Piston koffiemachine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Piston koffiemachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:06

Ik ben op zoek naar ervaringen met een piston koffiemachine. We hebben een volautomatische bonenmachine gehad. Verse bonenkoffie is toch het lekkerste, onderhoud is makkelijk dus ideaal.

Nu hebben we momenteel toch weer gekozen voor een Nespresso automaat, maar dit red het toch niet bij verse bonen en de cups vind ik echt heel duur!

We overwegen nu dus een pistonmachine te nemen, maar is dit veel werk? Hoe zit het met het dagelijkse onderhoud? Kun je ‘s morgens even snel koffie zetten? Overigens willen we er dan een met een interne bonenmaler. Hebben voor nu ons oog laten vallen op een machine van Kitchenaid.

Floko

Re: Piston koffiemachine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Wij hebben een sage impress express. Deze moet af en toe een reinigings- en ontkalkprogramma en dan is het goed om ook even de onderdelen een beetje te borstelen. Dat hoeft gelukkig niet per direct dus je kan 's ochtends gewoon je koffie zetten en later dat programma draaien.
Deze maalt voor ons en kun je met een hendeltje tampen. Dat vind ik wel erg fijn want dat komt toch ook wel nauw. Je drukt snel te hard/zacht of scheef.
's avonds wil ik caffeinevrij en daarom vind ik een piston ideaal. Dan doe ik los gemalen koffie erin en dat kan dus ook gewoon.
Ik vind het niet veel werk en snel klaar.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:33

Wij hebben een Delonghi Dedica, maar die staat al even te verstoffen.
Dat is met een aparte maler, maar daar zit het werk niet in, vind ik.

Wat ik veel gedoe vond was alles voorverwarmen, koffie zetten, houder uitkloppen en uitvegen of uitspoelen, de klopbak legen, op het lekbakje onderin letten (die moet je niet vergeten voor je vakantie zeg maar).

Ik vind het absoluut lekkerder dan Nespresso, maar dat vind ik filterkoffie ook, en dat is beduidend minder werk :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:43

Floko schreef:
Wij hebben een sage impress express. Deze moet af en toe een reinigings- en ontkalkprogramma en dan is het goed om ook even de onderdelen een beetje te borstelen. Dat hoeft gelukkig niet per direct dus je kan 's ochtends gewoon je koffie zetten en later dat programma draaien.
Deze maalt voor ons en kun je met een hendeltje tampen. Dat vind ik wel erg fijn want dat komt toch ook wel nauw. Je drukt snel te hard/zacht of scheef.
's avonds wil ik caffeinevrij en daarom vind ik een piston ideaal. Dan doe ik los gemalen koffie erin en dat kan dus ook gewoon.
Ik vind het niet veel werk en snel klaar.

Wij hebben een Ninja Café Deluxe, idem als hierboven. Doekje erbij voor de koffie / melkopschuimer en idd af en toe even reinigen, maar het valt heel erg mee qua onderhoud.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:16

Moet je altijd alles voorverwarmen?

Opzich zijn jullie dus wel positief? Ik wil niet achteraf spijt krijgen omdat het toch veel werk blijkt te zijn ;)

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:32

Ik moet hem aanzetten en dan warmt hij zichzelf op.
Tegen de tijd dat ik heb gemalen, aangedrukt en een kopje eronder heb staan is dat al gebeurd.
Dat is geen handmatige handeling bij mij iig.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:38

Bij ons is je koffie vrij vlot koud als je het kopje (en bij voorkeur ook de houder) niet eerst hebt voorverwarmd, maar direct koffie hebt gezet. Misschien dat andere / luxere machines de koffie heter zetten, dat kan natuurlijk.

Als je niet zoveel tijd hebt om het op te drinken is het wel weer handig :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:39

Ik mis waarom je denkt aan een piston en niet weer een volautomatische als die goed beviel?

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:23

Wij hebben de Sage Barista Express en erg blij mee.
Wel erg lang zoekende geweest naar de juiste instellingen. Dit wisselt ook per batch koffiebonen.

Wij hadden eerder altijd bonen van de Lidl maar hiermee nooit voldoende druk op kunnen bouwen om een goede espresso te maken....
Nu bestellen wij koffiebonen van de Brandzaak en iedere batch is wel weer net anders, net als de verschillende smaken/rassen die ze daar verkopen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
De instelling van grofheid en het aantal grammen kan dus zeer nauw komen samen met het tempen zoals hiervoor ook al is gezegd.

Maaaaar wij willen niet anders meer, eenmaal goed afgesteld heb je heerlijke koffie!

Mbt de temperatuur van het water, die kan je bij de Sage ook aanpassen maar te heet is voor je koffie weer niet goed. Wij verwarmen kopjes niet voor maar maken toch altijd americano(extra heet water) of latte machiato(met warme melk dus) waardoor de temp niet snel zakt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

KitchendAid zou ik je afraden.
Wij hebben een koffiemolen van KitchenAid gehad, maar dat was echt drama kwaliteit.

Wij hebben jaren en jaren een Francis Francis gehad, maar na een jaar of 20 was die echt op en waren vervangende onderdelen niet meer te krijgen.

Wij wilden een nieuwe machine, maar zijn uiteindelijk afgehaakt op dat de meeste machines veel te veel konden en dat er volgens de verkopers wel enorm veel aan reinigen en dergelijke om de hoek kwam kijken bij een nieuwe.

Wij zijn dus uiteindelijk voor Bialetti Moka potjes gegaan, in meerdere formaten, voor 1, 2 en 4 kopjes koffie tegelijk (die laatste alleen voor als we visite hebben).

Grootste voordeel vind ik misschien wel dat die alleen maar stroom verbruikt wanneer je daadwerkelijk koffie zet (we hebben ze geschikt voor inductie, in 2,5 minuut is die voor 1 kop espresso klaar, die voor 2 is ongeveer 4 minuten bezig).
Onze koffiemolen die we al hadden (de opvolger van de KitchenAid koffiemolen) hebben we ingesteld op de juiste grofheid en tijdsduur voor 1 of 2 kopjes koffie (espresso) en ons bevalt dit echt uitstekend.

Kwa schoonmaken weinig werk, geen onderhoud en super lekkere koffie in een handomdraai.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:12

Century schreef:
Ik mis waarom je denkt aan een piston en niet weer een volautomatische als die goed beviel?

Omdat een mens wel eens iets anders wil proberen?

De temperatuur is dus wel iets om rekening mee te houden, ga ik dus naar kijken. Ik wist niet dat de maling ook zo nauw kwam, maar zou het schelen als de maler intern in het apparaat zit?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:15

Elke koffie heeft zn eigen optimum aan smaak bij een bepaalde maling, bepaalde waterdruk en bepaalde temperatuur.
Koffie uit mijn molen op de stand voor de Bialetti smaakt heel anders als ik dat in een pistonapparaat stop en koffie maak.

En als je met een bepaald merk koffie een heerlijke bak koffie hebt, kan het zomaar zo zijn dat wanneer je eens een ander merk neemt, je weer opnieuw moet gaan afstemmen met de maling.