Advies zonnepanelen-set voor off-grid keetje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Advies zonnepanelen-set voor off-grid keetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:36

Binnenkort krijg ik via een wijkproject een schaftkeetje in beheer, wat op een (al bestaande) 'sociale ontmoetingsplek' in de straat komt te staan :)
Het keetje heeft een kleine Pelgrim kachel, 2-pits kookplaat en twee wandlampjes die aangesloten worden op een grote gasfles, maar er zijn ook voorzieningen voor electriciteit: wandcontactdozen en een TLbuis aan het plafond.
De standplaats zelf is off-grid, en het is uiteindelijk de bedoeling om electriciteit op te wekken via zonnepanelen op het dak.

Ik ben alvast aan het rondkijken voor een complete set, liefst een soort plug-and-play.
Maar heel groot bos, heel veel bomen.. dus het lijkt me voor mij beslist geen kwaad kunnen om advies te vragen aan Bokkers die een set panelen gebruiken op hun camper, caravan of boot, en daar tevreden over zijn.
Jullie ervaring met merken en eventueel delen van linkjes, dat helpt vast al erg veel!

Gebruik zal zijn voor verlichting, en apparaten zoals een simpel koffiezetapparaat, waterkoker, evt. magnetron en laptop.
En dat voor enkele dagdelen, op 2-3 dagen per week - er is niet voortdurend iemand aanwezig.
Het is een ouderwets keetje, het dak loopt een beetje rond. Flexibele panelen zouden dan handig zijn?
Er is budget, maar moet natuurlijk niet te gek worden.

Foaly

Re: Advies zonnepanelen-set voor off-grid keetje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Er is een bokker die laatst nog zonnepanelen op haar camper heeft geplaatst, volgens mij F_T?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Verwarmen vraagt veel stroom, lampjes en je laptop gaat makkelijk lukken, voor alles wat met koken te maken heeft is iets als gas al snel een betere optie (of hout gezien de leveringsproblemen nu).
Als er sec lampjes en laptop overblijven, is optie op accu en die thuis opladen ook een optie.
Al dan niet samen met een lifepo4 batterij voor je laptop aangezien die anders op meer dan wat teksttypen en patience spelen geen 4 uur op eigen accu redt.
Gezien de risico's op diefstal zou ik dus inderdaad meer naar een mee op kamperen met auto en tent soort optie kijken dan vaste zonnepanelen daar vastschroeven en ook van wege wat jij aangeeft aan schaduw en bomen in de weg. Schaduw en zonnepanelen gaan niet samen, die panelen moeten zonnebaden en flink lang ook om rendabel te zijn. Helemaal op een wat beperkter budget.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:05

Allereerst zou ik even kijken of je wel voldoende zon op het dak hebt als de keet tussen de bomen staat. Zelfs een klein puntje schaduw op een paneel zorgt er voor dat de opbrengst bijna 0 is.

Wordt de keet vooral in de zomer of in de weekenden gebruikt? Of ook ‘s winters meerdere keren per week? Want in dat laatste geval kan het lastig worden om genoeg stroom op te wekken via de zonnepanelen. Die doen ‘s winters niet zo veel.

Qua panelen; flexibele panelen hebben minder opbrengst per m2 én zijn een stuk duurder, dus ik zou altijd voor vaste panelen kiezen. Ga bij een zonnepaneel verkoper in de buurt langs, die hebben meestal wel wat simpele panelen op voorraad waar ze vanaf moeten, en voor 50 euro per paneel verkopen.

Dan ga je bekijken wat erop moet draaien; verlichting en een waterpompje en USB stekker voor een telefoon kan gewoon op 12 Volt. Dat maakt het hele systeem een stuk makkelijker en betaalbaarder. Dan heb je genoeg aan een simpele loodaccu met een laadregelaar.

Heb je 230 Volt nodig, dan wordt het wat uitgebreider, en heb je naast een grotere accu ook nog een omvormer nodig die de gelijkstroom omzet naar wisselspanning in 230V, en genoeg vermogen heeft voor een kleine waterkoker.

Voor alle omvormer/lader/regelaars ben ik fan van Victron. Dat werkt fantastisch en ze hebben heel duidelijke uitleg en schema’s op de website staan.

Wij hebben er behoorlijk wat ervaring mee, zowel op onze boot als op de camper van mijn ouders, en we hebben de vijver ook offgrid gemaakt, dus als je vragen hebt denk ik graag mee!

Voor een uitgebreid systeem waar je ook koffie op kan zetten zou ik minstens 2 zonnepanelen nemen, een 24V lifepo4 accu, een Victron laadregelaar en een Victron Phoenix 24/3000 omvormer. Dan kun je 2000W trekken, wat voldoende is voor een koffiezetapparaat of waterkoker of stofzuiger of inductie kookplaatje. En de grootte van de accu hangt af van je verbruik en je opbrengst via de panelen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Vandaag, 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

8nnemiek schreef:
Allereerst zou ik even kijken of je wel voldoende zon op het dak hebt als de keet tussen de bomen staat. Zelfs een klein puntje schaduw op een paneel zorgt er voor dat de opbrengst bijna 0 is.

Wordt de keet vooral in de zomer of in de weekenden gebruikt? Of ook ‘s winters meerdere keren per week? Want in dat laatste geval kan het lastig worden om genoeg stroom op te wekken via de zonnepanelen. Die doe ‘s winters niet zo veel.

Qua panelen; flexibele panelen hebben minder opbrengst per m2 én zijn een stuk duurder, dus ik zou altijd voor vaste panelen kiezen. Ga bij een zonnepaneel verkoper in de buurt langs, die hebben meestal wel wat simpele panelen op voorraad waar ze vanaf moeten, en voor 50 euro per paneel verkopen.

