Wie heeft er een kurkvloer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Wie heeft er een kurkvloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:25

We zijn aan het oriënteren op een vloer welke over een bestaande tegelvloer gelegd kan worden en niet koud aanvoelt.
Vloerverwarming is geen optie.
Laminaat en plak pvc vallen af.

We hebben bij een kurk winkel kurkvloeren gezien en gevoeld. Wat een fijne vloeren! Vooral die met ook een kurk toplaag.
Het is nog wel even zoeken naar een mooie kleur/print. Niet alle vloeren zijn even mooi..

Wie heeft er ervaring met een kurkvloer? En welke voor- en nadelen ervaar je?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Ooit een huis gekocht waar een kurken vloer in zat. Het was door de vorige bewoner bedekt met een andere vloerbedekking, omdat het - zoals door die persoon gezegd - vies en slecht schoon te krijgen was. Vloerbedekking eruit en inderdaad: het kurk was niet om aan te zien en niet meer schoon te krijgen. Los van het feit dat ik sowieso geen gebruik van die vloer wilde maken, was het een hels karwei om dat spul eruit te krijgen. Ik heb geen idee hoe de kwaliteit/techniek van tegenwoordig is, want ik praat nu over 29+ jaar geleden.

Ceetje_bokt

Re: Wie heeft er een kurkvloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Hoewel ik het zeker niet als ‘onderhoudsvriendelijk’ heb ervaren, is marmoleum geen optie? Voelt warmer aan dan tegels.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Waarom is vloerverwarming geen optie?

Kurk heb ik zelf geen ervaringen mee, maar een vriend van mij wel. Die zei ook: eens en nooit weer. Moeilijk te onderhouden en schoon te krijgen. Gaat ook al wel over wat jaren terug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

De vloer die ik heb. Tenminste een stukje is in gebruik al bijna 1,5 jaar. De rest van de vloer wacht op de ruimte tot deze klaar is. -O- Ziet er goed uit en maakt makkelijk schoon. Er zit een soort coatinglaag over die ik ook op pvc laminaat heb gezien. Geen open kurk of zo waar alles in gaat zitten.

In de showroom waar je was, lag daar de vloer bv ook in de entree? Ik weet dat langer geleden een kurkvloer van heel andere kwaliteit was dan nu

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:44

De nieuwe vloeren zit inderdaad een coating overheen. Dat is geen 'open' kurk. Deze coating is waterdicht.
Ik kan mij voorstellen dat dat een groot verschil is met jaren geleden?

@Karuna, er lagen idd verschillende vloeren bij de entree. Sowieso door de hele winkel wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Ik zal later op de dag een foto maken van de plank die ik al een beste tijd martel en schoonmaak. Ik heb zo les.

Ik weet van de coating dat dat een wereld van verschil maakt. Ik ben voor mijn vorige huis wezen kijken toen was de coating pas goed ingeburgerd. In die showroom lag toen de open oude versie en met coating. Destijds niet voor gekozen omdat de oppervlakte niet te betalen was. En heb ik een grindvloer genomen.

Wat ik nu nodig had is maar relatief een kleiner stuk en geluk gehad met een restpartij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Mijn ouders hebben jaaaaren lang kurktegels gehad op de bovenverdieping. Deze zat een coating achtige laag overheen met een kleurtje. Was gewoon te dweilen ed. Heeft er zeker van 1997 tot 2015 in gezeten.
Het is wel een wat zachtere vloer, dus het beschadigd wel sneller

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Wij hebben 3 jaar geleden kurk in de badkamer laten leggen. De verkoper verzekerde ons dat dat dankzij de 3 lagen coating geen probleem zou zijn.

Nou… die vloer zit al vol krassen (van de stofzuiger? Geen idee), en staat rond de douche al 4 cm omhoog omdat er toch vocht in komt blijkbaar. We zijn nu aan het sparen om hem eruit te trekken en iets anders te leggen. ‘T is warm aan de voetjes maar nooit meer kurk hier.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Wij gaan binnenkort voor een Liquid Design vloer. Dit is een kurk gietvloer. Denk wat moderner en minder bewerkelijk dan het originele kurk. Zou dat wat zijn?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Wij hebben 37 jaar een kurkvloer gehad in de woonkamer. Was goed gelegd en gelakt. Wanneer je goed onderhoud pleegt blijft de vloer lang mooi en goed. Dus regelmatig opnieuw lakken.

Nadelen: als je iets puntigs laat vallen kan de vloer beschadigd raken en de vloer verkleurt in zonlicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

Ik heb in een luxe tuinhuisje kruk gelegd. Erg fijn aan de voeten. Verkleurt wel heel snel (naar lichter), was goed te zien onder de mat. Schoonmaken is makkelijk, leggen ook. Wel met coating nemen.

Ik zou het graag in huis doen maar vind het net wat te prijzig voor de hopelijk beperkte tijd die we hier nog gaan wonen en de oppervlakte die we zouden moeten leggen.