eerste elektrische auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

eerste elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:07

Ik voel mij echt ouder worden.... we gaan over naar een elektrische auto. Helaas in mijn kringen geen ervaring met elektrische auto of wel ervaring maar auto van de baas en opladen bij de baas.

Auto komt ergens eind mei, maar we zijn dus wel al dingen aan het regelen. Tussendoor ploppen steeds meer vragen op, dan denk je google er maar even naar. Maar bij elke zoektocht komen er weer vragen bij. Dus tja waar ga je dan als boktlezer de vragen maar stellen... juist hier.

Laadpaal is geregeld, komen ze in juni installeren. Dus oplaadplek thuis, waarschijnlijk weinig opladen elders. De vragen die ik nog heb.

- is er 1 app waar je de laadpalen op hebt staan? of moet je per laadpas een app hebben?
- kan ik tijdelijk de auto opladen via het stopcontact? laadpaal komt waarschijnlijk later als auto. Zag dat er stekkers voor zijn, zitten die standaard bij een auto? of is dit echt puur alleen een stekker wat van auto naar laadpaal gaat. Is het slim om zo'n kabel te kopen voor het geval dat?
- Ik heb nu ANWB gratis laadpas aangevraagd. Is het verstandig om meerdere passen te hebben? En zo ja hoe zie ik dan als ik bij een laadpaal sta welke pas ik het beste kan gebruiken?
- ik zie soms wat voorbij komen van geld terug verdienen met laadpaal, maar volgens mij hebben we daarin de foute keuze gemaakt qua laadpaal/auto (Eve Single S-line als laadpaal en Kia Niro EV als auto).

Zijn er verder nog tips?

Marije_97

Re: eerste elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

ANWB heeft een app waar je ook laadpunten kunt vinden. Hier kun je ook het gewone tanken zoeken. Ik zie wel eens mensen die auto's opladen via een gewoon stopcontact, dus dat zou waarschijnlijk kunnen. Zou even na vragen of je daar een adapter voor nodig bent of dat deze bij de auto zit.

Verder kan ik je niet helpen, ik rijd een oude diesel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Het kan handig zijn om twee of meer laadpassen te hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld passen die bij hun eigen palen heel goedkoop zijn (zoals Vattenfall), maar bij andere aanbieders juist weer veel te duur..
En er zijn laadpassen met vaste tarieven (zoals de Eneco pas die bijna overal €0,54/kWh kost) wat bijvoorbeeld handig is als je noodgedwongen bij dure palen moet laden, zoals op vakantieparken.

Elke laadpas heeft een eigen app, dus voor de laagste prijs zul je even bij een paar verschillende apps moeten kijken.

Om te laden in een gewoon stopcontact heb je inderdaad een aparte kabel nodig. Ik heb die destijds gekocht, maar uiteindelijk nooit gebruikt.
Heb je een openbare laadpaal in de buurt? Dan zou ik daar voorlopig laden totdat je eigen laadpaal is geïnstalleerd.

Het is even wennen, maar het wijst zich veelal vanzelf, en ik zou niet anders meer willen. Het rijdt fantastisch <3

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Wij hebben een laadpas van EV Company (voorheen Vandebron) en die is eigenlijk nog nooit ergens geweigerd. Ik geloof dat wij daar een paar euro per maand voor betalen, heel klein bedragje.

Wij rijden ook een Kia Niro EV en wij hebben daar het navigatiesysteem bij genomen. Die toont dus laadstations, wellicht dat die van jullie dat ook doet? Als je accu leeg dreigt te raken, dan leidt die navigatie je automatisch naar het dichtstbijzijnde laadstation.

Zo'n oplaadkabel om via een stopcontact te kunnen laden hadden wij bij de vorige auto, nooit gebruikt. Zeker als je thuis een eigen laadpaal hebt, dan heb je die niet nodig. De meeste parkeergarages en parkeerplaatsen hebben tegenwoordig wel meerdere laadpalen staan. En langs de snelweg heeft elk tankstation tegenwoordig wel snelladers, daarmee is je accu met een half uurtje alweer bijna vol.

