan haar voornaam"? Mikkie: "Nou die andere naam die erbij staat Haha!
"


Clown
Inderdaad hier had ik ook al aan gedacht Haha!

Ik ben eigenlijk wel blij met jullie reacties, ik had wat anders verwacht Bloos! Bloos

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:40

Renske20 schreef:
12 jarigen mogen ook zelf kiezen bij welke ouder ze willen wonen na een scheiding


Ja, maar dan moet je nog wel als kind naar de rechtbank en de rechtbank bepaalt dan of het daadwerkelijk wel een goed plan is. Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:42

Lijkt me op zich logisch. Bij 'wonen bij een van de ouders' komt toch net iets meer kijken dan bij 'alleen de achternaam aannemen'. Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:52

Karin schreef:
Lijkt me op zich logisch. Bij 'wonen bij een van de ouders' komt toch net iets meer kijken dan bij 'alleen de achternaam aannemen'. Knipoog


Nou, dat vind ik ook best een serieuze aangelegenheid. Je moet wel goed overdenken wat je wilt en waarom je dat wilt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:56

Idd serieus. Maar waarom zou de rechtbank moeten beoordelen of het wel een goed plan is dat jij een andere achternaam aanneemt? Dat is een vrij formele ingreep in vergelijking met het gaan wonen bij ouder A dan wel ouder B, en in die zin dus ook niet echt te vergelijken.

Anyway, wat mij betreft is 12 voor beide 'ingrepen' een prima leeftijd. De beslissing wordt hoe dan ook niet door het kind alleen genomen, daar is altijd nog toestemming van minstens één ouder voor nodig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:02

Karin schreef:
Anyway, wat mij betreft is 12 voor beide 'ingrepen' een prima leeftijd. De beslissing wordt hoe dan ook niet door het kind alleen genomen, daar is altijd nog toestemming van minstens één ouder voor nodig.


O ja, dat had ik over het hoofd gezien. Dan vind ik het geen probleem.