Ik zoek een wafelijzer!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Ik zoek een wafelijzer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:04

Hoihoi!

Mijn vriend en ik zijn dol op verse wafels. Nu is zijn verjaardag binnenkort en lijkt het me leuk om een wafelijzer te geven zodat we deze zelf kunnen maken (dus stiekem ook een cadeautje voor mij :P )
Ik zoek echt een wafelijzer die dikke wafels maakt (bijv brusselse of luikse wafels).
Alleen er zijn zo ontzettend veel waferijzers! Er zijn vast wel andere bokkers die er ook een hebben en wellicht iets kunnen aanraden? Of eventueel tips hebben waar ik op kan letten?
Budget is +/- rond de €100

Alvast bedankt! :)

Doubtless

Re: Ik zoek een wafelijzer!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Wij hebben deze: klik
Die doet al jaren trouw dienst, naar tevredenheid.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Hier heb ik eind vorig jaar deze gekocht, bevalt goed tot dusver :)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Ik heb die van bluehome, AH ook prima

Maar natuurlijk niet zo’n mooie gietijzeren als ze bij wafelkramen hebben

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

Als je echt Brusselse wafels with is die van Maxima het beste. Het is een beetje een log ding, en niet goedkoop. Maar maakt wel echt de beste grote wafels.
Andere wafelijzers makken toch vaak dunnere of van die "driehoekjes" en dat is niet te vergelijken met Brusselse wafels.

Maxima Wafelijzer Brusselse Wafel | 50–300°C | RVS | Timer tegen aanbranden | 1.5kW (230V) | 300x380x270(h)mm https://share.google/ERmp3y9yU4iX8amQq

Tefal heeft ook een goede, die is iets kleiner. Maar dan loopt het ook wat sneller er uit als je hem per ongeluk wat te vol doet. Die van Maxima heeft een hogere rand en is een stuk sneller met bakken. (Is ook eigenlijk voor in een horeca keuken bedoeld)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:19

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

Ligt het niet aan het soort beslag wat voor wafels je krijgt?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19 min geleden

friezenfan2 schreef:
Ligt het niet aan het soort beslag wat voor wafels je krijgt?

Ook een deel, maar sommige wafelijzers zijn best ondiep en daardoor krijg je geen dikke wafels. Ik heb er nu 1 maar daar maak je alleen platte slappe wafeltjes mee haha, zijn niet krokant te krijgen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16 min geleden

Ik heb in mijn leven 3 wafelijzers gebruikt maar altijd hetzelfde deeg en dus nog nooit knapperige wafels gehad maar wel 2 ijzers waar dit mee zou kunnen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Hoi hoi!

Ik ben geen belg maar wel jarenlang een relatie gehad met een belg wiens passie echt in wafels lag.

Ik heb zelf deze en daar ben ik prima tevreden over: https://www.bol.com/nl/nl/p/bestron-waf ... 0131484318

Echter.. In de beschrijving staat 'brusselse wafels' maar ik moet hierbij wel een stukje uitleg geven (correct me if im wrong, dit is wat ik gewend ben):

Luikse wafels: een dik beslag (lijkt op koekjesdeeg qua dikte), met meestal suikerparels. Deze doe je als een balletje in het ijzer en krijg je zo in vorm als je het ijzer dicht doet.

Brusselse wafels: een beslag dat lijkt op een pannenkoekenbeslag. Vloeibaar en zonder parels. Deze giet je (1 soeplepel per wafel) in het ijzer. Voor brusselse wafels moet je wafelijzer kantelbaar zijn. Want omdat deze vloeibaar zijn, flip je het ijzer halverwege het bakken, zodat het goed overal zit.

Voor een Brusselse wafel zou je dus eigenlijk zoiets als dit nodig hebben: https://www.horecagemak.nl/wafelijzer-5 ... x345x.html

Als de Luikse variant je favoriet is, maakt het niet uit of je hem kan draaien.