Wij zijn erg blij met onze elektrische auto, het rijdt zo lekker! En met het grote bereik van de Kira Niro, kun je een aardig eindje rijden. Het is wel anders rijden, je moet meer plannen. Een benzineauto tank je zo vol, een elektrische auto duurt wat langer. Soms is het billen knijpen, wanneer je je accuduur iets te enthousiast had ingeschat en je komt ineens in een file staan. Maar in het algemeen bevalt elektrisch rijden ons prima!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Ja, zeker verstandig om meerdere laadpassen te hebben zodat je altijd backup hebt als er een niet werkt.

Hier in de regio zijn de Vattenfall laadpalen de goedkoopste, plus die hebben een handige batch die je aan je sleutelbos kunt hangen als pas. Raak je niet zo snel kwijt...minder zoeken :D

Kijk van te voren naar tarieven, soms moet je een bedrag per laadbeurt bovenop de kwh prijs betalen.

Wij hebben net de e-auto de deur uit gedaan, Dacia Spring, omdat we er in anderhalf jaar niks dan problemen mee gehad hebben(notabene nieuwe auto! Via van Mossel Lease, ook geen aanrader, anderhalf jaar bezig geweest om een creditnota te krijgen voor allweather banden waar we voor betaalden maar die er niet oplagen), gelukkig flexlease dus zonder kosten gestopt.

Was wel een prima mogelijkheid om eerst eens zonder al te grote investeringen uit te proberen hoe elektrisch rijden bevalt. An sich prima, maar geen Dacia meer hier...
Wie weet, ooit in de toekomst ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:01

Je kunt 'm wel in een stopcontact stoppen maar dat gaat echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg traag. :') Beter even omrijden en hem een kwartier aan een snellader leggen. Tenzij je hem de hele nacht er aan kan laten staan. Die stopcontact kabel kregen we bij de Tesla er bij maar bij de Audi niet dus dat verschilt ook per merk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Wij laden meestal thuis aan de granny charger (=trage lader op 220 volt). Die hebben we inderdaad los gekocht. Voor onderweg hebben we een gratis pasje van E-flux, https://www.e-flux.io/

Er is ook een versie met een abonnement. Daar betaal je een vast bedrag per maand maar laadt je iets goedkoper. Als je vooral thuis laadt is de gratis versie prima. In de app is te zien waar laadpalen zijn, wat de kosten zijn en of er een paal vrij is.

Met de huidige prijzen van benzine en diesel is zelfs laden aan een duurdere paal goedkoper rijden dan brandstof. De standaard palen in de wijk zijn meestal het meest gunstig, snelladen aan de snelweg is perfect als je een paar kWh extra nodig hebt om zonder stress thuis te komen, "makkelijke" palen bij een horeca gelegenheid oid zijn soms verrassend prijzig (tja, die paal komt daar ook niet gratis te staan, dus wel te begrijpen).

Wat je snel zult merken is dat laden anders gaat dan tanken. Dat laatste is voor de meeste mensen een "leeg -> vol" verhaal. Waarbij de gemiddelde man dat 'leeg' meer letterlijk zal nemen dan de meeste vrouwen :+
Bij een EV probeer je een beetje tussen de 20 en 80% te blijven, dat is beter voor de accu. Als je verder weg moet knal je wel gewoon naar de 100%, het is zelfs wel goed dat af en toe te doen. Bij een snellader gaat het zelfs sneller naarmate een accu leger is. Dus als je range nog 50 km is maar je moet nog 100 km rijden om thuis te komen ga je even langs de Fastnet oid, pleurt er een km of 80 in (zal iets van 12-15 kWh zijn want dit soort ritten zijn meestal snelwegritten) en verder.

Voor de rest hangt het ook af van de auto die je rijdt. In het begin zul je vast een paar keer vloeken maar bij ons rijdt de EV inmiddels net zoveel of zelfs meer km's dan de diesel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

joyce83 schreef:
Ik voel mij echt ouder worden.... we gaan over naar een elektrische auto. Helaas in mijn kringen geen ervaring met elektrische auto of wel ervaring maar auto van de baas en opladen bij de baas.

