Zelfstandig wonen? uitleg gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Zelfstandig wonen? uitleg gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:03

Weet iemand hoe dit gaat, wat erbij komt spelen? Een vriend van mij is van plan een flat te huren. Hij moet sowieso wachten tot zijn 18e (november dit jaar) , en ik dacht dat er anders iemand borg voor hem moest staan. Krijgt hij minder voorrang op een eigen woning omdat hij zo jong is, of speelt dat niet mee? Hij heeft ook nog steeds een verblijfsdocument, ik weet niet of hij moet wachten tot zijn nederlands paspoort aangevraagd kan worden?
Groetjes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:15

Dat verschilt per gemeente en ik denk dat je dit dan ook het beste kunt navragen bij de gemeente waar hij wil gaan wonen. Zodra je meerderjarig bent, hoeft er trouwens niemand borg te staan als je woonruimte wilt huren.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:20

dat bedoelde ik, anders=op 17 jarige leeftijd. Hij is zelf gaan informere bij de makelaar, maar het enige wat hij te weten is gekomen is hoelang de wachttijd duurt. Maar ik hoopte dat er hier mensen waren die er wat van af wisten, en in ieder geval hoe het in hun gemeente gaat?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:27

De ene gemeente werkt met een puntensysteem, daar telt het bijvoorbeeld mee hoe lang je al in die gemeente woont. De andere gemeente werkt puur op basis van inschrijfduur, en bij weer andere gemeenten telt ook nog mee of je economisch gebonden bent aan die gemeente. Dus een eenduidig antwoord is daarvoor niet te geven. Over toewijzen van woningen aan minderjarigen kan ik je helaas helemaal niets vertellen, daar heb ik geen ervaring mee.