Dan ga je bekijken wat erop moet draaien; verlichting en een waterpompje en USB stekker voor een telefoon kan gewoon op 12 Volt. Dat maakt het hele systeem een stuk makkelijker en betaalbaarder. Dan heb je genoeg aan een simpele loodaccu met een laadregelaar.

Heb je 230 Volt nodig, dan wordt het wat uitgebreider, en heb je naast een grotere accu ook nog een omvormer nodig die de gelijkstroom omzet naar wisselspanning in 230V, en genoeg vermogen heeft voor een kleine waterkoker.

Voor alle omvormer/lader/regelaars ben ik fan van Victron. Dat werkt fantastisch en ze hebben heel duidelijke uitleg en schema’s op de website staan.

Wij hebben er behoorlijk wat ervaring mee, zowel op onze boot als op de camper van mijn ouders, en we hebben de vijver ook offgrid gemaakt, dus als je vragen hebt denk ik graag mee!

Oh ik lees ook even mee, vijver off grit spreekt mij wel aan. Heb je daar info /foto's van?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:24

boedjang schreef:
Oh ik lees ook even mee, vijver off grit spreekt mij wel aan. Heb je daar info /foto's van?

Het is niet heel spannend allemaal, maar scheelt wel een hoop stroomverbruik!
Ik heb de oude zonnepanelen van onze boot gebruikt, een oude laadregelaar, een oude accu, en een kleine omvormer die er 220v van maakt. De pomp gebruikt maar 40 Watt, dus die omvormer stelt ook niet zo veel voor.
De laadregelaar heb ik op tijd ingesteld; hij loopt overdag zo’n 8 uur lang, en ‘s nachts staat hij uit.

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog wat werk aan de vijver zelf, maar de pomp werkt prima!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:48

Oh, dank al voor deze reacties! En meteen al verschillende zaken om rekening mee te houden.

Ik zal nog even wat aanvullen:
Het keetje wordt jaarrond gebruikt, voornamelijk doordeweeks 2-3 dagdelen voor een paar uur. Met bijv. creatieve workshopjes, samen een puzzel leggen of spelletje doen, dat soort dingen.
Af en toe eens in het weekend bij een buurtactiviteit (denk picknick, barbeque, afval-prikactie, rommelmarktje of de Stekjesroute of iets dergelijks).
Maar zowel de verwarming als het kookplaatje blijven op gasfles. Er is verder geen wateraansluiting, daar gebruiken we een jerrycan of waterzak voor. Ook geen koelkastje, maar wanneer nodig een koelbox.

Het gaat met name dan om een lamp (op wintermiddagen), simpel koffiezetapparaat (maar alleen waterkoker met los koffiefilter kan ook), mijn laptop..
Gebruik van telefoons wordt juist ontmoedigd :)

Eind deze maand wordt het keetje geplaatst, dan kan ik pas zien hoeveel zon het dak precies krijgt, want er staan wel bomen. Op de plek zelf hebben we nu twee snoeren lampjes hangen, die op zonnepaneeltjes werken en 's avonds bij schemering aan gaan en na 4 uur weer uit.
Die paneeltjes zijn op een hoge paal geschroefd, en zo naar het zuiden gedraaid dat ze zoveel mogelijk zon vangen. Iets dergelijks zouden we voor het keetje eventueel ook kunnen doen.

Die vijver is prachtig! <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Koop maar een fluitketel voor je kookplaat, want dat koffiezetapparaat vreet stroom.
Je kan gezien wat er sec gebruikt wordt waarschijnlijk goed uit met een 2e keer die snoer met lampjes van nu alleen dan even kabeltje doorvoeren naar binnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Op zich kan een waterkoker prima draaien op een zonnepaneel met omvormer die groot genoeg is (wij koken aan boord uitgebreide maaltijden op inductie en met de oven, op één enkel zonnepaneel), maar om alleen voor die waterkoker een complete omvormer en grote accu te kopen is eigenlijk wel zonde van het geld als je dat ook via een fluitketel op gas kan doen.

Je laptop; is die modern genoeg dat ie via USB-C kan laden? Dan zou ik alles op 12 Volt houden.
En als je de laptop via een 220V stopcontact wil laden dan zou ik een 12V autostopcontact installeren, en daar een omvormer in steken die hier op lijkt: *link*

Dan houd je het simpel en goedkoop, en 12V is ook nog veiliger om mee te werken.

Loodaccu eraan, en in de winter zou je die op de donkere, koude dagen ook nog prima mee naar huis kunnen nemen en daar opladen als het zonnepaneel het een keertje niet zou bijhouden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Er zijn verloopstekkertjes voor laptops om via usb-c te werken, ook voor oudere laptops. Laptop zelf pakt nl niet zo veel, dat grote omvormblok is om af te knijpen naar laag voltage, omdat 220-230 nu eenmaal meer toegankelijk is dan iets als de 5-12V usb en aanverwante stroom opties.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Ik kan me voorstellen dat een kleine omvormer nog handig kan zijn om er in de zomer eens een ventilator neer te zetten bijvoorbeeld, of tijdelijk een kleine koelkast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Betere koelbox en meer ijs er in (als in 50/50 ijs en wat koel moet blijven).
En ook ventilatoren zijn er op usb (al dan niet met accu zelfs).
Hoe simpeler hoe veiliger hier en een tik van 12V is niet prettig, maar meer niet.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26 min geleden

Het is sowieso al heel fijn om de verschillende opties te bekijken!
Veiligheid is natuurlijk ook een ding. En hoeveel geld er uiteindelijk beschikbaar is.
Dan is de beste opties tegen elkaar afwegen en aan de hand van het budget een keus maken tussen simpel of wat uitgebreider niet zo ingewikkeld meer.

Dit helpt echt, dank jullie wel!