Herkennen jullie dat.. dat de emotionele en praktische last in een relatie soms zo zwaar voelt?
Zo’n beetje alle zaken van A tot Z regel of plan ik. Wat er moet gebeuren in het huishouden en de tuin, de vakanties, sociale afspraken. Als we aan tafel zitten ergens (bijvoorbeeld met een adviseur) ben ik degene die zich verdiept, documenten verzameld en kritische vragen stelt. In alle gevallen maak ik afspraken, ben ik contactpersoon en initieer ik bel, mail of appcontact. Moeten we naar de stort, kringloop of de Gamma? Dat stuur ik weer aan. Afspraak in het ziekenhuis? Ik zet het in de agenda, zoek uit hoe laat we moeten gaan rijden en waar we moeten parkeren.. etc.
Naast praktische zaken ben ik ook de emotionele en mentale manager. Iets uitpraten komt altijd van mijn kant, ik stel vragen die hem aanzetten tot zelfreflectie en bedenk hoe we constructief aan onze problemen kunnen werken of doe een voorstel voor een oplossing. Vaak doe ik erg mijn best om zaken voorzichtig aan te kaarten, omdat hij onzeker kan reageren en dit dan op mij projecteert.
We zijn nu samen op een punt gekomen dat we toekomstgerichte stappen gaan zetten. En ook nu weer merk ik dat de verdeling als vanzelf ongelijk verdeeld lijkt te zijn. Zo regel ik nu dus ook onze financiën: bankzaken, budgetten en vaste lasten.
Ook de vrijetijdsbesteding komt vaker van mijn kant. Hij vindt het prima om lekker te niksen en te gamen. Ik ga er graag op uit, probeer iets nieuws of wil werken aan een nieuw doel. Natuurlijk ben ik dan ook de zeurende vriendin die een suggestie doet of hij niet mee wil hardlopen en hem voor zijn verjaardag lessen voor een instrument cadeau doe.
Sinds onze relatie heeft hij mij best regelmatig laten zitten door afspraken niet na te komen. Toen wij twee jaar samen waren zou hij een weekend weg plannen, maar op het laatste moment was er niets geregeld. Of vandaag, hij zei dat hij wat zou bedenken om te doen, maar er was niets bedacht en uiteindelijk wordt er niets ondernomen. Tegenwoordig houd ik mijzelf een slag om de arm door er vanuit te gaan dat er niks is gepland. Dan trek ik mijn eigen plan. Daaruit heb ik dan de conclusie getrokken dat als ik het loslaat er dus ook eigenlijk niets gebeurt.
Ik vind het lastig, want ik hou veel van hem. Hij is enorm lief en steunt me altijd. Hij laat altijd blijken hoeveel hij om me geeft en hij is een goed mens. Ik voel me dus echt geliefd, maar ook geremd. Ik twijfel daarom steeds vaker aan de relatie. Als ik om me heen kijk zie ik echter toch wel dat dit veel in relaties gebeurt, en vraag ik me af of ik niet gewoon te hoge verwachtingen heb?

)