Gebruik van foto’s

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Friezenkind

Gebruik van foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 19:14

Ik zit met iets bizars.

Er is een zadelmaker die foto’s van mij & paard gebruikt. Deze persoon komt bij ons op stal voor een stal genoot. Mijn fb profiel was schijnbaar niet prive en daar zijn een aantal foto’s vandaan geplukt.

De zadel maker in kwestie komt dus niet voor mij wn verkoopt het merk van mijn zadel niet.
Maar toch heeft ze een paar foto’s met onderschrift ‘weer een tevreden klant’ of iets dergelijks gepost.

Ik heb meerdere berichten gestuurd dat ik wil dat mijn foto’s verwijderd worden, maar krijg daar geen reactie op.

Kan een een klacht bij fb indienen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:19

Je kan altijd een klacht indienen en dan krijg je wel te horen of ze er wat mee kunnen of niet.

Heb je alleen privéberichten gestuurd, en hoelang geleden heb je het eerste bericht gestuurd? Als ze tijd genoeg heeft gehad om te reageren zou ik onder haar openbare posts wat zeggen. Vaak is de ervaring dat als je onder een openbare post een klacht geeft, mensen ineens heel snel in actie komen.

Wel ontzettend vervelend zeg, en de zadelmaker komt zo bijzonder onbetrouwbaar over.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:21

VMR --> LZP

Little_Gift

Re: Gebruik van foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:25

Wat een belachelijk excuus van een zadelmaker als je foto's moet gaan stelen van mensen die niet eens je eigen klant zijn _O- echt zo'n zadelmaker wil toch niemand meer bij zijn paard?

Ik zou nog één keer contact opnemen via mail én messenger én aangetekend schrijven en in alledrie dezelfde vermelding maken dat je openbaar zal maken dat jij niet en nooit klant was en bent van deze zadelmaker en ze dus jouw foto's steelt om zichzelf te promoten voor werk wat zij niet geleverd heeft.

Krijg je geen reactie of verandert er niks, dan volle kracht vooruit en overal aan de schandpaal nagelen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:29

:oo
24 uur geven en dan een reactie er onder met: ken ik jou?
Je hebt hier nooit een zadel gepast en alvast bedankt voor het verwijderen van de foto.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:31

DuoPenotti schreef:
:oo
24 uur geven en dan een reactie er onder met: ken ik jou?
Je hebt hier nooit een zadel gepast en alvast bedankt voor het verwijderen van de foto.

Ik zou dit ook doen :')

Wat een droevenis als je klanten moet verzinnen omdat je die waarschijnlijk niet hebt :=

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:32

Je zou het ook nog een ander boeg kunnen gooien. Ik neem aan dat de foto's van jezelf en je paard niet door jou gemaakt zijn (tenzij het selfies zijn?) maar dat er een fotograaf is geweest die ze gemaakt heeft. De fotograaf heeft auteursrecht. Als het zonder toestemming gepubliceerd is, dan kun je daar wel wat mee.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:48

Oscar schreef:
Je zou het ook nog een ander boeg kunnen gooien. Ik neem aan dat de foto's van jezelf en je paard niet door jou gemaakt zijn (tenzij het selfies zijn?) maar dat er een fotograaf is geweest die ze gemaakt heeft. De fotograaf heeft auteursrecht. Als het zonder toestemming gepubliceerd is, dan kun je daar wel wat mee.

En zo niet, portretrecht omdat je zelf op de foto staat.

Via FB zou je de post ook kunnen rapporteren op basis van inbreuk op intellectueel eigendom (indien auteursrecht) of privacy (indien portretrecht), maar ik zou er waarschijnlijk een post onder zetten met de vraag waarom ze foto's van je gebruikt terwijl je diegene überhaupt niet kent, en waarom er niet gereageerd wordt op de DM's die je hierover gestuurd hebt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 20:05

Als ze je negeert zou ik gewoon lekker onder de foto zeggen dat je geen klant bij haar bent en dat ook niet wordt als ze kennelijk foto's moet jatten om te doen alsof ze klanten heeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 20:13

Heeft de zadelmak geen google business profiel? Als je de naam googled dat gelijk het profiel oppopt? Kun je een openbare review achterlaten. Vaak vinden bedrijven dat waardevol die reviews.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Zorg ook even dat je overal screenshots van maakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:44

Ik neem aan dat jij het auteursrecht op de foto's hebt? Dan ging er direct een rekening naar toe met het tarief van stichting foto anoniem.
Per foto van jou op de website is 493 euro per jaar. Dus hoppa, rekening sturen. https://pictoright.nl/beeldanoniem/

Ik heb het tot nu toe steeds netjes proberen op te lossen met bedrijven, maar fotografen zeiden al, dat moet je niet doen, direct een rekening sturen. En niet meer toegeven. Dus laten betalen, dus doorzetten.

