E-Mailadres weggegooid, alias bewaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

E-Mailadres weggegooid, alias bewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:12

Nu met alle hacks (Odido, Rituals, Bokt) begin ik me een beetje zorgen te maken over de veiligheid van mijn e-mailadres. Ik hoop dat er hier experts zijn die weten hoe dit zit.

Ik had een hotmail.com adres. Daar heb ik later een alias adres met outlook.com aan toegevoegd.
Na een paar jaar, toen ik dacht dat ik alle mails wel getackeld had, heb ik het oorspronkelijke adres verwijderd.

Als ik nu op haveibeenpowned kijk, is dat eerste adres meerdere keren betrokken geweest bij een datalek. Mijn nieuwe alias echter niet.
In hoeverre loop ik nu toch gevaar dat dit account betrokken wordt bij een datalek?
Heeft iemand daar een idee van?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Hangt er vanaf of je je alias ooit op een website gebruikt hebt. Stel dat je je met je alias geregistreerd hebt bij Hema en Hema wordt gehacked, dan kun je alsnog slachtoffer worden. Wat betreft oude hacks ben je veilig, anders was je met je alias ook naar boven gekomen op HIBP. (tenzij het om een ánder lek gaat waar HIBP geen gegevens van heeft)

Je kan je alias als primair adres instellen zodat dat vanaf nu je hoofdadres is (en ook het adres waarmee je naar buiten mailt).

Je zou 'm eventueel zelfs kunnen verwijderen, maar daar zit wel risico aan vast als je toch nog dingen gemist hebt, omdat dat niet terug te draaien is. Een aparte map aanmaken met een regel dat alles aan gelekt_adres@hotmail.com in die map belandt is praktischer, omdat je de map dan heel af en toe nog door kan lopen als er nieuwe mail binnenkomt.

Fitzroy

Re: E-Mailadres weggegooid, alias bewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:20

Mijn alias adres is nu mijn primaire e-mailadres en gebruik ik overal voor. Dus daar bestaat dan ook nog de kans dat ik gehackt ben?
Dat andere adres heb ik laten vervallen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Gelekt zou kunnen worden als een bedrijf slachtoffer wordt bedoel je? Die kans bestaat altijd, zowel dat dat al gebeurd is (maar dat het bedrijf het nog niet opgevallen is, of dat er geen publieke data over bekend is en het dus niet opgenomen is in HIBP), als dat je over een week, een maand of een jaar in een lek zit. Daar ontkom je in de wereld van nu helaas niet aan.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:08

Let wel op met die 'aliasses'. Ik gok dat dit forwards zijn?

Ik krijg hier bergen (echt heel veel) foutmeldingen binnen van de Microsoft servers dat de mails van Bokt zijn geweigerd omdat de mail bij Microsoft intern wordt doorgestuurd waardoor de headers niet meer kloppen 8)7

De afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat slimme dingen bedacht om spam moeilijker te maken. SPF, DKIM, ARC, DMARC, etc zijn allemaal internetstandaarden om aan te tonen dat een email echt van b.v. Bokt.nl komt en dat de server die de mail stuurde ook echt mail mag versturen namens Bokt.nl

Al dat soort systemen gaan stuk/kloppen niet meer als een mail wordt doorgestuurd. Microsoft maakt het met Outlook makkelijk om mail door te sturen. Maar ze hebben de ARC (Authenticated Received Chain) standaard niet geimplementeerd waardoor die forwards stuk gaan voor alle partijen die meer dan een beetje (5000 mails per dag) versturen. Super suf en bekend probleem in de internet wereld waar Microsoft niets aan doet.

Super frustrerend omdat ik er aan onze kant niets aan kan doen. Hierdoor zien gebruikers de notificatie niet (terwijl die wel in de oorspronkelijke mailbox staat) en denken mensen ook dat b.v. password reset mails niet aankomen.

Kortom; die aliasses/forwards zijn maar beperkt bruikbaar.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:56

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

Ah, dat is wel netjes. Lijkt erop dat dit een andere functie is dan het doorsturen van mail. Dat zou dan, neem ik aan, goed moeten gaan wat anti-spammaatregelen betreft.