Auto komt ergens eind mei, maar we zijn dus wel al dingen aan het regelen. Tussendoor ploppen steeds meer vragen op, dan denk je google er maar even naar. Maar bij elke zoektocht komen er weer vragen bij. Dus tja waar ga je dan als boktlezer de vragen maar stellen... juist hier.

Laadpaal is geregeld, komen ze in juni installeren. Dus oplaadplek thuis, waarschijnlijk weinig opladen elders. De vragen die ik nog heb.

- is er 1 app waar je de laadpalen op hebt staan? of moet je per laadpas een app hebben?
- kan ik tijdelijk de auto opladen via het stopcontact? laadpaal komt waarschijnlijk later als auto. Zag dat er stekkers voor zijn, zitten die standaard bij een auto? of is dit echt puur alleen een stekker wat van auto naar laadpaal gaat. Is het slim om zo'n kabel te kopen voor het geval dat?
- Ik heb nu ANWB gratis laadpas aangevraagd. Is het verstandig om meerdere passen te hebben? En zo ja hoe zie ik dan als ik bij een laadpaal sta welke pas ik het beste kan gebruiken?
- ik zie soms wat voorbij komen van geld terug verdienen met laadpaal, maar volgens mij hebben we daarin de foute keuze gemaakt qua laadpaal/auto (Eve Single S-line als laadpaal en Kia Niro EV als auto).

Zijn er verder nog tips?

Tijdelijk opladen kan via je stopcontact, bij mijn Kia Ev (tweedehands) zat die kabel er gewoon bij. Die kabel gaat van stopcontact naar je auto dus geen tussenkomst van een laadpaal. Dat is een andere kabel. Thuis zit de kabel vast aan de laadpaal, dus ik heb twee kabels in de auto.
Het geld terugverdienen kan met onze laadpaal ook niet. Maar je hebt geen foute keuze gemaakt met je auto hoor. Ik heb m vorig jaar gekocht en door meerdere redenen gekozen voor 100% elektrisch. Het rijdt waanzinnig fijn. Laadstress gaat verminderen. Thuis en bij snelladen laad ik tot 80% en alleen als er een langere rit op de planning staat, gaat ie thuis op 100%.
Ik weet niet of je auto ook geschikt is voor snelladen, als dat zo is, installeer ook de tesla app. Daar snelladen is een stuk goedkoper dan bij Fastnet. Het is wel handig om meerdere gratis laadkaarten te hebben, maar in de praktijk gebruiken we eigenlijk alleen de anwb kaart en dus de tesla app (ook gratis). En dan alleen tijdens vakanties en eerlijk gezegd heb ik dan geen zin om steeds te vergelijken. Thuis laad ik voor nog geen 23 cent per kWh en die openbare palen vind ik duur heel duur, maar zoals gezegd laad ik alleen tijdens vakanties openbaar. Mijn auto kan (in de zomer) bij 100 % geladen 400 km, dus ik kom een heel eind want verbruik is gemiddeld iets van 15kwh/100 km In de winter zie je echt wel een kleinere actieradius. De mijne heeft een accu van 64kwh, een grotere accu was voor mij een eis.
Ik vind het een goede beslissing geweest om deze auto te kopen, maar zal nooit beweren dat elektrisch rijden altijd de beste keuze is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:03

Fijn om de ervaringen te lezen. We zijn benzine auto's gewend en schakel dus het zal even wennen zijn. Ja en ik ben zelf niet zo van het ver leeg rijden, ook niet bij de benzine. Proefrit was prettig.