Mijn foto's zijn al zo vaak gejat dat ik dus nu ook echt er wel eens geld voor wil zien als het weer gebeurt. Ben er ook klaar mee. Je bent geen geldwolf, maar je krijgt dan waar je als eigenaar van de foto recht op hebt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:00

Ik zou het over een andere boeg gooien.
Op die manier kunnen mensen zichzelf een beetje 'redden'

Onder een foto plaatsen 'goh, volgens mij heb je een foutje gemaakt, dit is mijn paard en je bent niet bij ons geweest of een zadel voor ons geleverd. Mogelijk lijkt mijn paard erg op 1 van je andere klanten!
Foutje kan gebeuren, maar ik zou het fijn vinden als je mijn fotos verwijderd. Dankjewel! '

Als het inderdaad perongeluk is, zeggen ze 'oh wat dom van mij, sorry!'

En als het expres was kunnen ze dat ook doen, maar zullen ze minder in t harnas gejaagd zijn

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Toch gek he dat mensen die blijven doen, en dan ook nog als reclame voor zichzelf. Zo stond (staan??) Ik en mijn paard bij een instructrice op de een site, ken dat hele mens niet. Een of andere context erbij terwijl ze mij en mijn paard helemaal niet kent. Helaas kreeg ik geen gehoor of een stom antwoord. Je doet er helaas weinig aan, maar op fb zou ik wel een reageren geven. Helaas ben je daar wel makkelijk geblokkeerd dat is dan weer stom.

Succes,hopelijk lukt het je

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

fleurtjeuh schreef:
Ik zou het over een andere boeg gooien.
Op die manier kunnen mensen zichzelf een beetje 'redden'

Onder een foto plaatsen 'goh, volgens mij heb je een foutje gemaakt, dit is mijn paard en je bent niet bij ons geweest of een zadel voor ons geleverd. Mogelijk lijkt mijn paard erg op 1 van je andere klanten!
Foutje kan gebeuren, maar ik zou het fijn vinden als je mijn fotos verwijderd. Dankjewel! '

Als het inderdaad perongeluk is, zeggen ze 'oh wat dom van mij, sorry!'

En als het expres was kunnen ze dat ook doen, maar zullen ze minder in t harnas gejaagd zijn

Nou, ik ben inmiddels na vele ongevraagd gebruiken en misbruiken van mijn foto's dit punt voorbij. Dan zeggen ze 'oh sorry, ik heb de foto op facebook gevonden'. En dat is dan bijvoorbeeld helemaal niet waar. Of wel waar, maar dan nog mag je dat niet zomaar doen. Velen hopen dat een sorry genoeg is. En eigenlijk hopen ze dat je er nooit achter komt.

Je mag een foto embedden zonder auteursrechten te schenden, maar als je ze op je eigen server zet, dan is dat gewoon diefstal. En diefstal mag niet. Ik heb veel geld uitgegeven aan een goede camera, dan hoeft een ander er niet gratis gebruik van te maken omdat het zo goed uitkomt. Geen enkele professionele fotograaf accepteert het. Er is zelfs software om online te scannen of je foto's gebruikt worden. En helaas is dat nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Exitium schreef:
En zo niet, portretrecht omdat je zelf op de foto staat.

Zo simpel werkt portretrecht niet. Daar kun je vrijwel alleen een beroep op doen als je reputatie erdoor geschaad wordt. Recht van de fotograaf weegt zwaarder. Dus daar zou ik het echt gewoon op gooien in dit geval. Ook als het geen prof-fotograaf is, maar gewoon een vriendin met een telefoon die de foto gemaakt heeft. Ook dan geldt het copyright van de fotograaf.

(Kijk maar eens met hoeveel paparazzi wegkomen met foto's van beroemdheden vóórdat je daadwerkelijk hard kunt maken dat je reputatie door het slijk wordt gehaald :D Dat lukt je als 'nobody' dus al helemaal niet)

Maw: als de fotograaf van deze foto de rechten verkocht zou hebben aan de zadelmaker, zélfs zonder TS daarvan op de hoogte te stellen, dan heb je als TS / onderwerp op de foto geen poot om op te staan. Hooguit zou de stalhouder nog kunnen protesteren omdat het op zijn privéterrein is, maar ook dat is niet keihard (want, openbaar toegankelijk voor klanten en ook de zadelmaker)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Ik zou gewoon een openbaar bericht er onder plaatsen van: fijn dat mijn foto gejat wordt. Alleen daarom al zou ik nooit bij jullie klant worden. Ik eis dat je hem verwijdert anders ga ik vervolgstappen ondernemen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 35 min geleden

Ik zou gewoon beginnen met een openbare reactie onder de foto zoals fleurtjeuh aangaf. Grote kans dat hij dan al verwijderd wordt. Via Facebook komen privéberichten vaak in een aparte map waardoor je soms ze jaren later pas vindt (heb ik tenminste :+ ) Misschien heeft hij de berichten wel echt niet gezien.

En anders misschien even bellen of een SMSje/WhatsApp bericht sturen? Of vraag of je stalgenoot dat wil doen. Gelijk een negatieve review zou ik niet doen, misschien heeft hij echt een fout gemaakt en je berichten niet gezien.