We zijn nu voor elektrisch gegaan omdat mijn man elke dag 80 km rijd voor het werk. Plug in hybride halen dat niet altijd, al komen er steeds meer die het wel zouden halen. Dus vandaar de keuze voor volledig elektrisch. Hebben ook proef gereden in de ford Puma, was trouwens ook fijn rijden en de camerabeelden waren stukken mooier dan die van de Kia. Maar ivm honden toch de keuze gemaakt voor de rechtere kofferbak zodat ik in het weekend of als mijn man in de avond thuis is ook deze auto kan pakken ipv de benzine auto. Dus wel nog even zoeken naar een goede oplossing qua hondenhok / rek. Heb in mijn auto mimsafe/variogate wat erg bevalt maar dat zou niet passen in de Kia. Dus waarschijnlijk gaan we voor Travall.

Ik zat ook te twijfelen met die kabel, denk dat we goedkoper uit zijn die korte duur om dan idd in de buurt aan de laadpaal te doen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Ik weet niet welk model Niro je hebt, maar ik heb het rek van Travall, zit zeer stevig vast en voelt robuust. De honden zitten los in de achterbak. Ik twijfelde tussen de Niro en de Kona, maar de grootte van kofferbak van de Niro gaf de doorslag. Alles voor de honden. :D en op Temu een kofferbakdeken gekocht en dit bevalt prima.
Geen zorgen over het schakelen; in bijna een jaar tijd ooit maar een keer de rem ingetrapt omdat mijn voet wilde koppelen en dat was bij een parkeeractie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen en heb 2 ‘druppels’ (pasjes) aan mijn sleutelbos zitten. 1 van Vattenfall en 1 van de ANWB. Thuis laad ik vlakbij met die van Vattenfall, onderweg gebruik ik vaak de ANWB pas of Tesla app. ik heb geen Tesla maar je kunt er tegenwoordig ook met andere auto ‘s laden.

Met een eigen laadpaal is het ideaal. Als je zoals ik, van openbare laadpalen afhankelijk bent, vind ik het minder ideaal. De paal hier is heel erg vaak bezet en dan heb ik ‘laadstress’. Als de benzine niet zo duur was, was ik alweer hybride gaan rijden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30 min geleden

Ceetje_bokt schreef:
Ik weet niet welk model Niro je hebt, maar ik heb het rek van Travall, zit zeer stevig vast en voelt robuust. De honden zitten los in de achterbak. Ik twijfelde tussen de Niro en de Kona, maar de grootte van kofferbak van de Niro gaf de doorslag. Alles voor de honden. :D en op Temu een kofferbakdeken gekocht en dit bevalt prima.
Geen zorgen over het schakelen; in bijna een jaar tijd ooit maar een keer de rem ingetrapt omdat mijn voet wilde koppelen en dat was bij een parkeeractie.

De Niro EV van dit jaar. We hebben in de vorige auto ook de rekken van travall gehad. is idd mooi stevig, toen hadden ze de deurtjes nog niet. Enige nadeel is dat die ook echt alleen maar in bepaald model auto passen. Ik moet wel echt een scheiding erin en deurtjes omdat we vaak naar trainingen gaan waar ze bij in de auto blijven en ik graag de klep open wil laten bij warmer weer. Maar ze zijn er in elk geval wel voor te krijgen. Eerlijk is eerlijk, die rekken ogen rustiger dan die wat ik nu erin heb en zijn makkelijker even eruit te halen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 6 min geleden

Ik rij nu bijna een jaar elektrisch. Wij hebben (nog) geen laadpaal thuis, ik laad gewoon aan het stopcontact en als ik wel een keer haast heb bij een openbare paal in het dorp (is eigenlijk altijd vrij). Ik heb 2 verschillende passen, een Vattenfall want daar zijn bijna alle palen van hier en een algemene die ik gebruik bij andere palen. Van leeg naar 100% moet hij 30uur aan het stopcontact maar een avond en nacht laden red ik van 30 naar 70% dus dat is helemaal prima (maar heb maar een 42kwh motor).

Snelladen heb ik zelf nu 1x gedaan, is slecht voor je accu en relatief duur dus zou dat tot een minimum houden.

Het rijdt verder echt fantastisch en ik vind een stekker inpluggen vele malen minder irritant dan tanken. Lange ritten doe ik meestal wel gewoon met de benzine auto.